Strony

15 marca 2014

Informacje od Pana mecenasa Konrada Giedrojcia 2

W związku z przeładowaniem komentarzy poprzednim postem bardzo proszę o przeniesienie dyskusji pod ten post 
Izabela

130 komentarzy:

  1. Dawno nie byłam na blogu, a tu dzisiaj patrzę że pojawia się szansa dla takich jak ja. Nawet jeśli jest to długa i wyboista droga, z dużym znakiem zapytania, to skorzystam i spróbuję. Serdeczne podziękowania przede wszystkim składam dla Niezłomnego i Wielkiego Pana Mariana. ON nie odpuszcza. Sam już osiągął i wywalczył dla siebie, ale cały czas widzę myśli o tych co są jeszcze nadal mocno poszkodowani, takich jak ja. Dużo straciłam ( finansowo i zdrowia), ponieważ zwolniłam się, a zakład przyjął mnie na dużo gorszych warunkach, niż na początku mi obiecywał. Trudno kopać się z koniem. Chociaż jest mi strasznie ciężko, to miło mi jak wyczytałam, że teraz Wy myślicie o spotkaniu. Gratuluję i bawcie się dobrze.
    Może mnie i podobnym też się uda, chociaż wiem, że nie ma pewności. Pamiętam na początku jak tylko powstał blog była bardzo aktywna "ISKIERKA". Przekazywała nam dużo dobrej energii, a później napisała,że kończy przechodzi na emeryturę, bo nie ma już siły, aby dalej walczyć.


    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem, czy mam rację, ale wydaje mi się, że osoby takie jak Ty, które zwolniły się i zostały ponownie zatrudnione na gorszych warunkach będą w lepszej sytuacji po rozpoczęciu drogi sądowej. Będzie można wykazać, że te osoby nie miały intencji przejścia na emeryturę, ale - przeciwnie, że chciały nadal pracować. Zwolniły się TYLKO z powodu nowych, wymuszających zwolnienie, zapisów ustawowych. W Twoim przypadku można też dokładnie wykazać, ile straciłaś. Znaczenie ma też to, że pracodawca chciał Cię dalej zatrudniać, ale wykorzystał okazję i zaproponował gorsze warunki...
      Życzę powodzenia.

      Usuń
    2. Czy zauważyłaś, że w zakładce "Wybraliśmy emeryturę" nadal pojawiają się wpisy - ostatnio dotyczą podejmowania indywidualnej drogi sądowej.

      Usuń
    3. "ISKIERKA" pisała komentarze na łamach Gazety Prawnej pod artykułami dot. zawieszenia emerytury.

      Usuń
    4. To jest jak sądzę dobry pomysł z pozwem zbiorowym. Trzeba spróbować. Z pewnością, jak będzie Was dużo, to z większą ilością nie będą mogli tego problemu pozamiatać pod dywan. Pan Marian na pewno też nie odmówi Wam wsparcia.

      Usuń
    5. 07:23
      "....jak będzie Was dużo ....", "........Pan Marian na pewno też nie odmówi Wam wsparcia".
      Co to za agitacja? Was? Wam?

      Usuń
    6. Ja już mam, a Wam życzę powodzenia.

      Usuń
    7. I ja rownież życzę Wam szybkiego i skutecznego dojścia do celu. W zwartej grupie prędzej i skuteczniej możecie obronić swoje racje , chociaż długa przed Wami droga. Wiem dobrze, ponieważ przeszłam ten szlak.

      Usuń
  2. W grudniu 2012r skończyłam 60 lat i złożyłam wniosek o emeryturę powszechną.Okazała się o 400zł!!!NIŻSZA od wcześniejszej.Wycofałam wniosek i pozostałam przy wcześniejszej.Dzisiaj zastanawiam się,czy to przeliczenie było prawidłowe,może powinnam wtedy się odwoływać?Kaśka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumię, że wniosek złożyłaś w 2013 roku i naliczono Ci em.nową z kapitału?

      Usuń
    2. A mnie się po przeczytaniu wydawało, że Kasia złożyła wniosek jeszcze w grudniu 2012...
      Kasiu, czy możesz rozstrzygnąć nasze wątpliwości: Twój wniosek został złożony w 2012 czy już w 2013?

      Usuń
  3. 3.1 grudnia 1952 roku ukończyłam 60 lat i nie wystąpiłam wnioskiem o przejście na powszechną. Czy warto

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zrobiłam to samo. A czy warto było - to zalezy. Ja nawet nie staram się sprawdzać, chociaż potrafię sobie wyliczyć. Po co się stresować gdyby okazało się,że straciłam okazję do podwyzszenia swojego świadczenia? Coraz bardziej upewniam się czytając komentarze na bogach, że jednak był to błąd. Ale cóż - trudno. Pozdrawiam.

      Usuń
    2. 10:59
      10:48
      Tak uważałaś, tak chciałaś, tak zrobiłaś. Chcącemu nie dzieje się krzywda.

      Usuń
    3. 12.33złośliwcze!krzywda się dzieje ewidentna rocznikowi 1953 bo dostał i kijem i marchewką:pół paragrafów jest dla niego,reszta przeciw.a co do kobiet z 1952 "Informatorki" z zus zapewniały znane mi osoby z tego rocznika/a było to już po zmianie przepisów w maju 2012,która teraz uderza nie tylko w w rocznik 1953/, że nie warto jeśli się pracuje naliczać emerytury z tytułu ukończenia 60 lat, można to zrobić po zakończeniu kariery.tylko ostrzeżenie z tego blogu wysłało moją znajomą do zus w grudniu 2012.naliczyli jej emeryturę powszechną 80zł wyższą od wcześniejszej.i zawieszono,bo pracuje nadal.gdyby się o to zwróciła po 1.1.2013.byłaby jak rocznik 1953 ograbiona w świetle prawa z wcześniej pobranych emerytur.bo kochany zus dezinformował.teraz lata pracy działają na jej korzyść.jak to zliczy po odejściu z pracy wybierze to świadczenie,które będzie wyższe.rocznikowi 1953 życzę walki i zwycięstwa.więc 12.33 nie pisz szyderczo , że ktoś zrobił jak chciał, skoro nie wiedział.

      Usuń
    4. wpis z 12:33 nie dotyczy rocznika 1953 tylko wpisów z podanych przy nim godzin
      zus nie dezinformował, trzeba było się interesować, przepisy zmienione były dużo wcześniej
      A tak na marginesie, to rób spacje w swoich komentarzach, bo tego co piszesz na kupie nie daje się czytać, sam bełkot
      Takie formuły jak :
      - Nieznajomość prawa szkodzi,
      - Nieobecni nie mają racji,
      - Chcącemu nie dzieje się krzywda

      nie są moim wymysłem, one funkcjonują w prawie od dawna.

      Usuń
  4. Ośmielam się zauważyć, że na blogu jest groch z kapustą, nieważne jaki tytuł ma zakładka czy temat do dyskusji, wpisy są umieszczane jak leci, co komu doskwiera, albo co kogo nurtuje, to wpisuje pod najnowszą dyskusją, obojętnie czy dotyczy ona akurat jego kwestii, czy nie.
    To po co w takim razie są poszczególne zakładki czy strony?

    Trzeba pisać tylko wyłącznie na dany temat, a nie wszystko co się wie.

