Strony

28 kwietnia 2019

Posiedzenie senackiej Komisji Ustawodawczej - zredagujmy pismo do senatorów


                Drogie Panie rocznik 53 pobierające wcześniejszą emeryturę, proszę o jeszcze troszkę cierpliwości i spokoju. Nie spieszcie się z odwołaniem do sądu pracy, jest na to sporo czasu.

            Najwcześniejsze decyzje, odpowiedzi z ZUS na nasze skargi o wznowienie postępowania w sprawie przeliczenia emerytury w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 6 marca, wysłane zostały po 15 kwietnia 2019 r.
Na wniesienie odwołania do sądu pracy poprzez ZUS mamy 30 dni, zatem wystarczy po 15 maja 2019 r. złożyć pismo do sądu. Wzory odwołania do sądów zamieszczę na blogu. Już takie wzory pojawiły się w komentarzach naszych życzliwych doradców.

         Warto poczekać ze złożeniem odwołania do sądu pracy z uwagi na planowane posiedzenie senackiej Komisji Ustawodawczej w dniu 8 maja 2019 r. w sprawie rozpatrzenia wyroku TK.

325                              8.05.2019 r.

1.      Rozpatrzenie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 6 marca 2019 r. (sygn. aktP 20/16) dotyczącego ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (kobiety z rocznika 1953).


                    Dobrze byłoby przygotować pismo do senatorów przed tym posiedzeniem komisji senackiej. Wcześniej pisaliśmy bardzo dużo do posłów, senatorów w sprawie „zawieszonych” emerytur, odszkodowań, czy krzywdzącego kobiety 53 niekonstytucyjnego art. 25 u 1b.

Proponuję szybką akcję napisania wzoru takiego pisma do senatorów. Powinno być niezbyt długie, w skrócie wyłuszczające problemy, jakie napotykają kobiety rocznik 53 po wyroku TK. Bardzo proszę o przesyłanie swoich propozycji, co należy umieścić w piśmie do senatorów.

Może ktoś spróbowałby nakreślić wzór takiego pisma? Piszą na blogu bardzo mądrzy ludzie, obeznani w przepisach emerytalnych, w przepisach prawa, świetni w redagowaniu wniosków, pism sądowych. Bardzo proszę, podpowiedzcie, co należy napisać.


     W posiedzeniach komisji senackiej mogą uczestniczyć również „zwykli” ludzie. Zasady wstępu na salę posiedzeń komisji senackich określa Zarządzenie Marszałka Senatu nr 8 z dnia 11 tycznia 2018 r.


116 komentarzy:

  1. Niestety ale nie mam tyle czasu odmowę z ZUS mam z 9 kwietnia więc muszę się trzymać terminu.

    OdpowiedzUsuń
  2. Naturalnie. Proszę złożyć odwołanie w terminie. Gdyby zapadły w senacie jakieś korzystniejsze (oby!) decyzje, to wydaje mi się, że można dołączyć do odwołania aneks. Ewentualnie na rozprawie sądowej powołać się na nowe wytyczne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawe, który organ szybciej pracuje - sąd czy Sejm?! ��

      Usuń
  3. Gdzie na blogu „Zawieszonych” można odnaleźć liczne wzory pism, opinii i petycji redagowanych przez ówczesnych niestrudzonych bojowników emerytów po wyroku TK z dna 13 listopada 2012 r. sygn. K 2/12
    dotyczącego ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw oraz ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych?
    Mogłyby one obecnie posłużyć za inspirację do napisania Komisji Ustawodawczej Senatu RP.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na górze strony są różne etykiety, m.in. "Wzory pism". Można też zajrzeć na ówczesne wpisy, posty i komentarze ( z prawej strony bloga trzeba rozwinąć tematy z poszczególnych lat i miesięcy) oraz "Poradnik emeryta" i "Rocznik 53"

      Usuń
  4. Do P.Jolki K.
    Panie ktore nie przeliczyły dotychczas emerytury są dziś w dobrej sytuacji-im ZUS przelicza emeryturę bez odejmowania pobranych emer stosując "dozycie"205-210-są to inf.z blogu.Wzrost emer.mają duzy.Natomiast NIE PRZEDAWNIONYM stosują dożycie z 2014 lub 2015 r.w wys.246-252/wtedy miały liczona emer/
    Wówczas nowa emer.wychodzi niższa od wcześniejszej.To też wiadomości z blogu.Jezeli przedawnionym zdecydują się przeliczać np.przez sąd to pewnie też zastosujà taki wysoki przelicznik.Czyli ta grupa też nic nie zyska.Chodzi więc o to aby w Senacie zdecydowano o dozyciu 205-210 /np z dn.zlozenia skargi czyli
    z 2019 r./ wtedy możemy coś zyskac.Pozdrawiam


    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak to racja tak wyliczono emeryturę powszechną moją
      zgodnie z wyrokiem TK ale ze stanem środków na koncie ZUS i dalszego trwania życia 252,3 przypadający na datę wydania pierwszej decyzji emerytury powszechnej tj. kwiecień 2014 rok

      Usuń
    2. A wyliczoną emeryturę na stan 04.2014 zwaloryzowali do dnia dzisiejszego?

      Usuń
    3. Poprawiłam datę na kwiecień 2014. Dzięki.

      Usuń
  5. Jeszcze jedno pytanie do P.Jolki K.
    W sprawie przedawnionych-czy ktoś próbował złożyć wniosek do ZUS o zmianę decyzji o przyznanie emerytury na podst.art.155 kod.post.adm.?
    który mówi że decyzje ostateczną można zmienić w każdym czasie za zgodą strony
    /może pomoże jakiś prawnik/?

