Adwokat Konrad Giedrojć zawiadamia, że osoby, które zdecydowały się wybrać emeryturę i
zrezygnować z pracy mogą przystąpić do pozwu zbiorowego w tej sprawie, co zwiększy
szanse na uzyskanie odszkodowania cywilno-prawnego od Skarbu Państwa (ZUS).
Powstała taka inicjatywa, o której miło mi zawiadomić.
Stosowny pozew musi złożyć conajmniej 10 osób, a następnie do tej wstępnej grupy będą mogły
przystąpić kolejne osoby. Pozew będzie dotyczyć ustalenia odpowiedzialności Skarbu Państwa za taką
szkodę - wyrażającą się w utraconych średnich pensjach za okres od rezygnacji z pracy do conajmniej czasu wejścia
w życie ustawy o zwrocie zawieszonych emerytur.
Wygranie takiej sprawy spowoduje, że po szczegółowym obliczeniu szkody poniesionej przez każdego z członków
grupy ZUS albo Skarb Państwa będzie musiał taką szkodę wyrównać, gdyż jego odpowiedzialność ustali wyrok sądu w ww. sprawie.
Nie trzeba przekonywać, że postępowanie grupowe, w którym może wziąć udział nieograniczona liczba
osób, będzie bardziej przekonywujące i zwiększy oddźwięk sprawy, a także szanse
jej powodzenia (w myśl powiedzenia "w kupie siła!").
Ponadto zwiększenie ilości członków grupy znacząco zmniejszy koszty jednostkowe.
Zainteresowanych proszę o zgłoszenia e-mailowe na adres: zuspomoc@giedrojc.eu
pozdrawiam,
adwokat Konrad Giedrojć
Brawo
OdpowiedzUsuńtrzymam kciuki
Inicjatywa, która w końcu może pomóc osobom dość bezradnie i pesymistycznie sygnalizującym swój problem w zakładce „Rezygnacja z etatu na rzecz emerytury”.
UsuńNależy sądzić, że do pozwu zbiorowego mogą przystąpić nie tylko osoby, które zwolniły się już 1 października 2011, ale także ci, którzy to zrobili pomiędzy 1 października 2011, a orzeczeniem TK, czyli - 13 listopada 2012.
Przy okazji polecam poniższy komentarz, opublikowany w tej zakładce, z 7 marca 2014 21:37 [domyślam się czyjego autorstwa ;) ]:
http://emeryturazawieszenie.blogspot.com/2012/12/rezygnacja-z-etatu-na-rzecz-emerytury.html?showComment=1394224660750#c3521310543988069194
... no to zaczynam przeglądać wszystko, co jest napisane o sprawie zaczynając od przedstawienia pod podany adres mailowy mojej sytuacji. Od początku "chodziło" mi to po głowie, bo ja nie mogłam się zwolnić na jeden dzień, a tę grupę pracowników ustawa z 2010 roku zupełnie pominęła.
UsuńMam czas bom emerytka a pieniądze "mam mieć" !
(ze zwrotu zaległych oczywiście)
Jeśli przegram to i tak wygram, bo ten i każdy następny rząd głęboko się zastanowi zanim uderzy w najsłabszą (wg.niego oczywiście) grupę społeczną.
Pozdrawiam wszystkich odwieszonych. Sara
Saro! pociesz się : zwolnieni na jeden dzień już nie pracują /w większości wypadków/. Po pierwsze :musieli przyjąć po nowym zatrudnieniu nowe warunki np umowy na czas określony, krótszy okres wypowiedzenia, czasem określić się, że jednocześnie pobierają emeryturę...itd Nam biedakom ustawa nie nakazywała zawiadomienia kogokolwiek, że pobieramy emeryturę. Teraz spełniło się : ostatni będą pierwszymi. Szkoda mi tych co nie dotrwali do tego momentu w pracy. Nie każdy miał tyle odporności psychicznej aby w obliczu wielu zmian nadal pracować. Jednak warto się starać o zadośćuczynienie. Oczywiście nie dotyczyłoby ono tego, że się nie zapracowało nie pracując,tylko tego że się odeszło z pustymi rękami, często z kredytem na karku, ale mając naprawdę wszystkiego dosyć. Ileż można w jednym życiu zawodowym znieść zmian przepisów? I to zawsze godzących w najbiedniejszych?
UsuńPozdrawiam Cię serdecznie
BRAWO, TO DOBRY POMYSŁ.
UsuńTak na prawdę, to nie wiedziałam,że są ludzie, którzy oprócz nas są pokrzywdzeni.
Walczcie wspólnie, tak jak robilismy to my. W grupie siła.
Anna Z.
Pan mecenas szuka widać następnych naiwnych.
OdpowiedzUsuńDlczego tak pani/pan twierdzi?
UsuńJa myślę,że skoro jest taka możliwość, to niech korzystają. Ja już otrzymałam swoje z ZUS. Cieszę się, to niech też i inni odzyskają swoje, którym odebrano takie prawo. Jestem za.
Ja też trzymam kciuki! A dlaczego anonimowy z 12.45 uważa, że mecenas szuka naiwnych?
OdpowiedzUsuńMoże warto spróbować,o Panu Marianie też mówiono,że porywa się z motyką na księżyc, a jaki rezultat ,wszyscy wiemy
UsuńTu jest o wiele bardziej skomplikowana sytuacja.
UsuńZa jaki okres czasu wypłacić rekompensatę, bo przecież nawet niektórzy zawieszeni też nie doczekali do wyroku TK i wcześniej się zwolnili, bo nie opłacało się mieć parę groszy zysku z pracy, po odebraniu emerytury.
Jak to wyliczyć?
Współczuję osobom, które porzuciły pracę. może pozew zbiorowy pozwoli uzyskać uśrednioną kwotę rekompensaty w formie zadośćuczynienia za straty finansowe spowodowane podjęciem ważnej życiowo decyzji w sytuacji niejako przymusowej. Nie byłoby liczenia tego co jest nie do wyliczenia i mogą z tego tytułu wszelkie wysiłki spalić na panewce, tylko jednolita kwota zadośćuczynienia krzywdzie poddania się w sytuacji kiedy przepis został wycofany z obiegu prawnego. Może tak należałoby sformułować wniosek w pozwie zbiorowym?
UsuńPrzy okazji warto w tym miejscu przypomnieć także o innej inicjatywie. Wszyscy, którzy są zainteresowani losami Petycji Kobiet z Rocznika 1953, której autorką jest Jot, mogą się już zapoznać z opracowaniem tej petycji w Senacie. Nadano jej numer P8-05/14 i można ją przeczytać tutaj:
OdpowiedzUsuńhttp://www.senat.gov.pl/gfx/senat/userfiles/_public/k8/komisje/2014/kpcpp/petycje/p80514.pdf
Petycja ta będzie rozpatrywna 13 marca (czwartek), o godz. 13.00, na posiedzeniu senackiej Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji, które będzie transmitowane na stronie internetowej Senatu.
Krótki opis petycji P8-05/14 jest też dostępny na stronie internetowej Senatu w wykazie tematów petycji (pozycja 97):
Usuńhttp://www.senat.gov.pl/petycje/wykaz-tematow-petycji/petycja,102.html
Petycja ta to interes kobiet z rocznika 53 ale tylko tych które mają dużo większe emerytury niż przciętne.
UsuńDlaczego w petycji nie poruszono również sprawy przeliczenia temu rocznikowi emerytur "po staremu" ale z nową kwotą bazową.
Tu leży głównie krzywda rocznika53 a nie tylko w tym że im odliczą od kapitału początkowego wypłacone wcześniej emerytury.
Myślę że dużo kobiet po zapoznaniu się dogłębnie z treścią petycji po prostu nie utożsamia się z tym problemem .
Dla mnie przeliczenie emerytury wcześniejszej po osiągnięciu 60 roku życia wg.kwoty bazowej z roku 2013 dałoby wymierną korzyść.
18:31,
Usuńco wobec tego proponujesz?
Na razie w sprawie przeliczenia wcześniejszej emerytury z częścią socjalną wynikającą z nowej kwoty bazowej toczyły się zarówno przegrane, jak i wygrane sprawy sądowe. Raczej nie było ich wiele, bo ZUS zniechęca i dezinformuje. Czy także występowałaś może na drogę sądową?
Czy myślałaś nad przygotowaniem petycji w tej sprawie? Byłoby fajnie, gdybyś spróbowała.
Pozdrawiam. :)
18:42
UsuńJa nie proponuję - ja już wniosłam sprawę do sądu i czekam na termin rozprawy.
Petycja - za długa droga.....
No właśnie.
UsuńSkąd w takim razie to zdanie?
"Dlaczego w petycji nie poruszono również sprawy przeliczenia temu rocznikowi emerytur "po staremu" ale z nową kwotą bazową."
Wprawdzie zdanie nie zawierało znaku zapytania, ale wyglądało na pytanie. ;)
Gdybym wiedziała,że nasz kochany sejm spłodzi tak korzystną ustawę,pozwalającą otrzymywać emeryturę bez zwolnienia się z pracy,nigdy bym nie odeszła na wcześniejszą emeryturę w roku 2006.Czy ja też będę mogla domagać się jakiegoś odszkodowania?
OdpowiedzUsuńPokrzywdzona
Dotyczy tylko tych, którzy z tej ustawy skorzystali i nie rozwiązując stosunku pracy złożyli wniosek o wypłatę emerytury i ją otrzymali i wypłacana była do 30 września 2011r.
UsuńPan mecenas szuka naiwych , którzy wyłożą kasę, tak było w moim przypadku. Złożył kasację z błędami(kopiuj i wstaw) i tak wysłał do SN.Sama musiałam wystąpić do SN o postanowienie, nie raczył nawet odezwać się, a kasę otrzymał.Powiadomienie o nie przyjęciu skargi było jego obowiązkiem, a tego nie uczynił. Przemyślcie to, może ktoś inny tylko nie ten pan. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńJeśli to prawda, to rzeczywiście trzeba się zastanowić.
UsuńPozwy zbiorowe już proponowała Kancelaria z Legnicy.
