Strony

13 maja 2019

Komentujemy, pytamy...

15.05.2019 r.

Drogie Panie 53 "nieprzedawnione"

                    Kilka dni temu dzwoniłam do Pani Redaktor Bożeny Wiktorowskiej i poinformowałam Ją o sposobie liczenia Waszych emerytur po wyroku TK.
Pani Redaktor miała się zwrócić o wyjaśnienie tej sprawy do ZUS. Teraz czekamy na artykuł w Dzienniku "Gazeta Prawna". Miejmy nadzieję, że artykuł uświadomi posłów i senatorów o różnym traktowaniu emerytek.

               Wcześniej nikt się nie zastanawiał nad sytuacją "nieprzedawnionych" i nie miał wiedzy w tej sprawie. Chociaż nie, senatorowie już przecież wiedzieli z Waszych opinii przed posiedzeniem Komisji Senackiej.






Kochani

                   Z uwagi na dużą ilość komentarzy pod poprzednim postem proszę o przeniesienie dyskusji tutaj. Niektórzy z blogowiczów mają problem z odczytaniem końcowych  komentarzy.

                          Po raz kolejny dziękuję za rady dla zagubionych emerytek. Wielkie dzięki.
Dziękuję także za opisywanie własnych spraw i wizyt w ZUS-ach.

216 komentarzy:

  1. Proszę o wyjaśnienie na czym polega w naszym przypadku przeliczenie z wykorzystaniem korzystniejszych tablic dalszego życia? Dziękuję

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgromadzony kapitał i składki po waloryzacji są podzielone przez wskaźnik ,,długości,, życia wg tablic ogłoszonych przez GUS. W roku 2013 skończyłaś 60 lat i np. przyjęto wskaźnik 253 a w 2019 roku masz 65+ albo 66+ i ZUS przyjmie wskaźnik do obecnego wieku i zastosuje najkorzystniejszy np.206 z roku 2013. Czym mniejszy jest wskaźnik ,,dożycia,, tym większa jest emerytura.

      Usuń
    2. Należy wskazać art. uer na podstawie którego jest możliwe takie przeliczenie?

      Usuń
    3. Raczej nie przyjmie.ZUS przyjmuje tylko te wartości i kwoty jakie miałaś przy naliczeniu niekonstytucyjnej emerytury.
      Niektóre Panie piszą, że jeśli emerytura powszechna była tylko ustalona decyzją, ale w ogóle nie była nigdy pobierana to może być przeliczona, i to bardzo korzystnie, według najlepszych wariantów. ZUS wybił mi to z głowy. Byłam tam wczoraj.To jest link (proszę sobie przeczytać). Pani stwierdziła, że mnie to nie dotyczy i nie wie, kto zamieszcza takie informacje, a ona się trzyma przepisów. Rozumiecie to ??!!!! Jest tyle nieścisłości i niedopowiedzeń, że my jesteśmy na straconej pozycji. Wniosek o emeryturę powszechną to jest prośba o przeliczenie emerytury z z bardziej korzystnym wskaźnikiem do życia? Nie chce mi się już dalej pisać, bo tylko nerwy mnie ponoszą.

      Usuń
    4. Jeżeli emerytura była ustalona i nigdy nie pobierana, tzn. że była to decyzja zaliczkowa, w takim przypadku wniosek o wznowienie po wyroku TK powinien być potraktowany, po uzupełnieniu wymaganymi dokumentami, jako wniosek EMP o przyznanie emerytury jak pierwszakowi. Wynika to z faktu, ze decyzja zaliczkowa nie jest decyzją ostateczną i nie ma czego wznawiać. Takie stanowisko prezentuje też ZUS w oficjalnych komunikatach.
      Proszę się odwołać

      Usuń
    5. Kopiuję tu wpis z Jotowni z 13 maja ważny dla kobiet z emeryturami zaliczkowymi, bez wydanej przez ZUS ostatecznej decyzji o em.powsz.

      "Pani współpracująca z Jotownią przekazała nam wyjaśnienia uzyskane od Pani Rzecznik Regionalnej ZUS z Regionu Kujawsko-Pomorskiego na pytania wymienione poniżej. Dziękuję obu Paniom.

      Zadane pytania brzmiały:

      1. Czy wobec szczególnego charakteru decyzji zaliczkowej, od której nie przysługuje odwołanie do sądu, ZUS liczy 5 letni termin „przedawnienia” decyzji będącej przedmiotem skargi o wznowienie postępowania dopiero od daty wydania decyzji ostatecznej, czy od daty decyzji zaliczkowej?

      2. Czy w przypadku niektórych kobiet, jeśli decyzja zaliczkowa nie została jeszcze ciągle zamieniona na decyzję ostateczną, to złożone przez nie po wyroku TK skargi o wznowienie postępowania są traktowane jak wnioski pierwszorazowe?

      Odpowiedzi na powyższe pytania są następujące:

      ad. 1 Termin 5 lat liczymy od wydania decyzji ostatecznej, nie od zaliczkowej.

      Ad. 2 Są traktowane jako wnioski pierwszorazowe, o ile uzupełnią wniosek w wyznaczonym terminie. Samą skargę rozpatrujemy odmownie – bo nie dotyczy ich wyrok TK.

      Jeśli była wydana decyzja zaliczkowa, to musiał być jakiś powód. Decyzję ostateczną wydajemy po „ustaniu” tego powodu podanego w uzasadnieniu decyzji zaliczkowej,

      · np. powodem było prowadzone z zakładem pracy postępowanie wyjaśniające odnośnie rozbieżności w dokumentacji przedłożonej przez płatnika (w stażu, czy podstawie). Rozliczymy zaliczkę po uzyskaniu wyjaśnienia od płatnika;

      · lub: wydaliśmy decyzję zaliczkową z uwagi na nierozwiązanie stosunku pracy. Ostateczna wysokość świadczenia ustalimy dopiero przy podejmowaniu emerytury do wypłaty po rozwiązaniu stosunku pracy, czyli np. za dwa lata."

      Usuń
  2. Witam. Tyle się naczytalam przepisów. Poszłam do ZUS Pani mi mówi, że oni mają swoje wytyczne odnośnie naszego rocznika. Tylko tzwn pierwszaki mają korzystne przeliczenia. Dlatego kochane Panie musimy dalej działać. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale jakie są te wytyczne? Nie mogą być niezgodne z obowiązującymi przepisami, muszą być zgodne

      Usuń
  3. Kochane Emerytki 53.
    Przeliczylam z "grubsza"jakie koszty poniosły rząd na nasze emerytury.Gdyby dali wszystkim paniom z 1953 r.(średnio 500 zł jak wychodzi statystycznie na dzis)to koszty byłyby kilkadziesiąt milionów zł.mie siecznie!!Jeśli wezmą pod uwagę tylko te panie ktore złożyły skargę wyjdzie kilka milionów zł.na miesiąc.Nigdy się na to nie zgodzą.Jest to dołujace. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadza się ,małe mam pojęcie o finansach. Przemawiają do mnie liczby.Moze nie mam racji? Może nie będzie tak źle?
      Trzymajmy kciuki.Nutka optymizmu zawsze potrzebna.Miłego dnia

      Usuń
  4. Przepisy mają być obiektywnie sprawiedliwe, a nie uzależnione od publicznych finansów, w takim razie lepiej, aby każdy oszczędzał do własnej skarpety a na starość stopniowo wyciągał co tam nawkładał

    OdpowiedzUsuń
  5. Proszę wyprowadzić mnie z błędu, mianowicie gdybyśmy nie przeliczały emerytur lub wszystkie z przeliczonych wycofały wnioski po miesiącu to wyrok TK nigdy by nie był wydany, bo dla kogo, kto by się odwoływał do Sądu, Sejmu, Senatu , RPO czy TK, po prostu byłoby dalej po staremu.Jeszcze jedno, ktoś kto skorzystał z prawa, ma teraz pod górkę, przecież to nie nasza wina, że w 2013r. potrącono wcześniej pobrane emerytury nie zgodnie na co wskazuje wyrok TK.TK rozpatrywał konkretny przypadek, a teraz powinno się to zastosować do wszystkich pokrzywdzonych. Wszyscy jesteśmy równi wobec Konstytucji i myślę,że TK też wydał wyrok w imieniu całego rocznika 53,chyba nikogo nie wykluczył, może się mylę

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. TAK, właśnie się mylisz, bo TK wydał wyrok NIE dla całego rocznika '53.
      Wyrok obejmuje tylko kobiety, które przeszły na ew na podstawie art. 46 uer.

      Usuń
    2. To jest kwadratura koła
      Wyrok dotyczy wszystkich, ale jedni zgodnie z tym wyrokiem mają szansę na wyższą emeryturę, inni nie, bo przedawnienie. Decyduje o tym 146 kpa i tego póki co nie można przeskoczyć, bo zgodnie z art.124 ustawy emerytalnej w postępowaniu w sprawach o świadczenia określone w ustawie, stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego, chyba że niniejsza ustawa stanowi inaczej

      Usuń
    3. ... dotyczy wszystkich, w znaczeniu wszystkie kobiety 53' z em. wcześniejszą art. 46 ustawy

      Usuń
    4. Tak wiem, TK wydał wyrok dla kobiet 53, które do obliczenia emerytury miały zast. atr.25 ust.1b.Zg. z tym przepisem podst. obliczenia emerytury powszechnej zastała pomniejszona o kwoty pobranych wcześniej emerytur przyznanych na podst art46 w związku z art.29.Więc komu z rocznika 53 nie potrącono wcześniej pobranych emerytur, ja nie znam takiej osoby

      Usuń
    5. Is, Absolutnie masz rację, też uważam,że wyrok TK dotyczy wszystkich kobiet z rocznika 1953 i dlatego teraz jest rola ustawodawcy czyli sejmu i senatu aby tak poprawić krzywdzaca nas ustawę,żeby wszystkie kobiety 53 dostały jednakowa i sprawiedliwa rekompensatę. Takie jest wyraźne zalecenie w uzasadnieniu wyroku TK. Decyzje wydane w 2013r z naruszeniem prawa powinny zniknać z obiegu prawnego bez naszego (kobiet 53) udziału a jedynie za sprawa właściwie zredagowanej nowej ustawy sejmowej. I o to będziemy walczyć śledzac dokładnie toczacy się proces legislacyjny odnośnie naszej ustawy. Badżmy dzielne i twardo walczmy, na teraz odwołujmy się do sadów za pośrednictwem ZUS, bo tylko tyle możemy a dalej zobaczymy, Basia 53

      Usuń
    6. Tkwijcie nadal państwo w swoim przeświadczeniu (chciejstwie), że wyrok dotyczy wszystkich kobiet '53, co nie jest prawdą!!!
      Cały szkopuł w tym, że decyzje zostały wydane z naruszeniem prawa, ale tylko w zakresie ustalenia wysokości świadczenia i dlatego nie zostały unieważnione.
      Tak samo dzieje się w stosunku do nieprzedawnionych, tam nawet nie stwierdza się, że decyzje zostały wydane z naruszeniem prawa, lecz jedynie następuje poprawne obliczenie ep.