    OdpowiedzUsuń
  5. zapewne pisze to osoba rocznik 1953 powoli bez nerwów są też inne problemy .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I te problemy powinny być przedstawiane we właściwych miejscach.
      Tytuł tej dyskusji brzmi:
      "Informacje od Pana mecenasa Konrada Giedrojcia 2".

      Czy pan mecenas informował o sposobie przeliczeń, o wskaźnikach, o przechodzeniu na emeryturę powszechną? Nie, jego informacja dotyczy składania pozwów do sądów przez osoby, które zwolniły się z pracy wybierając emeryturę.
      Przez bałagan we wpisach nie można znaleźć interesujących komentarzy na dany temat.

      Usuń
  6. Nie składałam wniosku o przeliczenie emerytury po uk. 60 lat. Jestem cały czas na wcześniejszej emeryturze i pracuje nadal. Czy ZUS przeliczy mi całą wcześniejszą emeryturę z nową kwotą bazową jeżeli wzrośnie mi wskaźnik gdy będę odchodzić na emeryturę , czy mogę przeliczyć wcześniej?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pozwolę sobie odpowiedzieć. Tak przeliczy i będzie to robił corocznie jeżeli tylko będziesz pracować a wskaźnik będzie wzrastał. Nalezy tylko wniosek składać w marcu, bo od tego m-ca jest nowa kwota bazowa. Ja robiłam tak przez trzy lata, nawet wtedy gdy emerytura była zawieszona. Teraz do zwrotu mam więcej pieniędzy, bo akurat w 2012 waloryzacja była niższa niż moje przeliczenie. Pozdrawiam.

      Usuń
  7. Jeżeli chcemy coś osiągnąć to (jak podpowiedział niezawodny Kibic)powinniśmy skupić się i wypunktować wszystkie korzyści, które straciliśmy po zmianie przepisów od 1 stycznia 2013r.
    Serdeczna prośba do osób, które znają bardzo dobrze zagadnienia odnośnie przeliczeń wcześniejszych emerytur na powszechne aby rozjaśniły nam w głowach czy straciłyśmy tylko na odliczeniach pobieranych emerytur od kapitału czy jeszcze coś więcej. Dopiero potem możemy przybliżyć temat w pismach do senatorów. Jeżeli coś pokręciłam to proszę mnie sprostować. Pozdrawiam Wiga.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wklejam komentarz kibica :
      "Przede wszystkim proponuję ustalić pełną listę korzyści, które były dostępne przed wprowadzeniem art. 25 1b do ustawy o FUS (czyli do końca roku 2012), a które utracili wcześniejsi emeryci osiągający powszechny wiek emerytalny począwszy od 1 stycznia 2013.

      Ponieważ moje kompetencje w zakresie prawa emerytalnego są ograniczone, potrafię (z pewnością) wymienić jeden taki warunek:

      Niektóre z tych osób utraciły możliwość wyboru najkorzystniejszej dla nich emerytury kapitałowej z powodu uszczuplenia zgromadzonego kapitału (początkowego i składek) o wcześniej pobrane świadczenia.

      Nie wiem jak duża jest to grupa? Wydaje się, że nie jest zbyt liczna.

      Nie wiem też, jakie warunki musiałyby być spełnione (staż pracy, wysokość zarobków, itd.), żeby taka nieuszczuplona emerytura kapitałowa była najbardziej korzystną wersją świadczenia dostępnego z tytułu osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego przez „wcześniejszego” emeryta.

      Konieczne wydaje się także ustalenie (ponad wszelką wątpliwość ;)) listy korzyści „nie- kapitałowych”, związanych z możliwością (dostępną do końca roku 2012) przechodzenia wcześniejszych emerytów na emeryturę powszechną według tzw. dotychczasowych zasad. Przez korzyści rozumiem uzyskanie po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego emerytury wyższej niż pobierana do tego momentu emerytura wcześniejsza.

      Innymi słowy, jest to pytanie o to, jakie korzystniejsze niż obecnie możliwości (według „dotychczasowych zasad”) zostały odebrane wcześniejszym emerytom w związku z dodaniem art. 25 1b i czy były one do końca 2012 r. dostępne dla wszystkich wcześniejszych emerytów wymienianych w Petycji, czy tylko dla niektórych?

      Na takie pytanie nie podejmuję się udzielić kompetentnej odpowiedzi. Mam natomiast nadzieję, że Panie to zrobią.

      Pozdrawiam, kibic"

      Usuń
    2. Naprawdę nie wiesz, o co ci chodzi? Skoro nie jesteś pokrzywdzona, to po co cały ten ambaras?

      Usuń
    3. Elżbieta z Łodzi15 marca 2014 11:13

      ze strony: http://www.senat.gov.pl/petycje/wykaz-tematow-petycji/petycja,102.html

      Petycja w sprawie zmiany zasad ustalania wysokości emerytury powszechnej osób urodzonych po 1948 r. pobierających dotychczas wcześniejszą emeryturę (P8-05/14).

      Petycja indywidualna wielokrotna wniesiona przez ponad 500 osób, w większości kobiet rocznika 1953.
      Dotyczy:
      – nowelizacji art. 25 ust. 1b ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1440 ze zm.).

      Autorzy petycji – głównie kobiety urodzone w 1953 i 1954 r. – czują się pokrzywdzeni przepisami znowelizowanej ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, które weszły w życie 1 stycznia 2013 r.

      Kwestionowaną nowelizacją dodano w ustawie emerytalnej art. 25 ust. 1b. W wyniku tej zmiany kobiety – korzystające z prawa do tzw. wcześniejszej emerytury – po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego po 1 stycznia 2013 r. otrzymały świadczenie emerytalne w niższej wysokości niż ich wcześniejsza emerytura.
      Kobiety czują się skrzywdzone, gdyż ustawodawca odebrał im możliwość złożenia wniosku o przeliczenie nowej emerytury w sposób analogiczny do obliczania wcześniejszej emerytury, ponieważ do końca 2012 r. nie ukończyły 60 lat życia (wówczas powszechnego wieku emerytalnego kobiet) lub nie wystąpiły z odpowiednim wnioskiem do ZUS.

      W petycji podkreśla się, że jeżeli ustawodawca wprowadzając kwestionowany przepis nie zawarł rozwiązań przejściowych, to przedmiotowa nowelizacja nie powinna mieć zastosowania do osób, które nabyły prawo – w omawianym przypadku do wcześniejszej emerytury – przed wejściem w życie nowelizacji.

      Zdaniem autorów petycji, nowelizacja wprowadzająca art. 25 ust. 1b do ustawy o emeryturach i rentach z FUS naruszyła szereg konstytucyjnych zasad, w tym zasadę zaufania obywatela do państwa i prawa, zasadę ochrony praw nabytych oraz zasadę równości.

      W ich odczuciu prawo do ustalania wysokości świadczenia na starych zasadach powinno być zachowane wobec całej grupy uprawnionych do wcześniejszej emerytury.

      W opinii prawnej o petycji, przygotowanej przez Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu na zlecenia Przewodniczącego KPCPP, senatora Michała Seweryńskiego, stwierdza się, że osoby korzystające z wcześniejszej emerytury nie mogły przewidzieć, że ustawodawca uchwali w przyszłości przepis mający poważne konsekwencje finansowe dla świadczeniobiorcy.
      W związku z tym „uzasadnione byłoby zaproponowanie przywrócenia – wobec tej grupy emerytów, którzy przeszli na wcześniejszą emeryturę, nie mając wiedzy, że spowoduje to w przyszłości pomniejszenie podstawy ich zwykłej emerytury – dotychczasowej regulacji”.