Ale proponowała "zawieszonym" i nic z tego nie wyszło.
UsuńNie wyszło, bo rządzący postanowili przygotować ustawę rekompensacyjną, a na jej kształt, aby ustawa objęła wszystkich "zawieszonych" wpłynęli sami emeryci. Pamiętamy.
UsuńZgadzam się z an. z 14:53. Z moją kasacją było dokładnie tak samo. Dlatego zamieściłam ten wpis o 12:45. Na kasacjach już nie da się zarobić, dlatego powstał pomysł pozwu zbiorowego. nie dajcie się nabrać.
UsuńJeżeli ktoś w tej sprawie mógłby pomóc to chyba tylko p. Marian.
14:53
UsuńIle musiałaś zapłacić za tak "wspaniałą" obsługę?
Kancelarią z Legnicy to się teraz zajmuje prokuratura.
UsuńMarne szanse.Przymusu zwalniania się z pracy nie było.
OdpowiedzUsuńPrawda
Usuńprzymusu pod bronią nie było ale było postawienie pod murem, albo się zwolnisz albo zabierzemy ci emeryture, teraz inni stoją pod murem, albo przejdziesz pod zus albo i tak cie tam poślemy 10 lat przed emeryturą, a co jak staniemy pod murem, albo weźmiesz bezdomnego pod dach albo zabierzemy ci jeden pokój, albo sam będziesz płacił na bezrobotnych albo przez 5 lat nie dostaniesz podwyżki, to jest manipulowanie prawem i obywatelami i tyle
UsuńTeż prawda, ale sprawiedliwości na 100% nigdy nie było i nie będzie. Taka jest przykra rzeczywistość.
UsuńGłową muru nie przebijesz, tej sprawy, moim zdaniem, nie da wygrać.
17:36
Usuńmasz rację że sprawiedliwości na 100% nie było i prawda że nie będzie, ale jest prawo, oparte na konstytucji i to rządzący z administracją ,sejm, senat i prawnicy powinni sobie wbić do głów i zaprzestać pisania badziewnych ustaw na kolanie
głową muru nie przebiję ale kiedy sądy zostały zarzucone sprawami zawieszonych emerytów, znów na kolanie napisali ustawę z haczykiem na emerytów , odsetki tylko do dnia wejścia w życie ustawy i 60 dni dla zus na decyzję co to przeciągnie się na długo, a emeryt niech sobie czeka a jak nie doczeka niech spadkobiercy znowu idą do sądów
jedna głowa muru nie przebije ale kilka tysięcy głów może ten mur rozwalić, na początku też była tylko jedna głowa Mariana z Radomia, Sara ma racje że nawet jak przegram to i tak wygram kropka
12 marca 2014 18.06a mury runą, runą, runą ...
Usuńrunął jeż niejeden mur...przeciwstawienie się niesprawiedliwości jest wygraną moralną
Dla mnie najważniejszym byłoby poniesienie przez ustawodawców kary za to co zrobili. Byłby to nareszcie precedens na przyszłość.
OdpowiedzUsuńTym bardziej, że były opinie znanych autorytetów prawniczych negatywnie odnoszących się do konstytucyjności wprowadzanej ustawy z 16 grudnia 2010r.
UsuńChyba o tym pisze Sara, bo teraz w TK jest kolejna ustawa o OFE też krytykowana że niezgodna z konstytucją i też ją prezydent podpisał choć sam mówił że ma wątpliwości a podpisał tak jak naszą i rząd zabrał pieniądze przyszłych emerytów, nie tylko z OFE bo emerytki będą brać emerytury krócej o 7 lat a mężczyźni o 2 lata, tylko patrzeć jak zmniejszą nam emerytury bo dziura w budżecie jak była tak jest.
UsuńNo właśnie, a co mają zrobić osoby, które wysłały skargę do ETPCZ? H.
OdpowiedzUsuńw sprawie - zaległych zawieszonych - wycofać
UsuńSzkoda naprawiona, odsetki wysokie zasądzone , nie ma mowy o zadośćuczynieniu. Szkoda zachodu. sprawy trwają latami i rzadko są wygrane.
UsuńWitam, otrzymałem odpowiedź od Zusu na mój wniosek złożony po wejściu ustawy w życie (należę do grona osób z pozytywnym wyrokiem z SO, apelacja złożona przez Zus) w otrzymanym postanowieniu organ rentowy na podstawie art 9 ust.1 powołanej ustawy zawiesza postępowanie dotyczące złożonego wniosku.
OdpowiedzUsuńW dalszej częsci postanowienia: "podjęcie zawieszonego postanowienia nastąpi na Pana wniosek, złożony po uprawomocnieniu się orzeczenia sądu kończącego postępowanie w sprawnie wniesionego odwołania, stosownie do treści art.9 ust.2 powołanej ustawy"
Otóż pytanie moje jest takie: czy muszę składać ponowny wniosek po uprawomocnieniu się orzeczenia kończącego postępowanie sądowe ??
Przecież złożenie powtórnego wniosku nie kosztuje, więc nie ma powodu oburzać się, bo to i tak nic nie da.
UsuńWcale się nie oburzam, sądziłem, że jeśli Zus wycofa apelacje to postępowanie zostanie odwieszone.. W postanowieniu nie ma żadnej informacji odnośnie wycofania apelacji przez Zus...
UsuńArt. 9 ustawy "rekompensacyjnej" z 13 grudnia 2013:
UsuńArt. 9. 1. Organ rentowy zawiesza postępowanie, w przypadku gdy emeryt przed dniem wejścia w życie ustawy złożył odwołanie do sądu od decyzji tego organu w przedmiocie wypłaty kwoty zawieszonej emerytury.
2. Organ rentowy podejmuje na wniosek emeryta postępowanie zawieszone z przyczyny określonej w ust. 1, w przypadku, gdy sąd wydał prawomocne orzeczenie kończące postępowanie w tej sprawie.
Mam ostatnie pytania: czyli Zus nie bedzie wycofywal apelacji?? Mam czekac na termin rozmprawy w SA ??? Dziekuje za odpowiedz i podrawiam.
UsuńJeżeli Pan złożył wniosek o wypłatę zaległych, to ZUS ma obowiązek wystąpić do SA z wnioskiem o wycofanie swojej apelacji.
UsuńDziekuje za odpowiedz, rozumiem ze mam oczekiwac na powiadomienie z sądu o wycofaniu apelacji przez Zus, a nastepnie ponownie zlozyc wniosek o wyplate zaleglych emerytur....
UsuńTak
UsuńPanie KristoFF
UsuńDla mnie niezrozumiałym jest twierdzenie ZUS, że ma Pan złożyć wniosek po zakończeniu postępowania sądowego jeżeli to organ rentowy złożył apelacje.
Obawiam się ,że ZUS nie wycofa apelacji i będzie czekał do rozprawy. Moim zdaniem po zakończeniu postępowania w sytuacji jakiej się Pan znalazł , obowiązek podjęcia zawieszonego postępowania leży po stronie ZUS. Gdyby ZUS nie złożył apelacji to postępowanie sądowe miałby Pan dawno zakończone. Ja bym zadzwoniła i zapytała , dlaczego mam składać drugi raz wniosek o odwieszenie postępowania po zakończeniu drogi sadowej jeżeli to nie z mojej przyczyny został zawieszone. Przecież Pan nie składał apelacji tylko ZUS Pozdrawiam Wiga
Jestem bardzo zdziwiony, ponieważ z informacji zamieszczonej na stronie Zusu w wypadku wniesienia apelacji przez organ rentowy wynika zupełnie coś innego...
Usuń"Sprawy, w których Oddział ZUS wniósł apelację od wyroku sądu okręgowego, ustalającego wypłatę emerytury za okres od 1 października 2011 r.: jeżeli emeryt zgłosi wniosek o wypłatę zawieszonej emerytury, ZUS wycofa apelację w całości lub w części i - po zakończeniu postępowania sądowego - wyda decyzję w sprawie wypłaty emerytury w zakresie wynikającym z ustawy.
Sprawy, w których emeryt wniósł odwołanie od decyzji ZUS, odmawiającej wypłaty emerytury za okres od 1 października 2011 r.: jeżeli emeryt zgłosi wniosek o wypłatę zawieszonej emerytury, ZUS zawiesi postępowanie do czasu zakończenia przez sąd - wskutek cofnięcia przez emeryta odwołania - postępowania sądowego prawomocnym orzeczeniem. Decyzja w sprawie wypłaty zawieszonej emerytury zostanie wydana po zgłoszeniu przez emeryta wniosku o podjęcie postępowania"
Ten pozew zbiorowy będzie tak samo skuteczny jak te kasacje pisane przez pana mecenasa. Zwietrzono interes i szuka się naiwnych. Poczytajcie na temat pozwu zbiorowego, to się przekonacie jakie są jego szanse. Na wstępie trzeba wydać nie mało kasy, aby w ogóle ten pozew złożyć, a efekt końcowy mglisty.
OdpowiedzUsuńNie sądzę aby finał złożenia pozwu był korzystny , ponieważ nikt nikogo na siłę z pracy nie wyrzucał. Było 9 miesięcy na zastanowienie się nad rezygnacją z pracy.. Wgrali tylko ci co nie ulegli i pozostali w zatrudnieniu, bo teraz im się wyrówna zabraną emeryturę. Każdy postąpi jak uważa, ale nad pozwem trzeba się dobrze zastanowić , aby pieniądze nie zostały wyrzucone w błoto jak przy kasacjach.
Też tak sądzę. Marne szanse n a wygraną, a wydanych pieniędzy mecenasi nie zwrócą.
UsuńA jakie są koszty??/
UsuńCzy ktoś może podać chociaż "rząd wielkości".
Co najmniej 10% "wywalczonej" sumy oraz koszty procesowe.
UsuńWejdz do internetu , wpisz hasło "pozew zbiorowy" i wszystko będzie jasne.
UsuńTutaj informacja o aktualnie przygotowywanym pozwie zbiorowym przeciwko Skarbowi Państwa. Dotyczy OFE.
