Kochani
Przedstawiam Wam gotowe wzory pism, jakie należy i koniecznie trzeba wysłać do senackiej Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji. Pierwsze pismo to protest przeciwko ustaleniom Komisji senackiej, drugie to pismo wyjaśniające i popierające petycję Pani Ewy z Krakowa, P9-01/16. To drugie pismo napisała i wysłała nasza koleżanka emerytka (zmieniłam początek pisma, aby je uaktualnić). Dziękuję bardzo.
Jeżeli ktoś z Państwa chce, może pisma zmienić, udoskonalić, czy też uzupełnić.
I jeszcze raz podaję link do petycji Pani Ewy P9-01/16
Link do petycji Pani Ewy
http://www.senat.gov.pl/gfx/senat/userfiles/_public/k9/petycje/129.pdf
imię i nazwisko miejscowość, data
Przedstawiam Wam gotowe wzory pism, jakie należy i koniecznie trzeba wysłać do senackiej Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji. Pierwsze pismo to protest przeciwko ustaleniom Komisji senackiej, drugie to pismo wyjaśniające i popierające petycję Pani Ewy z Krakowa, P9-01/16. To drugie pismo napisała i wysłała nasza koleżanka emerytka (zmieniłam początek pisma, aby je uaktualnić). Dziękuję bardzo.
Jeżeli ktoś z Państwa chce, może pisma zmienić, udoskonalić, czy też uzupełnić.
I jeszcze raz podaję link do petycji Pani Ewy P9-01/16
Link do petycji Pani Ewy
http://www.senat.gov.pl/gfx/senat/userfiles/_public/k9/petycje/129.pdf
imię i nazwisko miejscowość, data
adres
Komisja
Praw Człowieka, Praworządności i Petycji
Senat RP
ul.
Wiejska 6
00-902 W a r s z a w a
dot. petycji Nr 129
/P9-01/16/
Szanowni Panowie Senatorowie
Senacka Komisja Praw
Człowieka, Praworządności i Petycji w pracach nad petycją P9-01/16 dotyczącą
przyznania odszkodowania emerytom, którzy zmuszeni zostali do rozwiązania
stosunku pracy w następstwie wejścia w życie nowych przepisów emerytalnych, podjęła
inicjatywę ustawodawczą.
Zamiast odszkodowań senacka Komisja zaproponowała projekt ustawy o zmianie ustawy o kosztach
sądowych w sprawach cywilnych, co, jak stwierdził przedstawiciel ministerstwa
biorący udział w posiedzeniu Komisji, nie obciąży budżetu państwa.
W zakładanym projekcie zmian w sprawie zniesienia opłat sądowych nie
uwzględniono dużej grupy emerytów, którzy już przegrali sprawy sądowe i
ponieśli w związku z tym duże straty finansowe. Wnosząc sprawy do sądu, emeryci
wierzyli, że rozprawy będą wymaganą zwykłą formalnością. mając jednocześnie na
uwadze, ze drugiej grupie emerytów zwrócono ustawa wszystkie zawieszone
świadczenia wraz z odsetkami.
Moim zdaniem, proponowana przez Komisję
zmiana nie pomoże emerytom w dochodzeniu swoich praw, ponieważ w praktyce nie
mają żadnych szans, aby wygrać w sądzie
ze skarbem państwa.
Państwo polskie w dalszym ciągu nie poczuwa się do błędu i wypłaty
odszkodowań emerytom za swoje działania niezgodne z konstytucją, co zostało
stwierdzone przez Trybunał Konstytucyjny.
podpis
imię i nazwisko miejscowość, data
adres
Komisja Praw Człowieka, Praworządności i
Petycji
Senat RP
ul.
Wiejska 6
00-902 W a r s z a w a
dot. petycji Nr 129
/P9-01/16/
W związku z tym, że trwają prace senackiej
Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji w sprawie petycji P9-01/16
dotyczącej podjęcia inicjatywy ustawodawczej dotyczącej przyznania
odszkodowania emerytom, którzy na podstawie art. 28 ustawy z dnia 16 grudnia
2010 roku o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
w związku z art. 103a ustawy z dnia 17 grudnia 1998 roku o emeryturach i
rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, nie zwiesili prawa do emerytury z
tytułu zatrudnienia kontynuowanego bez uprzedniego rozwiązania stosunku pracy z
pracodawcą, u którego byli zatrudnieni, przed nabyciem prawa do emerytury, lecz
rozwiązali umowę o pracę, chcę przedstawić kilka istotnych uwag popierających
przedmiotową petycję.