      11 marca 2014 r. Marszałek Senatu skierował petycję do rozpatrzenia przez KPCPP.

      Może ten zacytowany tekst pomoże właściwie odnieść się do sprawy, podkreślić to co wymaga podkreślenia, ująć to co nie zostało ujęte a ma duże znaczenie.

      Usuń
    4. do kibica : Znalazłam starszy wpis jot , z którego wynika , że możliwość przeliczenia części socjalnej emerytury po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego i pozostawaniu w ubezpieczeniu przez 30 miesięcy została wcześniejszym emerytom ODEBRANA od 1.01.2013 r.
      "Proszę o wyjaśnienie.
      Czy od 1 stycznia 2013 r. nadal obowiązuje przepis, na podstawie którego po przepracowaniu co najmniej 30 miesięcy można przeliczyć wcześniejszą emeryturę z nową kwotą bazową - przy zamianie emerytury wcześniejszej na emeryturę przyznaną po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego?
      Jeśli nadal obowiązuje, to czy dotyczy tylko urodzonych przed 1 stycznia 1949 r., czy także urodzonych po 31 grudnia 1948 r.?

      Poniżej odpowiedź konsultanta COT:

      Po przepracowaniu co najmniej 30 m-cy od przyznania prawa do emerytury osobie, która spełnia warunki do przyznania prawa do innej emerytury, może zostać uwzględniona część socjalna od nowej kwoty bazowej. przy czym jeżeli ubezpieczony urodzony po 31.12.1948 r. osiągnął powszechny wiek emerytalny, jego emerytura z tego tytułu zostanie obliczona w myśl nowych zreformowanych zasad, gdzie kwota bazowa nie występuje.

      Dodatkowych informacji na ten temat można uzyskać pod numerem telefonu 801 400 987 lub 22 560 16 00 oraz na stronie internetowej ZUS www.zus.pl.
      W przypadku kolejnych pytań, prosimy o kontakt.
      (...)"

      Z odpowiedzi wynika, że przepracowanie 30 miesięcy i nowa kwota bazowa mają zastosowanie, ale tylko w przypadku starszych wiekiem emerytów wcześniejszych.
      Z.K. zwraca uwagę na różnice w sytuacji emerytów w zależności od różnych czynników, np. rok urodzenia. Proszę brać to pod uwagę szukając wyjaśnień w swojej sprawie.

      Pozdrawiam
      Jot "
      Fakt utraty od 1.01.2013 r. tego uprawnienia potwierdzałyby opisywane chyba tutaj wcześniej przypadki , że wcześniejszy emeryt pisał wniosek o ustalenie emerytury w powszechnym wieku emerytalnym , mając na myśli ustalenie emerytury z nową kwotą bazową , a ZUS wydawał decyzje z naliczoną emeryturą kapitałową - po odliczeniu wcześniej pobranych emerytur.

      Usuń
    5. Anonymous15 marca 2014 11:41
      Urodziłem się w 1948 roku i to był ostatni rocznik mężczyzn(u kobiet był to rok 1953), który mógł przejść na wcześniejszą emeryturę - miały to być stare zasady, czyli po ukończeniu 65 lat (u kobiet 60 lat) niezależnie od tego czy wzrastał nam wwpw czy nie, czy pracowaliśmy dalej czy nie to mieliśmy mieć emeryturę powszechną liczną wg. nowej kwoty bazowej, a tak nie jest- wydłużono nam wiek emerytalny i jak ktoś nie przepracował 30 m-cy to została kwota bazowa z wcześniejszej emerytury.

      Usuń
    6. Odnośnie wpisu:

      "Fakt utraty od 1.01.2013 r. tego uprawnienia potwierdzałyby opisywane chyba tutaj wcześniej przypadki , że wcześniejszy emeryt pisał wniosek o ustalenie emerytury w powszechnym wieku emerytalnym , mając na myśli ustalenie emerytury z nową kwotą bazową , a ZUS wydawał decyzje z naliczoną emeryturą kapitałową - po odliczeniu wcześniej pobranych emerytur".

      Swoje żądanie trzeba precyzować jasno i zrozumiale, aby nie było wątpliwości, o co chodzi, zus nie wie, co emeryt myślał, tylko czyta we wniosku co napisał.

      Usuń
    7. Elżbieta z Łodzi15 marca 2014 12:28

      Uważam też, że nie powinniśmy się bać podkreślenia faktu, że obowiązek odliczenia od kapitału początkowego pobranych wcześniejszych emerytur nie dotyczy mężczyzn z 1948r., ubezpieczonych w KRUS, a dla służb mundurowych vacatio legis ma 12 lat.
      Świadczy to wyraźnie, że tak podkreślana przez v-ce ministra MPiPS zasada pomniejszania podstawy kapitału o wcześniejsze pobrane świadczenia nie jest taka obligatoryjna dla wszystkich emerytów podlegających pod emerytury kapitałowe.
      Nie obawiajmy się podkreślić tej dyskryminacji (nierówności wobec konstytucji) z jaką państwo różnicuje obywateli!

      Usuń
    8. Jesteśmy przeciwko złemu konstruowaniu prawa. Art. 25 ust. 1b został wprowadzony do przepisów emerytalnych podstępnie, w ustawie, która powszechnie w odbiorze społecznym funkcjonowała jako ustawa o wydłużeniu wieku emerytalnego, został wprowadzony z naruszeniem zasad rzetelnej legislacji bez odpowiedniego nagłośnienia i przepisów przejściowych. Regulacja ta różnicuje emerytów – dla tych, którzy ”zdążyli” emerytura wcześniejsza jest przywilejem, a dla innych kredytem do spłacenia – i jest niezgodna z Art.32 i 33 Konstytucji RP oraz zasadą zaufania do państwa i stanowionego przez nie prawa wynikającą z Art. 2 Konstytucji RP.
      ZUS w 2008 roku i wcześniej przyznał świadczenie emerytalne, a nie pożyczkę, której spłata miałaby nastąpić po osiągnięciu odpowiedniego wieku emerytalnego. Emerytura to nie pożyczka udzielona przez ZUS, którą trzeba ZUS-owi oddać.
      Uprawnienia do emerytury wcześniejszej należało uzyskać do 31.12.2008 roku. Emeryturę wcześniejszą można było pobierać do czasu uzyskania prawa do emerytury z tytułu osiągnięcia pełnego wieku emerytalnego.
      W momencie kiedy ubezpieczeni przechodzili na wcześniejsze emerytury nie było przepisów, które nakazywałyby jej zwrot, żaden emeryt występujący o wcześniejszą emeryturę do czerwca 2012 roku nie miał więc świadomości, że przez jej pobieranie będzie miał niższa emeryturę powszechną. ZUS co roku przesyła pracującym emerytom informacje o wysokości zwaloryzowanego kapitału początkowego i składek oraz sposobie wyliczenia przyszłej emerytury. W żadnym z tych pism nie przysłał informacji, że z mocą wsteczną zamierza potrącić z wypracowywanego kapitału początkowego pobierane przez pięć lat emerytury wcześniejsze.
      Co do zasady, podstawę wymiaru emerytury określa się w momencie ustalenia prawa do emerytury/uzyskania statusu emeryta/. Dla wcześniejszej emerytury możliwości ustalenia podstawy wymiaru w chwili innego niż uzyskanie statusu emeryta zdarzenia stanowią odstępstwo od tej zasady. Czy w takim razie pomniejszenie kapitału początkowego tj. podstawy wymiaru o wcześniej pobrane emerytury po pięciu latach jest zgodne z tą zasada?