Usuńhttp://prawo.rp.pl/artykul/1089384.html
a co z podatkiem 32% ejestem wdowa otrzymalam wyrownanie bez odsetek, praca i emerytura i jest troche do zaplaty bardzo prosze o przemyslenie tej kwestii. pozdrawiam
OdpowiedzUsuńNie ma już o czym myśleć.Po prostu trzeba zapłacić.Chciałabym płacić 32%
UsuńJa też bym chciała płacić 32%
UsuńDo Pana KristoFFa. Będzie musiał Pan złożyć wniosek o podjęcie zawieszonego postępowania po zakończeniu sprawy sądowej. Jestem w takiej samej sytuacji / o odsetki /. TER.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
UsuńWitam, dzisiaj dzwoniłem do swojego inspektoratu, ZUS jednak wycofa apelacje i postępowanie zostanie wznowione z urzędu, po zakończeniu sprawy sądowej (czyli tak jak napisała wcześniej pani Wiga), poinformowano mnie również, że oczekiwanie na powrót moich akt z sądu może wynieść ok 2 miesięcy.. pozdrawiam
UsuńWitam Pani Ireno z Biłgoraja,czy otrzymała Pani z SO o umorzeniu sprawy odnośnie odsetek,u mnie dalej cisza Krystyna
OdpowiedzUsuńDZISIAJ ŚWIĘTUJĄ BOŻENY I KRYSTYNY
UsuńNAJHUCZNIEJSZE IMIENINY !
Wszystkim Naszym ( blogowym) Krystynom i Bożenom
pragnę złożyć najserdeczniejsze życzenia:
DUŻO ZDRÓWKA I RADOŚCI
MAŁO SMUTKU ORAZ ŁEZ
SPEŁNIENIA WSZYSTKIEGO, CZEGO CHCESZ!
Daniela
Danielo dziekuje za zyczenia w pieknym wierszu B
UsuńPani Danieli,dziękuję za życzenia w imieniu wszystkich Krystyn Krystyna
UsuńWitam. Dzwoniłam dwa razy. Wczoraj i dzisiaj i dowiedziałam się, że sędzia jeszcze nic nie postanowił w mojej sprawie. Kazała mi Pani zadzwonic po niedzieli. Wczoraj dzwoniła moja druga koleżanka odwoływałyśmy sie we trzy/, która wniosła w styczniu odwołanie od odsetek i wczoraj właśnie miała sprawę. Zaległą emeryturę po wyroku SO z 4.XI. otrzymała przed świętami. Myslę, że termin bardzo krótki. Jaki rezultat tej ostatniej sprawy nie wiem,zadzwonie wieczorem i dam znac. Moje akta z SA dotarły do SO 28 lutego, więc to dopiero a moze aż dwa tygodnie. Serdecznie pozdrawiam. Irena
UsuńDanielo,
Usuńjesteś WIELKA bardzo serdecznie dziękuję za piękne życzenia i jestem pewna, że płyną z głębi serca.
Dziękuje.
Pozdrawiam Krystyna
12:30
UsuńZapewniam, że z głębi serca!
Dołączam się do życzeń imieninowych dla naszych blogowych Krystyn i Bożen. Dużo radości i miłości.Wiga
UsuńMoja rozprawa odbyła się 5 marca , 11 marca odebrałam odpis wyroku z SA , jutro składam wniosek do ZUS. Wiga
UsuńZłożyłam wniosek o wypłatę do ZUS 19 lutego sprawa wygrana w SO Zielona Góra ZUS wniósł apelację do SA Poznań.Otrzymałam pismo z ZUS
OdpowiedzUsuńo zwrot akt a wczoraj z SA Poznań, że sprawa odbędzie się 30kwietnia i to na mój wniosek?Co za bzdury i co robić czy tylko czekać?
Wiesia z lubuskiego
Jeśli to nie ty wniosłaś apelację, to udzielono ci pomyłkowej odpowiedzi. Może jednak ty także złożyłaś apelację w sprawie odsetek?
UsuńW pierwszym przypadku należy ponownie zadzwonić i wyjasnić sprawę. W drugim - skontaktuj się z ZUS i tam wyjaśniaj.
Przepraszam - w drugim przypadku - wycofaj apelacje w sprawie odsetek...
UsuńJa wygrałam sprawę z odsetkami to ZUS wniósł apelację podejrzewam że sądy też posługują się metodą kopiuj wklej i stąd ta pomyłka ale dziwi mnie,że ZUS jeszcze nie wycofał sprawy albo te sądy są takie opieszałe bedziemy czekać w nieskończoność
UsuńWiesia
Kto orientuje się jakie potrącenia naliczane są od przyznanych odsetek, z góry dziękuje za odpowiedź. Halina
UsuńPani Wiesiu to tak wyglada że pani zlozyla apelację gdyż to jest dalszy ciąg procesu a pierwsza sprawa byla złożona przez Panią gdy doczeka pani sprawy w SA wtedy to pani zrozumie , jest napisane prawidlowo.
UsuńDzisiaj o godz. 13.00 rozpocznie się na stronie internetowej Senatu transmisja II części posiedzenia Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji, z następującym porządkiem obrad:
OdpowiedzUsuń4. Rozpatrzenie petycji dotyczącej podjęcia inicjatywy ustawodawczej mającej na celu przyznanie prawa do renty rodzinnej uczestnikom studiów doktoranckich (P8-03/14).
5. Rozpatrzenie opinii prawnej w sprawie petycji dotyczących emerytur kobiet urodzonych w 1953 roku. Materiał.
6. Rozpatrzenie petycji dotyczącej podjęcia inicjatywy ustawodawczej w celu zmiany zasad ustalania wysokości emerytury osób urodzonych po 1948 r. pobierających wcześniejszą emeryturę (P8-05/14).
Transmisja będzie dostępna pod linkiem:
http://www.senat.gov.pl/transmisje/biezace-transmisje/
Ponieważ nie można już zamieszczać komentarzy w zakładce "Rocznik 1953 - 7" (komentarze nie są widoczne po przekroczeniu limitu 200), przebieg obrad proponuję komentować pod bieżącym postem na stronie głównej bloga.
Posłuchałam retransmisji i wydaje mi się, że szybko i licznie powinnyśmy poprosić Senatorów o ich wystąpienie do Trybunały Konstytucynego w naszej sprawie. Oni sami nie są w stanie tego rozstrzygnąć.Dobrze, że mają wątpliwości. Musimy ich zmobilizować.
UsuńCzy przedstawiciel Ministra Pracy udzielił prawidłowej odpowiedzi senatorowi Rulewskiemu na pytanie dotyczące przeliczenia emerytury po ukończeniu powszechnego wieku emerytalnego (60 lat) . Czy taka osoba zyskałaby na wysokości emerytury czy nie. Może odezwą się osoby z roczn. 52 i wcześniejszego. Czy ich emerytura naliczona w powszechnym wieku emerytalnym była wyższa od wcześniejszej? Coś mi się wydaje , że wprowadził w błąd senatora i innych.
Usuńcd. Nam przecież obok odliczania pobranych emerytur od k.pocz. chodzi również o to abyśmy mogły przeliczyć emeryturę na starych zasadach po ukończeniu 60 roku życia tak jak wcześniejsze roczniki.
UsuńDo Anonimowego z 20:36 : Właśnie , o to chodzi . Rzeczywiście , brakuje mi wiedzy , czy dotychczas , do końca 2012 r. , jeżeli " wcześniejszy emeryt " złożył wniosek o naliczenie emerytury " w powszechnym wieku emerytalnym " , to czy wtedy ZUS obliczał mu emeryturę z nową kwotą bazową ? Bardzo proszę " zawieszonych " z roczników 1952 i wcześniejszych o informację , jak to było w ich przypadku ?
UsuńWiga pisze:
Usuń13 Marzec 2014 o 9:19 pm
Odsłuchałam transmisji i jestem bardzo zawiedziona.Masz racje kibicu , powinniśmy zabrać się szybko do pracy. Maria dobrze zauważyła. Była mowa o em. kapitałowej . Nie było mowy o tym co nas najbardziej interesuje. Przeliczenie naszej emerytury po ukończeniu wieku powszechnego na starych zasadach tak jak to uczynił ostatni 52 r. Przy takim przeliczeniu z nowa kwotą bazową r. 53 miałby wyższą emeryturę. Na koniec transmisji senator Rulewski zadał pytanie w-ce ministrowi Buciorowi Czy gdyby nie było wprowadzonego nowego systemu emerytalnego, osoba będąca na wcześniejszej emeryturze po ukończeniu wieku powszechnego miałaby wyższą emeryturę po jej nowym przeliczeniu na starych zasadach. Odpowiedź brzmiała nie. jestem ciekawa czy miał rację bo ja mam wątpliwości. Dobrze byłoby gdyby osoba z r. 52 , która składała wniosek w 2012r o naliczenie emerytury powszechnej się na ten temat wypowiedziała.
W takiej sytuacji nie mamy wyjścia i musimy (jak zauważyłeś kibicu )w sposób prosty i czytelny pokazać w swoich pismach do senatorów o co w naszej Petycji (przygotowanej przez Jot) chodzi. Jak zauważyła Baszka ,Maria i jeszcze inne osoby są w tym temacie bardzo dobrze zorientowane. Ich pomoc w redagowaniu takiego pisma byłaby nieoceniona. Czekam na propozycje naszych koleżanek . Pozdrawiam Wiga
Sprawa Petycji to sprawa emerytury z kapitału i tu nie ma żadnego przeliczenia od nowej kwoty bazowej.
UsuńNie mieszajcie dwóch różnych spraw.
Wiedza emerytów poraża!!!!!
Do an.21:33 fragment z petycji
Usuń"Kobiety z rocznika 1953 zostały drastycznie wykluczone z kręgu
podmiotów uprawnionych do obliczenia emerytury w powszechnym wieku emerytalnym według tych samych zasad, według których te podmioty miały naliczoną emeryturę wcześniejszą . Do 31.12.2012 r. nie mogły „dostosować
się ” do nowych rozwiązań – nie ukończyły 60 lat, a nowy przepis nie zawiera zastrzeżenia odnośnie do emerytury kobiety urodzonej w 1953 r."