Zmiany wprowadzone do ustawy emerytalnej /z dnia 17.12.1998r./ na
przestrzeni kilku lat / 2009 – 2013/ doprowadziły do „podziału” emerytów na
dwie grupy:
–
tych,
którzy z dniem 1.10.2011 roku odeszli z pracy, by móc pobierać emeryturę
–
oraz
tych, którzy z tym dniem zawiesili świadczenia emerytalne i kontynuowali
zatrudnienie.
Bardzo ważną rzeczą w tym
miejscu jest fakt, że wszyscy /emeryci z obu tych grup/ działali – podejmowali
decyzje – na podstawie ustawy z dnia 16 grudnia 2010 roku, która okazała się
później niezgodna z Konstytucją.
Inną, również
bardzo istotną okolicznością jest to, że w obu tych grupach znalazły się osoby,
które świadczenia emerytalne miały przyznane nie tylko w okresie od 8 stycznia
2009 roku do 31 grudnia 2010 roku /okres, kiedy był zniesiony warunek
rozwiązania umowy o pracę do uzyskania wypłaty emerytury/, ale również
wcześniej /t.j. w okresie obowiązywania wymogu rozwiązania stosunku pracy w
celu realizacji świadczenia emerytalnego – osoby te na wniosek realizowały
wypłatę emerytury od 8 stycznia 2009 roku do 31 grudnia 2010 roku/.
Tak więc w
okresie od 8 stycznia 2009 roku do 31 grudnia 2010 roku z prawa do realizacji
świadczenia emerytalnego korzystały osoby z przyznanym świadczeniem przed dniem
8 stycznia 2009 roku /np. w latach 2006 – 2008/.
Z dniem 1
października 2011 roku wszystkim osobom, które nie przedstawiły do ZUS
świadectwa pracy wypłata emerytury została zawieszona.
Ustawa z
dnia 13 grudnia 2013 roku o ustaleniu i wypłacie emerytur, do których prawo
uległo zawieszeniu w okresie od dnia 1 października 2011 roku do dnia 21
listopada 2011 roku /konsekwencja roku TK z dnia 11 listopada 2012 roku K 2/12/
- pozwoliła uzyskać zwrot zwieszonej emerytury wszystkim osobom, który
świadczenie zawieszono /tym z okresu od 8 stycznia 2009 roku do 31 grudnia 2010
roku i tym, którzy prawo do niej uzyskali wcześniej/.
W tej
sytuacji doszło do dyskryminacji tych emerytów, którzy zdecydowali – na
podstawie niekonstytucyjnych przepisów ustawy z dnia 16 grudnia 2010 roku – o
rozwiązaniu umowy o pracę. Niewątpliwie decyzja taka podyktowana była
niepewnością co do dalszych niekorzystnych zmian w przepisach emerytalnych i
obawą przed utratą nabytych uprawnień. Taką niepewność pogłębiał z pewnością
fakt, że ustawa emerytalna w okresie jej obowiązywania od 1999 roku była
przedmiotem badania przez Trybunał Konstytucyjny aż 32 razy.
Trudno w takiej sytuacji mówić o zaufaniu do Państwa i stanowionego
przez nie prawa.
Chciałabym dodatkowo przedstawić inny aspekt działania prawa. Sąd
Rejonowy w Warszawie – Śródmieściu w sprawie I C 57/14 wyrokiem z dnia 31
października 2014 roku zasądził powódce, która z dniem 1 października 2011 roku
zrezygnowała z pracy, żądane odszkodowanie. Wyrok ten, na skutek apelacji
strony pozwanej, w dniu 17 grudnia 2015 roku został utrzymany w mocy rzez Sąd
Okręgowy w Warszawie. Ten sam Sąd
Okręgowy w Warszawie w wielu tego typu sprawach wytoczone na podstawie art. 4171
kodeksu cywilnego powództwa oddalił. Jak w takiej sytuacji można wierzyć w
sprawiedliwość?
W petycji Nr
129 poruszona jest sprawa utraty praw nabytych. Na podstawie ustawy emerytalnej
z dnia 17 grudnia 1998 roku osoba spełniająca określone w niej warunki nabywa
prawo do emerytury. Do dnia 8 stycznia 2009 roku świadczenia przyznane
podlegały zawieszeniu w sytuacji kontynuowania przez emeryta zatrudnienia.