      Usuń
    7. Nie chciejstwo, tylko upominanie się o to, co nam należy się i aby nas potraktowano tak jak pozostałych emerytów.Dodam od 4 lat rozmawiałam w sprawie emerytur kobiet53 z posłem, który zawsze wysłuchał, kontaktował się z prawnikiem podczas rozmowy, wczoraj z Ministerstwem też rzeczowa, pełna zrozumienia rozmowa, więc chyba nie chciejstwo.

      Usuń
  6. Czy ZUS miał podstawy by uznać decyzję z 5.03.2014 wysłaną do mnie listem zwykłym, na którą skargę do ZUS złożyłam 1.04.2019, nie podając daty od której uznaje przedawnienie. Przedawnienie liczy się od daty doręczenia decyzji, a nie wydania, a ja w czasie gdy list leżał w skrzynce mogłam przebywać poza miejscem zamieszkania i wyjąć list ze skrzynki na początku kwietnia.Proszę o radę, czy w tej sytuacji, kiedy od daty wydania decyzji (nie od daty doręczenia) a datą złożenia skargi minęło 5 lat i 26 dni, to czy mam jakieś szanse gdy odwołam się od tej decyzji. Przecież ZUS nie ma dowodu na to kiedy faktycznie otrzymałam decyzję, to wydaje mi się, że w sytuacji braku dowodów co do daty otrzymania powinien podejmować na korzyść skarżącego. Nie składałam skargi wcześniej, gdyż ZUS na infolinii udzielał informacji, że trzeba czekać na uprawomocnienie wyroku TK i Komunikat ZUS o zasadach składania wniosków.Komunikat ukazał się dopiero 28.03.2019r.Proszę o radę co napisać w odwołaniu do sądu. W przepisach nie znalazłam określonego terminu na dostarczenie korespondencji listem zwykłym.Gratuluję pierwszakom i pozdrawiam Panie walczące. G. z Radomia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Znowu Radom! Nie ma dowodu na odebranie zwykłego listu. Jak taki list zaginie to nawet nie można go reklamować, bo nigdzie nie był zarejestrowany. Zus dolicza według standardów poczty kilka dni na doręczenie, ale to tylko orientacyjnie. Jak nie ma dowodu, to nie tylko można twierdzić że był odebrany kiedykolwiek, ale równie dobrze, ze nigdy do tej pory taki list nie dotarł!

      Usuń


    2. Decyzja doręczona listem zwykłym a termin wniesienia odwołania
      http://sporyzzus.pl/?p=48

      Usuń
    3. http://obywatelkontrazus-blog.pl/doreczenie-decyzji-zus-listem-zwyklym/

      Usuń
    4. Dzięki za linki w mojej sprawie. Właśnie mam taki zamiar oświadczyć, że decyzję odebrałam dopiero na początku kwietnia 2014 i wtedy nie będzie można jej uznać za przedawnioną.Jestem umówiona w tej sprawie z prawnikiem ale dopiero w poniedziałek. Myślę, że warto walczyć o to, by znaleźć się w gronie nieprzedawnionych, bo chociaż mniej korzystne przeliczenie niż dla pierwszaków, to jednak zawsze coś.Dzięki i pozdrawiam G. z Radomia

      Usuń
    5. Ja już przestałam wierzyć we wszystko, co mówią.
      Pozdrawiam. Ja też Radom

      Usuń
  7. Nieprzedawnione otrzymałam decyzję w niej kapitał i składki z 2014r.emerytura wyliczona na 2014 niższa od wcz. O 220 zł. Jednak w następnym pkt. napisano że po przeliczeniu od dnia złożenia skargi wyższa od tej z 2014.o 200 zł. Miesiące dozycia tak jak poprzednio 252.Nie ma żadnych kwot jak mi wyliczyli. Wg moich wyliczeń te 200 zł. to waloryzacje em. Od 2015 do 2019 i doliczenie za 1.5 roku pracy 30 zł. Także nowa naraie jest niższa od wcześniejszej. Wczoraj udalam się z wizytą do ZUS Olsztyn aby złożyć ERPo jednak pani była bardzo niemiła wręcz utrudniają mi wydanie druku i potem przyjęcie Pytania po co składam przecież emerytura jest prześliczna zgodnie z TK. Przecież oni nie doradzają nam tylko odradzają. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wczoraj powiedziałam dosyć głośno pani w okienku, że mydlą nam oczy i uszy i jak jest problematyczna sprawa to wszystko robią, żeby była ich racja. Wciskają ciemnoty a na konkretnie pytanie: wg jakiego przepisu liczyły emeryturę (wyrok TK),odpowiedziała, że Ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Zyskają te Panie, które jeszcze nie wnioskowały o emeryt. powszechną. Koniec. Kropka. A jak się komu nie podoba może odwołać się do Sądu (sugestia ZUS). Jest tyle nieścisłości i niedopowiedzeń, że my jesteśmy na straconej pozycji. Pani była w zasadzie miła, ale nic konkretnego mi nie powiedziała. Horror!

      Usuń
    2. Druk ERPO, bez łaski zus, można sobie wydrukować w domu i wysłać pocztą

      Usuń
    3. Proszę o pomoc; wystąpiłam po raz pierwszy o em powszechną i dostałam decyzje pomniejszoną o pobrane emerytury. Byłam nauczycielem wiec to chyba dlatego. Teraz nie wiem czy wniosek wycofać , cz skarzyć- chyba przegram, czy tez nic nie robić. wtedy się uprawomocni i czekać na ustawę.Emerytura powszechna bez odliczeń większa o 1100 od wcześniejszej, pracowałam do 2018 roku. Poradzcie Dorota.

      Usuń
    4. Odwołać się, nie ma nic do stracenia, a do zyskania 1100 zł miesięcznie, Komisja Ustawodawcza była za tym, aby nauczycieli nowa ustawa objęła też nauczycielki z 53 r.

      Usuń
    5. Do anonimowy z godz.14:44, jaką dostałas decyzję -- emerytura zaliczkowa czy powszechna ostateczna.

      Usuń
    6. Pomyliłam godz. --- do anonimowy z godz. 13:24.

      Usuń
    7. Emerytura powszechna, będą wypłacać wcześniejszą bo korzystniejsza, gdybym podlegała pod wyrok TK dostałabym powszechną większa o ok. 1100 brutto. Na razie nie ma ustawy wiec myślę ze w sądzie tez nic nie wskuram. Lepie chyba będzie wniosek wycofać i złożyc pózniej.Sama już nie wiem???Dorota

      Usuń
    8. Pójdę jeszcze do prawnika zapytać,razem z wnioskiem o em powsz dałam wniosek o przeliczenie kapitału początkowego
      Dorota

      Usuń
    9. Pani Doroto,czy wcześniej przeliczała Pani emeryturę i czy odchodziła Pani na emeryturę z KN?Nauczyciele mogli odchodzić na wcześniejszą emeryturę również wtedy,kiedy ukończyli 55lat i przepracowali 30lat i wtedy chyba podlegają pod wyrok TK.

      Usuń
    10. Jestem w takiej samej sytuacji, z tym że ja składając wniosek o emeryturę powszechną, powoływałam się na wyrok TK,ZUS wyliczył mi emeryturę powszechną zaliczkowo.Wczoraj byłam u adwokata i tylko straciłam czas niczego się nie dowiedziałam.Dzisiaj byłam w ZUS ijuż wiem co dalej robić.Cofnę decyzję zaliczkową,czekam na ustawę, jeżeli do lipca nic się nie wyklaruje to po dacie moich urodzin będę składała wniosek o emeryturę powszechną powołując się na TK i dalej będę czekała na wytyczne z rządu ale już z większym przelicznikiem emerytury.Rozmawiałam z doradcą ZUS a także z dyrektorem.

      Usuń
    11. Dzisiaj rozmawiałam z rzecznikiem ZUSu powidział , ze moge cofnąć wniosek i ponownie naliczyć em. pow. w dowolnym terminie. Zrobię tak jak Pani z 18.49 w lipcu może już coś się wyklaruje, no i emerytura będzie większa. Chcę uniknąć sądów. Znak mojej emerytury to NEE. Jutro jadę do ZUSu i napiszę co jeszcze mi powiedzieli .Dorota.

      Usuń
    12. Do anonimowego z 18.40 tak przeliczałam emeryturę wcześniejszą ze względu na przepracowane kwartały _ pracowałam do 2018 roku.Dorota

      Usuń
  8. Byłam przed chwilą w zus, złożyłam odwołanie do sądu. Jestem przedawniona. Rozmawiałam chwilę z doradcą emerytalnym, która sugerował, że możemy mieć przeliczona emeryturę wg starych zasad, tj kwota Bazową.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. aktualna kwota bazowa pod warunkiem ze wskaźnik drgnie chociaż o 0,01%

      Usuń
    2. Nawet jak wskaźnik nic nie drgnie, to kwota bazowa na pewno będzie wyższa.

      Usuń
    3. Owszem, jest wyższa co roku, ale jeżeli twój wskaźnik nie będzie wyższy chociaż o 0,01% to nie będzie podstaw do przeliczenia emerytury według nowej kwoty bazowej.

      Usuń
  9. Dzień dobry
    Proszę o uświadomienie mnie po co teraz składamy do Zusu druk ERPG, do czego on nam się przyda przecież i tak będziemy dalej otrzymać emerytutę wcześniejszą.Czy nam to w czymś pomoże?

