Strony

11 lutego 2014

WAŻNE 2

W związku z przeładowaniem komentarzy pod poprzednim
postem bardzo proszę o przeniesienie dyskusji pod ten post.


Adminka Izabela

166 komentarzy:

  1. Kochani ! W nawiązaniu do komentarza Pani Danieli co do terminu zakończenia
    sprawy przez sąd apelacyjny w związku z wycofaniem przeze mnie apelacji w dniu
    31.01,2014r. , nie mam złudzeń ,że sprawy się znacznie przeciągną. Otóz przed chwilą rozmawiałam z Panią w SA nadzorującą ww sprawy. Otóż Pani stwierdziła,że moja sprawa jest wyznaczona na koniec maja , a oprócz tego była to sprawa łączona - 5 osób . Na razie o wycofanie złozyło 4 osoby - nie wiem więc czy sąd bedzie czekał aż ta ostatnia się zdecyduje wycofać , bo jak nie to wogóle nie bedzie rozpatrywana , po tych mglistych informacjach doszłam do wniosku ,że tak z grubsza to mogę poczekać sobie może nawet do roku. Wydaje mi się ,że sądy i ZUS liczą na to ,że częśc z nas w naturalny sposób się wykruszy
    i tym sposobem sprawa sama się rozwiąże .Po tym co usłyszałam opuściła mnie cała radośc z wygranej ,bo widzę, ze nadal będzie mnie to kosztowało dużo
    zdrowia i nerwów a nie mam już na to siły. Jak widzicie to wcale nie koniec. Elżbieta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Elżbieto, o którym Sądzie Apelacyjnym piszesz?
      Podawałam przykłady SA, w których wnioski o wycofanie apelacji spowodowały umorzenie tych spraw w ciągu 14 dni.
      Nie daj ponieść się emocjom, to nie może trwać tak długo. Ustawa z dnia 13 grudnia 1013r. o ustaleniu i wypłacie .... wejdzie w życie 19 lutego, począwszy od tego terminu możesz wystąpić do organu rentowego z wnioskiem o wypłatę wszystkich należności, dołącz wniosek do SA o wycofanie swojej apelacji. ZUS postąpi zgodnie z art.9 w/w, więc nie może liczyć na "wykruszenie się beneficjentów", bo nawet gdyby coś się stało osobie zainteresowanej, to nie wymiga się od wypłaty świadczeń podczas postępowania spadkowego.
      Ponadto, moim zdaniem, Sądy Apelacyjne, do których zwracamy się o wycofanie apelacji z uzasadnieniem, że po wejściu ustawy w życie przedmiot sporu został usunięty przez ustawodawcę, nie powinny tak długo odwlekać z podjęciem decyzji o umorzeniu postępowania.
      Elżbieto, nie będzie tak źle, jak myślisz, mam nadzieję!
      Pozdrawiam, życzę zdrowia.
      Daniela

      Usuń
    2. Absolutnie nie powinno cię obchodzić, że sąd apelacyjny połączył sprawy do wspólnego rozpatrzenia. Jeśli to twoja apelacja, a nie ZUS, to wycofaj ją i reszta nie powinna cię obchodzić. W razie utrudnień złóż zażalenie w SA.

      Usuń
    3. Oczywiście miało być z 13 grudnia 2013r.

      Usuń
    4. Kochana Danielo ! Jak zwykle pojawiasz się jak uroczy dobry duszek z dawką optymizmu . Muszę przyznać , że ogarnęła mnie apatia i czarnowidztwo,może dlatego że bardzo chciałam finansowo wspomóc córkę , ktora bardzo potrzebuje wsparcia i wizja tak dlugiego oczekiwania mnie przerazila. Bardzo dziękuję za odpowiedź .Serdecznie pozdrawiam Elżbieta

      Usuń
    5. Powołując się informację udzieloną przez panią z SA (powinnaś znać jej nazwisko i stanowisko) złóż do SA żądanie wyłączenia Twojej sprawy ze sprawy połączonej i bezzwłocznego jej rozpatrzenia, To zakrawa na skandal. Co to Apelacja? (miasto?)
      Krzysztof

      Usuń
  2. Wracam do urlopów wychowawczych.Pod linkiem http://zapodaj.net/bbe37b9eebcf8.jpg.html jest taki fragment komentarza na temat Ustawy z 20 kwietnia 2004 r. zmieniającej zasady ustalania kapitału początkowego w sposobie zaliczania urlopu wychowawczego: " Nowość ta nie dotyczy ustalania stażu pracy na potrzeby emerytur i rent." Wobec tego jakie ma znaczenie przeliczanie kapitału początkowego? Emerytura wcześniejsza nie była wyliczona z kapitału początkowego. Czy ktoś kompetentny mógłby tę sprawę wyjaśnić? Będę wdzięczna. Są sprzeczne komentarze na blogu.
    Przepraszam za powtórkę tematu, ale nikt się nie podjął odpowiedzi. BK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również o to proszę, DL o tym pisała 10 lutego. Pozdrawiam, M.

      Usuń
    2. DL pisała o urlopach wychowawczych przy przeliczaniu kapitału początkowego.

      Usuń
    3. Proszę zajrzeć pod poprzedni post WAŻNE, tam jest wyjaśnienie.

      Usuń
    4. Pytasz i masz. Wklejam odpowiedź.

      Anonimowy11 lutego 2014 14:26
      Kapitał początkowy ma znaczenie przy wyliczeniu wysokości emerytury nowej. Obrazowo mówiąc jest to takie wiano z okresu PRL, taka hipotetyczna emerytura za okres do końca 1998 r.

      Kapitał jest wyliczony na dzień 1 stycznia 1999 r. (data wejścia w życie przepisów o emeryturach z FUS)
      i podlega waloryzacji, to swego rodzaju lokata kapitału, który procentuje.

      Suma zwaloryzowanego kapitału początkowego
      i zgromadzonych składek podzielona przez średnie dalsze trwanie życia (według tabel do ustawy - zmienianych stosownie do polepszających się warunków życia) daje wysokość nowej emerytury.

      W przypadku wniosków o nową emeryturę złożonych od 1 stycznia 2013 r. kwota kapitału jest pomniejszana
      o pobrane emerytury wcześniejsze.