Trudno jest w tym momencie mówić o pełnym prawie do emerytury połączonym z jej
wypłatą, należałoby raczej mówić o ekspektatywie tego prawa. Na podstawie
ustawy z dnia 21 listopada 2008 roku osoby spełniające określone warunki do
przyznania świadczenia i osoby, które miały przyznane świadczenia emerytalne
wcześniej, z dniem 8 stycznia 2009 roku nabyły prawo do jego realizacji. Ustawa
z dnia 16 grudnia 2010 roku pozbawiła wszystkich tego prawa i postawiła warunek
– albo rozwiążą stosunek pracy i będą pobierać emeryturę, albo kontynuując
zatrudnienie emerytura zostanie im zawieszona.
Bez względu na podjętą decyzję emeryci zostali narażeni na znaczne
straty materialne. W tym momencie decydując się na zawieszenie emerytury nikt
nie mógł przewidzieć, że kiedyś będzie ona zwrócona, a decyzja o rozwiązaniu
umowy o pracę podyktowana była niepewnością, czy zmienność przepisów emerytalnych
nie doprowadzi w przyszłości do ograniczenia lub utraty praw emerytalnych. Z
uzasadnienia wyroku TK wynika również,
że „skoro ubezpieczeni już raz spełnili wszystkie warunki, żeby nabyć prawo do
emerytury, nie można tych warunków zmieniać” /sędzia TK – M.Kotlinowski/.
Niewątpliwe
jest, że prawo do emerytury jest prawem podmiotowym. W wielu orzeczeniach
Trybunał Konstytucyjny podkreślał, że zasada ochrony praw nabytych stanowi
podstawę bezpieczeństwa prawnego obywateli. Odbieranie obywatelom przyznanych
uprawnień jest wysoce niekorzystne dla stanu świadomości prawnej obywateli,
którzy tracą w takich wypadkach szacunek dla samej idei prawa, skoro w ustawach
nie znajdują swoich praw. Szczegółową analizę zasady ochrony praw nabytych Trybunał
Konstytucyjny zawarł w orzeczeniu z dnia 4 października 1989 roku /K 3/88, OTK
1989 Nr 1, poz. 2/, zwracając uwagę, że zasada ta polega na zakazie pozbawiania
obywateli praw podmiotowych lub na zakazie ich ograniczania w stopniu
naruszającym istotę danego prawa bez pełnego ekwiwalentu praw utraconych. Takie
stanowisko w sprawie utraty praw nabytych Trybunał Konstytucyjny podtrzymywał w
wielu innych orzeczeniach.
Przedstawiając
powyższe uwagi w pełni popieram przedmiotową petycję.
podpis
podpis
Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji już zakończyła prace nad petycją P9-01/16.
OdpowiedzUsuńEfektem tych prac jest projekt (z 16.03.2016 r.) ustawy o zmianie ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych zawarty w druku senackim nr 122.
http://www.senat.gov.pl/gfx/senat/userfiles/_public/k9/dokumenty/druki/100/122.pdf
Do petycji P9-01/16 mają zastosowanie poniższe przepisy obowiązującej ustawy o petycjach:
Art. 12.
1. Podmiot właściwy do rozpatrzenia petycji może pozostawić bez rozpatrzenia petycję złożoną w sprawie, która była przedmiotem petycji już rozpatrzonej przez ten podmiot, jeżeli w petycji nie powołano się na nowe fakty lub dowody nieznane podmiotowi właściwemu do rozpatrzenia petycji.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, podmiot właściwy do rozpatrzenia petycji niezwłocznie informuje podmiot wnoszący petycję o pozostawieniu petycji bez rozpatrzenia i poprzednim sposobie załatwienia petycji.
Art. 13.
1. Podmiot rozpatrujący petycję zawiadamia podmiot wnoszący petycję o sposobie jej załatwienia wraz z uzasadnieniem w formie pisemnej albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
2. Sposób załatwienia petycji nie może być przedmiotem skargi.
Do 22 kwietnia można było przesyłać uwagi w ramach konsultacj społecznych do projektu ustawy o zmianie ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych zawartej w druku senackim nr 122, ale chyba jeszcze można?
Usuńhttp://www.senat.gov.pl/formularz-konsultacyjny/