    OdpowiedzUsuń
  10. Wczoraj /nieprzedawniona/byłam w ZUSIE po otrzymaniu decyzji oczywiście mniejszej o 270 zl.poprosiłam o druk ERPO pani podała ja wypełniłam i zaznaczyłam 2 krateczkę tj.dalsze trwanie życia,sama dopisałam zgodnie z wyrokiem TK .Pani czytając ,ołówkiem mi to skreśliła i powiedziała że mam to już policzone ,oczywiście byłam wkurzona i kazałam pani przyjąć tak ja zaznaczyłam ,wytarła i przyjęła .Jestem ciemna w tych przepisach ,ale śledzę blog na bieżąco i dużo się nauczyłam ,więc zaczęłam drążyć temat dalej pytałam i pytałam ,aż pani przyniosła wszystkie moje akta i zaczęła kartka po kartce szybko przewracać i mi tłumaczyć/widziałam że jest wkurzona/ przyznam że nic z tego nie zrozumiałam .Na dowidzenia usłyszałam że przeliczą tak jak otrzymałam w maju Gdy zapytałam o Senat i jak będzie sprawa załatwiona korzystnie dla rocznika 1953 to jeszcze raz się spotkamy ? Pani odpowiedziała że nic nie słyszała na ten temat .Nie wiem czy warto szarpać sobie nerwy ? ZUS podlasie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak będzie ustawa to i w zusach będzie o niej wiadomo, nie mogła inaczej powiedzieć. Czytaj dokładnie ze zrozumieniem uzasadnienia decyzji, tej co juz masz i tej, która dostaniesz po ERPO

      Usuń
    2. Jak znalesc te oficjalne komunikaty ZUS by moc sie na nie powolac [emerytury zeliczkowe],

      Usuń
  11. Dzisiaj Pani Minister Rafalska podpisała Obwieszczenie
    dotyczące wskażnika rocznej waloryzacji składek emerytal-
    nych i kapitału początkowego. Wskażnik za rok
    2018 wyniósł 109,20 % Prawda, że wysoki! Anna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi

    1. MRPiPS podało wskaźnik waloryzacji składek za 2018 r.
      Emerytury i renty Ubezpieczenia społeczne
      109,2 proc. - tyle wynosi wskaźnik waloryzacji składek

      Usuń
    2. https://www.prawo.pl/kadry/mrpips-podalo-wskaznik-waloryzacji-skladek-za-2018-r,414797.html

      Usuń
    3. Ale dla kogo super dla pierwszaków

      Usuń
    4. Anonimowy z 14 maja 2019 18:45
      Proszę nie być takim zgryźliwym w stosunku do pierwszaków - część z nas ma już decyzje o ENP i chyba nam to już nic nie zmieni, może tym którzy złożą wniosek w lipcu - to raz, a dwa odpowiadając w podobny sposób na ww stwierdzenie - "nie pierwszaki" a czy ktos was zmuszał do składania o powszechną? albo inaczej - czy ktos was zmuszał do występowania o przeliczenie w 2015? - wiem, że to co napisałam brzmi źle, ale... nie miejcie pretensji do nas, pierwszaków OK?

      Usuń
    5. Do anonimowy z 15 maja godz. 10:44. Kto tutaj jest zgryźliwy? Jak można w ten sposób napisać trzeba mieć tupet.Wszyscy walczymy o to samo.Może nie korzystałaś z wychowawczego i dlatego nie składałaś wniosku w 2015 roku.A może nie wiedziałaś w 2013 roku, że można składać? miałaś szczęście to się ciesz a nie denerwuj innych.Z pewnością nie jesteś jasnowidzem i dlatego nie składałaś wcześniej. Lepiej nic nie pisz jeżeli nie rozumiesz o co chodzi, że nas teraz tak podzielili to nie nasza wina ani "pierwszaków" wina to wina wadliwego systemu emerytalnego.

      Usuń
    6. do mm -Też" pierwszak" zgadzam się z odpowiedzią z 14 maja 18:45. nie będę komentować pani wypowiedzi bo nie o to chodzi na tym blogu żeby nawzajem się obrażać ale odpowiem na pytania - nie jestem jasnowidzem, nie jestem szczęściarą i wyjaśniam dlaczego nie składałam wniosku o emeryturę w 2013 r.Informację na temat niekorzystnego przeliczenia rocznika kobiet 53 pozyskiwałam z doniesień prasowych, internetu oraz z tego bloga i również Jotowni.Tak więc moja decyzja była przemyślana już wtedy( koniec 2012 )było wiadomo że będą nam odliczane emerytury a na przeliczeniu emerytury wcześniejszej mogą skorzystać tylko te Panie , ktore maja wysoki kapitał początkowy. O ustawie z 2015 r dotyczącej przeliczenia urlopów wychowawczych też wiedziałam (byłam 4 lata), nie składałam wniosku ponieważ dotyczył tylko emerytur kapitałowych i nic by w moim przypadku nie zmieniało, emerytura przeliczona byłaby w dalszym ciągu niższa od wcześniejszej.Ten blog (założony przez Jolę K ) jest po to aby sobie wzajemnie pomagać dlatego też myślę pierwszaki piszą nie po to aby denerwować ale podzielić się swoją wiedzą.Do tych wszystkich, którzy pytają "dlaczego panie pierwszaki nie składały wniosków o przeliczenie" - może należy zapytać siebie dlaczego one wiedziały a ja nie?
      Wierzę że nowa ustawa zmieni przepisy tak żeby cały ( bardzo waleczny) rocznik kobiet 53 był wygrany.Bądźmy dalej razem i po opublikowaniu projektu ustawy wysyłajmy uwagi trzeba jeszcze trochę powalczyć.Myślę że zakończy się sukcesem tak jak walka o zawieszone emerytury. Ela P

      Usuń
    7. Cieszę się razem z Tobą i wszystkimi "pierwszakami". Na pewno wszystkie pozostałe 53 też się cieszą, choć troszkę zazdroszczą, że już macie ten etap z głowy.
      Wszystkie mamy nadzieję, że będzie dobrze i pozostałym. Ale póki co, czekają nas pisma do sądów.
      Wszystkie też czekamy na projekt ustawy.
      Odnośnie bloga, to założyła go moja córka razem z Marianem Strudzińskim. Pozdrawiamy Mariana, przy okazji.
      Ja byłam przeogromnie zajęta swoją nowiutką galerią i to tak mocno, że nie wycofałam wniosku o emeryturę.
      Ja po prostu przejęłąm bloga, bo spraw emeryckich do załatwienia ciągle było wiele. I wiele nie udało się załatwić.

      Usuń
    8. Ogromne słowa uznania i podziękowania dla wspaniałej Trójki. B. dobrze że część K 53 jest na prostej, ale po prawdzie niektóre komentarze żałosne typu ja mam, kto Wam kazał,warto zastanowić się ile osób w ciągu tylu lat czyniło starania o naprawienie błędnej decyzji,a samo czekanie nic by nie zmieniło.Jeszcze raz dzięki.

      Usuń
    9. Tak naprawdę to ja dopiero teraz odkryłam Waszego bloga po ogłoszeniu wyroku TK z dn. 06.03.2019r. Gdybym wcześniej odkryła najprawdopodobniej nie składała bym w 2015 roku wniosku, ponieważ faktycznie nie opłacało. Stało się i nic nie poradzę chyba, że wyrok zostanie poprawiony z korzyścią dla nas.Ja bardzo dużo w życiu straciłam przez zawiłe i ciągle zmieniające się przepisy emerytalno - rentowe. Mąż mi zmarł 16 lat temu potem ja zachorowałam i tak do dzisiaj borykam się z moją marną emerytura na którą uczciwie pracowałam przeszło 34 lata. Maż 36 lat pracował i nikt z tego nie skorzystał ( gdzie są pieniądze?). Mnie nie opłacało bo wychodziło jeszcze mniej niż moja emerytura. Dlatego jestem rozgoryczona. A teraz też to przeliczenie marnie wychodzi. Dziękuję za tego bloga z którego porad mogę korzystać.Pozdrawiam wszystkie Panie i liczę, że jeszcze wszystko będzie dobrze i sprawiedliwie.

      Usuń
    10. Moim zdaniem, dobrze, że złożyłaś w 2015 r. Należysz do tzw. nieprzedawnionych i po wyroku TK przysługuje Ci przeliczenie bez potrąceń, a nawet, uważam, według danych na rok 2019 (po waloryzacji całego kapitału ze składkami i miesięcy z tablic), a nie na 2015, bo to jest w trybie wznowienia czyli na datę orzekania, czyli obecną, 2019.
      Wyrok TK dotyczy brzmienia przepisu 25 ust. 1b obowiązującego do 30 września 2017, a zatem od dnia 1 października jest konstytucyjny, co oznacza pomniejszanie emerytur o pobrane emerytury wcześniejsze. Dotyczy to, według mnie, nowych wniosków, składanych po raz pierwszy. Moje stanowisko jest zupełnie odwrotne do przedstawianego na blogu, że pierwszaki maja najkorzystniejszą sytuacje. Według mnie nie mają, ich wyrok TK wcale nie dotyczy, natomiast dotyczą odliczenia. Tak wynika z mojej analizy.
      Z blogu wynika, że zusy robią różnie i nie ma jednolitego orzekania. Spotkałam komentarze pierwszaków, którym wydano decyzje z pomniejszonego kapitału. Gdybyś nie złożyła wniosku w 2015 obecnie byłoby ryzyko pomniejszenia emerytury bez możliwości weryfikacji. Nieprzedawnieni taka możliwość mają. Pozdrawiam.

      Usuń
    11. Zgadzam się z Panią mm -15.05.2019 godz.12.22
      Ja też skladałam wniosek o przeliczenie w 2015 roku.Jestem przedawniona ,skladałam odwołanie do Sądu pracy i moja koleżanka jako "pierwszak" otrzymała dzisiaj decyzję o wypłacie mniejszej emerytury niż pobiera wcześniejszą.Srednie trwalsze trwanie zycia miala 252,30.

      Usuń
  12. Dzisiaj dostałam decyzję odmowną bo złożyłam wniosek dzień później prosząc we wniosku o przywrócenie terminu i co teraz mam zrobić ??? warto się odwoływać do sądu i nerwy szarpać może na darmo???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli zus uznał że wniosek został złożony po terminie to powinien wydać postanowienie o odmowie przywrócenia terminu, na które służy zażalenie do sądu pracy.
      Decyzja dopiero po rozpatrzeniu prośby o termin, jeżeli było zażalenie to dopiero po rozpatrzeniu zażalenia. Coś za prędko ta decyzja została wydana.