    OdpowiedzUsuń
  6. Jest nowy komunikat ZUS-u. Wszystkim emerytkom naliczą nowe emerytury bez odliczania!!!
    link: https://www.zus.pl/o-zus/aktualnosci/-/publisher/aktualnosc/1/informacja-w-sprawie-wyroku-trybunalu-konstytucyjnego-z-dnia-6-marca-2019-r_/2582166

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. proszę czytać dokładnie i nie wprowadzać w błąd!!!

      "Jak ZUS załatwi skargę o wznowienie postępowania

      Jeżeli skargę o wznowienie postępowania do 23 kwietnia 2019 r. zgłosiła kobieta urodzona w 1953 r., która:

      jest uprawniona do wcześniejszej emerytury przyznanej na podstawie art. 46 w związku z art. 29 ustawy emerytalnej i pobierała to świadczenie oraz
      jest uprawniona do emerytury z tytułu ukończenia powszechnego wieku emerytalnego, przy czym podstawa obliczenia tej emerytury została pomniejszona o pobrane wcześniejsze emerytury, a od doręczenia tej decyzji nie minęło 5 lat"


      Usuń
  7. Pani Jolu
    Senat trzeba przekonać także o SPOSOBIE przeliczenia nowych emerytur aby to było korzystne dla całego rocznika 1953

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie korzystne, tylko sprawiedliwe!

      Usuń
    2. raczej jedno i drugie się nie wyklucza...

      Usuń
  8. jest odpowiedź MPPIPS na interpelację posłów Kukiz 15 w sprawie wykonania wyroku TK. W zakończeniu ministerstwo informuje,Ze trwaja prace analityczne nad przepisami, żeby "przedawnione" też mogły skorzystać. Więc głowa też dostaniemy,ale czy korzystnie, to się okaże.

    OdpowiedzUsuń
  9. Myślę że dla wszystkich coś dloza w poniedziałek spotkam się z senator p. Lidia Staron w naszej sprawie. OPozdrawiam Jagoda

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I tak trzymać! :)

      Usuń
    2. Pani Lidia jest bardzo mądrą kobietą. Pozdrawiam i jestem pewna, że nam pomoże(tym przedawnionym nie z własnej winy. Agnieszka S.

      Usuń
  10. Szanowne koleżanki czy składając wniosek o powszechną należy złożyć wniosek o przeliczenie kapitału że względu na urlop bezpłatny na wychowaniem dziecka.
    Elżbieta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie. ZUS sam przeliczy kapitał początkowy wprowadzając wszystkie zmiany naliczenia kapitału od 2011-2017 roku. Mój kapitał liczony po ,,nowemu,, jest dużo wyższy niż ten z 2004 roku.
      ZUS zastosuje korzystniejszy wskaźnik ,,dożycia,,z 2013 roku. Składaj wniosek po DNIU urodzin bo to jest ważne. Urodziłaś się np.dnia 8 to składaj wniosek z datą 9.
      Danuta z Mazur

      Usuń
  11. Dzień dobry też jestem 53 rocznik caly czs na wcześniej i dalej pracuję. Pierwszy wniosek o przeliczenie złożyłam 8 kwietnia 19 r. Czekam na decyzję z ZUS-u. Słyszałam, że po przeliczeniu w dalszym ciągu będę otrzymywała wcześniejszą A po złożeniu swiadectwa o zakończeniu zatrudnienia dopiero otrzymam powszechną. PROSZĘ O informację czy to jest prawda.Jezeli tak by było to (przepraszam) ale czy ja dożyję.
    Pozdrawiam WSZYSTKICH ciepło i bardzo serdecznie. KZ Wroclaw

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak. ZUS zawiesi emeryturę powszechną do czasu rozwiązania stosunku pracy, potwierdzając to świadectwem pracy. Taki jest warunek wypłaty emerytury powszechnej. Rozwiązanie stosunku pracy może być nawet na jeden dzień a w drugim dniu możesz ponownie zatrudnić się.
      Danuta z Mazur

      Usuń
    2. Bardzo dziękuję za odpowiedź.
      Nie Napisalam, ze Jestem w tej grupie wcześniejszych którzy nie musieli się zwalniać nawet na 1 dzień.
      POZDRAWIAM. KZ Wroclaw

      Usuń
  12. Witam. Ja należę do tych przedawnionych i nie mogę się z tym pogodzić że prawdopodobnie do końca życia zostanę na wcześniejszej. Otrzymałam decyzję o przedawnieniu. Odwolam się oczywiście. Chociaż wiem, że sąd i tak nie zmieni ustawy. Bezmoc. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  13. Fragment odpowiedi na interpelację nr 30603:
    "na interpelację nr 30603

    w sprawie nabycia prawa do tzw. wcześniejszej emerytury przed 1 stycznia 2013 r. w aspekcie nabycia prawa do emerytury

    Odpowiadający: podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Marcin Zieleniecki

    Warszawa, 29-04-2019

    W związku z wystąpieniem Pana Marszałka z dnia 4 kwietnia br., znak: K8INT30603, przekazującym interpelację poselską Pawła Skuteckiego, Pawła Szramki oraz Macieja Masłowskiego w sprawie „nabycia prawa do tzw. wcześniejszej emerytury przed 1 stycznia 2013 r. w aspekcie nabycia prawa do emerytury”, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.........
    Ponadto Trybunał Konstytucyjny zwrócił uwagę, że ustawodawca powinien wprowadzić odpowiednie regulacje w celu zagwarantowania jednolitych zasad zwrotu świadczeń należnych uprawnionym.