Senatorowie także nie w temacie i to kolejny dowód kompetencji naszych "wybrańców", stanowiących prawo!
UsuńTo jest clou Petycji
Kobietom z r. 1953 i kolejnych odebrano możliwość zamiany emerytury wcześniejszej na powszechną , ale tzw.nową z kapitału -według dotychczasowych zasad- bo objął je, wchodzący w życie 1 stycznia 2013r. art. 25 ust. 1b , a uprawnienia do takiej emerytury kobiety te mogły przecież wykazać dopiero w 2013r
artykuł z Rzeczypospolitej: Niższe emerytury rocznika 1953
Usuń“Do Senatu trafiło 600 petycji kobiet, które walczą o korzystne przeliczenie emerytury.
Senatorowie z Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji zajęli się w czwartek sprawą tysięcy kobiet, które do końca 2008 r., skorzystały z prawa do wcześniejszej emerytury. To był ostatni rok, w którym ten przywilej przysługiwał kobietom w wieku 55 lat z 30-letnim stażem pracy.” Pozdrawiam Wiga
Do anonimowego z 13.03.2014 20:59 i do Wigi z 13.03. 9:19
UsuńByło pytanie do rocznika 1952 na temat „przeliczenia emerytury w 2012 roku po ukończeniu wieku powszechnego czy miałaby wyższą emeryturę po jej nowym przeliczeniu na starych zasadach”.
Otóż ja w styczniu 2012 ukończyłam 60 lat. W marcu wystąpiłam o emeryturę powszechną przeliczono mi ją po nowej kwocie bazowej, ponieważ wzrósł mi wskaźnik wwpw w stosunku do poprzednich wskaźników (lata 2008-2011). Różnica jest duża!.
Pozdrawiam Marysia z Krakowa
Pani Marysiu, bardzo dziękuję za tę informację. Pokazuje ona, że odebranie młodszym rocznikom wcześniejszych emerytek (emerytów) możliwości przechodzenia na emeryturę powszechną na dotychczasowych zasadach może (chociaż nie zawsze musi) oznaczać wymierną stratę.
UsuńMarysiu, czy na wcześniejszej emeryturze cały czas pobierałaś świadczenie?
Usuń13:33
UsuńProszę zwrócić uwagę na jeden szczegół. U Marysi z Krakowa wzrósł wskaźnik podstawy wymiaru w stosunku do poprzednich 10 branych pod uwagę lat. Aby ZUS mógł przeliczyć emeryturę według nowej kwoty bazowej ten wskaźnik ( wybranie średniej z nowszej dziesiątki lat) musi być chociażby o ułamek procenta wyższy od poprzedniego, np: wskaźnik wynosił 120%, a z nowej dziesiątki wyniesie 120,5% - w tym przypadku można przeliczyć emeryturę na starych zasadach uwzględniając nową kwotę bazową.
Pozdrawiam, Daniela
Do anonima z 13:54
UsuńPrzyznaną wcześniejszą miałam 2007 , a od 03.2009 do 09.2011 pobierałam wczesniejszą emeryturę
Pozdrawiam Marysia z Krakowa
Oczywiście ma być pobierałam do 10.2011
UsuńPozdrawiam Marysia z Krakowa
Z tego co piszesz Marysiu wynika , że r.53 ma o co walczyć. Pozdrawiam Wiga
UsuńTylko trzeba zwracać uwagę na wwpw musi być zawsze większy nawet o 0,01. Proszę porównać jak zmieniała się kwota bazowa od 2009. Ja do przeliczenia uwzględniłam rok 2011. (Do przeliczenia wzięto mi 20 lat z całego okresu zatrudnienia). Każdy może sobie sam zrobić stymulację jakby wyglądało takie przeliczenie. Ciekawa jestem czy dużo osób by na tym skorzystało.
UsuńPozdrawiam Marysia z Krakowa
Marysiu z Krakowa,
UsuńSłusznie, dobra wskazówka!
Pozdrawiam, Daniela
Dużo osób corocznie korzystało z tych przepisów, ale tylko do czasu kiedy ich zarobki przestały wzrastać.
UsuńTa możliwość nadal jest dla WSZYSTKICH roczników!
Danielo, nie trudź się z wyjaśnianiem, bo to dla pytających jest wyższa matematyka, nie ogarniają tego i dalej będą mylić pojęcia;))
Wydaje mi sie, ze sprawa Marysi z Krakowa i sprawa kobiet z rocznika '53 to sa dwie rozne sprawy - chyba ze zle rozumiem.
UsuńMarysia z Krakowa miala przeliczona emeryture na podstawie art. 110 - 111 ustawy o emeryturach i rentach z FUS ze wzgledu na wzrost wwpw.
To chyba nie o to walczy rocznik' 53.
Mysle, ze wszystkie kobiety z tego rocznika moga pozostac na dotychczasowych emeryturach wczesniejszych.
Moga tez skorzystac z prawa tzw. "emerytury po emeryturze" ze wzgledu na przepracowanie przez 30 miesiecy na emeryturze wczesniejszej po osiagnieciu wieku emerytalnego bez zadnych strat.
Tylko w sytuacji gdy zechcialaby przeliczenia emerytury na "nowych zasadach" mialby do nich zastosowanie art. 25 ust.1b ustawy o emeryturach i rentach z FUS.
pozdrawiam
Ula05
Ulo05,
UsuńTeż uważam, że sprawa przeliczenia emerytury Marysi z Krakowa i sprawa kobiet z 53 r. - to dwie różne sprawy.
Kobiety z 53r., jak rozumiem ( mnie to nie dotyczy) walczą o to, aby podczas przejścia z wcześniejszej emerytury na emeryturę pełną, nie potrącano im z kapitału wypłaconych już środków na wcześniejsze emerytury.
pozdrawiam
Danielo,
UsuńDlatego, w mojej ocenie, kobiety z rocznika '53 powinny wykorzystac mozliwa opcje do przeliczenia wczesniejszej emerytury z nowa kwota bazowa.
W tej kwestii jest juz wiele pozytywnych wyrokow sadowych, ktorych sygnatury byly na blogu podawane. Osoby zainteresowane moga je odszukac i wykorzystac we wlasnej sprawie.
pozdrawiam
Ula05
Nie znaczy to, ze nie maja prawa do przedstawiania swoich racji - co zreszta uczynily przez zlozenie petycji.
Sprawa M. z Krakowa to uprawnienie przeliczania CAŁEGO świadczenia od nowej kwoty bazowej, gdy wskazuje się zarobki z nowego okresu i one powodują wzrost wskaźnika. To uprawnienie dalej obowiązuje
Usuńi jest niezależne od daty urodzenia emerytki, można to robić corocznie
Natomiast sprawa, o której wspomniała Ula05
to żądanie wyliczenia emerytury (od nowej kwoty bazowej tylko cześć socjalna) kiedy,pobierając emeryturę wcześniejszą,osiągniemy powszechny wiek emerytalny i od daty przyznania emerytury wcześniejszej pracowałyśmy minimum 30 mies.
Dobrowolnie ZUS nie chce tego uznawać emerytom urodz. po 1.01.1949r. twierdząc, że te roczniki mogą tylko starać się o emeryturę nową, czyli z kapitału i składek.
Natomiast problem ujęty w Petycji Jot ma związek z tym, że kobietom'53 wyrządzono szkodę, bo kiedy one chcą zamienić wcześniejszą na "nową" wówczas z kapitału odliczą im wybrane środki.
W tej sytuacji mają mniejszą emeryturę niż miałyby wyliczoną do końca grudnia 2012r., a przecież nie ze swojej winy powszechny wiek emerytalny uzyskały dopiero w 2013r.;))
Anonimowy z 21:43;
UsuńPrawdopodobnie rzeczywiscie ZUS odmawia skorzystania z wyliczanie tzw. "emerytury po emeryturze" osobom urodzonym po 31 grudnia 1948r. zapominajac o tym, ze obowiazuja go przepisy prawne.
Z prawa do wczesniejszej emerytury, na mocy przepisow szczegolnych, -art. 46 ustawy mogly skorzystac osoby urodzone po 31 grudnia 1948r a przed 1 stycznia 1969r.
ZUS ma wiec obowiazek takim osobom przeliczyc emeryture z nowa kwota bazowa,obowiazujaca w dniu zlozenia wniosku jezeli osiagnely powszechny wiek emerytalny I od chwili osiagniecia uprawnien do wczesniejszej emerytury przepracowaly przez 30 miesiecy.
Nalezy miec na uwadze fakt, ze w tym 30- miesiecznym okresie pracodawca odprowadzal za ubezpieczonego do ZUS skladki.
Szkoda rocznika '53 polega na tym, ze moga miec nizsze wysokosci swiadczen jezeli zechca przeliczyc swoja emeryture na "nowych zasadach" tzw.kapitalowych obowiazujacych od 2009r.
Czy ta gra jest warta swieczki?
Ula05
Z przymrużeniem oka ...
Usuńhttp://archiwum-niewolnika.blogspot.com/2014/02/nr-0341-emerytyka-stosowana.html
Pani Marysiu z Krakowa , dziękuje bardzo za odpowiedź . Chcę jeszcze zapytać , czy po złożeniu tego wniosku ( jak ukończyła Pani 60 lat ) , emerytura , która naliczył Pani ZUS , miała inny symbol literowy i inny numer , niż ta wcześniejsza , czy ten sam ?Anonimowy z 20:59
UsuńDziękuję Panu Marianowi, za to co jak wiem osiągnęli ludzie dla których sprawa wydawała się prawie nie do załatwienia. - wynik przesądzony.
OdpowiedzUsuńA jednak dzięki Jego nieugiętości i niezwykłej współpracy z wieloma różnymi wielkimi ludźmi, mecenasami, senatorami, posłami sprawa pomyślnie zakończyła się uchwaleniem ustawy, obejmującej tych, których wyłączono z działania wyroku TK.