      Emeryci wcześniejsi mają ten przywilej, że mogą zamiennie przechodzić w dowolnym okresie z jednej emerytury na drugą, w zależnośći od tego, która
      w jakim okresie okaże się wyższa. Można trochę pobrać jedną, przeliczyć, pobrać drugą, znowu przeliczyć i sprawdzić i wrócić do poprzedniej itp.
      Warto więc zadbać o kapitał początkowy, aby był jak najwyższy, przeliczony według najnowszych, korzystnych zmian. W razie potrzeby będzie jak znalazł.

      Usuń
      Anonimowy11 lutego 2014 14:34
      12:16
      Zdanie "Nowość ta nie dotyczy ustalania stażu pracy na potrzeby emerytur i rent" oznacza, że dla wysokości starej emerytury znaczenie ma staż, natomiast staż nie żadnego znaczenia przy emeryturze nowej. Przy nowej ma znaczenie kapitał.

      Anonimowy11 lutego 2014 14:48
      Emerytura stara - ważne są:
      staż pracy,
      wysokość zarobków (jak najwięcej)
      okresy składkowe okresy nieskładkowe (jak najmniej)

      Emerytura nowa - ważne jest:
      wyskość zwaloryzowanego kapitału początkowego,
      wysokość zgromadzonych składek
      średnie dalsze trwanie życia.

      Korzystne przeliczenie kapitału początkowego nie ma wpływu na żaden z wymienionych warunków emerytury starej, tylko ma wpyw na wysokośc emerytury nowej.

      Usuń
      Anonimowy11 lutego 2014 14:56
      We wpisie z 14:48 miało być:

      Emerytura stara - ważne są:
      staż pracy,
      wysokość zarobków (jak najwyższe),
      okresy składkowe (jak najwięcej),
      okresy nieskładkowe (jak najmniej) :)


      Usuń
    5. Kapitał początkowy dotyczy emerytur tzw. powszechnych, nie zaś wcześniejszych, ale i tak sprawdziłam swoje naliczenie i mam cały okres nieskładkowy/ w tym/ wychowawczy liczony po 0,7- bez ograniczenia do 1/3 okresów składkowych. Decyzja z 2005r. Na " powszechną" się nie wybieram bo jestem 53rocznik
      Pozdrawiam Sławka

      Usuń
    6. To w końcu jak mają liczyć urlop wychowawczy 1.3 czy 0.7?/ oczywiście do kapitału początkowego/
      WJ

      Usuń
    7. po 0,7, ponieważ żadna ustawa tego wskaźnika nie zmienia

      Usuń
    8. A ja się zastanawiam, czy mam możliwość w przyszłym roku przejść na emeryturę kapitałową. W tej chwili pobieram emeryturę wcześniejsza, ale w 2011 r ZUS obliczał mi emeryturę powszechną - mieszaną , a ponieważ była ona niższa niż wcześniejsza, więc pozostałam przy wcześniejszej. Skoro miałam naliczoną powszechną, to gdybym do niej powróciła, to czy musiałabym zwracać pobrane kwoty wcześniejszej? Irena

      Usuń
    9. emerytura "mieszana" przysługuje tylko tym, którzy nie pobrali ani jednego świadczenia z emerytury wcześniejszej, natomiast przy emeryturze kapitałowej odliczą z kapitału wybrane dotychczas środki

      Usuń
    10. To zdanie "Emeryci wcześniejsi mają ten przywilej, że mogą zamiennie przechodzić w dowolnym okresie z jednej emerytury na drugą, w zależności od tego, która w jakim okresie okaże się wyższa. Można trochę pobrać jedną, przeliczyć, pobrać drugą, znowu przeliczyć i sprawdzić i wrócić do poprzedniej itp."

      oznacza, że mogą tak zamiennie wybierać oczywiście dopiero po ukończeniu wieku emerytalnego, jako pełnoletni emeryci,
      i to w dodatku po rozwiązaniu umowy o pracę.
      Rozwiązanie umowy o pracę, obok ukończenia powszechnego wieku emerytalnego to warunki pobierania emerytury powszechnej.

      Usuń
    11. Wklejam jeszcze raz:
      Anonimowy11 lutego 2014 17:00

      Odnośnie urlopów wychowawczych podaję przykład zmiany przy przeliczaniu:
      I decyzja o naliczeniu kapitału na 01.01.1999 r.:
      24 lata składkowe (tj. 288 m-cy) po 1,3%
      11 lat nieskładkowych (tj.132 m-ce) po 0,7% ( w tym 3 lata urlopu wychowawczego. Wg starych przepisów w naliczaniu kp
      też było ograniczenie nieskładkowych do 1/3 składkowych (łącznie) - to zostało 8 lat po 0,7%.
      II decyzja o przeliczeniu kp na 01.01.1999 z uwzględnieniem 3-letniego urlopu wychowczego, po zmianie z 2004 r.:
      24 lata składkowe (288 m-cy) po 1,3%;
      11 lat nieskładkowych (132 m-ce), ograniczonych do 8 lat jw, ale tu 3 lata url wych zostały już policzone po 1,3% a 5 lat (np. studia) po 0,7%. W II decyzji miałam stan kapitału początkowego na 01.01.1999 wyższy o ponad 9 tys. zł w stosunku do I decyzji również na 01.01.1999 r. Było warto składać wniosek o przeliczenie kapitału.
      Jesli zaś chodzi o sam staz pracy, to nadal nic u mnie się nie zmieniło i miałam 11 lat nieskładkowych po 0,7% do wyliczenia emerytury a staż składkowy urósł do momentu przejścia na emeryturę do 396 m-cy, bo pracowałam bez przerw), co u mnie przy wyliczaniu emerytury wyglądało tak:
      składkowe 33 lata (396 m-cy) po 1,3%
      nieskładkowe 11 lat jw (132 m-ce) po 0,7% - i tu już bez ograniczenia, bo 11 lat to 1/3 33 lat. Ale własnie przy tym emerytalnym stażu nieskładkowym po 0,7% nie wydziela się po 1,3% urlopu wychowawczego (jak było to przy kapitale poczatkowym).
      DL

      Usuń
    12. Proszę zwrócić uwagę, iż w 1999 r., kiedy ustalano kapitał poczatkowy wg GUS"średnie dalsze trwanie zycia kobiet" od osiagnięcia wieku 60 l wynosiło 209 miesięcy a już w 2012 r. aż 254,8 m-cy. i co roku chyba rośnie, tym samym maleją emerytury kapitałowe, bo przy ich wyliczaniu ( suma zwaloryzowanego kapitału i zwaloryzowanych składek podzielonych przez 254,8 (np. w 2012 r.) co roku będzie malała.