    W sprawach zakończonych decyzją, od której nie zostało wniesione odwołanie do sądu można żądać wznowienia postępowania administracyjnego w przypadku, gdy Trybunał Konstytucyjny orzekł o niezgodności aktu normatywnego z Konstytucją, umową międzynarodową lub z ustawą, na podstawie którego została wydana ta decyzja zgodnie z art. 145a ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 z późn. zm.) Skargę o wznowienie postępowania w trybie art. 145a k.p.a. wnosi się w terminie jednego miesiąca od dnia wejścia w życie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego do organ rentowego, tj. do dnia 23 kwietnia 2019 r. W myśl art. 146 k.p.a. uchylenie decyzji z przyczyn określonych w art. 145a nie może jednak nastąpić, jeżeli od dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji upłynęło pięć lat. Oznacza to, że znaczna część zainteresowanych nie będzie mogła bez zmiany przepisów nabyć prawa do emerytury.

    W celu zrealizowania orzeczenia Trybunału w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej trwają obecnie prace analityczne w celu przygotowania projektu ustawy, która umożliwi pozytywnie rozpatrzyć również te wnioski o ponowne ustalenie kwoty emerytury, które zgłoszono po upływie 5 lat od doręczenia decyzji przyznającej emeryturę z tytułu osiągnięcia wieku emerytalnego. W projekcie ustawy będą też określone zasady zwrotu świadczeń należnych za okres wsteczny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Minister: "Oznacza to, że znaczna część zainteresowanych nie będzie mogła bez zmiany przepisów nabyć PRAWA DO EMERYTURY."
      I to mówi minister RP?
      Te Panie już dawno nabyły prawo do emerytury.
      Świadczą o tym wydane decyzje.
      Uważajcie, jak tacy "znawczy" prawa wysmyczą Wam super spec ustawę - KORZYSTNIEJSZE regulacje. ��

      Usuń
  14. Pani Danuto.
    Dziękuję za odpowiedź odnośnie kapitału, przyznam , że niezagladalam na bloga i przegapiłam sama sprawę.Pracowalam cały 2018r.,czy maj byłby dobrym miesiącem na złożenie o powszechną ,jestem z marca.
    pozdrawiam Elżbieta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najkorzystniejszym miesiącem na złożenie wniosku o emeryturę jest lipiec, natomiast niekorzystnym miesiącem jest czerwiec. Trzeba pamiętać aby wniosek był złożony po dniu urodzin. Ja nie czekałam do lipca i złożyłam wniosek w kwietniu.
      Danuta z Mazur

      Usuń
    2. Ja złożyłam 29 marca urodziny mam 22 lipiec jestem pierwszakiem.które tablice mnie dotyczą.Dziękuje za odpowiedź Maria




      Usuń
    3. Złożyłam wniosek o przeliczenie (poprzedni w 2013 wycofałam) 29.04.2019. Dzisiaj przeczytałam, że od lipca 2019 ma być 10% waloryzacja kapitału i skrócenie "okresu dożycia" o 1,5 miesiąca. Czy mogę ponownie wycofać wniosek i złożyć w lipcu?

      Usuń
    4. Ależ możesz, możesz również nie dożyć.

      Usuń
  15. Iskierka zabysla dla przedawnionych..oby to bylo realne..ale juz sie ciesze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też mam cichą nadzieję,Zuza

      Usuń
  16. Dzisiaj spotkałyśmy się z koleżankami z 1953 r porównałyśmy nasze decyzje. Są ogromne różnice. Podam przykład Koleżanka I, która miała 220 zł emerytury wcześniejsze więcej od innej koleżanki II, ma w tej chwili 860 zł więcej, otrzymała podwyżkę ponad 600 zł.Koleżanka I po raz pierwszy składała wniosek o emeryturę powszechną więc ma wskaźnik dalszego trwania życia 208. Natomiast koleżanka II nie otrzymała żadnej podwyżki gdyż po przeliczeniu wyszło jej 190zł mniej od obecnie pobieranej emerytury wcześniejszej. Koleżanka II już miała przeliczaną emeryt. powszechną tylko nie minęło jej 5 lat więc jej przeliczyli i ma wskaźnik 252,30 m-cy. Czy uważacie , że to jest w porządku. Za te 5 lat nie zrobiła by się taka różnica między tymi dwoma osobami. a Koleżanka 2 gdyby urodziła się w 1952 roku miała by o wiele wyższą emeryturę i czuje się nadal oszukana.Więc coś z tymi obliczeniami jest nie tak. Uważam, że wcześniejsze emerytki z rocznika 1953 powinny mieć w miarę podobny wskaźnik dalszego trwania życia, różniący się tylko miesiącami w którym urodziliśmy się. mariamat


    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się mnie wyliczono sześć groszy więcej
      i dalsze trwanie życia z 2014 roku 252,3 tak jak miałam wyliczoną pierwszy raz emeryturę powszechną , a od 2014 roku minęło prawie 5 lat .
      Gdyby wyliczyli nam ze stanu środków i wieku po 21,04,2019 r byłby znaczny wzrost i o to trzeba się zwrócić do komisji Senackiej która się ma odbyć 8 maja 2019 roku czasu jest niewiele.
      W/g stanu prawnego na dzień dzisiejszy nie zyskają nieprzedawnione ani przedawnione nic oprócz tych co pierwszy raz składają
      Krystyna

      Usuń
    2. ,,Przedawnione czy nieprzedawnione,, nie mogą dopuścić do uprawomocnienia się decyzji i trzeba składać odwołania do sądu za pośrednictwem ZUS. Najlepiej odwołania składać dwa dni przed uprawomocnieniem się decyzji aby przedłużyć termin i czekać na ustawę. Na blogu ,,Jotownia,,są gotowe wzory.
      Danuta z Mazur

      Usuń
  17. Wszystko wyżej pisałam netto Maria mat.