      Usuń
    2. Decyzja odmowna z powodu spóźnionego terminu (tak wynika z komentarza), czy jednak zus przywrócił termin i dopiero wtedy wydał decyzje odmowną?
      Ludzie, przykładajcie się lepiej do pisania komentarzy, nikt nie wie, o czym wy wiecie lub co macie na myśli, rzucone bez składu i ładu parę słów naprawdę osłabia, bo nie wiadomo co odpowiedzieć, ktoś postronny wie tylko tyle, ile zdoła wyczytać z komentarza

      Usuń
    3. Tak jak napisałam dnia 14.05.2019 godzina 14:34 - decyzja odmowna" odmawia się wznowienia postępowania w sprawie i przywrócenia terminu na wniesienie skargi" dokładnie tak jest napisane w decyzji. W pouczeniu można odwołać się do sądu... ' I co dalej??? Jest sens się sądzić???? i szarpać nerwy, W ZUS-ie przy składaniu wniosku poinformowano mnie , że może się to wcale nie opłacać. Dzięki za powyższe komentarze na mój temat.

      Usuń
    4. Koniecznie złóż zażalenie do sądu pracy na odmowę o przywrócenie terminu. Napisz dobre uzasadnienie. Zawsze warto spróbować.
      Jeśli nie złożysz zażalenia, to sprawa już przegrana, a tak możesz mieć szansę.
      Potem zostanie czekać na ustawę i (lub) złożyć wniosek o przeliczenie emerytury.

      Usuń
    5. Bardzo dziękuję za rady. Pozdrawiam Wanda r.53

      Usuń
  13. art.59 §1 kpa
    O przywróceniu terminu postanawia właściwy w sprawie organ administracji publicznej. Od postanowienia o odmowie przywrócenia terminu służy zażalenie.

    OdpowiedzUsuń
  14. Proszę mnie sprawdzić i ewentualnie poprawić , jestem z marca wniosek składam w lipcu , czy z tablicy dalszego życia ZUS przyjmie mi 201,2
    Czy większy.
    pozdrawiam Katarzyna

    OdpowiedzUsuń
  15. Proszę mi powiedzieć czy te panie przedawnione mają jakieś szanse,

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Według mnie przedawnione mają szanse po uchwaleniu ustawy. Gdyby ie było przedawnionych nie byłoby potrzeby uchwalania ustawy, to głównie z myślą o nich. Odsłuchaj sobie posiedzenie Komisji Ustawodawczej z 8 maja 2019 r. albo poczytaj stenogram z tego posiedzenia.

      Usuń
  16. Pnie przedawnione w obecnej sytuacji są bez szans w ZUS i na nic tu się zdadzą próby składania róznych wniosków (druków).
    Nadzieja jest w odwołaniu się do Sądu Pracy lub nowych regulacjach ustawowych o ile takie będą.

    OdpowiedzUsuń
  17. Tak jak pisze anonimowy z godz. 16:09 dziś w ZUS Pani powiedziała mi to samo.Żadnych przeliczeń nie będzie bo jestem przedawniona.A regulacja ustawowa o ile będzie to dostosują się do niej.ZUS Poznań

    OdpowiedzUsuń
  18. To czy warto przedawnionym składać w Zusie druk ERPO i powoływać się na TK.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja składałam i nic, jestem przedawniona,Zuza

      Usuń
    2. Zus Białystok

      Usuń
  19. Przedawnieni mogą składać druk erpo jeżeli jest możliwość przeliczenia w związku z dostarczeniem stażu, aktu urodzenia dziecka itp.

    OdpowiedzUsuń
  20. Przeczytaj poprzedni postz 16:54

    OdpowiedzUsuń
  21. Przedawniona list zwykły znalazłam w skrzynce data na kopercie inna a na decyzji inna teraz nie wiem od której liczyć 30 dni ?

    OdpowiedzUsuń
  22. data na kopercie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. D+3!
      D data nadania (koperta)
      +3 dni dostarczenia przez pocztę

      Usuń
    2. Dzięki

      Usuń
  23. Jestem przedawniona.Otrzymałam dzisiaj odpowiedż na skarę złożoną w ZUS.Oczywiście na pierwszym piśmie ,ODMAWIA UCHYLENIA DECYZJI z 2013r.i STWIERDZA JEJ WYDANIE z NARUSZENIEM PRAWA.Na drugim piśmie... w związku z orzeczeniem TK z dn.6.03.19r. ZUS postanawia wznowić postępowanie w sprawie o przyznanie prawa do emerytury.Na postanowienie nie przysługuje zażalenie.Nie wiem o co to chodzi w drugim piśmie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Drugie pismo jest de facto pierwszym, czyli odpowiedzią na złożoną skargę.
      Dopiero w wyniku wznowienia postępowania została wydana decyzja odmowna, czyli to "pierwsze" pismo.

      Usuń
    2. Pierwsze pismo to postanowienie o wznowieniu postępowania, inaczej mówiąc podjęcie działania wznowieniowego, zażalenie nie przysługuje, bo tu nie ma na co się żalić, emeryt wnosił o wznowienie i wznowienie jest

      Drugie pismo to decyzja wydana w wyniku wznowienia, od niej można się odwołać

      Oba te pisma razem są odpowiedzią na wniesioną skargę, bez postanowienia o wznowieniu nie można wydać decyzji - taka procedura według kpa, czyli taki sposób załatwienia w trybie wznowienia

      Usuń
  24. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jaka niekonstytucyjność ustawy???!!!

      Co za BZDURY!!!

      Usuń
    2. Przepraszam, ale nie jestem prawnikiem piszę swoimi słowami, ale chodziło mnie o to, że TK wydał wyrok, że art.46 ue jest nie zgodny z art.2 KRP. Skoro tak, to cały rocznik kobiet 53 powinien być jednakowo potraktowany a nie wybiórczo.Kobiety 53 cały czas postępowaly zg. z literą prawa, to że przeliczały emeryturę też zg z prawem a że nie właściwie obliczono, to skorygować.Dla części kobiet 53 przepis nie zg. z K a dla części kobiet53 nawet dalej przelicza się wg niego np. nauczycielom, dalej się odejmuje. Wydaje mi się, że decyzje zapadłe na podst. przepisu, który został uznany przez TK. za nie zg. z K. nie powinny mieć zastosowania.

      Usuń
  25. Jestem nieprzedawniona -otrzymałam dec.ZUS dnia 9 maja 2019r.Dec.identyczna jak dec.z maja 2014r.tyle,że nie odjęto kwot pobranych emerytur,średnie dalsze trwanie życia takie same tj.249,80 m-cy. Emerytura ustalona niniejszą decyzją zostaje zawieszona ponieważ jest świadczeniem mniej korzystnym.A wszystko wygląda tak:emerytura wcześniejsza od 25 marca2009- art.29 i 46 ustawy emerytalnej,częściowo zawieszona ze względu na dalsze zatrudnienie,dec.kwiecień 2010- doliczony staż,dec. luty 2011-doliczony staż.Od października 2011r.emerytura w pełnej wysokości(przepracowane 30 m-cy)nie zastosowano art.53 ust.4 ustawy.Złożony wniosek o przeliczenie ze względu na przepracowane 30 m-cy Odmowa przeliczenia powołano art.110i 111 ustawy.W kwietniu 2014r.złożony wniosek o emeryturę powszechną (jestem z lipca 1953)Dec.z maja 2014r.po nowemu -art.24,25,26 ustawy. 28 marca 2019r.złożony wniosek ERPO wraz ze skargą o wznowienie postępowania.Postanowienie o wznowieniu postępowania z dnia 23 kwietnia 2019r.I 6 maja 2019r.dec.bez odejmowania wypłaconych emerytur reszta bez zmian- jest zawieszona ponieważ jest świadczeniem mniej korzystnym.Czy któraś z pań jest w podobnej sytuacji?
    Chcę wnieść odwołanie do Sądu powołując się na wyrok TK oraz zaznaczyć jak to w uzasadnieniu postanowienia ZUS napisał,iż cytuję "TK wyrokiem z dnia........ stwierdził,że art.25 ust.1b ustawy z dnia 17.12.1998r. o emeryturach i rentach z FUS w brzmieniu obowiązującym do dnia 30.09.2017R.w zakresie w jaki dotyczy urodzonych w 1953r. kobiet,które przed 1.01.2013r.nabyły prawo do emerytury na podstawie art.46 tej ustawy, jest niezgodny z ar.2 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej.Uważam,że powinnyśmy mieć przeliczone emerytury w/g starych zasad.
    Irena z Gorzowa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skoro ma Pani jeszcze dużo czasu na złożenia odwołania do Sądu, proponuję najpierw złożyć do ZUS pismo: "wycofanie wniosku o emeryturę" złożonego w 2014 roku. ZUS w odpowiedzi powinien wydać postanowienie. Jeśli uzna wycofanie, to uchyli ostatnią decyzję i stanie się Pani "pierwszakiem". Jeśli nie uzna - zawsze pozostanie złożenie odwołania do Sądu (tylko trzeba pilnować terminu).

      Usuń
    2. Wycofanie wniosku z kwietnia 2014 nic nie da,gdyż dec.z maja 2019 uchylono dec.z kwietnia 2014.Pozostaje tylko odwołanie do Sądu.Pozdrawiam

      Usuń
    3. Decyzja została uchylone ale nadal jest wniosek na którym zus się opiera przy przeliczania emerytury po wyroku TK mi pani z ZUS kazała napisać podanie o wołanie wniosku pozdrawiam nie przedawnienia

      Usuń
    4. Ma być wycofanie wniosku

      Usuń
  26. Mam z 10 maja taką samą. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  27. A czy trzeba udowadniać ,dlaczego wycofuję wniosek czy tylko napisac proszę wycofać wniosek z dnia tego i tego dot. emerytury

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli jesteś przedawniona lub nieprzedawnione pozostaje tylko Sąd wycofać wniosku nie możesz bo go ponownie nie będziesz mogła złożyć termin23 kwiecien

      Usuń
  28. CZY MOŻE KTOŚ Z PRAWNIKÓW DLA PRZEDAWNIONYCH OPRACOWAŁ WZÓR ODWOŁANIA DO SĄDU PRACY ZA POŚREDNICTWEM ZUS OD OTRZYMANEJ DECYZJI Z ZARZUTEM BRAKU ZASTOSOWANIA ART 114 UST. 1 i 1F USTAWY EMERYTALNEJ???