      Usuń
    13. 22:35

      Anonimowy 11 lutego 2014 22:37

      17:00
      Prawdę powiedziawszy, to nie rozumiem z jakiego powodu po przeliczeniu w drugiej decyzji masz dalej ograniczenie do 8 lat, zamiast przyjęcia 11 lat nieskładkowych. Nie rozumiem też tej zamiany 3 lata nieskładkowego urlopu wychowawczego na składkowe.
      Z treści przepisów nic takiego nie wynika, to musi być pomyłka, albo niewłaściwa interpretacja.

      Według mnie po zniesieniu ograniczenia do 1/3 Twoje poprzednio uwzględnione okresy nieskładkowe w wymiarze 8 lat powinny być zwiększone o te 3 lata, i do wyliczenia kapitału powinno być 8 +3 =11 lat x 0,7%.

      Przelicz sobie, który wariant jest korzystniejszy, czy taki jaki masz w decyzji, czy taki, jaki wynika z prawidłowej interpretacji zmienionych przepisów.

      Usuń
    14. 22:41
      Jeżeli mianownik jest większy to wynik dzielenia jest mniejszy, no ale przecież licznik też wzrasta, bo kapitał jest waloryzowany i składek przybywa.
      Co by nie mówić, to żyjemy na coraz wyższej stopie, przynajmniej według tabel GUS.

      Usuń
    15. DL, ja to wszystko rozumię, ale ZUS nie chce mi przeliczyć kp.;urlop wych. mam liczony po 0,7 (mam nieskł. 9,5 roku, w tym 4 lata url. wych.).
      Bardzo proszę Cię o wzór i załączniki do takiego wniosku do ZUS (ten art.z PD ), jak im podam czarno na białym, to może w końcu mi przeliczą, Maria Z 53.

      Usuń
    16. Też będę próbować w ZUS zmiany obliczenia kapitału początkowego z uwzględnieniem urlpu wychowawczego jako 1,3% a nie 0,7%.

      Usuń
    17. Do Pani Marii z 53 r. - wzór w poprzednich postach, ale u Pani to przeliczenie nie jest możliwe, gdyż 1/3 z 9,5 składkowych to tylko 3, 2 nieskładkowych, a pisze Pani, że urlop wych. trwał 4 lata. U mnie przy 24 składkowych było 11 nieskładkowych, więc 1/3 to tylko 8, z czego przeliczono mi jednak urlop wych. - 3 lata po 1,3% a pozostałe 5 lat po 0,7% (przedtem miałam całe 8 po 07%. Wyszło więcej w kapitale o 9 tys. Natomiast ja przeszłam na emeryturę wcześniejszą, gdzie, licząc staż pracy mam uwzględnione całe 11 lat nieskładkowe po 0,7% (wg przepisów), stanowią one 1/3 z moich przepracowanych obecnie 33 lat nieskładkowych. Nie przeszłam jednak na emeryturę powszechną, gdyż mój zwaloryzowany kapitał poczatkowy + zwaloryzowane składki, podzielone przez 254,8 lat trwania średniego życia (dane z 2012 r) dały niekorzystne wyliczenie (o 600 zł mniej) niż pozostanie na wcześniejszej waloryzowanej.
      To przeliczenie kapitału jest rzeczywiście korzystne tylko dla osób, które chcą (muszą) skorzystać z nowej emerytury
      DL
      DL

      Usuń
    18. 15:58
      DL, skąd wytrzasnęłaś, że Maria z 53 r. ma tylko 9,5 roku składkowego?
      Maria (o 08:24) podała, że ma "nieskł. 9,5 roku, w tym 4 lata url. wych".
      Przepis mówi 3 lata urlopu wychowawczego na jedno dziecko może być zaliczone bez ograniczenia do 1/3,
      nie wiadomo, ile:
      - lat składkowych ma Maria,
      - czy był to urlop wychowawczy na 1 czy 2 dzieci np. po 2 lata na każde,
      - kiedy było ostatnie przeliczenie kapitału

      Usuń
    19. 15:58
      DL, co miałaś na myśli pisząc "gdyż 1/3 z 9,5 składkowych to tylko 3, 2 nieskładkowych"?

      Usuń
    20. Podziel 9,5 na trzy -- w przybliżeniu wyjdzie 3,2

      Usuń
    21. Z dzielenia tak wyjdzie, ale z wpisu wynikało, że 3 składkowe, 2 nieskładkowe
      Ale to dzielenie jest bez sensu, bo nie ma uzasadnienia w przepisie, tak uważam

      Usuń
  3. Przykre ale prawdziwe, pisałam o tym wczoraj że ZUS po przegranej w SA wystąpił 4 lutego 2014r o wyrok z uzasadnieniem a więc po podpisaniu przez prezydenta i ukazaniu się ustawy w DU. Pytam po co? TYlko po to aby przedłużyć wpłacanie. Basia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Basiu
      Przekazałem informację o tym Departamentowi świadczeń Emerytalno-Rentowych Centrali ZUS w Warszawie. Reakcja była jednoznaczna, "Boże , oszaleli?" Nie martw się żadnej kasacji ZUS nie będzie, od sierpnia terenowe ZUS-y miały wytyczne, że mają nie wnosić kasacji a chyba od października to samo dotyczy apelacji. Te wnioski o wyroki z uzasadnieniem to "radosna twórczość" i nadgorliwość pełnomocników ZUS
      pozdrawiam
      Krzysztof
      ps
      dlatego prosiłem Cię o kontakt

      Usuń
    2. a ja 17 pażdziernika wygrałam w SO , a 6 listopada 2014 ZUS wniósł apelację i tak to się u nas kręci. Pozdrawiam . Krystyna A

      Usuń
  4. to było w odpowiedzi dla Elżbiety 12;56 Basia

    OdpowiedzUsuń
  5. Dziękuję Basiu za odpowiedż, ale przyznam się ,że ogarnęła mnie wściekłość na tą polską rzeczywistość i to , że jednak ustawa dała możliwość kolejny raz grania
    na nerwach emerytom ,kolejny raz próba siły. Pozdrawiam Cię serdecznie Elżbieta

    OdpowiedzUsuń
  6. Czy już wiadomo jaka będzie waloryzacja emerytury w tym roku? Pozdrawiam Halina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, waloryzacja w roku 2014 wyniesie 1,6%.