Teraz jestem pod nowym wielkim wrażeniem,że Pan MARIAN nie zapomniał, a zajął się ludźmi którym dzisiaj nie jest dane cieszyć się i korzystać z przywrócenia prawa do emerytury i zwotu zatrzymanej emerytury. Wśród tych PRZEGRANYCH jestem niestety ja, a w tym momencie wstapiła we mnie nadzieja, która całkowicie mnie opuściła. Uważam,że jest to dla mnie jedyna szansa, jakieś światełko w tunelu. Z tego co wiem, jeśli nie podejmę takiej próby i nie zorganizujemy się, szansy z całą pewnością nie będziemy mieli.
Raz jeszcze dziekuję Panu Marianowi, że nie odpuszcza i jest dobrym duszkiem dla zagubionych i opuszczonych, o których teraz już wszyscy zapomnieli. Być może tak są szczęśliwi,że nie widzą,że są jeszcze tacy jak ja. Przykro mi,że są tu na blogu wypowiedzi "szczęśliwców", którzy upatrują,że mecenas "szuka nastepnych naiwnych". Oświadczam,że ja jestem w takim razie tym naiwnym, niestety oszukanym przez nasze państwo w majestacie prawa. Panu Mecenasowi zlecę, bo jest osobą wiarygodną, profesjonalistą, a nade wszystko rekomendowaną przez Pana Mariana.
Od serca gratuluję wszystkim szczęśliwcom, życzę Wam miłego majowego zlotu. Bawcie się dobrze. Pamiętajcie,że nie wszyscy są szcześliwcami.
Błagam jednak nie odbierajcie mi jedynej szansy,która pojawiła sięw tym momencie się dla mnie i innych podobnych do mnie. My na ten czas jesteśmy grupą, która zapłaciła bardzo dużą cenę. Może jesteśmy bez żadnych szans, tak zresztą było z Wami na początku, ale podejmijmy próbę. Pojedynczo jesteśmy na przegranej.
Zenon K. (emeryt opymista)
Zgłoś się zatem do p. mecenasa a po kilku miesiącach zrozumiesz dlaczego ci "szczęśliwcy" tak piszą.
UsuńPomysł z pozwem zbiorowym jest dobry ale nie jest to sprawa do wygrania i pan mecenas zapewne dobrze o tym wie. Nie było przepisów i nie ma nadal, że jeżeli ktoś ma nabyte prawa do emerytury musi zwolnić się z pracy. Każdy zwolnił się sam dobrowolnie , pobrał odprawę emerytalną i nikt nikogo nie zmuszał do odejścia a jeżeli nawet, to który pracodawca przyzna się do tego. W jaki sposób udowodnicie przed sądem, że gdybyście wiedzieli, że emerytury będą przywrócone to byście nadal pracowali.Dla sądu jest proste albo żeście chcieli pracować albo nie. Każdy przypadek jest inny i nie można w tym przypadku rozpatrywać wszystkich łącznie. A pan mecenas szuka klientów chociaż dobrze wie, że to sprawa przegrana, Gdyby był adwokatem każdej osoby odrębnie to może co niektórzy by wygrali sprawę ale to mały ułamek osób. Więc szkoda Waszek kasy na tego prawnika.
OdpowiedzUsuńSkąd masz taka wiedzę, że to sprawa z góry przegrana.czy jesteś prawnikiem, a może pomożesz mi co mam zrobić. Musiałam sie zwolnić, dużo straciłam. Z tego co piszesz, to nie mam żadnych szans. Strasznie mnie zmartwiłeś. Na podstawie czego tak piszesz, może podasz mi sposób jak mam odzyskać, to co mi odebrano?
Usuń20:14
UsuńMoże wyjaśnisz szerzej co miałaś na myśli pisząc: MUSIAŁAM się zwolnić?????
Dlaczego MUSIAŁAŚ się zwolnić ???
Ja przetrwałam wszystkie szykany mojej osoby / zazdrość / i nie poddałam się, nie złożyłam wypowiedzenia mimo że naciskano też na mnie....
Cały czas pracuję - odchodzę dopiero w lipcu - czas na zasłużony wypoczynek :)
Dziwne, że jak pracowali i pobierali emeryturę ,to jakoś nikt ich nie zmuszał do zwolnienia.
UsuńPotem zwolnili się z pracy, bo chcieli pobierać i na nowo podjąć zatrudnienie. Kto mógł się ponownie zatrudnić tak zrobił i nie interesował się tymi, którzy nie mogli zwolnić się na jeden dzień.
Wtedy chciano przechytrzyć innych, teraz jest żal.
Do kogo?
Mam wygrane wyroki w SO i SA. W dniu 19.02. złożyłam wniosek do ZUS o wypłatę zaległej emerytury z odsetkami. I co? cisza!!!! Koleżanka złożyła wniosek do ZUS o wypłatę i prośbę o wycofanie apelacji przez ZUS, którą do dziś nie wycofali. Inna koleżanka wycofała z SA apelację o zaległą emeryturę, w ciągu 30 dni otrzymała postanowienie o umorzeniu postępowania. W uzasadnieniu informacja, że ZUS pomimo prośby Sądu nic nie odpowiedział czy wyraża na to zgodę. W ww. przypadkach ZUS robi wszystko aby spóźniać wypłatę. Czy są już osoby które otrzymały wypłatę na podstawie nowej ustawy? Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńHeleno, dziwię się że będąc dojrzałą osobą jesteś tak naiwna - przecież twoja sprawa nie jest priorytetem dla ZUS-u.
UsuńLitości!!! Daj sobie na wstrzymanie i czekaj cierpliwie!! Nawet miesiąc jeszcze nie minął od wejścia w życie ustawy a ty myślałaś że zostaniesz załatwiona błyskawicznie??
60 dni to jest dwa bite miesiące.
Po upływie tych "ustawowych " 60 dniach dopiero możesz robić raban !!!
Cierpliwości - wszystko ma swój czas.
21.11anonmie!dziwię się,że będąc osobą w wieku mi nieznanym ośmielasz się tak bezdusznie odpowiadać na to co Ciebie nie dotyczy.nikt nie robi rabanu oprócz Ciebie,bo zwykły post tak nazywasz,obrońco opieszałości zus i arogancji władzy.
UsuńMiłe to,że pojawia sie szansa do odzyskania tego, co odebrano jeszcze tym, którzy stracili, a ustawa ich nie objęła tak jak nas.
OdpowiedzUsuńPowodzenia. Czeka Was dluga droga, ale nic straconego. U nas na początku też wydawało sie,że nic dobrego z tego nie będzie. Dzisiaj jesteśmy wygrani. Zwycieżyliśmy.
do anonima z 20:14
OdpowiedzUsuńJa nikogo nie straszę, każdy ma prawo dochodzić swoich praw ale szanse są marne. Tak jak pisałam nikt nikogo nie zmuszał do odejscia z pracy . Każdy miał inną sytuację i sąd każdego powinien indywidualnie sprawę rozeznać i osądzić. Przykro mi ale takie są fakty. Ja bym nie ryzykowała z wydatkiem pieniędzy na adwokata. Adwokaci są tacy , że dobrze wiedzą, że sprawa jest przegrana ale kasę doją od klienta.
Usuń[Data ostatniej zmiany: 25 września 2010] Art. 4171. § 1. Jeżeli szkoda została wyrządzona przez wydanie aktu normatywnego, jej naprawienia można żądać po stwierdzeniu we właściwym postępowaniu niezgodności tego aktu z Konstytucją, ratyfikowaną umową międzynarodową lub ustawą.
art.417 kc podstawa prawna roszczeń dla osób które zwolniły się z pracy
Też myślę,że warto spróbować, my też na początku mieliśmy wątpliwości i wielu, którzy nas mocno zniechęcali. Jednak nie poddaliśmy się. Potwierdzam,że "siła w kupie". Życzę wytrwałości i pomyślnego zakończenia sprawy.
OdpowiedzUsuńI ja też życzę wszystkim pokrzywdzonym powodzenia.
OdpowiedzUsuńNie odpuszczajcie, nie poddawajcie się. Nikt nie mówi,że będzie lekko.
To wymaga czasu cierpliwości, a nasz przykład potwierdza,że warto nie podawać się, nawet wtedy kiedy wydaje się to niemożliwe i wokól wszyscy mocno zniechęcają.
Brawo!!!!!!!!!!!!!!
OdpowiedzUsuńWalczcie !!!!!!!!!!!!
i Zwyciężajcie !!!!!!!!!!!
Przepraszam, wysłuchałam końcówkę dzisiejszego spotkania nt petycji kobiet rocznika 53.
OdpowiedzUsuńNie wiem czy dobrze myślę, że jak już nie będę miała etatu to będę musiała pobierać powszechną emeryturę (teraz jestem na wcześniejszej i rocznik 53) czy będę mogła pozostać na tej którą mam?
To co wiem to powszechna będzie niższa.
Proszę może ktoś będzie mógł udzielić odpowiedzi. Dziękuję.
Nie będziesz musiała wcale przechodzić na powszechną emeryturę - po prostu będziesz cały czas na wcześniejszej.
UsuńTak mi powiedziała pani z ZUS.
Odchodzę z pracy w czerwcu - jestem też rocznik 53, pobieram emeryturę wcześniejszą i moja powszechna też byłaby niższa niż obecna "wcześniejsza".
Już z tego nic nie rozumię.
W poniedziałek idęjeszcze raz do ZUS i jeszcze raz spytam.
Nie mam zamiaru przechodzić na powszechną.
Dziękuje za odpowiedź. Ja też nie myślę nawet o powszechnej wiem, że będzie dużo niższa. Mam prośbę jak coś się w tej sprawie dowiesz to proszę daj znać.
UsuńPozdrawiam.
21:35
UsuńZastanawiam się poważnie nad wniesieniem sprawy do sądu jeżeli ZUS odmówi mi przeliczenia emerytury "po staremu" czyli z kwotą bazową 2014 r. jak zakończę swoją pracę.
Nie mam wysokich poborów więc i mój wskaźnik mi nie podskakuje / :)/ - w "mojej" budżetówce od 5 lat nie było żadnych podwyżek .
Jedynie przeliczenie wg. nowej kwoty bazowej spowodowałoby podniesienie wysokości mojej emerytury.