    CZY KTOŚ PODPOWIE JAK NAPISAĆ TAKIE PISMO - ODWOŁANIE DO SĄDU PRACY


    PILNE

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ZUS wydaje decyzję odmowną o wznowieniu postepowania, natomiast wniosek z art. 114 ust. emerytalnej pozostawia bez rozpatrzenia i nie wydaje żadnej decyzji. Ciekawa jestem uzasadnienia decyzji z art. 114. Dlaczego nie został zastosowany? Toja

      Usuń
    2. Wzór pisma dla przedawniony -strona główna z 6 kwietnia

      Usuń
    3. Witam drogie panie
      W miesiącu kwietniu do ZUSu złożyłam dwa pisma jedno o wznowienie postępowania na podstawie artykułu 145a i artykułu 149 paragraf 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku.
      W odpowiedzi na to pismo otrzymałam odpowiedź o postanowieniu wznowienia postępowania i drugie pismo o odmowie uchylenia decyzji uzasadnienie odmowy uchylenia decyzji jest następujące zgodnie z artykułem 146 paragraf 1 kodeksu postępowania administracyjnego uchylenie decyzji z powodu orzeczenia przez trybunał konstytucyjny niezgodności aktu normatywnego z konstytucją na podstawie którego została wydana decyzja nie może nastąpić jeśli od dnia doręczenia upłynęło 5 lat w takim przypadku zgodnie z artykułem 151 paragraf 2 kodeksu postępowania administracyjnego organ administracji publicznej ogranicza się do stwierdzenia wydania zaskarżonej decyzji z naruszeniem prawa oraz wskazuje okoliczności z powodu których nie uchylił tej decyzji od doręczenia zaskarżonej decyzji upłynęło 5 lat więc nie jest możliwe uchylenie wobec powyższego zakład avia uchylenia zaskarżonej decyzji i stwierdza jej wydanie z naruszeniem prawa.
      Drugie pismo złożyłam z artykułu 114.
      Odpowiedź ZUS następująca;
      Podstawa prawna
      ustawa z dnia 16 grudnia 1998 roku o emeryturach i rentach z funduszu ubezpieczeń społecznych dziennik ustaw z 2018 roku pozycja 1270 ze zm. Zwana dalej ustawą emerytalną
      zakład ubezpieczeń społecznych po rozpatrzeniu wniosku odmawia ponownego obliczenia wysokości emerytury powszechnej z przyczyn podanych w uzasadnieniu;
      zgodnie z artykułem 114 ustawy emerytalnej prawo do świadczeń lub ich wysokość ulega ponownym ustaleniu na wniosek osoby zainteresowanej jeżeli po uprawomocnieniu się decyzji w sprawie świadczeń zostaną przedłożone nowe dowody lub ujawniono okoliczności istniejące przed wydaniem tej decyzji które mają wpływ na prawo do świadczeń lub na ich wysokość
      zakład odmawia zmiany decyzji wydanej w sprawie emerytury powszechnej odmawia ponownego obliczenia wysokości emerytury od nie pomniejszonej podstawy jej obliczenia od kwoty pobranych wcześniejszych emerytur ponieważ nie zaszły przesłanki zmiany decyzji określone w artykule 114 ustawy 1 ustawy emerytalnej w szczególności nie przedłożono nowych dowodów ani nie ujawniono nowych okoliczności istniejących przed wydaniem tej decyzji przyznającej emeryturę powszechną

      Usuń
    4. O tych okolicznościach w zastosowaniu art. 114 to sprawa dyskusyjna. W necie można znależć artykuły za i przeciw. Ja też złożyłam, po otrzymaniu odmowy wznowienia postępowania, wniosek z art. 114. Ciekawe, czy taką samą otrzymam odpowiedż

      Usuń
    5. Według orzeczenia Sadu Apelacyjnego w Łodzi „Instytucja ponownego rozpoznania uprawnień, którą w odróżnieniu od wznowienia postępowania, posługuje się ustawodawca tylko w odniesieniu do postępowania przed organem ubezpieczeń społecznych, i to bez względu na to, czy okoliczności powodujące ponowne rozpoznanie sprawy wystąpiły przed jej pierwotnym rozstrzygnięciem, czy też po nim, została wprowadzona zamiast wznowienia postępowania administracyjnego (art.145KPA).”, oraz co ważne w mojej sprawie: „ pod pojęciem „okoliczności istniejących przed wydaniem decyzji” o których mowa w art.114.ust.1 ustawy emerytalnej, rozumieć należy też niezgodność z Konstytucją danej normy prawnej, która stanowiła podstawę wydania decyzji.”

      Usuń
    6. http://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$N/152500000001521_III_AUa_001750_2012_Uz_2013-09-25_001

      Usuń
  29. kto składa pisma do sądu po otrzymania z decyzji zus?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jak to kto,w decyjach odmownych dla przedawnionych jest wyraznie napisane ze trzeba skladac odwołanie do SADU Pracy za pośrednictwem ZUS w ciągu miesiaca

      Usuń
    2. Chodził mi , czy ktoś z tu obecnych już złożył pismo do sądu lub jest w trakcie pisania takiego pisma. Chciała się poradzić odnosnie treści

      Usuń
    3. Chciałam się poradzić.... zjadło mi m :)

      Usuń
    4. Wczoraj zaniozlam do ZUS odwołanie do sądu. Pani przyjęła i życzyła mi powodzenia. Podziekowalam w utwierdzeniu, że wygram. Powołałam się na art. 114 ustawy emerytalnej. Odpisałam jeszcze, że w pouczeniu decyzji emerytury powszechnej nie było informacji o możliwości wycofania wniosku. Pozdrawiam Panie przedawniona Jelenia Góra

      Usuń
    5. Mam przygotowane pismo ale składam pod koniec maja nieprzedawniona. Jagoda

      Usuń
    6. Pilnuj miesięcznego terminu na złożenie odwołania.
      Złożone po terminie nie będzie przyjęte.

      Usuń
    7. W poniedziałek /13.05.2019 r./ zaniosłam do ZUS odwołanie od decyzji do Sądu. Teraz trzeba się uzbroić w cierpliwość i czekać.Jestem przedawniona.Pozdrawiam wszystkie Panie Ewa.

      Usuń
  30. Co do nauczycieli i pierwszorazowych wniosków o em powsz. to min Zieleniecki na posiedzeniu senatu mówił ,ze art 46 obejmuje swoim zasięgiem art 32 - osoby pracujące w szczególnych warunkach i szczególnym charakterze , także nauczycieli wiec może jest to jakas wskazówka dla nauczycielek 53 ?Co sądzicie? WJ

    OdpowiedzUsuń
  31. Emeryturę jako"pierwszak z wyrównaniem od marca 2019 już pobrałam,decyzję otrzymałam 26.04.2019 czy mogę już być spokojna i korzystać z tych pieniędzy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a nie myślałaś o tym, żeby wycofać wniosek i złożyć go ponownie w lipcu, bo podobno zyskuje się 10%. Ja zastanawiam się nad tym.

      Usuń
    2. znam nawet wskaźnik waloryzacji w lipcu ale nie ufam ustawodawcom a jeśli załatwią jak czasem bywało w ciągu jednej doby to by mi szkoda było tego co mi przyznali, po ludzku boję się

      Usuń
    3. Otrzymałam decyzję. Cała jestem w skowronkach. Fakt, wniosek składałam po raz pierwszy. Bardzo dziekuję wszystkim paniom, które od tylu lat walczyły o to co mam dzisiaj. Mówiąc szczerze to dopiero od wyroku TK z marca dowiedziałam sie, że coś się działo i dzieje w sprawie emerytur kobiet z 1953.Sledziłam od ponad 2m-cy ten blog. Informowałam wszystkie moje koleżanki i znajome z tego roku aby coś zaczęły działać. Skutek tego działania jest różny, ale jak piszecie panie nie należy sie poddawać. Ja ze swej strony bardzo Wam wszystkim dziekuję i trzymam za was kciuki.D

      Usuń
    4. Warto policzyć sobie i porównać wyniki. Jeśli ktoś złożył wniosek w marcu lub w kwietniu, to od tych miesięcy ma już wyższą emeryturę przez 3 lub cztery miesiące (do lipca).
      A potem policzyć wskażnik przez x miesięcy.
      Każda z pań "pierwszaków" musi sama zdecydować, co wybrać. Czy jeszcze się wstrzymać z wnioskiem (lub wycofać złożony), czy lepszy wróbel w garści...

      Usuń
    5. Ja decyduję się złożyć wniosek w lipcu jako pierwszak, jeszcze nadal pracuję i wg wstępnych kalkulacji moje świadczenie ma być wyższe o ok 300 zł brutto w stosunku do tego co by mi wyliczyli teraz. Też się zastanawiałam czy robię właściwie ale zaryzykuję, myślę ze co do tych co pierwszy raz składają o powszechną to do lipca nie zmienią zasad, tym bardziej ze dopóki nie zakończę pracy to wg informacji ZUS świadczenie to bedzie
      zawieszone. Pomimo ze planuję jeszcze pracować do końca tego roku ale o emeryturę powszechną wystapie w lipcu bo później to rzeczywiście nic nie wiadomo. Tak właśnie żongluje się nami szczególnie rocznikiem 1953. Czy któraś z pań również podjęła podobną decyzję.T1953 Lublin

      Usuń
    6. Ja mam wyliczona emeryture i wiem, że wycofujac teraz bede miała okolo 300 zl netto więcej, ale tez tak sobie myślę czy nie zostawić tej decyzji kierując sie zasada, że lepszy wróbel......... Przez rok byłabym stratna, ale myślę, że pożyję dłużej. Poza tym tez boję się, że mogą cos wymyśleć i strace wszystko czyli całą podwyżkę wycofując wniosek. Mam jeszzcze 2 tygodnie na zastanowienie się. Czytam, ale chyba większośc Pań nie decyduje się na lipiec.

      Usuń
    7. 300 zł to dużo. Warto się zastanowić. Chyba nie zmienią prawa w odniesieniu do "pierwszaków". Musieli by odbierać kasę tym paniom, które nie wycofają wniosków.