      W opinii Biura Legislacyjnego Senatu o ustawie z 11 maja 2012 r., pod którą jest podpisana Bożena Langner czytamy, że ustawa wprowadza zmiany w zakresie wieku emerytalnego, czyli podwyższa i zrównuje wiek emerytalny kobiet i mężczyzn oraz wprowadza emerytury częściowe – „generalnie ustawa nie nasuwa poważniejszych wątpliwości legislacyjnych”.
      (http://www.senat.gov.pl/gfx/senat/pl/senatekspertyzy/80/plik/114.pdf)
      Przegląd oficjalnych komunikatów ZUS wskazuje, że pierwszy i jedyny oficjalny komunikat ZUS, dotyczący zmian wynikających z ustawy z 11 maja 2012, został opublikowany na stronie internetowej Zakładu dopiero 2 stycznia 2013, a więc po wejściu w życie tej ustawy. Wcześniej nie było nawet komunikatu w związku z ogłoszeniem ustawy w Dzienniku Ustaw (14.06.2012). Tak wyglądała „akcja informacyjna” ZUS w tej niezmiernie ważnej sprawie.
      Kobiety z rocznika 1953 przebywające na wcześniejszej emeryturze nie mają już możliwości przeliczenia jej z aktualną kwotą bazową ze względu na osiągnięcie pełnego wieku emerytalnego dopiero w 2013 roku. Stare zasady obowiązują nadal, tylko ZUS nie chce ich stosować wobec kobiet z rocznika 1953.

      Usuń
    9. Od 01.01.2013 r. są nowe przepisy dotyczące wyłącznie emerytury kapitałowej. Nowe przepisy nie obejmują mężczyzn z rocznika 1948, rolników i rolniczek z KRUS, a dla służb mundurowych vacatio legis ma 12 lat.
      O odmiennej sytuacji emerytek wcześniejszych z KRUS i ZUS mówi interpelacja posła Chmielowskiego z SLD i odpowiedź na nią dostępne na stronie internetowej:
      http://www.sejm.gov.pl/Sejm7.nsf/interpelacja.xsp?typ=INT&nr=6851.
      Tym pierwszym, z KRUS, przy przejściu na „pełną” emeryturę nie odejmuje świadczeń pobranych na emeryturze częściowej w związku z nie-kapitałowym charakterem systemu KRUS.
      Cytat z tej interpelacji dobrze oddaje powód, dla którego wprowadzono tzw. emerytury częściowe, przy okazji zastawiając pułapkę na wcześniejsze emerytki z ZUS:
      […]„Wygląda na to, że system, który uchwaliliśmy, premiuje bonusem w wysokości 30 000 zł kobiety pobierające świadczenia w KRUS w okresie przedemerytalnym
      W związku z powyższym zwracam się z pytaniem: Czy zna Pan chociażby jeden powód, dla którego kobieta pobierająca emeryturę z KRUS miałaby zrezygnować z tego bonusu?”
      O ustawie służb mundurowych ze strony http://www.prezydent.pl istotne są sformułowania: „Nowe zasady obejmą żołnierzy powołanych do służby i funkcjonariuszy przyjętych do służby po dniu 31 grudnia 2012 roku; prawo do emerytury na dotychczasowych zasadach przysługuje tym wszystkim, którzy wystąpili (lub wstąpią) do służby przed tą datą. Żołnierzowi powołanemu po raz pierwszy do zawodowej służby wojskowej przed dniem 1 stycznia 2013 roku lub funkcjonariuszowi przyjętemu po raz pierwszy do służby przed tym dniem przysługuje prawo wyboru ustalenia emerytury na nowych zasadach, przy czym przewidziano dla tych uregulowań 12-letni okres vacatio legis.”
      Wniosek do petycji: Osoby pobierające nadal emeryturę wcześniejszą, bez względu na datę urodzenia, powinny dotyczyć przepisy ustawy na podstawie której przyznano im świadczenie, ewentualnie powinno im przysługiwać prawo wyboru ustalenia emerytury na nowych zasadach. Art. 25 ust.1b nie powinien mieć zastosowania do osób, które uzyskały prawo do pobierania emerytury wcześniejszej przed 01.01.2013 rokiem.”

      Usuń
    10. 12:28
      No to zostań rolnikiem i korzystaj z "dobrodziejstw" KRUS, albo wstąp do służby mundurowej

      Usuń
    11. A gdzie się podziała równość wobec kobiet rolniczek?

      Kobiety rolniczki mają podwyższony wiek emerytalny aż o 12 lat, a "paniusie" na etatach tylko 7 lat, gdzie tu jest równość wobec prawa i konstytucji?!

      Usuń
    12. Same wklejanki, czy nie lepiej i skuteczniej jest napisać coś od siebie, zwyczajnie po ludzku, niż silić się na skopiowane uczone wywody i udawać kogoś, kim się nie jest?

      Usuń
    13. Czemu piszesz że aż o 12 lat przedłużono rolniczkom wiek emerytalny, a paniusiom tylko o 7. Paniusie będą pracować do 67 lat, czyżby teraz rolniczki przechodziły na emeryturę po 70 roku życia?

      Usuń
    14. 17:33
      55 lat + 12 lat = 67 lat dla rolniczek

      Usuń
    15. Nie jestem rolniczką, Do wcześniejszej byłam uprawniona w wieku 55 lat., powszechny wiek był 60 lat. teraz powszechny przedłużono do 67. Czy łącznie nie wychodzi też 12 lat?

      Usuń
    16. nie, liczy się od wieku do emerytury powszechnej, wczesniejsza jest odstępstwem od reguły dla niektórych

      Usuń
    17. Ponadto, ubezpieczeniu w KRUS nie mają emerytur kapitałowych, dlatego nie dotyczy ich art.25 ust.1b. Mogą bez konsekwencji korzystać z częściowych emerytur w niższym wieku emerytalnym, bo niczego nie będą zwracać.
      ZUS-owcy będą całe zawodowe życie płacić haracz gromadząc kapitał ale jeżeli życie zmusi ich do przejścia na emeryturę częściową, to wyłącznie ubezpieczeni w ZUS będą mieć malutkie emerytury.

      Usuń
    18. emerytura z KRUS jest na podstawie innych przepisów, z ubezpieczenia społecznego dla rolników i ich rodzin

      ale racz zauważyć, że zycie zawodowe zusowców wygląda zupełnie inaczej niz rolników, jest od do, a rolnik 24 godziny na dobe, na urlopy tez nie jezdżą, praca kobieta na wsi a praca kobiety za biurkiem to dwie różne rzeczywistości
      sami chetni do przywilejów, ale do pracy na wsi na roli, w oborze (tam smierdzi) to juz nie

      Usuń
    19. Poza tym emeryturki rolników są bardzo niskie , żenująco niskie - nie ma czego zazdrościć .