Jak to wszystko ugryść jak nie za bardzo ogarniam te wszystkie paragrafy i ustawy....
Przeliczenie całej emerytury wg. nowej kwoty bazowej jedynie tylko wtedy, kiedy wskaże się zarobki z nowego okresu, a zarobki te spowodują podwyższenie dotychczasowego wskaźnika.
UsuńW Petycji poruszany jest natomiast problem możliwości przejścia z wcześniejszej na tzw "nową" (z kapitału) ale bez pomniejszania kapitału o kwoty wybrane jako emerytura wcześniejsza.
do 22:54
Usuńzgadza się że przeliczą z nowym wskaźnikiem. W ZUSie dowiedziałam się że jeżeli zgodzę się na nowe korzystniejsze przeliczenie to będę miała odliczone to co pobrałam oraz muszę zrezygnować wtedy z etatu bo będzie mnie dotyczył przepis z 1 stycznia 2011 roku żeby zwolnić się na 1 dzień i mogę ponownie się zatrudnić aby otrzymywać emeryturę i pobory.
Nie składałam wniosku o przeliczenie emerytury po uk. 60 lat. Jestem cały czas na wcześniejszej emeryturze i pracuje nadal. Czy ZUS przeliczy mi całą wcześniejszą emeryturę z nową kwotą bazową jeżeli wzrośnie mi wskaźnik gdy będę odchodzić na emeryturę , czy mogę przeliczyć wcześniej?
Usuń9:52
UsuńTAK
Jestem z grupy szczęśliwców i jestem też z Wami.
OdpowiedzUsuńŻyczę rownież powodzenia.
To jest niesamowite, że są jeszcze pokrzywdzeni. Jestem z Wami, nie dajcie się. Trzymajcie się sie razem, koniecznie, na blogu (wspierając go na ile finansowo każdy może), nie dajcie się rozbić, najważniejsze iść do przodu, doradców zawsze pełno, słuchajcie swego rozsądku i mądrości sprawdzonych. Marian, to sprawdzony, najuczciwszy doradca i przyjaciel. Nigdy nie zawiódł. Skuteczny w działaniu. Otaczał się zawsze mądrymi i wartościowymi ludżmi. Dzięki temu ja dzisiaj jestem w gronie szczęśliwców. Dobra akcja, życzę samych sukcesów.
OdpowiedzUsuńKtoś tu napisał o nowym Marianie dla Was. Nie wiem po co powstają takie pomysły. Po co zmieniać coś, co okazało się,że jest najlepsze, a najważniejsze sprawdzone nie w słowach, lecz w działaniu i doprowadzeniu sprawy do tak pięknego finału.
Pozdrawiam.
Dziwię się bardzo jak ktoś zadaje takie pytania jeżeli ma do zapłacenia podatek o progu 32%. Świadczy to o jego wskaźniku inteligencji. Płacąc podatek 32% można się domyśleć,że .................................. niezła.
OdpowiedzUsuń32% tylko od nadwyżki!!!
UsuńW dzisiejszej Rzeczpospolitej artykuł o przeliczniu emerytur ; związany z wyrokiem SN- sygn. II UZP 4/13.
OdpowiedzUsuńBardzo proszę anonim. z 14 marca 2014 08:06 o podanie kilku zdań na temat przeliczania emerytur zamieszczony w dzisiejszej Rzeczpospolitej związany z wyrokiem II UZP 4/13. Nie mam tej gazety i dzisiaj jest już za późno na jej zdobycie. Jest to temat który bardzo mnie interesuje więc jeszcze raz proszę o parę najważniejszych zdań. Z góry dziękuję HB
Usuńhttp://prawo.rp.pl/artykul/757955,1093798-Kobiety-z-rocznika-1953-walcza-o-wyzsze-emerytury.html
UsuńWysłałam petycję'53 na adres mailowy : petycje@nw.senat.gov.pl. Została odesłana z komunikatem , że doręczenie niemożliwe . Czy ktoś wie dlaczego ? I , na jaki mail skutecznie wysłać ?
OdpowiedzUsuńWitam, może ktoś mi powie, co mam teraz zrobić? 12 marca w SN sprawa - odmówiono przyjęcia do rozpoznania (dlaczego? - nie wiem) Wydano orzeczenie formalne - tyle wiem z internetu. Telefonicznie dowiedziałam się, że moje akta drogą służbową będą teraz wędrować w dół, tzn. ok. 1,5 m-ca do SA, następnie do SO, skąd dopiero do ZUS-u - myślę, że może to potrwać ok. 4,5 m-ca. Może ktoś wie czy można to jakoś przyspieszyć i co mam teraz dać do ZUS-u - wniosek złożyłam 20 lutego z informacją, że sprawa w SN ma się odbyć 12 marca, a ponieważ był to krótki okres nie wycofywałam jej, bo uznałam, że szybciej się odbędzie, niż się ją wycofa - proszę o podpowiedź co mam zrobić? - pozdrawiam Elżbieta z Warszawy
OdpowiedzUsuńLiczy się wyrok z SA. Złóż wniosek z kopią wyroku z SA.
Usuńok, dziękuję - tak właśnie zrobiłam, zobaczymy jaki ruch zrobi ZUS - pozdrawiam Elżbieta
OdpowiedzUsuńZUS nic nie zrobi,będzie czekać na akta.Nawet jeśli będzie je miał,nie będzie się spieszyć.Dzisiaj otrzymałam pismo,że przeliczą podstawę wymiaru emerytury i osiągnięty przychód za 2012 po zwrocie akt z sądu.Wydało mi się to dziwne,gdyż sprawę w SA miałam 19.09.2013r.Przedzwoniłam do sądu i dowiedziałam się,że od 17.01 moje akta są w ZUS,poinformowałam o tym pracownika,który wysłał do mnie to pismo.Obiecano mi,że w następnym tygodniu zostanie przeliczona moja emerytura,jak również przeliczenie za 2011i 2012.Niestety,ZUS będzie zwlekał.Pozdrawiam,Bożena
UsuńZUS ma 60 dni na załatwienie twojej sprawy więc to nie jest zwlekanie tylko normalne procedury.
Usuń18.07to jest zwlekanie.to nie są normalne procedury.ustawa nie mówi 60 dni i ani dnia krócej, tylko do 60dni i ani dnia dłużej.to jest pokazanie kto tu komu może...to jest arogancja władzy, kolejny wyraz pogardy dla starych spracowanych ludzi.
UsuńBożeno!znam to z autopsji.mnie próbowano wmawiać,że akta z sądu nie wróciły.45minut przełączania z działu do działu, z nadzieją na zmęczenie rozmówcy,absurdalne sprzeczne informacje...teraz codziennie dzwonię i pytam kiedy będzie decyzja.nie dla pieniędzy.chcę wiedzieć jak mnie traktuje zus.
UsuńTo nie jest normalna procedura,gdyż ja nie wydzwaniałam do ZUS.Zareagowałam,kiedy z tej instytucji otrzymałam pismo,że moje akta są w sądzie.Dlaczego pracownik,mimo że jest jeszcze sporo czasu,przekazuje informację niezgodną z prawdą?Czy to jest normalne,że się nas okłamuje?Pozdrawiam,Bożena
UsuńPracownicy ZUS mają jeszcze inne sprawy zawodowe do załatwienia. Zastanów się czy ty w swojej pracy tak wszystko błyskawicznie załatwiasz / lub załatwiałaś / ?.
UsuńUderz się w piersi i sama sobie odpowiedz na to pytanie.
Dostajesz sprawę do załatwienia na biurko i wiesz że masz na to 60 dni. Załatwiasz to od ręki czy na spokojnie, bez pośpiechu ??
Sama pracuję w Urzędzie / nie, nie w ZUS :) / i wiem coś na ten temat. Nie mam tylko jednej sprawy "na głowie" tylko dużo,dużo więcej więc załatwiam sprawy po kolei. Po to jest właśnie ustalony termin załatwiania spraw służbowych.
Rozumię pracowników ZUS i dlatego czekam cierpliwie.
Im ktoś jest bardziej napastliwy tym bardziej wkurza swoją natarczywością..
23:11 - popieram twój wpis całkowicie.
UsuńRany , ludziska - opanujcie się!!!
Dopiero jest miesiąc od wejścia w życie ustawy a wy jakbyście oszaleli!!
Niedobrze mi się robi jak czytam co wy wyprawiacie!!!
Dajcie sobie na wstrzymanie - nikt wam tej kasy już nie odbierze!!
I nie tłumaczcie w tak bzdurny sposób swojej pazerności.
Zachowujecie się tak jakbyście nie mieli już grosza na chleb!
Wstydzę się za was emerytów - to naprawdę nie brzmi dumnie!
Wydzwanianie do sądu, do ZUS - po co ?????
Co ma być to będzie.
Zaraz mnie zaatakujecie a ja po prostu powtarzam jak mantrę : cieszmy się że wygraliśmy dzięki p. Marianowi z Radomia i zachowajmy rozsądek. Nie upodlajmy się swoim sklamrzeniem do słuchawki.
Też nie wiedziałam, że są jeszcze pokrzywdzeni. Przykre, że nie mogą cieszyć się tak jak ja. Niestety nie będzie lekko.
OdpowiedzUsuńWierzę jednak,że uda się im dołączyć do naszego grona.
Pozdrawiam wszystkich i tych wygranych i tych, co będą nimi w przyszłości.
Bardzo proszę anonim. z 14 marca 2014 08:06 o podanie kilku zdań na temat przeliczania emerytur zamieszczony w dzisiejszej Rzeczpospolitej związany z wyrokiem II UZP 4/13. Nie mam tej gazety i dzisiaj jest już za późno na jej zdobycie. Jest to temat który bardzo mnie interesuje więc jeszcze raz proszę o parę najważniejszych zdań. Z góry dziękuję HB
OdpowiedzUsuńHB,
UsuńA może chodzi o to?
Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 10 lipca 2013r., sygn. akt II UK 424/12 Gazeta Podatkowa nr 71 ( 1008) z dnia 5. 09. 2013r. :
„Nowa emerytura dla ubezpieczonych urodzonych przed 1949 r.