    OdpowiedzUsuń
  18. Drogie Panie zajmujecie się sprawami mało istotnymi czyli/przedawnione nieprzedawnione/ wznowienie postępowania jest niekorzystne w każdym przypadku .
    Korzyści może nam przynieść emerytura wyliczona tak jak ZUS liczy paniom które składają pierwszy raz o wyliczenie emerytury w/g wyroku TK po 21,04,2019.
    i oto trzeba walczyć w senacie .trzeba pisać do Senatu
    do 8 maja .
    Krystyna

    OdpowiedzUsuń
  19. Rocznik 1952 miał przeliczona emeryturę kwotą bazową. Uważam, że nas też powinni potraktować podobnie, albo zastosować jednolite przepisy. Jak czytam komentarze to coś jest nie tak z tym równym traktowaniem. Ten wątek i pań przedawnionych powinien być przedstawiony na komisji senackiej HALINA

    OdpowiedzUsuń
  20. Drogie panie trzeba zadbać żeby nasze emerytury powszechne zostały wyliczone tak jak ZUS liczy paniom które składają pierwszy raz o wyliczenie emerytury powszechnej .
    Przy wznowieniu postępowania emerytura nie wzrasta . wiem bo mam wyliczoną emeryturę zgodnie z wyrokiem . Trzeba pisać do komisji Senackiej ,która się ma odbyć 8 maja 2019r.O tym mówią wcześniejsze wpisy ,poczytajcie.
    w/g stanu prawnego na dzień dzisiejszy nie zyskają nic nieprzedawnieni ani przedawnieni tylko ci składają pierwszy raz o wniosek o emeryturę powszechną po wyroku
    TK.Wpisy Pani Krystyn są bardzo mądre i prawdę pani Krystyna pisze.
    Katarzyna

    OdpowiedzUsuń
  21. ja mysle ze wiele pan nawet do tej pory nie wiedziało ze w wieku 60 lat trzeba isc po przeliczenie emerytury, ja tez dowiedziałam się przypadkowo, nikt nas wcześniej nie informowal przy przechodzeniu na emer wczesniejsza ze będzie ona orzeliczana w 60 l,no i te panie teraz skorzystają a to będzie w stosunku innych emerytek niesprawiedliwe,TK SWOJE A ZUSswoje ,wiadomo ze TKjnemu chodzi o wszystkie panie z r 1953,tylko prawo musi być doprecyzowane, ZUS znalazł haczyk i tak będą się bawic w ciuciubabkie i na stare lata zamiast dozywac spokojnie bo będziemy się ciagac po sadach,w moim przypadku to wychodzi co najmniej 500 zl emerytury więcej,jest o co walczyc.pozdrawiam wszystkie Panie glowa go góry

    OdpowiedzUsuń
  22. Wcześniejszą emeryturę można było przeliczać jeżeli się pracowało , miało się większy przelicznik z nową kwotą bazową oraz można było co kwartał doliczyć stażowe.
    Wczesniejsza emerytka Natasza. ja tak przeliczalam

    OdpowiedzUsuń
  23. Zgadza się, ja też pracowałam i do wcześniejszej emerytury doliczano mi staż. Ale była to bardzo mała kwota. W moim przypadku 39 zł brutto rocznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też pracowałam do stycznia 2019 r i też do wcześniejszej emerytury doliczali mi tylko staż i były to naprawdę małe kwoty.

      Usuń
  24. Nakręcacie się w wyniku niewiedzy, mieszacie dwa systemy emerytalne: system zdefiniowanego świadczenia (stary porządek) z system zdefiniowanej składki (nowy porządek, tzw. emerytura kapitałowa).
    Stąd różnice w naliczeniu emerytur! :-(

    OdpowiedzUsuń
  25. Czy w maj to korzystny miesiąc na złożenie wniosku o powszechną.
    Natasza

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jedyny niekorzystny, to czerwiec!

      Usuń
  26. Maj jest II kw. roku i też jest korzystny jak lipiec. Niekorzystnym miesiącem jest czerwiec. Pamiętaj aby wniosek złożyć po dniu urodzin nigdy przed dniem urodzin- to ważne.

    OdpowiedzUsuń
  27. Proszę o pomoc!Jestem z rocznika 1953. Odmówiono mi uchylenia decyzji z dnia 21 maja 2014 roku,argumentując tym,że przyznano mi emeryturę wcześniejszą w oparciu o art.88 ust.1 Ustawy z 26.O! 1982 Karta Nauczyciela,zatem wyrok Trybunału Konstytucyjnego nie ma w moim przypadku zastosowania.Nie wiem,czy odwoływanie się do sądu ma jakikolwiek sens,niemniej poczułam się dyskryminowana.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ZUS ma rację, wyrok TK nie dotyczy Pań, które przeszły na emeryturę z Karty Nauczyciela.

      Usuń
    2. To był przecież "salomonowy" wyrok! :-(

      Usuń
  28. witam ja tez przeszłam z art 50 emerytura kolejowa warunki szczególne to teraz z tego orzeczenia wynika ze tylko art 46 będzie stosowany? JADWIGA

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niewyraźnie jest napisane w wyroku?!