      Usuń
  8. Możesz przeliczyć wcześniej, jeżeli będziesz mieć wyższy wskaźnik. Ja przeliczałam w ub. roku, jeszcze przed ukończeniu wieku za okres 3 lat. Można złożyć Rp7 z wysokością dochodu za każdy miesiąc po roku kalendarzowym, najlepiej przed końcem marca lub w kwietniu, gdy jest już nowa kwota bazowa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rp-7 jest za rok, wyjaśnij proszę o co chodzi "można złożyć Rp7 z wysokością dochodu za każdy miesiąc po roku kalendarzowym" ?

      Usuń
    2. Przepraszam, chyba skrót myślowy, powinno być: "roku kalendarzowego", Rp7 składa się po roku kalendarzowym

      Usuń
  9. Mam pytanie i bardzo proszę o odpowiedż:
    Czy osoby sprzed 1953 roku JEŻELI NIE MAŁY WYŻSZEGO wskażnika wwp i wystąpiły o emeryturę powszechną (po skończeniu 60 lat) do 31.12.2012 roku miały ją liczoną z nową kwotą bazową ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I ja proszę osoby urodzone w r. 1952 i wcześniej o informacje - jak to było w ich przypadku ?

      Usuń
  10. do Anonimowego z godz.10.55
    Wniosek o przeliczenie złożyłam w GRUDNIU 2012r - 60 lat ukończyłam 26.XII.2012r - emerytura okazała się niższa o 400zł od wcześniejszej.Pozdrawiam,Kaśka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydaje się , że to coś nie tak . To chyba niemożliwe , jakiś błąd ?

      Usuń
    2. Może wyliczono ją już wg zasad emerytury kapitałowej?,

      Usuń
    3. Powinnaś się odwołać - liczy się dzień złożenia wniosku, a był to grudzień 2012 - obowiązywały stare zasady, tak toZUS nas oszukuje - musimy dokładnie sprawdzać pisma, decyzje, bo my "o gruszce, a ZUS o pietruszce", ale nie wiem co teraz możesz zrobić ? decyzja się uprawomocniła...........

      Usuń
    4. 11:27
      Nie ma nijakiego błędu, emerytura powszechna wychodzi przeważnie dużo niższa dla osób o niskich i nawet średnich dochodach.

      11:29
      Nie może, tylko na pewno według nowych zasad. Kaśka przecież o tym napisała:
      "Wniosek o przeliczenie złożyłam w GRUDNIU 2012r - 60 lat ukończyłam 26.XII.2012r".

      Usuń
    5. Stare zasady tzn. z chwilą przejścia z wcześniejszej na powszechną nowe przeliczenie emerytury wg. aktualnie obowiązującej kwoty bazowej i to niezależnie od tego czy się dalej pracowało oraz czy wskażnik wwpw był wyższy.

      Usuń
    6. 12:05
      Od czego się odwołać? Od decyzji zus z tego powodu, że emerytura powszechna okazała się niższa o 400 zł od wcześniejszej? A czy to zus był pracodawcą Kaski i ustalał jej zarobki?
      Kaśka ma wybór lepszego wariantu i wybrała wyższą, którą w jej przypadku okazała się emerytura wcześniejsza.

      Cz na tym blogu są sami pieniacze?

      Usuń
    7. do Anonimowego z 12:18 ; piszesz : " Stare zasady tzn. z chwilą przejścia z wcześniejszej na powszechną nowe przeliczenie emerytury wg. aktualnie obowiązującej kwoty bazowej i to niezależnie od tego czy się dalej pracowało oraz czy wskaźnik wwpw był wyższy. " . Ale skąd to wiadomo - przechodziłeś na tych zasadach na em. powszechną ? Napisz coś więcej , proszę .

      Usuń
  11. Po otrzymaniu decyzji o emeryturze powszechnej(niższej o 400zł brutto )od emerytury wcześniejszej wycofałam wniosek o powszechną i pozostałam przy wcześniejszej.Może to był błąd,zupełnie się nie znam na wyliczeniach ZUS-u.Kaśka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli tak zrobiłaś, to chyba jednak się znasz na wyliczeniach i wiesz, co to oznacza 400 zł mniej :)

      Usuń
    2. Z wpisu Kaśki widać, że nie składała wniosku o przeliczenie emerytury, lecz o emeryturę powszechną, z tytułu osiągnięcia ustawowego wieku. Emerytura powszechna została wyliczona według zasad kapitałowych, chociaż w 2012 jeszcze nie odjęto od niej wcześniej pobranych świadczeń. Gdyby Kasia złożyła wniosek już w 2013, to jej powszechna emerytura "kapitałowa" byłaby jeszcze niższa, ze względu na uszczuplenie zewidencjonowanych środków na mocy art. 25 1b.

      Usuń
    3. Cofnięcie wniosku nie było błędem. Bezcelowe byłoby też zaskarżanie wydanej decyzji.
      Wyliczenie emerytury Pani Kasi (jeszcze wg starego sposobu) powinno uświadomić większości, że emerytura "zreformowana" przeważnie zawsze wychodziła niższa, zatem - w związku z Petycją - trudno wykazać szkodę z obecnego potrącania z kapitału.

      Usuń
    4. Wyliczenia emerytur są tak indywidualną sprawą każdego emeryta, że każdy może mieć inny wynik wyliczenia.

      Istotne jest, że artykuł pomniejszający kapitał o pobrane wcześniejsze emerytury nie powinien być stosowany wobec osób, które decydowały się na podjęcie wcześniejszej emerytury gdy tego zapisu jeszcze nie było.
      I tego się trzymać!

      Usuń
    5. Właśnie z wcześniejszych wpisów na blogu i sytuacji Pani Kasi wynika, że nawet wyliczona wcześniej emerytura „kapitałowa” okazywała się najczęściej niższa od emerytury "wcześniejszej".

      Usuń
    6. Ale jednak nie dla wszystkich!

      Usuń
    7. Ja mam taką samą sytuację jak p. Kasia.Na emeryturę powszechną przeszłam w czerwcu 2012 r i jak ZUS mi wyliczył to wyszło o 420 zł mniej! Zostałam na starej
      Renia

      Usuń
    8. I też kapitalowa?
      Reniu dostarczyłaś Rp-7 za 2011 i jaki Ci wyszedł współczynnik wwpw?. Sama sobie oblicz , czy to jest zgodne , moze były niskie zarobki i tylko wczesniejsza jest z dobrym wspołczynnikiem wwpw.

      Usuń
  12. Interesuje mnie czy odbędzie się zlot emerytów.Niestety sama nie mogę wziąć w nim udziału ze względów rodzinnych,ale byłabym zainteresowana stowarzyszeniem,które miało się tam zawiązać.Czy może ktoś wie coś na ten temat?
    Ala

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No i co,nikt nic nie wie?
      Ala

      Usuń
    2. widocznie stowarzyszenie nie jest zainteresowane tobą ........

      Usuń
    3. Jest zakładka ZLOT i tam szukaj informacji- zlot się odbędzie, trzymamy kciuki za stowarzyszenie, które jest konieczne.

      Usuń
  13. Do anonimowego z 13:08
    O jakie przeliczenie emerytury miałam składać wniosek z tytułu ukończenia 60 roku życia?Złożyłam wniosek o emeryturę powszechną z efektem o jakim pisałam(niższa o 400zł od wcześniejszej)Kaśka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy to naliczenie z kapitału ?