      Usuń
    2. w 2013r wyższa była waloryzacja niż wzrost kwoty bazowej.Lepiej było składać wnioski do końca lutego i skorzystać z waloryzacji.
      W tym roku wzrost kwoty bazowej znacznie wyższy niż waloryzacja, czyli wnioski lepiej składać w marcu

      Usuń
  7. Kochani proszę o radę (sprawa zawieszona) : czy mogę w jednym piśmie do sądu prosić "o podjęcie postępowania oraz umorzenie sprawy"? Anna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. przecież możesz poprostu złożyc wniosek o zwrot pozwu

      Usuń
  8. Zgodnie z dzisiejszym komunikatem GUS, realny wzrost przeciętnego wynagrodzenia, (rok 2013 w stosunku do roku 2012) wyniósł: 2,5%

    Biorąc pod uwagę inflację „emerycką" wynoszącą 1,1% oraz 20% wyżej podanego realnego wzrostu wynagrodzenia wskaźnik waloryzacji w roku 2014 wyniesie: 1,6%

    Informuję także, że zgodnie z dzisiejszym komunikatem GUS, aktualna kwota bazowa (dane za rok 2013) wynosi: 3191,93 zł

    Pozdrawiam, kibic

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serdeczne dzięki.

      Usuń
    2. Czy jest wiadoma kwota rocznego przeciętnego wynagrodzenia za rok 2013, która to kwota jest potrzebna do wyliczenia wskaźnika podstawy wymiaru w celu przeliczenia emerytury? Za odpowiedź serdecznie dziękuję.

      Usuń
    3. Wszystkie komunikaty Prezesa GUS dotyczące ważnych wskaźników można znaleźć w wygodnej tabeli na stronie internetowej GUS. Trzeba „najechać” kursorem na datę publikacji danego wskaźnika. Te same dane są też na bieżąco publikowane w aktualnościach na stronie GUS.

      http://www.stat.gov.pl/gus/komunikaty_PLK_HTML.htm

      Usuń
    4. O dzisiejszym komunikacie GUS pisze już także Gazeta Prawna w kontekście tegorocznej waloryzacji:

      http://serwisy.gazetaprawna.pl/emerytury-i-renty/artykuly/777067,waloryzacja-emerytur-2014-wskaznik-wyniesie-1-6-procent.html

      Usuń
    5. W celu przeliczenia podstawy emerytury potrzebna jest kwota bazowa, która niebawem pewnie będzie podana przez GUS.

      Usuń
    6. To jest dzisiejszy komunikat GUS (z godz. 14.00) o kwocie bazowej, która w 2013 roku wyniosła: 3191,93 zł.

      http://www.stat.gov.pl/gus/5840_15379_PLK_HTML.htm

      Usuń
    7. Graniczne kwoty przychodu dla 2013 r. wynoszą odpowiednio:
      • 30 661,20 zł - suma kwot przychodu odpowiadających 70%przeciętnych miesięcznych wynagrodzeń w 2013 r.,
      • 56 941,30 zł - suma kwot przychodu odpowiadających 130%przeciętnych miesięcznych wynagrodzeń w 2013 r.

      Usuń
    8. Emeryt to brzmi dumnie12 lutego 2014 14:20

      KIBICU JESTEŚ WIELKI !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      Usuń
  9. Przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej za 2013 wyniosło 3.650,66

    Pozdrawiam.
    Ewa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy ta kwota stanowi podsawę do wiliczenia wskaźnika celem przeliczenia emertury? Wydaje mi się, że nie poniważ z moich dokumentów emerytalnych wynika, że kwota rocznego przeciętnego wynagrodzenia za rok 2012 wynosiła 42 260,04 zł. W tym momencie zrodził mi się pomysł, że kwotę 3.650,66 zł mnożymy przez 12 m-cy i daje nam kwotę 43 807,92 zł. I czy to będzie rocna kwota przeciętnego wynagrodzenia ?

      Usuń
    2. Tak, dobrze myślisz 3.650,66 x 12mc

      Usuń
    3. Nie,3650,66 a 3650,06,co daje 43800,72.

      Usuń
    4. Proszę poszukać wskażników na stronie ZUS lub w Internecie.ZUS ustala na każdy kwartał inne kwoty graniczne (70%-130%)Inaczej są liczone kwartały;grudzień-luty,marzec-maj,czerwiec-sierpień,wrzesień-listopad.Pozdrawiam.Bożena.

      Usuń
    5. Nie chodzi o kwoty graniczne , tylko o przeciętne wynagrodzenie dla porównania swoich zarobków celem wyliczenia wskaźnika

      Usuń
    6. Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 11 lutego 2014 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w 2013 r.

      http://www.stat.gov.pl/gus/5840_15376_PLK_WAI.htm

      Usuń
    7. nonimowy11 lutego 2014 20:16

      To jest dzisiejszy komunikat GUS (z godz. 14.00) o kwocie bazowej, która w 2013 roku wyniosła: 3191,93 zł.

      http://www.stat.gov.pl/gus/5840_15379_PLK_HTML.htm

      Usuń
  10. Do Pani Krystyny z Biłgoraja. Dzwoniłam do SO ale niczego się nie dowiedziałam. Jedynie tego, ze pismo w sprawie wycofania odwołania należy złozyć jak akta wrócą do SO i zostanie nadana sygnatura. Trzeba dzwonić i pytać czy już są. Nie umiała mi Pani odpowiedziec jak długo trwa procedura umarzania, bo to zalezy od sędziego, kiedy wyznaczy termin sprawy /a po co?/ i tam takie bzdety. Jak zapytałam jakie do tej pory były terminy odpowiedziała, że to różnie i dalej swoje, że zależy od sędziego. Nasz sąd do tej pory nie załatwiał długo spraw więc mam nadzieję, że dalej tak będzie. Pozdrawiam Irena

    OdpowiedzUsuń
  11. Pani Ireno w Lublinie Pani powiedziała że mam zadzwonić za 2 tygodnie,później napisać do SO o wycofanie pozwu(nie wiem czy to jest umorzenie),podobno czeka się 2 tygodnie.Pozdrawiam Krystyna

    OdpowiedzUsuń
  12. 15:19;
    Z SO wycofujesz odwołanie od decyzji ZUS - jeżeli napiszesz pozew to na pewno będą wiedzieli o co chodzi.