      Usuń
  29. Z ostatniego komunikatu Zus wynika że skorzystają kobiety, ktore dopiero będą składać po raz pierwszy wnioski,jest bardzo krzywdzące, bo to nie one walczyły a te przedawnione,ach

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak właśnie jest te osoby, które złożyły po raz pierwszy otrzymały tak zwane zawrotne sumy. Pozostałe Panie, które składały wcześniej w 2014 i 2015 otrzymały grosze lub obliczenie było bardzo niekorzystne sporo niższe od emerytury wcześniejszej. Zwłaszcza Panie, które maja niskie emerytury. Powodem tego jest wskaźnik średniego dalszego trwania życia, którego ZUS używa po wyroku TK do wyliczenia obecnie emerytury powszechnej co jest bardzo krzywdzące bo obecnie wskaźnik wynosi 208 m-cy a poprzednio zależy w którym roku było przeliczane 238 m-cy albo 252 m-ce. Zostałyśmy ukarane za to, że odważyłyśmy się wystąpić o przeliczenie przed wyrokiem TK. Ale tak nie może być bo przez to , że wcześniej miałyśmy wyliczone nie znaczy, że będziemy dłużej żyć.Po drugie emerytura jest zawieszona. Po wyroku TK powinny Panie mieć wszystkie liczone wg. wskaźnika 2018 lub 2019. Myślę, że na najbliższym posiedzeniu Senatu ktoś zwróci na to uwagę. Bo takie obliczanie jest ogromnym nieporozumieniem. Piszcie Panie listy do Senatu w tej sprawie teraz to już chyba drogą elektroniczną bo posiedzenie będzie 8 maja. Pocztą z pewnością już list nie zdąży dojść. mariam.

      Usuń
    2. Są bardzo mądre osoby które dobrze znają przepisy i bardzo są obeznana w sprawach emerytur może by napisał wzór skargi która można złożyć do Senatu. zloz

      Usuń
    3. Nazwisko i imie
      Adres zamieszkania Data.....


      Senat Rzeczypospolitej
      Polskiej
      ul. Wiejska 6/8
      00-902 Warszwa

      Dotyczy wyroku TK z 6 marca 2019 r.
      a pod spodem napisać cały wpis ,jest bardzo mądrze ,jasno napisany i wiadomo o co chodzi
      powyżej / z 2 maja 2019 r z godz 10:41 pani pod hasłem ,,Unkown ,,

      Usuń
    4. Unknown z godz.10:41
      Wszystkie emerytki53 ,,przedawnione,, i ,,nieprzedawnione,, składały w ZUS- wg. gotowych czy dyktowanych przez panie z ,,okienka,, skargi o wznowienie postępowania. Pierwsza grupa otrzymała decyzje odmowne a druga grupa emerytek53, dostała decyzję odwieszenia emerytury powszechnej, przyznanej w 2013 roku bez potrąceń z art.25 ust.1b. Odwieszona emerytura z 2013 roku na pewno byłaby większa od wcześniejszej emerytury z roku 2013r. natomiast zaniżoną do emerytury wcześniejszej z 2019 roku. Takie odwieszanie emerytury z okresu 6 lat na podstawie skargi o wznowienie jest ,,pułapką prawną,, dla emerytek53 dla dwóch grup emerytek53- przedawnionych i nieprzedawnionych.
      Inaczej liczona jest zawieszona emerytura na podstawie złożonego wniosku ERPO o ponowne obliczenie świadczenia emerytalnego.Wtedy ZUS powinie przeliczyć na nowo zgromadzony kapitał i składki wprowadzając wszystkie zmiany, jakie były od 2011-2017 i zwaloryzować tak samo, jak to zrobił w 2013 roku (kwartalnie). Wskaźnik ,,dożycia,, powinien być brany z dnia złożenia wniosku ERPO, czyli dla wieku 65+ lub 66+ , który jest korzystniejszy z 2013 roku. W taki sposób obliczona emerytura zawieszona jest dużo korzystniejsza niż emerytura wcześniejsza. Przeczytajcie wyroki Sądu Okręgowego w Szczecinie VI U 754/15 z dnia 10.03.2016r. i Koszalinie
      V U 1017/13 z dnia 21.11.2013r. w jaki sposób ZUS powinien obliczyć zawieszoną emeryturę.
      Dlaczego ZUS nie przyjmował wniosków ERPO od ,,nieprzedawnionych,,? Dlaczego nie przeliczył zgodnie z prawem emerytur zawieszonych? To jest pytanie do ZUS i do ustawodawcy.

      Usuń
    5. Bardzo mądry wpis ale co teraz gdy się wznowiło postępowanie .Należę do grupy nieprzedawnionych
      wyliczono mi emeryturę niższą od tej którą pobierałam ,czyli na starych zasadach i taką pobieram a powszechną zawiesili.
      Termin odwołania mija 18,05,2019. Ale nie wiem na co się powołać w odwołaniu czym uzasadnić.
      Przedmówce proszę o pomoc.
      Krystyna

      Usuń
    6. Ale Panie przedawnione i z innych grup pobirające powszechną zaniżoną tak na 99,8 % dostaną wyrównanie ...