      Usuń
    8. Prawo już zostało zmienione przez wyrok TK, teraz dużo zależy od interpretacji tego wyroku, a z tym jest różnie

      Usuń
    9. Odnośnie przeliczenia w lipcu -korzystniejszego dla nas.Aktualnie obowiązujące prawo dla osób występujących po raz pierwszy o przeliczenie emerytury ( z art.46 ) pozwala o wystąpienie o emeryturę w dowolnym czasie. Nie sądzę żeby ustawodawca chciał to zmieniać wprowadzając tym samym jeszcze większy bałagan w emeryturach kobiet 53.Czy nowa przygotowywana ustawa może to zmienić -teoretycznie tak ale pytanie czy ustawa ta może być wprowadzona już w lipcu? bardzo mało prawdopodobne, wiem że niektóre ustawy są procedowane w nocy i "przepychane kolanem" ale ta "nasza" ustawa nie jest tej rangi.Tak więc chyba ryzyko nie jest duże a na korzyści z przeliczenia w lipcu mogą być.Wiem że trudno podjąć decyzję ale jak to mówią" kto nie ryzykuje nie pije szampana".Jolu dziękuje za sprostowanie i przypomnienie historii bloga. Pozdrawiam, również Córkę. Ela P

      Usuń
  32. Tak,zgadza sie.Ja przerabiam ten temat ,bo dostałam odmowe uchylenia decyzji nie przedawnionej właśnie ze względu na fakt ,ze jako nauczyciel przeszłam na emeryture wczesniejsza.Oczywiste jest że bede sie odwoływac od tej decyzji do sadu.Ten art46 ustawy emerytalnej,analizowany przez TK ma cztery odnośniki do wczesniejszych art.t.j 29,32,33 i 39.Art.32 dotyczy m.in.nauczycieli,art.33-działalnosc tworcza i artystyczna a 39 emerytury górnicze.Pozdrawiam .Grażyna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przesłuchaj sobie posiedzenie Senatu i możesz oprzeć się na wypowiedzi min Zielenieckiego dot nauczycielek.Ja jako pierwszak tez mam odjęte wypłacone emerytury. Będziesz pisała sama odwołanie czy skorzystasz z pomocy prawnej?WJ

      Usuń
    2. a emerytki kolejowe art 50 co z nimi tez warunki szkodliwe?

      Usuń
  33. Gratulacje, ciesz się i korzystaj, kup sobie coś fajnego!WJ

    OdpowiedzUsuń
  34. dzięki, pozdrawiam wszystkie Panie 1953

    OdpowiedzUsuń
  35. Witam serdecznie jak odwołać się od decyzji odmownej żeby przedłużyć okres do ustawy a nie pisać do sądu jestem rocznik 53 przedawnienia pozdrawim wiesia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba bez sądu się nie obejdzie bo do uchwalenia ustawy daleka droga może w tej kadencji zdążą WJ

      Usuń
    2. Chyba nic teraz nie możemy innego zrobić, jak złożyc odwołanie do sądu. Czekamy i sledzimy na zmianę do ustawy emerytalnej. Przedawniona.

      Usuń
    3. Chyba na zmiane tej ustawy to teraz trzeba będzie czekać na okres przed wyborczy czyli Wrzesień- Październik o ile wogóle zostanie uchwalona.

      Usuń
    4. Jestem przedawniona, teraz odwołam się do Sądu Pracy,jesli po np. trzech miesiącach zapadnie wyrok niekorzystny dla mnie, to gzie się dalej odwoływać? Jak piszecie, do uchwalenia ustawy daleka droga, wtedy wszyskim przedawnionym uprawomocnią się niekorzystne decyzje.

      Usuń
    5. Po niekorzystnym wyroku w sądzie pracy można złożyć apelację do sadu pracy w Sądzie Apelacyjnym (zwykle w mieście wojewódzkim). Jeśli dobrze pamiętam, opłata wynosi od 30 do 60 zł i 120 zł zwrot kosztów zastępstwa procesowego (jeśli się przegra).

      Usuń
  36. Pytanie do blog:Przechodząc na wcześniejszą emeryturę w 2008 musiałam podpisać rezygnacje z OFE.ZUS twierdzi ze te składki zostały przeniesione na Skarb Państwa.Czy któraś z Pań też tak miała?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja tez musialam zrezygnowac z OFE.Podpisac ze rezygnuje ze skladek po poczet wczesniejszej emerytury.Jak pamietam skladki zostaly przekazane na Skarb Panstwa.

      Usuń
    2. w art. 184 u.e.r. jest:3.Przy ustalaniu podstawy obliczenia emerytury ubezpieczonego, który złożył wniosek oprzekazanie środków zgromadzonych na rachunku wotwartym funduszu emerytalnym na dochody budżetu państwa, składki na ubezpieczenie emerytalne, zaewidencjonowane na jego koncie w Zakładzie, zwiększa się przez pomnożenie wskaźnikiem korygującym 19,52/12,22, stanowiącym stosunek pełnej wysokości składki na ubezpieczenie emerytalne do wysokości zaewidencjonowanej na koncie ubezpieczonego w Zakładzie.
      Zapewne mechanizm ten stosowany był również przy pozostałych emeryturach wcześniejszych.

      Usuń
  37. Ja też w tym samym czasie podpisałem oświadczenie, że wyrażam zgodę o przekazanie z OFE na ZUS
    bo usłyszałam że to jest taki warunek. Więc o co chodzi? Powiem szczerze już mam dosyć krętactwa ZUSu. Jak długo będą NAS traktować jak intruzów i robić łaskę. Pozdrawiam serdecznie. KZ

    OdpowiedzUsuń
  38. Na emeryturę wcześniejszą mogły przejść tylko te uprawnione osoby, które nie zapisały sie do OFE. Jeśli były zapisane i chciały wcześniejszej emerytury to musiały właśnie taka zgodę podpisać i ich składki wróciły z OFE do ZUS. Takie były przepisy. Poza tym według przedstawianych wtedy kalkulacji do OFE nie opłacało się przechodzić osobom, które miały kilka lat do emerytury, bo by niewiele tam naskładały ich emerytura byłaby dużo niższa niż z FUS.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak zapisywaliśmy się do OFE to rocz.53 nie wiedział że będzie mógł przejść na wcześniejszą emeryturę.

      Usuń
  39. Jestem nie przedawniona w roku 2015 składałam wniosek w związku z ustawą o zaliczeniu urlopów wychowawczych jako okres składk. Z początkiem maja trzymałam decyzję z ZUS: "Podstawę obliczenia emerytury stanowi kwota składek na ubezpieczenie emerytalne z uwzględnieniem waloryzacji oraz zwaloryzowany kapitał początkowy podstawa obliczenia emerytury wynosi " .... i tutaj wszystkie cyfry jak w 2015 roku tylko nie napisane jakich tablic dalszego trwania życia obecnie użyto. w 2015 roku tablic. 239,2m-ce. Nic nie napisane w jaki sposób waloryzacja obliczona ??? Po obliczeniu mam 149 zł. więcej od emerytury wcześniejszej. Oczywiście, że się cieszę ale nie do końca. Znajoma , która miała o 30 zł niższą emeryturę wcześniejszą do mojej ( jest pierwszakiem) obliczyli jej 480 zł zł więcej emerytury to są różnice ogromne. Nie wiem w jaki sposób miałam obliczaną waloryzację i jakie tablice dożycia. ZUS teraz nic nie pisze. Zastanawiam się co teraz zrobić. Jak nie złożę żadnego odwołania a Ustawa TK z 06.03.2019r zostanie poprawiona. to po miesiącu już nic nie zrobię. Doradźcie proszę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może tamten kapitał i składki pozostały bz. Zwaloryzowano tylko emeryturę u mnie od 2015 do dziś wg tablic zgodnie z moim wyliczeniem wyszło ok 200 zł. Pozdrawiam. Musisz sobie policzyc

      Usuń
    2. Do Unknown z godz.17:43. Ale jak to policzyć?.

      Usuń
    3. Jeśli to nie jest dla Ciebie kłopot, to idż do ZUS i poproś doradcę, żeby Ci wszystko wytłumaczył. To najprostsza droga.

      Usuń
    4. Do mm z 17.18.Zadzwoń do mnie jutro po południu 692.070.139

      Usuń
  40. Panie nauczycielki- prosze sprawdzic z jakiej ustawy przeszłością na emeryture u mnie się okazało ze jako nauczycielka przeszłam na emeryture z FUS tzw wcześniejsza emeryture pracownicza.Podlega pod wyrok TK.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Pania!A jak Pani to sprawdzila ,bo mnie zus odmowil uchylenia starej decyzji,uzasadniajac to ze przeszłam z art 88 karty Nauczyciela.W mojej decyzji tej pierwszej z 2007 r.jako podstawa prawna widnieja dwie Ustawy ;Ustawa Karta Nauczyciela i Ustawa fus .
      Ponadto wyczytałam,że art.46 Ustawy o emeryturach w pewnym sensie zawiera nauczycieli,gdyż odnosi sie on w swej tresci nie tylko do art.29 tej ustawy ale także art.329obejmuje nauczycieli)a ponadt art.33 i 39.Jestem rocznik 53 nieprzedawniona.Pozdrawiam >Grażyna

      Usuń
    2. Dzisiaj byłam w ZUSie , w mojej decyzji z 2009r jest ze przeszłam na emeryturę z Ustawy z dn 17.12.1998r o emeryturach i rentach z FUS Dz. Ustaw z 2004r NR 39, Poz.353 ze zm. czyli tej która była zaskarzona. Pani sama nie wiedziała co jest grane i poszła do naczelnika, mam się odwołać do sądu. Nauczyciele mogli przejść na emeryturę z 3 przepisów, mój to tzw.emerytura pracownicza czyli ta z której wiekszość Pań skorzystała . Jest jeszcze KN i trzecia opcja której teraz nie pamiętam , nas ona nie dotyczy. Pani widzę ma podane dwie ustawy razem. Teraz to chyba nieistotne bo gdy wejdzie ustawa to nauczycielki są w niej wymienione. Czy będzie się Pani odwoływać Sławka

      Usuń
  41. Wklejam tutaj zapytanie "Malutkiej".
    Zamieściła go w zakładce "Poradnik emeryta", czy "Rocznik53""
    To już historyczny poradnik. Jest kopalnią wiedzy dla emerytów. Jeśli ktoś ma czas i chęci, to może sobie poczytać, są tam odpowiedzi na bardzo wiele pytań.
    Teraz sprawy pań 53 są opisywane tutaj i tutaj proszę pisać. W zakładkach nikt waszych komentarzy nie znajdzie.

    "Unknown15 maja 2019 17:09
    Malutka . Proszę o pomoc w obliczeniu waloryzacji kapitału początkowego i składek zgromadzonych na moim koncie.Ostatnia waloryzacja 1.03.2013r."