    OdpowiedzUsuń
  13. Pani Krystyno, czyli 2 tygodnie na napisanie uzasadnienia i zwrot akt i dwa tygodnie na umorzenie sprawy?. Właściwie to nie wiem czy to będzie umorzenie sprawy. Może ktoś z blogowiczów wie i nam podpowie? W każdym razie tak powiedziała mi Pani w SO. Że jak wpłynie pismo o wycofaniu odwołania to sędzia na posiedzeniu niejawnym umorzy sprawę. Pozdrawiam Pania serdecznie. Irena.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest to umorzenie.W SO w Lublinie od dnia złożenia wniosku o wycofanie odwołania,do rozprawy umarzającej upłynęło 20 dni. Sąd przysłał mi do domu "DORĘCZENIE ODPISU POSTANOWIENIA" I "POSTANOWIENIE" z uzasadnieniem.Z dokumentu wynika,że odbyło się posiedzenie niejawne sądu w składzie:...,i po rozpatrzeniu sprawy ....,postanawia: umorzyć postępowanie.Dalej uzasadnienie.

      Usuń
  14. W Krakowie na umorzenie czekam od 7 stycznia/S O/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podobno w SA w Krakowie trzeba czekać 2 tygodnie

      Usuń
    2. W S.A. w Krakowie Wydz.III Pracy i Ubezpieczeń Społecznych ul. Przy Rondzie 3 - na termin czekałam 10 dni - na 11 dzień (od wysłania wniosku tj. 31.01.b.r. ) została wyznaczona sprawa i dzisiaj się odbyła ( miała odbyć) jutro zadzwonię z pytaniem o wynik. W innej sprawie - w wyniku ugody pozaprocesowej- na wycofanie czekaliśmy 14 dni
      Trudno zrozumieć dlaczego jedne wnioski są rozpatrywane szybko a inne nie, bo z reguły są wyznaczane wg kolejności wpływu . Pozdrawiam. Sara

      Usuń
    3. Saro,
      wpis z 17:47 dotyczył SO w Krakowie, nie SA.
      To SO w Krakowie, w przeciwieństwie do SA tak zwleka.
      Elżbieta nie podała w jakim mieście SA tak długo każe czekać.
      Daniela też niezadowolona z SA w Gdańsku.

      Usuń
    4. Wpis z 17:47 dotyczył SA tak jak zostało napisane

      Usuń
    5. Anonimowy11 lutego 2014 17:06 i Pani Daniela
      Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia - "siedzę" w S.A. i "widzę" S.A. że nie wspomnę o galopującym "posuwaniu" się w czasie (czytaj: starzeniu )
      Przepraszam najmocniej . Przeserdecznie pozdrawiam. Sara

      Usuń
    6. Saro,
      Przepraszam, chodziło o wpis z 17:06

      Usuń
    7. WItam
      Odnośnie mojego wpisu z godz.18:12 (wyżej): - żeby mi się we łbie nie poprzewracało - dzisiaj miły Pan z Biura Obsługi Interesanta S.A . w Krakowie poinformował mnie cyt." sąd bezterminowo odroczył sprawę , zwracając się pisemnie do ZUS o zajęcie stanowiska w sprawie wycofania apelacji przez Panią, pismo wyszło wczoraj, proszę zadzwonić pod koniec
      p r z y s z ł e g o tygodnia" Jak widać Pan z B.O.I. to również optymista.
      Oświadczam, że upiję się w 'drebiezgi' kiedy ZUS zajmie stanowisko negatywne a po wyleczeniu kaca zacznę myśleć racjonalnie na temat: "co dalej"
      Pozdrawiam "odwieszonych" wycofujących apelacje. Sara


      Usuń
    8. Droga Saro,
      Dziękuję za wprowadzenie elementu humorystycznego w tej zagmatwanej sytuacji z wycofywaniem apelacji.
      Chyba też zrobię to samo, czyli "upiję się w ... " z wielkiej radości, gdy SA w Gdańsku zdecyduje się wreszcie umorzyć postępowanie sądowe.
      " budziet charaszo "
      Pozdrawiam, Daniela

      Usuń
    9. Droga Danielo
      Kiedy S.A. zakończy moją sprawę - upiję się po raz drugi, a kiedy ZUS zwróci mi świadczenie - urządzę trzydniówkę z moimi bachorami i księżniczą, jej wysokością Beatą.
      Od pomysłu o Zlocie żałuję, że unieruchomiona w domu - nie mogę być zlotowiczką, ale takie już moje zezowate szczęście.
      No i ... tak toczno - toże dumaju szto budiet haraszo.
      Przeserdecznie Ciebie pozdrawiam. Sara

      Usuń
    10. Wsiech pazdrawlaju!

      Usuń
    11. Emeryt to brzmi dumnie12 lutego 2014 14:23

      biez wodki nie razbieriosz

      Usuń
  15. serdecznie proszę o wzór pisma o wycofanie pozwu z SO o wypłatę odsetek od wypłaconej zawieszonej emerytury.Pozdrawiam serdecznie.Nina

    OdpowiedzUsuń
  16. Moje pytanie: Czy ZUS może dowolnie liczyć dochody? Rozliczenie roczne lub miesięczne? Od czego to zależy. A może wybiera najkorzystniejszą opcję? Bo przecież to zależy od ZUS-u a nie od nas emerytów.
    Oczywiście chodzi mi o wypłatę zaległych emerytur
    Jak Ktoś się orientuje proszę o jakieś wskazówki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie też to bardzo interesuje! Może Danielo, Wigo lub....... Krzysztofie pomożecie
      Ela