      Usuń
    2. Może w tej wymianie opinii będzie pomocny poniższy "poradnik" napisany już w 2013, a więc po wejściu w życie ustawy z 11 maja 2012, dodającej do ustawy o FUS art. 25 1b?

      http://www.regiopraca.pl/portal/porady/zus/jak-przeliczyc-wysokosc-emerytury-poradnik

      Usuń
    3. Kasiu weż decyzję i sprawdż jaką emeryturę naliczył Ci ZUS ? wg. starych czy nowych zasad ?

      Usuń
    4. Pani Kasiu!
      Proszę sprawdzić jaki miała Pani wwpw w grudniu 2012 i jaka była kwota bazowa , porównać wwpw do emerytury wcześniejszej , jeżeli był niższy wwpw w grudniu 2012 niż w poprzednich decyzjach to jest możliwością ,że emerytura powszechna jest niższa od wcześniejszej. W Pani wypadku Zus przyjął do przeliczenia 10 kolejnych lat od 31.12.2011 lub 20 lat z całego okresu rozliczenia. Proszę porównać wszystkie wwpw z wszystkich decyzji.

      Usuń
  14. W podobnej sytuacji jak rocznik kobiet 1953 są MĘŻCZYŻNI z rocznika 1948 - razem załapaliśmy się na wcześniejsze emerytury, to był ostatni rocznik mężczyzn, któremu przysługiwały wcześniejsze emerytury (oczywiście po spełnieniu warunków). Nam też wydłużono wiek emerytalny i Zus nie chce przeliczać naszych emerytur na starych zasadach tj. z nową kwotą bazową- podciągnął nas pod nowe przepisy. Waleczne kobiety zawalczcie też o nas. T48

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podobno jednak panowie z rocznika 1948 mają nadal prawo do obliczenia emerytury według dotychczasowych zasad. Na tym polega różnica pomiędzy wcześniejszymi emerytkami - kobietami z rocznika 1953, a wcześniejszymi emerytami - mężczyznami z rocznika 1948.

      Cytat z informacji zamieszczonej na stronie internetowej ZUS: „EMERYTURA W POWSZECHNYM WIEKU EMERYTALNYM DLA OSÓB URODZONYCH PRZED DNIEM 1 STYCZNIA 1949 R.”:

      „Pomimo wydłużenia powszechnego wieku emerytalnego dla mężczyzn urodzonych w 1948 r. zachowali oni prawo do obliczenia emerytury według dotychczasowych zasad.”

      http://www.zus.pl/default.asp?p=4&id=190

      Usuń
    2. Mężczyznom z 1948 też wydłużono wiek emerytalny, tak jak kobietom z rocznika 1953 roku i jeżeli nie mogli pracować na wcześniejszej emeryturze z różnych względów (choroba, brak pracy), to ZUS odmawia im z chwilą przejścia na powszechną emeryturę (po skończeniu 65 w 2013 roku) nowego przeliczenia z aktualną kwotą bazową, co dawał stary system i takie przeliczenie miał mój kolega z 1947 roku.

      Usuń
  15. Pani Danielo i Pani Ulo05 serdeczne dzięki za wyjaśnienia. Dopiero dzisiaj odczytałam wpisy z dnia wczorajszego. Chcę poinformować, że zdobyłam Rzeczpospolitą z dnia 14 marca 2014 ale niestety nie ma w niej artykułu dotyczącego uchwały SN z dnia 4 lipca 2013 r. o sygn.akt II UZP 4/13, owszem jest artykuł ale dotyczący sprawy kobiet z rocznika 53. Mimo wszystko dziękuję za zainteresowanie moim wpisem i szybką reakcję. HB

    OdpowiedzUsuń
  16. Do Anonimowego z godz.14:51
    W decyzji z dnia 31.12.2012 na obliczenie wysokości emerytury składają się1)Kwota składek zewidencjonowanych na koncie z uwzględnieniem waloryzacji,2)Kwota zwaloryzowanego kapitału początkowego,3.Średnie dalsze trwanie życia.W decyzji nie ma wzmianki o KWOCIE BAZOWEJ ani o wwpw.Kaśka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sama widzisz Kasiu, obliczono Cię według nowych zasad. Gdybyś zwróciła na to uwagę od razu, mogłabyś się odwołać od tego wyliczenia, że jako urodzonej w 2012 roku (złożenie wniosku też 2012 rok) powinnaś mieć wyliczenie według dotychczasowego systemu

      Usuń
    2. 17:43
      Nie rozumiem twojego wpisu.Czy jest jakieś specjalne wyliczenie emerytury wcześniejszej z tytułu ukończenia 60 lat?

      Usuń
    3. Do końca grudnia 2012 roku można było przeliczyć emeryturę powszechną według starych (dotychczasowych zasad) Pani Kasia urodziła się pod koniec grudnia i w grudniu złożyła wniosek. ZUS nie powinien naliczać jej wg systemu kapitałowego, pomimo że ZUS zabrał się za to wyliczenie dopiero w styczniu 2013. Można było wtedy to wyliczenie podważyć.

      Chyba że taki wniosek o wyliczenie emerytury powszechnej jej w ZUSIE dano do złożenia już w grudniu 2012 r.

      Usuń
    4. ja tez urodzilam sie pod koniec grudnia 2012 roku i mialam obliczona emeryture kapitalowa a nie powszechna wdlug starych zasad

      Usuń
    5. Nie mąćcie ludziom w głowach i nie szukajcie taniej sensacji.
      Termin minął i już nie ma co gdybać.

      Jeśli wskaźnik nie był wyższy od poprzedniego to takie przeliczenie niczego nie zmieniało. A przeważnie wyższy nie był, bo w budżetówce pobory zamrożone od kilku lat, pomimo kontynuowania pracy nie ma z czego wybierać najlepszych lat, zostają takie jakie były wybrane wcześniej.

      Usuń
    6. Wcześniejsi emeryci, którzy nabyli to uprawnienie do końca 2008 roku, z chwilą osiągnięcia wieku K-60 lat, M-65 lat mieli wg, starych zasad nowe przeliczenie z nową kwotą bazową, poza te zasady wyrzucono rocznik kobiet 1953 i rocznik mężczyzn 1948.
      Mężczyżni sprzed 1949 roku wywalczyli w sądach przeliczenie po 30 miesiącach i możliwość naliczenia kapitału początkowego, ale to nie jest zasada i ZUS różnie do tego podchodzi, ale są wyroki sądowe i uparci dochodzą swego.

      Usuń
  17. Jeszcze jedno-EMERYTURA ZOSTAŁA OBLICZONA ZGODNIE Z ZASADAMI OKREŚLONYMI w art.26 ustawy emerytalnej.Kaśka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To, co Pani pisze jest to emerytura kapitałowa. Nie wiem czy Pani przez pomyłkę wypełniła wniosek o przeliczeniu emerytury kapitałowej. Powinna Pani napisać , że w związku z ukończeniem 60 lat życia prosi Pani o przeliczenie emerytury. Rozumiem ,że jest Pani rocznik 1952 i dostarczyła Pani RP-7 za 2011 i ewentualnie świadectwo pracy (jeżeli już Pani nie pracowała) .

      Usuń
  18. do 16:45
    Wysłałam do ZUS-u w grudniu 2012r pismo o przeliczenie emerytury wcześniejszej na EMERYTURĘ POWSZECHNĄ w związku z ukończeniem przeze mnie 60 lat-MAM TO PISMO PRZED SOBĄ! Wtedy pracowałam i do dnia dzisiejszego pracujęPozdrawiam.Kaśka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a dostarczyła Pani RP-7 za 2011 ?