Ubezpieczonym urodzonym przed 1 stycznia 1949r., którzy kontynuowali ubezpieczenie emerytalne i rentowe po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego i wystąpili z wnioskiem o przyznanie emerytury po dniu 31 grudnia 2008r., może być ona obliczona według nowych zasad, niezależnie od tego, czy wniosek ten jest pierwszym wnioskiem o nabyciu statusu emeryta.”
Z motywów orzeczenia wyroku Sądu Najwyższego z dnia 4 września 2013r. sygn. akt II UK 23/13 dotychczas niepublikowanego, a przywołanego przy wyroku SN z dnia 7 listopada 2013r., sygn. akt II UK 143/13, wynika że:
„...także emeryt, który w dalszym ciągu, choćby nieprzerwanie, był osobą czynną zawodowo i z tego tytułu kontynuował ubezpieczenie emerytalne i rentowe, zachował status ubezpieczonego spełniającego warunki do uzyskania najkorzystniejszego wymiaru należnego mu świadczenia emerytalnego, w tym do jego obliczenia metodą „kapitałową”, jeżeli emerytura obliczona według nowych zasad na podstawie art. 26 jest wyższa od obliczonej zgodnie z art. 53 ustawy emerytalnej, o ile spełnił warunki wymagane w art.55 tej ustawy...”.
pozdrawiam
Daniela
http://prawo.rp.pl/artykul/757955,1093798-Kobiety-z-rocznika-1953-walcza-o-wyzsze-emerytury.html
UsuńHB
UsuńUla05 wyjaśniła poniżej, że chodziło nie o to.
Ale myślę, że powyższe też może się komuś przydać.
Danielo, wskazałaś prawidłowo orzeczenie, które dotyczy tego samego uprawnienia.
UsuńW sprawie II UZP 4/13 Sąd Najwyższy właśnie podjął w tej materii uchwałę
Pani Danielo i Pani Ulo05 serdeczne dzięki za wyjaśnienia. Zdobyłam jednak Rzeczpospolitą z dnia 14 marca 2014 ale niestety nie ma w niej artykułu dotyczącego uchwały SN z dnia 4 lipca 2013 r. o sygn.akt II UZP 4/13, owszem jest artykuł ale dotyczy sprawy kobiet z rocznika 53. Mimo wszystko dziękuję za zainteresowanie moim wpisem i szybką reakcję. HB
UsuńHB
OdpowiedzUsuńArtykul z dzisiejszej Rzeczpospolitej odnosi sie do uchwaly SN z dnia 4 lipca 2013r. o sygn akt. II UZP 4/13.
pozdrawiam
Ula05
Dla Ciebie
Usuńhttp://www.youtube.com/watch?v=mvJyY0tqQc4&list=AL94UKMTqg-9BgT3Tn1mOqVwj2QMV0XnwA.............I
Autorowi dedykacji - SLICZNIE DZIEKUJE.
UsuńPiekna jest ta trzecia zwrotka i taka wymowna.
Mnie ta piosenka też podobała się - taka nostalgia i refleksja, że wszystko przemija, zwłaszcza, że jej autora już nie ma wśród nas. Stąd ta dedykacja dla rówieśników piosenkarza. Cieszmy się życiem, nie dokuczajmy sobie nawzajem, bo życie nie jest wieczne. Bądźmy szczęśliwi, wygraliśmy! Pozdrawiam wszystkich.
UsuńKOMISJA PRAW CZŁOWIEKA, PRAWORZĄDNOŚCI i PETYCJI
OdpowiedzUsuńSENATU RZECZPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Ul. Wiejska 6
00-902 Warszawa
Dotyczy: petycji P8 – 05/ 14 - kobiet, wcześniejszych emerytek rocznik 1953
Szanowny Panie Senatorze,
kobiety urodzone w 1953 roku były ostatnim rocznikiem kobiet, które mogły przejść na wcześniejszą emeryturę na starych zasadach ( tj. ukończone 55 lat i odpowiedni staż pracy). Kobiety te zaczęły osiągać wiek 55 lat od 1 stycznia 2008r. i od tego momentu zaczęły przechodzić na wcześniejszą emeryturę. Decyzje podejmowały w oparciu o obowiązujące wówczas przepisy. Kobiety te w bardzo wielu przypadkach nadal pracowały i odprowadzały składki na ZUS mając świadomość, że pozwoli im to na niewielkie podwyższenie świadczenia wcześniejszego i powszechnego .
Od 1 stycznia 2013r. zaszły zasadnicze zmiany w przepisach emerytalnych. Kobietom z rocznika 1953 dano alternatywę: albo dotychczasowa wcześniejsza emerytura, albo powszechna nowa - kapitałowa ( z odjęciem dotychczas pobranych już kwot wcześniejszych emerytur ), która prawie nigdy nie będzie korzystniejsza od emerytury wcześniejszej ze względu na odjęcie pobranych emerytur.
Opisana powyżej zmiana zaczęła obowiązywać od dnia 1 stycznia 2013r., to jest z dniem, w którym kobiety z rocznika 1953r.( ostatnie wcześniejsze emerytki) zaczęły osiągać powszechny wiek emerytalny. Ustawa, która wprowadziła w/w zmiany w systemie emerytalnym została uchwalona dopiero w roku 2012, tj. po 14-stu latach od wprowadzenia nowego systemu emerytalnego w roku 1998 . Przez 14 lat brak było przepisów określających zasady wypłat nowych emerytur. Uchwalono je w ostatniej chwili bez żadnego vacatio legis i z działaniem prawa wstecz. Nie powinno być tak, że jakaś grupa osób jest poszkodowana przez Ustawodawcę, bo nie uchwalił on w odpowiednim czasie przepisów określających zasady wypłat nowych emerytur.
Wobec powyższego ostatni rocznik wcześniejszych emerytek powinien mieć prawo do obliczenia emerytury w powszechnym wieku emerytalnym na starych zasadach tym bardziej, że taki sposób obliczenia emerytury powszechnej ( na starych zasadach) przysługuje ostatniemu rocznikowi mężczyzn wcześniejszych emerytów – rocznik 1948 ( to jest odpowiednik kobiet wcześniejszych emerytek rocznik 1953). Nie powinno być zatem różnic w prawie emerytalnym pomiędzy takimi samymi wcześniejszymi emerytami: kobietami i mężczyznami.
cd:
UsuńOtrzymują:
1. Pan Senator Michał Seweryński
2. Pan Senator Ryszard Knosala
3. Pan Senator Jan Rulewski
4. Pan Senator Kazimierz Kutz
5. Pan Senator Robert Momątow
6. Pan Senator Bohdan Paszkowski
7. Pan Senator Józef Pinior
8. Pan Senator Aleksander Pociej
9. Pan Senator Aleksander Świeykowski
10. Biuro Legislacyjne Senatu
Co o tym myślicie??? OM
Do kibica: Piszesz :" Nie wiem, jak duża jest to grupa? Wydaje się, że nie jest zbyt liczna. "
UsuńTrudno mnie ocenić , ale NA PEWNO jest to zamknięty zbiór osób , który już od ponad 5 lat się nie powiększa i nie będzie powiększał . Są to mianowicie osoby , spełniające następujące warunki :
1 ) do 31.12.2008 r. spełniły warunki do wcześniejszej emerytury ( różnych jej rodzajów , wymienionych w UoEiR z FUS )
- jednym z tych warunków była REZYGNACJA z przynależności do OFE , co MIAŁO gwarantować pozostanie w starym systemie emerytalnym
2 ) urodziły się po 31.12. 1953 r.
3) zaczęły pobierać wcześniejszą emeryturę przed 1.01.2013 r
4) w momencie podejmowania decyzji o rozpoczęciu pobierania wcześniejszej emerytury nie mogły wiedzieć , i nie wiedziały , że po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego , w momencie złożenia wniosku o emeryturę " w powszechnym wieku emerytalnym " , JEDYNYM rozwiązaniem , jakie zaproponuje im ZUS , będzie emerytura kapitałowa , obliczona PO ODJĘCIU wszystkich pobranych dotychczas emerytur od podstawy obliczenia emerytury.Gdyby o tym wiedziały w momencie podejmowania decyzji o rozpoczęciu pobierania wcześniejszej emerytury , mogłyby zdecydować : pobierać , lub nie pobierać , znając KONSEKWENCJE tego kroku . Ale tych konsekwencji znać nie mogły , nie mogły ich sobie nawet wyobrazić , gdyż rozwiązanie , przewidujące odejmowanie pobranych emerytur od podstawy obliczenia emerytury NIGDY dotychczas nie było stosowane w polskim systemie emerytalnym.
5) jednocześnie od 1.01.2013 r. zlikwidowano emeryturę " w powszechnym wieku emerytalnym " ze starego systemu , gwarantującą przyznanie emerytowi wcześniejszemu , który osiągnął wiek " powszechny " , ustalenie emerytury według dotychczasowych reguł , z NOWA KWOTĄ BAZOWĄ , nowym symbolem i numerem emerytury ? ( tego punktu nie rozeznałam dokładnie , stąd moje pytanie powyżej , i znak zapytania )
Cały problem wczesniejszych emerytów , urodzonych po 31.12.1953 r, sprowadza się do tego , że całą , zamkniętą grupę tych osób ( które spełniły warunki do końca 2008 r, ) ROZCIĘTO na 2 części ;
1) tych , którym pozwolono w całości skorzystać ze starego systemu emerytalnego
2) tych , którym uniemożliwiono przejście na emeryturę w powszechnym wieku w/g starego systemu , POMIMO zapewnień , że , jeżeli nie wstąpią do OFE , zostaną w starym systemie ? ( pytajnik z powodów w/wym ). nauczycielka Anna
Do anonimowego z 13.03.2014 20:59 i do Wigi z 13.03. 9:19
UsuńByło pytanie do rocznika 1952 na temat „przeliczenia emerytury w 2012 roku po ukończeniu wieku powszechnego czy miałaby wyższą emeryturę po jej nowym przeliczeniu na starych zasadach”.