      Usuń
    2. ROZLICZENIE EMERYTUR I RENT
      Wprowadzenie
      Przed przystąpieniem do rozliczenia emerytury lub renty organ rentowy musi ustalić szereg okoliczności, które zadecydują o ostatecznym wyniku tego rozliczenia. Konieczne jest więc ustalenie:
      1. czy korzystniejsze jest rozliczenie roczne czy miesięczne,
      2. czy opłacalne jest dokonanie tzw. dobrowolnej wpłaty na FUS,
      3. czy emeryt kontynuuje zatrudnienie w ramach tego samego stosunku pracy, co przed przejściem na emeryturę,
      4. kiedy został osiągnięty powszechny wiek emerytalny, ustalany indywidualnie - w zależności od daty urodzenia,
      5. czy w odniesieniu do emeryta, który ukończył tzw. powszechny wiek emerytalny nie jest korzystniejsze rozliczenie przewidziane dla ogółu emerytów,
      6. w jakiej wysokości była wypłacana emerytura lub renta,
      7. kwot granicznych w przypadku, gdy prawo do świadczenia powstało lub ustało w rozliczanym roku.
      Więcej na stronie http://www.zus.pl/default.asp?p=4&id=3678

      Usuń
    3. dzięki za obszerne wyjaśnienie

      Usuń
  17. być może na blogu padło już to pytanie, ale nie mogę znaleźć odpowiedzi- czy pisząc do ZUS prośbę o wypłatę zaległychemerytur wraz waloryzacją i odsetkami , mogę prosić o ponowne przeliczenie emerytury z uwzględnieniem waloryzacji w 2012 r. Z pracy zrezygnowałam w pażdzierniku 2012. Krystyna z zachodniopomorskiego .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Według mnie możesz prosić o co tylko chcesz, papier wszystko przyjmie, natomiast jak do tego podejdzie ZUS to już jest zupełnie inna kwestia. Do stracenia, w tym przypadku, nie masz nic, możesz ewentualnie zyskać.

      Usuń
    2. Najlepiej zwracać się do ZUS z wnioskami odrębnymi lub bardzo wyraźnie ponumerowanymi - tak mi powiedziano w łódzkim ZUS-ie, dlatego we wniosku punktuję swoje "prośby"

      Usuń
  18. Durniejszej podpowiedzi dla anonima z 22:58 na tym blogu nie czytałam!

    Podaję link do strony,na której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie Twoje wątpliwości: http://www.zus.pl/default.asp?p=1&id=3165

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I czym się tak bulwersujesz?

      Pytanie brzmiało:
      Czy mogę prosić ZUS o ponowne przeliczenie emerytury z uwzględnieniem waloryzacji w 2012 r.?
      No więc odpowiedź brzmi:
      Możesz prosić ............

      Gdyby pytanie brzmiało:
      Czy moja prośba o itd. ma szanse być pozytywnie dla mnie załatwiona?
      to wtedy Twój link jak najbardziej.

      Twój link dotyczy pytania, które nie zostało zadane.

      Nauczmy się precyzyjne formułować swoje pytania.
      W opisanym przypadku jakie pytanie, taka odpowiedź.

      Usuń
    2. 08:09
      albo:
      Czy przeliczenie emerytury z uwzględnieniem waloryzacji 2012 r. spowoduje podwyższenie mojej emerytury?

      Usuń
    3. po co te "szpileczki" ? wystarczył link - dziękuje Anonimie z 8.04. Pozdrawiam wszystkich blogowiczów- nawet tych "złośliwych". Krystyna z zachodniopomorskiego.

      Usuń
  19. Kochani ! Przepraszam ,bo nie było mnie na blogu ,a pytaliście mnie ktory SA wyznacza tak dlugie terminy - koniec maja - zlożone 31.01. - otóż to SA Rzeszów - wpis z 11.02 z godz. 12.56 Serdecznie wszystkich pozdrawiam Elżbieta

    OdpowiedzUsuń
  20. Witam! Jesli jest wyższy wskaźnik, ZUS przeliczy tylko 24% kwoty bazowej, czy też pozostałe składniki (lata pracy).Dziękuję. H.O.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie przeliczył w 2013r. wszystkie składniki
      DD

      Usuń
  21. Do pana Krzysztofa
    Dziękuję za interwencję i mam nadzieję że ZUS w Kaliszu się dostosuje i nie będzie wnosił apelacji. Gdy będę miała nowe wieści chętnie się z Wami podzielę .Basia

    OdpowiedzUsuń
  22. Jeszcze w sprawie urlopów wychowawczych. Dziękuję za wyjaśnienia. Mam jednak wątpliwości, czy wniosek o ponowne ustalenie kapitału w w zakresie zaliczenia urlopu wychowawczego do okresu składkowego jest w ogóle zasadny. Czy mogłabym prosić o przepisy, na podstawie których można ponownie ustalić kapitał początkowy ? Na stronie ZUS przepisy mówią o urlopie wychowawczym jako nieskładkowym. W Ustawie z 20 kwietnia 2004 r., którą blogowiczka wskazała, też nie znalazłam takiej możliwości. Proszę o pomoc. BK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z dniem 1 października 2013., za sprawą ustawy z dnia 21 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z FUS (Dz. U. poz. 960), po raz kolejny zmieniły się zasady ustalania kapitału początkowego. I tym razem są one korzystne zarówno dla przyszłych, jak i obecnych emerytów korzystających już z prawa do emerytury ustalanej na tzw. nowych zasadach, której częścią składową jest kapitał początkowy.

      Usuń
    2. cd
      Dotyczy to m.in. kobiet, które przed 1 stycznia 1999 r. przebywały na urlopie wychowawczym oraz osób, które w ciągu roku rozpoczynały lub kończyły zatrudnienie.

      Usuń
    3. Ustawa z dn.21. 06. 2013 weszła w życie 1 .10.2013r
      o zmianie ustawy o em. i rentach z FUS zmiany do artykułu 174 ust.3 b ustawy z dn. 17,12.1998r o em. i rentach z FUS.
      " Jeżeli we wskazanym do ustalenia podstawy wymiaru kapitału początkowego okresie znajduje się rok kalendarzowy, w którym ubezpieczony przebywał na urlopie wychowawczym i dlatego pozostawał w ubezpieczeniu jedynie przez część miesięcy tego roku, to do obliczenie stosunku wynagrodzenie uzyskanego w tym roku do przeciętnego wynagrodzenia przyjmowana byłaby kwota przeciętnego miesięcznego wynagrodzenie odpowiednio do liczby miesięcy lub dni , w których zainteresowany pozostawał w ubezpieczeniu, a nie z całego roku."
      Sławka

      Usuń
  23. Wypłata zmniejszy świadczenia

    Emeryci, którzy 
po 31 grudnia 2012 r. przeszli z wcześniejszego 
na dożywotnie świadczenie, po wypłacie zwrotu dostaną niższą emeryturę.