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wczoraj liczyłam swoje skl. i kap. są tabele tablice wszystkich waloryzacji to napewno Ci ułatwi.

      Usuń
    2. na tej stronie są szczegółowe wyjaśniena:
      https://www.zus.pl/baza-wiedzy/skladki-wskazniki-odsetki/wskazniki/waloryzacja-skladki-i-kapitalu-poczatkowego

      https://www.zus.pl/wskazniki-waloryzacji-kwartalnej

      https://www.zus.pl/wskazniki-waloryzacji-rocznej

      najnowsze dane trzeba uzupełnić z Monitora Polskiego z tego roku

      Usuń
  42. Jest kalkulator waloryzacji kapitału i składek. Wpisz wartości podając rok. Wliczony podziel przez trwanie życia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten kalkulator może wprowadzać w błąd, lepiej wyliczyć orientacyjnie "na piechotę"

      Usuń
  43. jestem rocznik53 zus mi wyliczyl po wyroku tk mam mniej korzystna i pozostałam przy obecnej. wiec nie rozumiem skad te setkizlotych dla emerytek , jak pisano w gazetach. jestem nieprzedawniona. jolanta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie mieli wysokie zarobki,dlatego teraz mają wyższy kapitał

      Usuń
    2. Czy ma Pani stara decyzję,jesli tak to prosze ja porownac z obecna decyzją zus-u,czy ta decyzja obecna jest mniej korzystna od tej starej,czy od obecnie pobieranej emerytury.Zus powinien ją porownac do ,poprzedniej a nie aktualnej.To bardzo ważen.Osobiscie nie rozumiem, ze bez potrącania skladek wyliczona emerytura jest niższa od poprzedniej.Ja na podstawie decyzji z 2014r yliczylam sobie ze moja e.powszecha bylaby na tamten czas o 170zl brutto wyższa.Prosze poszukac jakiegos argumentu za odwolaniem ,koniecznie i
      odwolac sie od tej decyzji,żeby sie nie uprawomocniła.moglabym pomoc Pani przeliczeniu ,gdybym miala pewne dane z poprzedniej decyzji.Pozdrawiam.Grażyna

      Usuń
  44. Jestem nie przedawniona.Dzis otrzymałam decyzję z ZUS.Emerytura powszechna mniejsza od wcześniejszej o ponad 200 zł.A więc zawieszona .Kapitał i składki identyczne jak w 2014 r.Miesiecy dożycia nie napisali.I koniec ,mogę odwołać się do sądu .No i co dalej? Jakich argumentów użyć?Nie przedawniona-Pokrzywdzona



    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zaskarżyć sposób obliczenia emerytury, błędne przyjęcie danych z 2014 r. zamiast z 2019 r. Decyzja została wydana w trybie wznowienia postępowania, powinna więc brać pod uwagę stan prawny na datę orzekania, czyli na maj 2019 r., wynika to z samej procedury wznowienia. W uzasadnieniu brak istotnych informacji dot. przyjętych danych z tablic średniego dalszego trwania życia, ile miesięcy przyjęto do obliczeń i dlaczego tyle. Uzasadnienie decyzji powinno przedstawić stan faktyczny i prawny, decyzja powinna być zrozumiała dla strony, organ powinien wykazać jakie dane przyjął do obliczeń i dlaczego takie a nie inne, powinien wskazać na konkretne przepisy zgodnie z którymi tak postąpił.
      Odwołanie nie musi być długie, wystarczy wyrazić swoje niezadowolenie z wydanej decyzji.
      Licząc od dzisiaj 30 dni do złożenia odwołania minie około połowy czerwca, odwołanie wystarczy złożyć na 1-2 dni przed upływem tych 30 dni, do tego czasu może się coś jeszcze wyjaśni odnośnie ustawy. Oczywiście samo odwołanie można sobie zredagować wcześniej, a przed wysłaniem tylko sprawdzić i ewentualnie poprawić.

      Usuń
    2. Stan prawny na datę orzekania oznacza obowiązujące w tej dacie przepisy prawa, tzn. zmiany spowodowane tym wyrokiem. dane obliczeń tez powinny być na maj 2019, zarówno waloryzacja całego kapitału i składek, jak i ilość miesięcy z tablic. Dane z lat poprzednich,tutaj z 2014 r., kiedy były wydana zaskarżona decyzja, razem z przepisem art. 25 ust. 1b przestały mieć zastosowanie z dniem 21 marca 2019 r. (jest to data od kiedy obowiązuje wyrok TK) do obliczania emerytury kobietom, które obejmuje wyrok TK.

      Usuń
  45. Dziewczyny wyżej nieprzedawnione i pokrzywdzone, odwołujcie się do sądu. Wzór jest na tym blogu
    . Przecież nie może tak być, że Panie tzw. Pierwszaki mają naliczane emerytury wysokie. Jesteśmy wszystkie rocznik 1953 i zgodnie z Konstytucją mamy być równo traktowane. Namieszali nam bardzo, ale nie dajmy się. Odwołujcie się, nie odpuszczajcie. Ja jestem przedawniona, odwołałam się do sądu. Czekam na postanowienie i zmianę ustawy. Nie możemy dopuścić do tego, że będziemy miały emeryturę powszechna naliczona różnie, tak jak pani z zus wyliczy. To jest nie do przyjęcia, żeby emerytura powszechna była niższa od wcześniejszej. Kobitki piszcie gdzie się da. Skladakcie odwołania i wniosku do ZUS o przeliczenia i wyjaśnienia. Pozdrawiam Halina

    OdpowiedzUsuń
  46. Z tymi tzw. pierwszakami to właściwie dokładnie jeszcze nie wiadomo. Może się okazać po uchwaleniu ustawy, że przedawnione będą pierwszakami.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oby tak sie stało

      Usuń
    2. Drogie panie skupmy się jak możemy sobie pomóc a nie na tym że któraś z pań ma więcej czy mniej

      Usuń
  47. witam wszystkich czy może ktoś już zna projekt ustawy który ma być konsultowany bo jak na razie nie wiadomo w jakim kierunku mamy opiniować i jakie rozwiązania będą dla wszystkich najsprawiedliwsze .Jestem przedawniona

    OdpowiedzUsuń
  48. Czy ktoś biegły w ustawie o em i r. analizował możliwość zastosowania art. 194e, szczególnie u osób nieprzedawnionych mających już ustaloną em. powszechną zgodnie z wyrokiem TK? Emerytura była zawieszona nie pobierana, więc nie ma co odejmować.U większości ubezpieczenie już ustało.
    Art.194e.1. Emeryt, któremu przyznano emeryturę na podstawie art.24 ust.1 i obliczono jej wysokość zgodnie z art.26, może zgłosić wniosek o ponowne ustalenie wysokości emerytury na zasadach określonych w ust.2–5.
    2.Wysokość emerytury oblicza się według zasad określonych w art.26.3.Podstawę obliczenia emerytury stanowi kwota składek na ubezpieczenie emerytalne, z uwzględnieniem waloryzacji składek zewidencjonowanych na koncie ubezpieczonego do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc zgłoszenia wniosku o ponowne ustalenie wysokości emerytury oraz zwaloryzowanego kapitału początkowego po pomniejszeniu o kwotę stanowiącą iloczyn kwoty pobieranej emerytury, ustalonej na dzień jej przyznania po raz pierwszy w wysokości przed odliczeniem zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych i składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz liczby miesięcy pobierania tej emerytury.
    4.Do ustalenia wysokości emerytury przyjmuje się wiek ubezpieczonego w dniu zgłoszenia wniosku o ponowne ustalenie wysokości emerytury.
    5.Jeżeli wniosek o ponowne ustalenie wysokości emerytury złożył członek otwartego funduszu emerytalnego, przepis art.108 ust.2a stosuje się odpowiednio.
    Art.194h.1. Ponowne ustalenie wysokości emerytury następuje na wniosek zgłoszony nie wcześniej niż po ustaniu ubezpieczeń emerytalnych i rentowych.
    2.Jeżeli w wyniku ponownego ustalenia emerytura jest niższa, świadczenie przysługuje w dotychczasowej wysokości.
    3.Ustalenie wysokości emerytury zgodnie z art.194c–194g może nastąpić tylko raz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Punkt 2 art.194e.1. mówi wyraźnie o zastosowaniu art25 ust.1b - ,,po pomniejszeniu o kwotę stanowiącą iloczyn kwoty pobieranej emerytury (wcześniejszej), ustalonej na dzień jej przyznania po raz pierwszy w wysokości przed odliczeniem zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych i składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz liczby miesięcy pobierania emerytury,,....(potrącenia brutto)
      Przeczytaj poniżej projekt ustawy korzystny dla emerytek53 przedawnionych i nieprzedawnionych i nie tylko.

      Usuń
    2. Bardzo przepraszam, nie doczytałam ustawy.To dotyczyło zawieszonych.

      Usuń
  49. Z pozdrowieniami od Jotowni ;)

    Na stronie internetowej Senatu jest już dostępny PROJEKT USTAWY “naprawczej”, druk senacki nr 1175.

    https://www.senat.gov.pl/download/gfx/senat/pl/senatdruki/10244/druk/1175.pdf

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapoznalam sie z tym projektem Ustawy i mysle że jest spoko.Obejmuje on wszystkie panie z rocznika 53,ktore na podstawie roznych art.mialy przyznana emeryture wczesniejszą zarówno te przedawnione jak i nieprzedawnione i te z wyrokami sadowymi>Ba,mysle że nawet te Panie ktore przegapily te sprawe a kierowana jest do nich ustawa beda mogly także złożyć do Zus wniosek o przeliczenie emerytury w terminie 3 m-cy od ogłoszenia omawianej Ustawy>Brawo !!!!! ogromne dzieki dla Tych Pań które swoja determinacja doprowadziły sprawe do miejsca w ktorym jesteśmy!!!! ale do czasu ogloszenia tej Ustawy każda z nas musi isc w "zapasy" z ZUsem ,skladac wnioski,odwolywac sie itd

      Usuń
    2. zapomniałam się podpisac pod wpisem Pozdrawiam Grażyna

      Usuń
    3. Mnie zabrakło przepisu o jednakowym przeliczeniu dla poszczególnych grup emerytek Maria

      Usuń
    4. witam z tego projektu z senatu wynika jak ktoś poszedł na wczesniejsza z art .50 to jest możliwość ponownego przeliczenia po uprawomocnieniu sie tego projektu ustawy dobrze zrozumiałam proszę o uświadomienie mnie czy dobrze rozumuje .bozena

      Usuń
    5. Dobrze

      Usuń
  50. Dziękujemy, najważniejsze jest wspólne działanie, zachęcam wszystkie Panie do zapoznania. Pozdrawiam Ela P

    OdpowiedzUsuń
  51. Proszę wyjaśnić czy dla przedawnionych 5 lat będzie liczona od złożenia wniosku z 2013r, czy w chwili obecnej kiedy ustawa będzie już uchwalona

    OdpowiedzUsuń
  52. Jestem przedawniona i złożyłam wczoraj w Zusie druk ERPO - ponowne obliczenie emerytury powszechnej powołałam się na Tk i okresy urlop macierzyński po 1.3%.
    Nie wiem czy dobrze zrobiłam czu raczej wycofać ten wniosek.Czy bardziej zorientowane osoby mogą mi pomóc.Pozdrawiam Jolka z Warszawy.