      Usuń
    7. do anonima z 8,50 - z każdej grupy były osoby walczące, proszę bez potrzeby nie przeciwstawiać sobie kobitek, bo to nie o to chodzi tylko o to, żebysmy wszystkie były jednakowo sprawiedliwie potraktowane. a tak sobie myslę, że skoro na starych zasadach poszłyśmy na wcześniejszą to i teraz powszechna powinna być liczona wg starych zasad - ale tu by państwo zusostwo musiało by pożegnać się z "kupą" forsy na naszą korzyść ;)

      Usuń
    8. Dlaczego nieprzedawnione musiały składać skargi a nie wnioski ERPo. Teraz to już pewnie za późno. Pogubiłem się. Jagoda

      Usuń
    9. Panie ,,nieprzedawnione,,którym odwieszono niekorzystne emerytury powszechne, bez przeliczenia po nowemu kapitału początkowego i bez zastosowania wskaźnika ,,dożycia,,65+ lub 66+ muszą jak najszybciej wnieść odwołanie od decyzji odwieszonej emerytury powszechnej do sądu za pośrednictwem ZUS. Nie można dopuścić do uprawomocnienia się decyzji a to jest bardzo ważne ze względu na przyszłą ustawę dotyczącą kobiet53.
      Dokładnie przeczytajcie podane wyżej wyroki sądowe i poproście adwokatów o pomoc w napisaniu odwołania. Trzeba jak najdłużej wydłużać termin do uprawomocnienia się decyzji. To jest bardzo ważne.

      Usuń
    10. Do 18:38
      Bez adwokatów się nie obejdzie?
      Czy o to chodzi?

      Usuń
    11. Do anonimowej z 13:55
      wyrok V U 1017/13 z dnia 21.11.2013r. jest z SO w Kaliszu a nie w Koszalinie

      Usuń
    12. Czy Panie, które złożyły wnioski ERPO mogą potwierdzić, że ich zawieszone emerytury zostały przeliczone korzystniej niż tym które złożyły zgodnie z sugestią wyroku TK skargę o wznowienie postępowania?

      Usuń
  30. Nie zamartwiaj się bo w Ministerstwie trwają prace i może my przedawniona też dostaniemy. Ja mam nadzieje, że będzie dobrze, nie mogą nas tak skrzywdzić Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki kochana za wsparcie,pozdrawiam również��

      Usuń
    2. Dziękuję za wsparcie.Tak naprawdę bardzo się martwię.Jestem w sytuacji nie do pozazdroszczenia. Choruję leczenie kosztuje, mąż zmarł ponad 10 lat temu pracował prawie 40 lat ale renta po nim była by jeszcze była niższa niż moja emerytura. Więc zostałam na swojej za 1500 zł jest mi naprawdę ciężko żyć. Pozdrawiam serdecznie. mm .

      Usuń
  31. Dotyczy wpisu z 2 maja 2019 r z godz.10;41 .
    To prawda w takiej sytuacji jestem ja po wyroku TK wyliczono mi emeryturę po wznowieniu postępowania o 6 gr.
    mniejszą od wcześniejszej.Nie jestem odosobniona bo znam cztery panie ,które też nic nie zyskały ,a przyczyna jest jedna dalsze trwanie życia liczone 252 m-ce z 2014 r. ma pani racje takie liczenie jest wielkim nieporozumieniem i trzeba pisać do Senatu.

    OdpowiedzUsuń
  32. Anonimowa z 12,33 aż takie mocne słowa, przecież ta Pani tylko stwierdziła że jesteśmy pokrzywdzone, żadnej nienawiści ja nie odczytuje w tym komentarzu. Napisała prawdę, a ja np nie wiedziałam w tamtym czasie, że mogę wycofać wniosek ZUS o tym nie informował, zresztą Pani w zus teraz to potwierdziła że tak właśnie bylo, że były informacje tylko takie że nic nie trzeba robić bo itak wyplacana jest ta korzystniejsze. Więc nikt nie był świadomy co się stanie i po co takie mocne słowa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Słuszne słowa
      pozdrawiam Krystyna

      Usuń
    2. Jestem też z przedawnionych ,ja nie wycofałam wniosku i nie walczyłam bo nic nie wiedziałam ,że taka walka się toczy.Gdy składałam w 2013r. o EP w ZUS nikt o niczym nie wspomniał ,że mozna wycofać wniosek.Dowiedziałam się połowie marca tego roku od znajomej dobrze,że zdążyłam w terminie złożyć skarę do ZUS.Nie dziwię się,że są panie rozgoryczone długoletnią walką.Rozgoryczenie to mało powiedziane.

      Usuń
    3. Na czym polegała ta długoletnia walka?

      Usuń
  33. A skoro ta Pani pisze, że walczyła to tym bardziej jest rozgoryczona i myślę że nie powinna się Pani dziwić bo gdyby była Pani w naszej sytuacji również by była rozgoryczona.

    OdpowiedzUsuń
  34. Czy ktoś zna może takie dane z czasów sprzed wyroku P 20/16:
    - ile kobiet nie wycofało wniosku?
    - ile kobiet wcale nie składało wniosku lub go złożyło i wycofało?
    - ile kobiet odwołało się do sądu od decyzji ZUS o pomniejszeniu kapitału na podstawie art. 25 ust. 1b?

    OdpowiedzUsuń
  35. Drogie Panie ten blog jest aby sobie pomagać wzajemnie udzielać rad i wskazówek a nie obrzucać się pretensjami. Myślę że wszystko się jeszcze wyjaśni i bedziemy zadowolone.

    OdpowiedzUsuń
  36. Dziewczyny spokojnie .Wyrok TK mówi wyraźnie o jednolitych zasadach.Czekajmy na ustawę .