    Za zmniejszenie świadczenia odpowiada wprowadzony do przepisów od 1 stycznia 2013 r. art. 25 ust. 1b ustawy o emeryturach i rentach. Obniżka dotknie jednak tylko części emerytów urodzonych po 31 grudnia 1948 r.

    OdpowiedzUsuń
  24. O ile może zmniejszyć się emerytura po odliczeniu zwrotu zawieszonej emerytury ?
    Jak będzie ZUS wyliczał nową emeryturę po wypłacie zawieszonej ?

    Pozdrawiam Anna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli mieli naliczoną wcześniejszą i będzie wyższa od powszechnej to będą mogli pobierać tą wyższą wcześniejszą. Taką otrzymałam informację.
      WJ

      Usuń
  25. MAM 61 lat i pobieram emeryturę czy po zwrocie kwoty emerytury zawieszonej istnieje możliwość obniżeni\a mojej dotychczasowej emerytury/

    OdpowiedzUsuń
  26. Miałam naliczoną wcześniejszą w 2008 roku a przeliczoną w listopadzie 20013.obecnie wynosi ona 2600zł/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pytanie brzmiało:
      jaką emeryturę pobierasz?

      Twoja odpowiedź
      "Miałam naliczoną wcześniejszą w 2008 roku a przeliczoną w listopadzie 20013.obecnie wynosi ona 2600zł/"
      niczego nie wyjaśnia.
      Pytanie nie dotyczyło ani terminu naliczenia, ani przeliczenia, ani tym bardziej kwoty. Istotnym byłoby, jakie to było przeliczenie, czy ponowne emerytury wcześniejszej, czy może przeliczenia emerytury w sensie ustalenia emerytury powszechnej. Ale tego już nie zdradziłaś.

      JAKĄ emeryturę pobierasz?
      Wcześniejszą czy powszechną?

      Usuń
    2. co to za przeliczenie było w 2013 r. w listopadzie? ... żeby odpowiedzieć na Twoje pytanie z poprzedniego postu potrzeba więcej szczegółów i nie tyle chodzi o kwotę ile o systemy emerytalne (stary/nowy) czy emerytura liczona z kapitału i składek itp.

      Usuń
  27. ponowne przeliczenie emerytury wcześniejszej,Przepraszam za bałagan myślowy ale przeżyłam tragedie i jestem rozbita, NIE wiem jak lepiej czy zrezygnować z wyplaty zawieszonej, DZIEKUJĘ,

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Współczuję :( ... i może pocieszę, że jeśli nie posiadasz emerytury ENP to nie masz się czego obawiać i dodawać sobie myślenia

      Podpis

      Usuń
  28. Jeżeli pobierasz wcześniejsza to nic nie stracisz, jeżeli powszechną to co wypłacą odliczą od kapitału i będzie mniejsza. Jeżeli już pobierasz powszechną to otrzymasz po wypłacie zaległych korektę do decyzji o przyznaniu emerytury tzw. powszechnej.

    OdpowiedzUsuń
  29. wniosek z 23 listopada 2013 o zmianę stażu pracy i podstawy wymiaru

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W zakładce Poradnik Emeryta jest wyjaśnienie o możliwości pobierania zamiennie em. wcześniejszej i powszechnej pod datą 7 i 10 kwietnia.
      Sławka

      Usuń
    2. DZIĘKUJĘ za pomoc,

      Usuń
  30. to co wyplacą, odliczą od kapitału i pomniejszą emeryturę to przecież dotyczy tylko osób ur. w 1953 r. , jakieś zamieszanie widzę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie tylko - może dotyczyć także kobiet 1949-52, które w 2013 r. dostały emerytury ENP wyższe od wcześniejszych

      Podpis

      Usuń
    2. nie tylko ,bo jeżeli "wcześniejszy" emeryt nie naliczył emerytury powszechnej przed 1 stycznia 2013 (a miał formalnie taką możliwość) to też będzie miał odliczone ,ale tylko od powszechnej.

      Usuń
    3. oczywiście, nie tylko w 2013 ale i nadal i w przyszłości ... Podpis

      Usuń
  31. Dziękuję za wyrozumiałość i życzliwość,

    OdpowiedzUsuń
  32. Ale niektóre osoby urodzone przed 1953 naliczały emeryturę powszechną po 1.01.2013 i im też odliczą./ te które się zagapiły lub nie dowiedziały o tym przepisie/ Gdy naliczały em. powszechna mogła być wyższa, a teraz po wypłaceniu zaległych może być mniejsza. Ale maja prawo do dwóch emerytur, dlatego odsyłam do Poradnika Emeryta w zakładce po prawej stronie.
    Sławka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A. 20:12 - racja
      i to przeskakiwanie z emerytury może u niktórych nic nie pomóc, bo np. jeśli bieżąca wypłacana powszechna "nowa" jest wyższa od wcześniejszej to czasem po odjęciu pobranych zawieszonych nadal będzie wyższa od wcześniejszej, ale już o wiele niższa od tego, co się na bieżąco dostaje

      czasami przy krótkim okresie zwrotu zawieszonych (szczególnie tych pobieranych zmniejszonych z tyt. przekroczenia 70%) warto sprawę z tym odejmowaniem przemyśleć i przekalkulować

      Podpis

      Usuń
    2. Ale jest możliwość wybrania wyższej, a nie każdy wie o możliwości przeliczania i pobierania zamiennie tych dwóch emerytur.
      Sławka

      Usuń
    3. szczególnie warto przekalkulować, jeśli kwota zwrotu zawieszonych nie jest zbyt duża (bo np. z niedługiego okresu albo niezbyt wysoka, bo była pomniejszona) a zmniejszenie bieżącej "nowej" nadal wyższej od wcześniejszej, z której na tę wcześniejszą niższą nie można będzie przejść, bo i po co, odbije się na bieżących ale już na całe życie

      Podpis

      Usuń
    4. Pani Sławko, to, co Pani pisze jest prawdą, ale niektórzy po obniżeniu kapitału o pobrane zaległe nadal będą mieć nową bieżącą wyższą od wcześniejszej i co wtedy?