      Usuń
    2. Wszystko zależy od daty jaką ma ZUS na kopercie Pani pisma z grudnia 2012. Chociaż ZUS powinna obowiązywać data z Pani pisma. Widocznie pracownicy ZUS gorliwie wypełniali instrukcję związaną z wyliczeniem wg kapitałowego systemu już od pierwszych dni stycznia 2013. Może i ten art.25 ust.1b zastosowano w Pani wyliczeniu odejmując pobierane wcześniejsze emerytury, dlatego wyszło aż o 400 zł. mniej.

      Usuń
    3. Pani Kasiu, złożyła Pani wniosek i ZUS przyznał "nową", bo według powszechnej interpretacji rocznikom od 1949 przyznaje się tylko z kapitału,ewentualnie "mieszaną"(do niej są konieczne inne warunki )
      ZUS nie chce przeliczać inaczej tylko przyznaje z kapitału,ale można żądać o przeliczenie dotychczasowej wcześniejszej wg art.53ust.4.
      tj.po uzyskaniu 60 i 30 mies ubezpieczenia (pracy)
      Wtedy przelicza się tylko część socjalna od aktualnej kwoty bazowej. Takie przeliczenie można zrobić tylko jeden raz.
      Co roku natomiast można przeliczać całe świadczenie od nowej kwoty bazowej -wg art. 110 i nast., ale trzeba wskazać nowe zarobki powodujące wzrost wskaźnika.

      Usuń
    4. Do anonima 20,17 -przeliczyć można część socjalną mając 60 lat
      i 30 m-cy ubezpieczenia.Moje pytanie-czy nie trzeba było zaprzestać pobieranie emerytury?

      Usuń
    5. do An.21:18
      Nie trzeba było nic zaprzestać.

      Usuń
    6. Wiek 60 lat 3 miesiące miałam w pażdzierniku.Czy mogę teraz przeliczyć część socjalną?Pozdrawiam.

      Usuń
    7. Trzeba jeszcze wykazać 30 miesięcy ubezpieczenia(pracy) od daty przyznania dotychczasowej emerytury

      Usuń
    8. Cały czas pracuję od chwili naliczenia emerytury.

      Usuń
    9. O czym wy piszecie ?????
      Przeliczyć po 30 m-cach pracy można ale TYLKO pod waunkiem że się zwolniłaś chociaż na 1 dzień z pracy lub jeżeli w tym czasie nie pobierałaś emerytury!!
      Tak mi powiedziano w ZUS.

      Usuń
    10. 19:08
      O możliwości przeliczenia emerytury wcześniejszej (starej) z nową kwotą bazową po przepracowaniu minimum 30 miesięcy;
      mówisz o ustawie tzw. prezydenckiej, która miała rekompensować zawieszenie emerytury, ale emerytury zostały odwieszone wcześniej, przed upływem 30 miesięcy

      To są dwa zupełnie różne przypadki

      Usuń
    11. ustawa prezydencka wymagała minimum 18 miesięcy!

      Usuń
    12. Ten wyrok nie ma nic wspólnego z "ustawą prezydencką".

      Usuń
    13. Anonimowy 21:32
      Wpis z 21:05 czytaj ze zrozumieniem.

      Usuń
    14. 21:32
      Dyskusja NIE DOTYCZY ustawy prezydenckiej, tylko tego drugiego przypadku: możliwości przeliczenia emerytury wcześniejszej (starej) z nową kwotą bazową po przepracowaniu minimum 30 miesięcy;

      Usuń
  19. DO 20:17 Jeżeli złożę o przeliczenie emerytury wg art.53ust.4,czy odejmą mi pobrane wcześniejsze emerytury?Bardzo proszę o odpowiedź!.Aha,RP-7 za rok 2011 oczywiście ZUS posiadał w moich aktach. Kaśka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a o czym jest ten art. 53 ust. 4?
      jesli o wyliczeniu emerytury z kapitału i jak wycofałaś swój wniosek z przeliczenia w 2012 r. to teraz odejmą

      Usuń
    2. Proszę samemu przeliczyć swoją emeryturę po staremu czy Rp-7 za poprzednie lata spowodują zwiększenie, wwpw. Może miałaś niskie zarobki i nic to nie da. Powinnaś mieć wypłacaną pełną emeryturę (bez pomniejszenia) za cały XII 2012 – czy tak było?

      Usuń
    3. do Kasi
      Przeliczenie emerytury wg art.53ust.4 nie ma żadnego związku z emeryturą z kapitału, więc nic nie odliczają.
      ZUS nie chce takiego przeliczenia dobrowolnie robić, (przyznają tylko z kapitału)więc trzeba się odwoływać do sądu.
      Nie mylić tego z możliwością corocznego przeliczania całej emerytury,od nowej kwoty bazowej, w sytuacji kiedy uzyskujemy wyższy wskaźnik

      Usuń
    4. 22:01,
      jest więcej takich korzystnych wyroków, jednak ten jest o tyle ważny, że został wydany już w roku 2013, a więc po wejściu w życie art. 25 1b. Okazuje się, że nie zamknęło to drogi do przyznania racji emerytce przez sąd.

      Usuń
    5. 22:31,
      zgadza się, dziękuję za sprostowanie w sprawie daty. Podtrzymuję jednak, że istotne jest to, że oba wyroki zapadły już po 1 stycznia 2013, czyli po wprowadzeniu art. 25 1b.

      Usuń
    6. Ale przeliczenia, będące przedmiotem tych procesów, nie mają przecież ŻADNEGO związku z wprowadzeniem art.25...

      Usuń
    7. 23:59,
      chodzi właśnie o ustalenie tego, co ma, a co nie ma związku z wprowadzeniem art. 25 1b. ;)

      Usuń
  20. Z Państwa wypowiedzi wynika, że to ja - emerytka, mam znać przepisy "zus" by sprawdzać urzędników, czy aby dobrze wykonali swoja pracę naliczając mi emeryturę. Co więcej, mam na bieżąco mieć orientację w zmieniających się przepisach, bo może się okazać, że Państwo mi coś daje, a ja nie wiem w jaki sposób to wziąć. Korzystając z Państwa zbiorowej mądrości w styczniu napisałam do zus o wszystko o czym piszecie (przeliczanie, naliczenie, wyliczanie). Pomyślałam, "niech wybiorą" i chyba wybierają, bo jak dotąd "cisza trwa". pozdrawiam serdecznie w zimowy poranek, jakoś tak sentymentalnie mnie nastroił. Dobrze, że jesteście:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani Leonardo , tak nie powinno być , ale tak jest. Ja wielokrotnie odkrywałam błędy w decyzjach ZUS , i teraz , w związku z tym wiem , że muszę dokładnie przeanalizować każdą decyzję . Jest to potwornie meczące , bo ja , niewykwalifikowana , muszę wykonywać robotę za pracownika ZUS - wykwalifikowanego (?) , sprawdzać , pisać wnioski o sprostowanie . To jest dla mnie bardzo meczące. Dostałam kiedys decyzję z kilkoma błędami naraz . W miłej rozmowie telefonicznej z autorka tej decyzji uzyskałam zapewnienie , że w decyzji uzupełniajacej ZUS wszystko sprostuje . Napisałam więc stosowny wniosek , pewna , że wszystko będzie w porządku. W odpowiedzi otrzymałam pismo - pozew do sądu , w którym ubezpieczyciel co prawda nie sprostował wszystkich błędów , ale za to wniósł do sądu wniosek , że nie mama prawa do emerytury ( przyznanej i wypłacanej od kilku lat na mocy decyzji tegoż ubezpieczyciela ) , a , jeżeli twierdzę , że mam prawo do emerytury , to mam to udowodnić w sądzie . Czy takiej instytucji , mimo najlepszych chęci , można ufać ? Niech każdy sobie sam odpowie na to pytanie.wykonywać robotę