    OdpowiedzUsuń
  37. Moim zdaniem emerytury kobiet z rocznika 1953 powinny zostać przeliczone wg starych zasad wg przepisów do roku 2012.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Według starych zasad to są przecież wypłacane teraz wcześniejsze emerytury. Ich przeliczenie z nową kwota bazową jest nadal możliwe pod warunkiem kontynuowania zatrudnienia i osiągnięcia wskaźnika WWPW wyższego niż dotychczasowy.

      Usuń
    2. pierwsza sprawa - panie w zusie nigdy nikomu dla jego dobra oficjalnie przy okienku nic nie powiedziały, nie doradziły, nie pokierowały tak, żeby petent - petentka mógł/mogła w taki sposób i w odpowiednio dobranych terminach złożyć dokumenty, by na tym finansowo skorzystać.
      Przecież to nie z ich prywatnych pieniędzy idą wypłaty emerytur, więc dlaczego pracownicy zusu zachowują się cały czas jak przysłowiowy pies ogrodnika... chyba, że jednak korzystają bo np mają większe premie?
      druga sprawa - przejścia na wcześniejszą wg starych zasad i naliczanie powszechnej po osiągnięciu ustawowego wieku do ENP też wg starych zasad - jak to się ma do osób urodzonych np w 1950, które przeszły na wcześniejszą mając 55 lat, po czym nie pracowały i w momencie osiągnięcia 60 rż wystąpiły z wnioskiem o powszechną - dostawały ją wyższą po przeliczeniu wg obowiązującej aktualnej kwoty bazowej - skoro nie pracowały to wskaźnik się im nie zmieniał tylko kwota bazowa więc?????

      Usuń
    3. Ja identycznie jak Pani wyżej zwolnilam się i poszłam na wcześniejszą emeryturę licząc, że po osiągnięciu wielu 60 lat będę miała naliczona emeryturę wg starych zasad. A tu taka niespodzianka. Ludzie w jakim kraju my żyjemy? Płakać....

      Usuń
  38. Przechodząc w 2008r na wcześniejszą em.przechodziłam wg starych zasad,aby z niej skorzystać musiałam się zwolnić musiałam mieć 30 lat pracy a środki z ofe przekazać do budżetu państwa. Byłam przekonana, że w roku 2013 jeśli złożę wniosek o przeliczenie to będzie przeliczony wg starych zasad.Moje wielkie zdziwienie jak prawo mogło zadziałać w wstecz .

    OdpowiedzUsuń
  39. Drogie Panie czytam wszystkie informacje , jestem w grupie która nie wycofała wniosku w czerwcu 2014 ale dopiero teraz się o takiej możliwości dowiaduję . Moja sytuacja więc nie jest ciekawa ale .....
    wśród Senatorów są dwie Panie Senator z 53 roku , do jednej z nich napisałam mając na uwadze senacką Komisję w dniu 8 maja , pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem w takiej samej sytuacji jak Pani.
      I bardzo się cieszę że ma Pani możliwość rozmowy
      z Paniami z Senatu to bardzo ważna sprawa , na pewno bardzo znacząca będzie ta rozmowa życzę powodzenia i pozdrawiam.Krystyna

      Usuń
    2. Żadna z pań senatorów nie jest z roku 53

      Usuń
  40. Właśnie dostałam decyzję Z ZUS (Gdańsk) , moja podwyżka to 75% Jestem w szoku. Nie składałam wcześniej wniosku o przeliczenie bo uznałam to za bezcelowe po rozmowie telefonicznej z panią z zusu. Po przejściu na wcześniejszą ( 55 lat)nie pracowałam.Życzę Wam wszystkim takich lub podobnych podwyżek. Ilona

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kiedy Składał Pani wniosek i jakie policzyli Pani miesiące dożycia.

      Usuń
    2. Wniosek 2 kwietnia , czas 209 mies.

      Usuń
  41. Też jestem w tej grupie, jak Pani wyżej. Napiszę również do Senatu, może coś ustanowia z korzyścią dla wszystkich. Pozdrawiam Wszystkie Panie z 1953

    OdpowiedzUsuń
  42. Anonimowemu z 2 z godz.14 22 odpowiadam na czym polegała walka:dziewięć interpelacji składanych w sejmie przez posłów na prośby poszkodowanych emerytek w latach 2013- 2016 oraz rozpatrywania przez senat dwóch petycji, w tym jednej wielokrotnej (petycję złożyło 500 emerytek), listy do MPPIPS, do RPO, posłów, senatorów itd

    OdpowiedzUsuń
  43. Kobiety przestancie się licytowac kto i co zalatwil jak już pisałam ten blog jest założony innym celu aby sobie POMAGAĆ

    OdpowiedzUsuń
  44. Witam
    Na wnoisek złożony w zusie 28 marca 2019 jeszcze nie dostałam żadnej pisemnej odpowiedzi.W dniu dzisiejszym pojechałam do zusu i dowiedziałam się że pismo po tym długim weekendzie będzie wysłane i dowiedziałam się że jestem w grupie kobiet z przedawnieniem.Nic pocieszające . a pismo do Sądu mam żłożyć w trzech egzemplarzach w ciągu 30 dniu za pośrednictwem Zusu wtedy nic nie kosztuje.A teraz napiszę list do Komisji Senackiej przez internet i proszę osoby zainteresowane sprawą naszych przyszłych emerytur aby przyłączyły się do tej akcji.
    Powodzenia emerytka 53.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem "pierwszakiem" , dostałam sporą podwyżkę ale nadal kibicuję całemu rocznikowi "wcześniaków" z 53 roku. Będzie dobrze, musi być.