Otóż ja w styczniu 2012 ukończyłam 60 lat. W marcu wystąpiłam o emeryturę powszechną przeliczono mi ją po nowej kwocie bazowej, ponieważ wzrósł mi wskaźnik wwpw w stosunku do poprzednich wskaźników (lata 2008-2011). Różnica jest duża!.
Pozdrawiam Marysia z Krakowa
Anonimowy15 marca 2014 08:40
UsuńPani Marysiu z Krakowa , dziękuje bardzo za odpowiedź . Chcę jeszcze zapytać , czy po złożeniu tego wniosku ( jak ukończyła Pani 60 lat ) , emerytura , która naliczył Pani ZUS , miała inny symbol literowy i inny numer , niż ta wcześniejsza , czy ten sam ?Anonimowy z 20:59
.
UsuńCzy po uk. 60 lat będąc cały czas na wcześniejszej emeryturze i nadal pracując można przeliczyć emeryturę z nowa kwotą bazową jeżeli wzrośnie wskaźnik wwpw.
Do Anonima z 22:16 : Niestety , uważam ,że zaproponowany tekst nie odniesie skutku , i nie rozjaśni obrazu sprawy senatorom , ze względu na to , że już pierwsze zdanie : " kobiety urodzone w 1953 roku były ostatnim rocznikiem kobiet, które mogły przejść na wcześniejszą emeryturę na starych zasadach ( tj. ukończone 55 lat i odpowiedni staż pracy) jest nieprawdziwe . Była o tym mowa na posiedzeniu Komisji PCPiP w Senacie , że rocznik 1953 nie jest ostatnim , tylko pierwszym rocznikiem , który przeszedł na wcześniejszą emeryturę , a któremu odejmuje się pobrane wcześniejsze emerytury od podstawy obliczenia emerytury kapitłowej.
UsuńPrzepraszam - kapitałowej
UsuńDo Anonimowy15 marca 2014 08:17, Nauczycielko Anno! wiem że pszesz ze swojej perspektywy wiekowej ale nie mogę się zgodzić z punktem 2 twoich rozważań - powinno być: 2. urodziły się po 31.12.1952 r.
Usuńoraz "Cały problem wcześniejszych emerytów , urodzonych po 31.12.1952 r, ............" ;
Nie zapominaj że petycja dotyczy kobiet z 1953 rocznika, a Ty wyłączasz tę grupę
Masz rację, na początku reformy emerytalnej zapewniano że nasze roczniki mają wybór: wybierają OFE idą systemem kapitałowym, nie deklarują OFE pozostają w dotychczasowym systemie ZUS. Tylko osoby które nie należały do OFE mogły skorzystać z wcześniejszej emerytury. Ustawą z 2012 roku zmusza się nas do emerytury kapitałowej, stary system pozostawiając tylko dla emerytury wcześniejszej.
Dlaczego nikt wcześniej nie zwrócił uwagi na ten błąd w Twoich, Anno rozważaniach?
Do Anonimowy15 marca 2014 08:17 w pkt. 2 powinno być: urodziły się po 31.12. 1952 r., wykluczyła pani rocznik urodzony w 1953 roku.
UsuńNie bardzo rozumiem.
UsuńUrodzone po 31.12.1952, czyli: 1953, 1954 ....
O przepraszam, wycofuję wpis z 10:05.
UsuńPani Anna- nauczycielka - wprowadza olbrzymi bałagan, miesza daty, widzi tylko czubek swojego nosa , a jest to PETYCJA ROCZNIKA 1953, gdzie Komisja bada ją w TZW. "szerszym ujęciu" i uważam, że pisma Rocznika 53 i tych osób z tzw. "z szerszego ujęcia" wysyłane do senatorów muszą różne- KAŻDA GRUPA ODDZIELNIE MUSI PRZEDSTAWIĆ SWÓJ PROBLEM.
UsuńJeżeli chcemy coś osiągnąć to (jak podpowiedział niezawodny Kibic)powinniśmy skupić się i wypunktować wszystkie korzyści, które straciliśmy po zmianie przepisów od 1 stycznia 2013r.
UsuńSerdeczna prośba do osób, które znają bardzo dobrze zagadnienia odnośnie przeliczeń wcześniejszych emerytur na powszechne aby rozjaśniły nam w głowach czy straciłyśmy tylko na odliczeniach pobieranych emerytur od kapitału czy jeszcze coś więcej. Dopiero potem możemy przybliżyć temat w pismach do senatorów. Jeżeli coś pokręciłam to proszę mnie sprostowaćPozdrawiam Wiga.
do kibica : Znalazłam starszy wpis jot , z którwgo wynika , że możliwość przeliczenia części socjalnej emerytury po osiagnięciu powszechnego wieku emerytalnego i pozostawaniu w ubezpieczeniu przez 30 miesięcy została wcześniejszym emerytom ODEBRANA od 1.01.2013 r.
Usuń"Proszę o wyjaśnienie.
Czy od 1 stycznia 2013 r. nadal obowiązuje przepis, na podstawie którego po przepracowaniu co najmniej 30 miesięcy można przeliczyć wcześniejszą emeryturę z nową kwotą bazową - przy zamianie emerytury wcześniejszej na emeryturę przyznaną po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego?
Jeśli nadal obowiązuje, to czy dotyczy tylko urodzonych przed 1 stycznia 1949 r., czy także urodzonych po 31 grudnia 1948 r.?
Poniżej odpowiedź konsultanta COT:
Po przepracowaniu co najmniej 30 m-cy od przyznania prawa do emerytury osobie, która spełnia warunki do przyznania prawa do innej emerytury, może zostać uwzględniona część socjalna od nowej kwoty bazowej. przy czym jeżeli ubezpieczony urodzony po 31.12.1948 r. osiągnął powszechny wiek emerytalny, jego emerytura z tego tytułu zostanie obliczona w myśl nowych zreformowanych zasad, gdzie kwota bazowa nie występuje.
Dodatkowych informacji na ten temat można uzyskać pod numerem telefonu 801 400 987 lub 22 560 16 00 oraz na stronie internetowej ZUS www.zus.pl.
W przypadku kolejnych pytań, prosimy o kontakt.
(...)"
Z odpowiedzi wynika, że przepracowanie 30 miesięcy i nowa kwota bazowa mają zastosowanie, ale tylko w przypadku starszych wiekiem emerytów wcześniejszych.
Z.K. zwraca uwagę na różnice w sytuacji emerytów w zależności od różnych czynników, np. rok urodzenia. Proszę brać to pod uwagę szukając wyjaśnień w swojej sprawie.
Pozdrawiam
Jot "
Do Elżbiety z Łodzi :
UsuńPomyliłam sie w swoim wpisie z 8:17. Nie jest to " pisanie ze swojej perspektywy wiekowej " , a zwyczajna , ludzka pomyłka w punkcie 2, która Pani , Pani Elżbieto , zauwazyła wczesniej , niż ja.
Prostuję błąd :
we wpisie z 8:17 jest :
2 ) urodziły się po 31.12. 1953 r.
ma być poprawnie :
2 ) urodziły się po 31.12. 1952 r.
nauczycielka Anna
Urodziłem się w 1948 roku i to był ostatni rocznik mężczyzn(u kobiet był to rok 1953), który mógł przejść na wcześniejszą emeryturę - miały to być stare zasady, czyli po ukończeniu 65 lat (u kobiet 60 lat) niezależnie od tego czy wzrastał nam wwpw czy nie, czy pracowaliśmy dalej czy nie to mieliśmy mieć emeryturę powszechną liczną wg. nowej kwoty bazowej, a tak nie jest- wydłużono nam wiek emerytalny i jak ktoś nie przepracował 30 m-cy to została kwota bazowa z wcześniejszej emerytury.
UsuńDo Anonymous z 11:41 :Dziękuję za odpowiedź . Pozwolę sobie przenieść Pana wpis pod najnowszy post - bo tutaj już nie będzie widoczny
UsuńDo mojego wpisu z 7:48:
UsuńProstuję BŁĄD w ostatnim zdaniu .
Jest :
Jest to pytanie zasadnicze dla wszystkich wcześniejszych emerytów , urodzonych po 31.12.1953 r.nauczycielka Anna
Ma być :
Jest to pytanie zasadnicze dla wszystkich wcześniejszych emerytów , urodzonych po 31.12.1952 r.nauczycielka Anna
Do anonimowego z 15.03.2014 z godz 8:40
UsuńSymbol literowy został ten sam , ale zmieniła się data wypłaty i numer emerytury.
Pozdrawiam Marysia z Krakowa
Komentarz z wp.pl : ~liber 2014-03-14 (21:06)
OdpowiedzUsuńWiecie dlaczego inflacja spada i śr. krajowa rośnie? Odp. Bo emerytury są rewaloryzowane z inflacji a pensyjki oraz emeryturki resortowe ze śr. krajowej.I tak oto GUS stoi na straży szczęścia i dobrobytu cór i synów resortowych.Pozdrawiam trzeżwo myślących!
Uważam, że pisma do senatorów należy wysyłać, ale muszą to być 2 oddzielne pisma tj. rocznika 1953 i tych osób pozostałych z tzw. szerszego ujęcia,
OdpowiedzUsuńSenatorowie nie będą rozpatrywać oddzielnie rocznika 53 i "szerszego ujęcia " , bo to jest dokładnie ten sam problem. Przypomnę tytuł petycji :
Usuń" Petycja w sprawie zmiany zasad ustalania wysokości emerytury powszechnej osób urodzonych po 1948 r. pobierających dotychczas wcześniejszą emeryturę (P8-05/14) " Gdyby zmienili przepisy tylko w odniesieniu do rocznika 53 , a pozostawili prawo niezmienione w stosunku do innych osób w identycznej sytuacji - natychmiast zostałoby to zakwestionowane w TK .
wymieszały się wpisy na temat emerytur kobiet 1953r. z pozwem zbiorowym, może warto byłoby komentarze na temat pozwu zbiorowego przenieść do zakładki wybraliśmy emeryturę? pozdrawiam
OdpowiedzUsuń