    OdpowiedzUsuń
  53. nie wycofuj, w przypadku odmowy, odwołanie do sadu. Zobacz w jotowni uzasadnienie z dzisiejszego dnia MariaB.

    OdpowiedzUsuń
  54. Kobietki SUPER ,ogromne dzięki dla wszystkich.
    tak powinno być, wszystkie powinniśmy być traktowane jednakowo, pierwszaki, przedawnione ,nieprzedawnione. Trochę jeszcze cierpliwości, ja osobiście , zaryzykowałam ze złożeniem wniosku /pierwszaki/do lipca zobaczę co z tego wyniknie.
    pozdrawiam Karolina Pruszków

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też jestem pierwszakiem i też czekam do lipca.

      Usuń
    2. Czy może orientujecie się Panie ile to może być więcej? WJ

      Usuń
    3. Wydaje mi się że ten projekt Ustawy nie dotyczy pierwszaków,ponieważ te Panie nie składały czesniej wniosku o e.p.Grażyna

      Usuń
  55. Zapoznałem się i nie doczytałem się o sposobie naliczania emerytury powszechnej. Oczekiwałem, że będzie zasada dla wszystkich Pan jednakową. Mam tutaj na myśli przeliczenie jednym schematem wszystkie grupy (przedawnione, Nie przedawnione, pierwszaki i inne). Może Trzeba o tym napisać do komisji sejmowej. Nie bardzo wiem jak to dalej idzie z tą zmianą ustawy. Może Panie są mocne w tym temacie. Zróbmy coś. Pozdrawiam Halina

    OdpowiedzUsuń
  56. Trzeba pisać uwagi obywatelskie odnośnie przeliczenia, aby wszystkich traktowali jednakowo i przeliczali od wyroku TK.

    OdpowiedzUsuń
  57. A dlaczego ten projekt jest wpierw w senacie ,a nie w sejmie.Przecież zawsze jest wpierw sejm ,potem senat a na końcu prezydent jeżeli do tego dojdzie. Czy ktoś może to wytułmaczyć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo to jest inicjatywa ustawodawcza senatu

      Usuń
  58. Po wyroku TK taka jest chyba ścieżka legislacyjna.Grażyna

    OdpowiedzUsuń
  59. Czy któraś z Pań,która otrzymała pierwszą decyzję o przyznaniu emerytury o symbolu ENP zamierza wycofać swój wniosek z marca lub kwietnia i ponownie wystąpić z wnioskiem w lipcu .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. wczoraj o korzystniejszym przeliczeniu pisałam na blogu.Dlaczego jest korzystniejsze przeliczenie w lipcu? Składając wniosek w marcu - nasze składki i kapitał waloryzowane są roczną waloryzacją za 2017 r. a rok 2018 waloryzowany jest za I, II, i III kwartał. Składając wniosek w lipcu - rok 2018 waloryzowany w całości ( 109,2% - min. Rafalska podała wczoraj) i dodatkowo waloryzacja za I kwartał 2019 r. Jaka będzie waloryzacja za I kwartał 2019 ja jeszcze nie wiem ale tu na blogu jedna z pań pisała że już zna, może uchyli rąbka tajemnicy?.Przypuszczam że może być wysoka tak jak w w kwartale I w latach poprzednich.Pisano już o tym ale tak dla przypomnienia - mamy miesiąc czasu na złożenie "Wniosku EWS" o wycofanie wniosku ( można pobrać z ZUS lub wydrukować ze strony ZUS). Czy wycofać wniosek i składać w lipcu ? Decyzja należy do Ciebie. Proszę zauważyć, że po wycofaniu wniosku z marca ( czyli jego unieważnieniu) otrzymujemy starą emeryturę aż do złożenia nowego wniosku.Pozdrawiam Ela P

      Usuń
  60. Czy byłoby to bardzo korzystne ,będę wdzięczna za podpowiedź. Pozdrawiam Danuta H

    OdpowiedzUsuń
  61. tak, ja otrzymałam decyzje o emeryturze powszechnej (pierwszy raz występowałam) i następnego dnia złożyłam pismo o rezygnacji z decyzji - jestem rocznik 53. Powód? otrzymałam więcej ok 2 zł. Poza tym pracuję i w mojej ocenie przelicznik związany z zatrudnieniem mógłby byc mniej korzystny. Poza tym pomyślałam (od wczoraj;) ze moze złoże w lipcu ponownie wniosek. Nie wiem tylko czy znowu przy nastepnej decyzji będe mogła zrezygnowac...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wnioski można składać i wycofywać bez ograniczeń. Byle zmieścić się w terminie 1 miesiąca od daty doręczenia decyzji ZUS.

      Usuń
  62. Może lepiej było by z wycofaniem wniosku odczekać miesiąc i dopiero składać to przedłużyłoby trochę cała sprawę.A w lipcu podobno jest korzystniej bo dochodzi dodatkowa waloryzacja, jak panie tu pisały może być nawet ok. 300 zł wiecej.

    OdpowiedzUsuń
  63. Dziękuję za podpowiedź i serdecznie pozdrawiam Danuta H

    OdpowiedzUsuń
  64. Drogie panie
    Nie rozumie projektu ustawy senatu
    Czy to znaczy źe cały rocznik 1953
    Będzie miał przeliczoną emeryturę wg
    Dalszego trwania źycia przypadający na 2019 rok a środki zgromadzone na będą zwaloryzowane.pozdrawiam .krystyna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, myslę że projekt ustawy senackiej tak zakłada, jego treść jest zawiła ale mowa w niej o wszystkich kobietach 1953. Dobrze by było, żeby panie lub ktoś z naszych rodzin, którzy bardzo dobrze znaja prawo i potrafia je prawidlowo tworzyć, poczytali dokładnie ten projekt i powiedzieli nam czy trzeba coś zmienić lub poprawić, dopracować, wówczas bedziemy pisać o tym do pana Marka Borowskiego, jako przedstawicielki naszego ruchu społecznego 53 na blogu. Z tego projektu ustawy wynika, że nasze sprawy ida w dobra stronę i sprawiedliwości doświadczymy wszystkie jednolicie, pozdrawiam Basia53

      Usuń
  65. Witam! Jestem rocznik 53. Dzisiaj dostałam decyzję z ZUS i jestem tą szczęśliwą emerytką!!! Wniosek złożyłam 8.04.2019 r. razem z koleżanką. Koleżanka dostała odmowną decyzję jeszcze przed świętami, ja czekałam do dzisiaj, spodziewając się takiej samej decyzji. Jakież było moje niedowierzanie, kiedy zobaczyłam wysokość naliczonej emerytury do tej pory 1418 zł, wysokość wcześniejszej emerytury, od 1.07. 2019 r. moja emerytura będzie wynosić 2236 zł. czyli zyskałam 800 zł z groszami. Dziękuję wszystkim i walczcie dalej!!! GORĄCO POZDRAWIAM!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy Pani była przedawniona?i do kiedy pracowała

      Usuń
    2. Witam! w 2008 r. przeszłam na wcześniejsza emeryturę w wieku 55 lat i już nie podjęłam pracy. Chyba nie składałam wniosku o przeliczenie emerytury (nie pamiętam) kiedy osiągnęłam wiek emerytalny. W 2014 r. złożyłam wniosek o doliczenie urlopu wychowawczego (weszła ustawa). jednak otrzymałam negatywną odpowiedź, że przeliczenie będzie niekorzystne, bo odejmą pobrane wcześniej świadczenia. W dniu 8.04.2019r. po orzeczeniu TK, poszłam do ZUS (KRAKÓW), pani sprawdziła w komputerze i stwierdziła że już miałam przeliczony KAPITAŁ POCZĄTKOWY i jest wszystko w porządku. Jednak mój upór się opłacił, i powołałam się na orzeczenie TK, z dnia 7.03.2019r. Pani z łaską podała mi druk do wypełnienia i w tym samym dniu złożyłam razem z koleżanką. Koleżanka dostała odmowną decyzję jaszcze przed świętami. Ja dzisiaj tj. 16.05.2019r. i nie dowierzałam, jak zobaczyłam ile mi obliczyli. Nie dość że zyskuję 800 zł, to jeszcze prawie 3900 dla mnie do zwrotu, zaległość!!! Drogie Panie, walczcie dalej o swoje, gdybym się dała zbyć, nic bym nie zyskała, i być może na to liczą. Gorąco pozdrawiam!!!

      Usuń
  66. Dziękuję za podpowiedź i serdecznie pozdrawiam Danuta H

    OdpowiedzUsuń
  67. Witam . Wg. projektu ustawy oraz na podstawie komentarzy twierdze że kobiety które były na wczesniejszej emeryturze nie przechodząc na powszechną dostaną najwięcej.kobiety któreprzzeszły na emeryturę powszechną w 2013 roku, czy nawet poźniej , nie skorzystają z wyższej emerytury, ponieważ ich kapitałzostał zamrożony w chwili przejścia na emeryturę ( bez waloryzacji) i współczynnik do życia mają niekożystny z 2013 r. Wg mnie teraz o to trzeba walczyć żeby waloryzacje kapitału i przejście na emeryture powsz. było na dzien i rok obecny tak jak przechodzą kobiety z wczesnej emerytury. w innym wypadkt zawsze emerytura będzie niższa lub minimalnie większa.

    OdpowiedzUsuń
  68. Prosze o informacje jak mozna znalesc oficjalne informacje ZUS dotyczace traktowania pan z emerytura zaliczkowa

    OdpowiedzUsuń