      Usuń
    2. Też jestem pierwszakiem że sporą podwyżką i myślę że podejmą decyzję o jednakowym potraktowaniu
      wszystkich pań 53. Szczerze tego życzę

      Usuń
  45. W komisji senackiej sa różne kategorie,mam pytanie do której wysłać,czy do komisji Rodziny i spraw społecznych czy do innej, proszę o podpowiedz,Zuza

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Link do formularza konsultacji społecznych:
      https://www.senat.gov.pl/formularz-konsultacyjny/

      Z listy adresatów trzeba wybrać Komisję Ustawodawczą, bo to ona w pierwszej kolejności zajmie się rozpatrzeniem wyroku P 20/16 i ewentualnie wystąpi z inicjatywą ustawodawczą.
      Jako temat korespondencji wpisać np.: wyrok TK, P 20/16.

      Usuń
    2. Dziękuję,pozdrawiam

      Usuń
    3. Czy znajde na blogu list do komisji senackiej..nie bardzo sie na tym znam zeby napisac..a moze ktos mi pomoze to bym wyslala.

      Usuń
    4. Najlepiej opisać swoją sytuacje własnymi słowami i dodać, czego się oczekuje od Komisji Ustawodawczej.

      Usuń
  46. Dziekuje..zaraz sproboje napisac..moge wyslac na emeila bo do 8 maja moze nie dojsc.

    OdpowiedzUsuń
  47. Jeśli panie mają decyzje o przyznaniu emerytury powszechnej np. w 2013, 2014 roku (lub później), to proszę sprawdzić, czy gdziekolwiek w części nazwanej "pouczeniem" znajduje się informacja o możliwości wycofania wniosku w terminie 1 miesiąca od daty doręczenia decyzji?
    Jeśli takiej informacji nie ma w "pouczeniu" dołączonym do decyzji emerytalnej, to warto o tym napisać i dodatkowo zrobić skan tej części "decyzji" i wysłać do senackiej Komisji Ustawodawczej jako załącznik do formularza kontaktowego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W pouczemiu nie ma żadnej informacji z ZUS, że można wycofać wniosek w ciągu 30 dni

      Usuń
    2. Do Bogny,
      No to warto o tym powiadomić senatorów z senackiej Komisji Ustawodawczej

      Usuń
  48. Do @ Unkown z godz 10:41chcialam poinformować ,że te zawrotne sumy pochodzą z tego ze pracowałam do końca marca 2019r.Właśnie też napisałam do Komisji Ustawodawczej o tych zawrotnych sumach,żeby było jasne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do anonimowy z godz. 10:41. Ja tylko stwierdziłam to co widzę u moich koleżanek z którymi pracowałam i razem odeszłyśmy na wcześniejszą bo tak wtedy trzeba było. Miałyśmy podobne wysokości emerytury wcześniejszej. Ja składałam w 2015 roku w związku z nową ustawą o zaliczeniu urlopów wychowawczych. Więc wtedy mi przeliczono a teraz wychodzi że ja mam poniżej emerytury wcześniejszej a koleżanki które nie miały dotychczas przeliczane dostały własnie zawrotne sumy same były w szoku.Jeżeli Pani czytała uważnie to tutaj piszą Panie pierwszorazowe co nie pracowały na emeryturze i bardzo wysokie podwyżki mają. Pani życzę zdrowia i cieszę się, że miała Pani możliwość pracować. Nie każdemu zdrowie tak dopisuje.Pozdrawiam.mm.

      Usuń
    2. Przepraszam to wyżej miało być do anonimowy z godziny 18:51.

      Usuń
  49. Miłe Panie piszmy jak najwięcej do Komisji Senackiej, żeby usłyszeli nasz głos i naprawili nasze krzywdy. Ja właśnie napisałam skargę/prośbę o nierównym traktowaniu nas pań z rocznika 53. Czasu jest niewiele (święta) więc trzeba pisać.
    Link do formularza konsultacji społecznych:
    https://www.senat.gov.pl/formularz-konsultacyjny/

    OdpowiedzUsuń
  50. Pani Aniu proszę mi odpowiedzieć, mam kliknąć linka wyświetli mi się formularz konsultacyjny, wypełnić go opisać swoje żale i wyslac. Na blogu wyżej piszą, że trzeba wybrać Komisję ustawodawczą proszę o pomoc

    OdpowiedzUsuń
  51. Ja napisałam w formularzu z dodatkiem ze do Komisji ustawodawczej i dot. sprawy naszego wyroku TK, ale może trzeba wybrać dokładniej do Komisji ustawodawczej. Sprawdzę i najwyżej napiszę jeszcze raz.

    OdpowiedzUsuń
  52. Nie bardzo znam się na procedurach działających na posiedzeniach Komisji Senackich, ale może warto było by osobiście pojawić się na takim posiedzeniu komisji i np. odczytać "ogólną" petycję w naszej sprawie, żeby trochę rozjaśnić w głowach senatorom, bo obawiam sie, że wielu z nich nie zgłębia dokładnie tematu i może zdarzyć się tak jak z naszą petycją z lat poprzednich.
    Może jakieś panie z Warszawy wybrałyby się osobiście na posiedzenie. Jak uważacie?

    Komisja Ustawodawcza
    godz. 8.30, sala 102 (budynek Sejmu)

    Rozpatrzenie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 6 marca 2019 r. (sygn. akt P 20/16) dotyczącego ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (kobiety z rocznika 1953).

    OdpowiedzUsuń
  53. Bardzo dobry pomysł ale czy będzie jakaś Pani chętna z Warszawy. Bardzo prosimy. Pani Jola już takie pismo napisała i tylko go przeczytać na posiedzeniu komisji

    OdpowiedzUsuń