      Usuń
    2. Dla przykładu: "banalny" błąd ZUS w decyzji emerytalnej znajomego polegał na "zgubieniu" 2,5 roku stażu - w efekcie za zaniżeniu obliczonej emerytury o ok. 200 zł. Dodam, że to nie ZUS skorygował ten błąd. ;)

      Usuń
    3. Jeszcze raz bardzo polecam informacje dla emerytów zawarte w poniższym poradniku:

      http://www.regiopraca.pl/portal/porady/zus/jak-przeliczyc-wysokosc-emerytury-poradnik

      Usuń
    4. do Leonardy
      Radziłabym nie przeceniać blogowych porad. Z poradami blogowymi to jest tak samo, jak z poradami doradcy podatkowego, owszem, doradzi (za pieniądze), klient według jego rad wypełni zeznania podatkowe, ale gdyby się okazało, że zrobił to niewłaściwie, to nie doradca ponosi odpowiedzialność karno-skarbową, tylko podatnik.
      Warto rad wysłuchać, ale trzeba wyrobić sobie swoje własne zdanie, rada jest tylko czyjąś opinią w danej sprawie, z której można skorzystać lub nie przy podejmowaniu decyzji ( w sensie np. wystąpienia do zus z jakimś wnioskiem, albo pozwem do sądu, albo odwołaniem).

      Usuń
  21. Jest zakładka PORADNIK EMERYTA może tam będziemy w sprawach, przeliczeń, naliczeń i rozliczeń z ZUS-em wymieniać się naszymi poglądami i doświadczeniami. Dobrze by było, gdyby tematy były jednoorodne.Teraz to ja mam w głowie wielki chaos, nie potrafię się w tej mizerii odnaleźć. Dla mnie to zrobiła się strasznie mętna woda.Chyba w tej sytuacji zdam się całkowicie na łaskę ZUS.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skoro się poddajesz, to nie masz racji bytu na tym blogu i przez takich ludzi ZUS jest górą i rządzący spokojnie mogą nas okradać i tworzyć nowe przepisy niezgodne z Konstytucją - oby takich ludzi było jak najmniej - nieznajomość prawa i przepisów tylko szkodzi. Na blogu jest wspaniała wymiana poglądów, doradztwo i ustawiczne doszkalanie. Kochani blogowicze dziękuję Wam za to, a szczególnie naszej kochanej ADAMINCE IZIE.

      Usuń
    2. do autora postu z 10.43

      Nie będę z tobą polemizować.
      Jest mi jednak niezmiernie smutno, po przeczytaniu odpowiedzi na mój post z 7.49
      "nie masz racji bytu na tym blogu.....- oby takich ludzi było jak naj najmniej".
      Niestety są, a ja jestem tego przykładem.
      Nie wszyscy są tak elokwentni i przebojowi jak ty.

      Usuń
  22. Jestem za wpisywaniem pytań i odpowiedzi w zakładce Poradnik Emeryta , gdyż po to została utworzona.Tam mamy dobrych" specjalistów" od naliczania i przeliczania emerytur. Pozdrawiam
    Sławka

    OdpowiedzUsuń
  23. Nie zapominajcie, ze sa tacy jak ja. Na początku drogi, dla mnie to światełko w tunelu. Dajcie i mnie i może innym szanse i miejsce w tej zakładce.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 19:33 Tacy jak Ty, tzn. jacy?

      Usuń
    2. do 20.47
      Tacy jak ja od 1.10.2011 emerytura i rezygnacja z pracy, a moja koleżanka z pracy ( nauczycilelka w szkole podstawowej ), ponownie zatrudniona ale na dużo gorszych warunkach , niż pani dyrektor jej przed przejściem na emeryturę zapewniała.

      Usuń
    3. Obowiązuje zatrudnienie z KN a nie widzi mi się pani dyrektor. Chyba,ze zatrudniła ją na stanowisko sprzątaczki

      k

      Usuń
    4. 21:40 teoretycznie masz rację, Karta Nauczyciela, a praktycznie to jak w powiedzeniu: obiecanki cacanki a głupiemu radość

      Usuń
    5. 21:40
      dyrektor mogła dać tylko część etatu

      Usuń
    6. 21:28
      Dużo przydatnych informacji dla Was Obu polecam w zakładce WYBRALIŚMY EMERYTURĘ.

      Usuń
  24. Mam propozycję na tytuły nowych zakładek, które wprowadziłyby trochę porządku:
    - rocznik 1953 8; kontynuacja, bo sprawa toczy się (petycja w Senacie),
    - emerytura po emeryturze wcześniejszej (30 m-cy i przeliczenie części socjalnej z nową kwotą bazową - toczą się sprawy sądowe),
    - urlopy wychowawcze przed 1999 r. , jako okresy składkowe (1,3%) - też toczą się sprawy sądowe,
    - przeliczanie emerytur ,,,,,,,,,,,,
    a do archwum sprawy zaiązane z zawieszonymi emeryturami, które już
    wygraliśmy.
    Tak się cieszę, że Zlot dojdzie do skutku i powstanie Stowarzyszenie, WIELKIE SŁOWA UZNANIA DLA ORGANIZATORÓW I NASZEJ KOCHANEJ ADMINKI.

    OdpowiedzUsuń
  25. Dzisiaj dzwoniłam do SA w Gdańsku-co z moim wycofaniem apelacji?( z dn. 05.02.14) Pani uprzejmie sprawdziła, że wysłano dn. 15.03.14 do ZUS-u informację, brak na razie potwierdzenia otrzymania akt ( NOWY OPERATOR - w wyjaśnieniu).
    Propozycja Pani, aby dzwonić raz w tygodniu z pytaniem o przebieg sprawy.

    OdpowiedzUsuń
  26. od 2008r jestem na wczesniejszej emeryturze mój wskażnik wynosił 98,24% od 2009 pobieralam emeryture i co roku donosiłam rp 7 gdyż pobory moje
    były wyższe i zus mi przeliczał wskażnik który do marca 2013 bo wtedy
    odeszłam z pracy wyniósł 108,16% czy teraz przechodzac na emeryturę powszechną zus powinien mi przeliczyć wg nowej kwoty bazowej bardzo proszę P.Danielę o pomoc

    OdpowiedzUsuń
  27. Drogie Koleżanki ! a nie Myślicie,że trzeba zająć się szerzej sprawą Osób z rocznika 53,ponieważ ja jestem 52 a z powody dezinformacji ZUS nie przeliczyłam korzystnie emerytury.Droga Wigo ! co Ty nato? czy powinniśmy walczyć również o takich jak ja? Gabik

    OdpowiedzUsuń
  28. Miłe Koleżanki na powyższe kwestie jest zakładka
    - PORADNIK EMERYTA 1-3.....
    Nie zaśmiecajmy, robimy same "groch z kapustą".
    Jako pierwsza niech spróbuje Gabik. Dobry apel, ale nie w tej zakładce.

    OdpowiedzUsuń