      Podpis

      Usuń
    5. Będą pobierać bieżącą wyższą.
      pozdrawiam Sławka

      Usuń
    6. tak, lecz dla niektórych ich bieżąca na przyszłość zmaleje a mogłaby niektorym nie zmaleć gdyby nie pobrali zawieszonych

      nie namawiam do niepobierania zaległych ale w niektóych przypadkach do myślenia

      Usuń
  33. Miałam pierwszą emeryturę naliczoną w 2008 r.
    Następnie miałam przeliczoną emeryturę lutym 2012 r. z uwzględnieniem kapitału początkowego .Taką emeryturę otrzymywałam do 30 września 2011 r tj. do czasu zawieszenia
    Po rozwiązaniu umowy o prace we wrześniu 2012 r. przeliczono mi emeryturę ponownie .
    Otrzymałam dwie decyzje :
    I - z uwzględnieniem kapitału początkowego
    II - podzielona przez średnie dalsze trwanie życia
    Emerytura z pierwszej decyzji była korzystniejsza i taką otrzymuję.
    Emerytura z drugiej decyzji była mniej korzystna .

    Znak Decyzji po przeliczeniach mam "ZNP"
    Mam pytanie czy będę miała zmniejszoną emeryturę po otrzymaniu zwrotu.
    Pełny wiek emerytalny osiągnęłam w 2009 r.
    Pozdrawiam Anna .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani Anno znak emerytury ZNP czy ENP

      Usuń
  34. Nie,bo ma Pani emeryturę przyznaną przed 1 stycznia 2013r.

    OdpowiedzUsuń
  35. Dziękuję za odpowiedź Anonimowemu z 20:43
    Pozdrawiam Anna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. http://telewizjarepublika.pl/prezydent-podpisal-ustawe-o-lasach-panstwowych,4024.html#.UvvUxc6arew

      Na nic zdały się nasze prośby!

      Usuń
    2. To beznadziejne , że podpisał . Mogą bez przeszkód zacząć wykończać ekonomicznie lasy państwowe . Ręce opadają . Zresztą , czego się było można spodziewać . Odebranie nam emerytur tez podpisał ,. chociaż wielokrotnie obiecywał , że nie podpisze. Wygląda na to , że siedzi pod żyrandolem i podpisuje , jak leci , wszystko , co mu podsuną .

      Usuń
    3. Przecież sprawuje urząd z nadania tej fatalnej opcji politycznej, więc nie ma co się dziwić. Nie pierwszy raz pokazał, że nie jest prezydentem wszystkich Polaków, a powinien!

      Usuń
    4. Uwaga TRRR...

      Usuń
  36. Ja mam emeryturę ze znakiem E decyzja pierwsza z 2007 r. wcześniejsza i zawieszona, w marcu 2009 roku odwieszona i tak jak wszystkim nadal pracującym zawieszona od października 2011r. W 2010 osiągnęłam wiek emerytalny. W 2013r na podstawie RP-7za 2011r i 2012r. przeliczałam ponownie emeryturę, bo osiągałam wyższe dochody. Mam pytanie czy będę miała zmniejszoną emeryturę po otrzymaniu zaległej emerytury
    Barbara

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. do miesiąca (?)2010r, czyli uzyskania powszechnego wieku emerytalnego emeryturę będą pomniejszać jeżeli w tym okresie są przekroczenia limitów przychodu

      Usuń
    2. z pytania wynika, że przeliczenie w 2013 r. dotyczyło wciąż wcześniejszej emerytury, więc samo osiągnięcie wieku bez przyznania na wniosek emerytury tzw. "powszechnej" z uwzględnieniem kapitału poczatkowego po 31.12.2013 r. nie skutkuje odejmowaniem zaległych

      Podpis

      Usuń
    3. poprawka po 31.12.2012 r. ... Podpis

      Usuń
  37. znaki na decyzjach ENP i ZNP to są emerytury wypłacane na podstawie kwoty skladek oraz kapitału początkowego .Czy to są emerytury powszechne ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie ma takiego terminu: "emerytury powszechne"

      Usuń
    2. "powszechne" jest terminem umownym dla zobrazowania tego ostatniego "normalnego" najpóźniejszego wieku emerytalnego i odróżnienia od emerytur wcześniejszych .... Podpis

      Usuń
    3. po uzyskaniu powszechnego wieku emerytalnego są różne emerytury:
      - emerytura "stara"
      - emerytura "mieszana"
      - emerytura "nowa"

      Usuń
  38. Wyżej we wpisach pojawiają się te terminy o "emeryturach powszechnych" , że będą pomniejszane po otrzymaniu zwrotu zaleglych. Jest jakieś zamieszanie w tym temacie.O co tu chodzi ?
    Barbara

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem, że emerytury umownie nazwane "powszechne" z racji uzyskania odpowiedniego wieku i stażu pracy - inaczej emerytury "pełne", nie wcześniejsze, przy których nie był osiągnięty pełny wiek emerytalny i obowiązywały limity w osiąganych zarobkach, aby ją otrzymać.
      To w którym przypadku ma być pomniejszenie po otrzymaniu zaległych emerytur ?
      Przy ponownym przeliczeniu emerytury pełnej ( 2008) z racji wskazania korzystniejszego 10-letniego okresu ubezpieczeniowego w 2013r. - wypłata zaległych emerytur może skutkować obniżeniem wysokości obecnej emerytury?
      Jakaś paranoja się chyba pojawiła na blogu, nie rozumiem.
      .

      Usuń
    2. Faktycznie, jakiś obłęd w pytaniach, bo osoby je zadające same nie wiedzą o co pytają.

      Wypłata zaległych emerytur może skutkować obniżeniem wysokości obecnej emerytury "kapitałowej" , ale przyznanej dopiero od 1 stycznia 2013r.
      Natomiast ZUS pomniejszy wypłatę zaległych(zawieszonych) emerytur "wcześniejszych" ale tylko osobom, które (w tamtym okresie) nie miały pełnego wieku emerytalnego, a osiągały zarobki przekraczające limity przychodu.

      Usuń
  39. ZLOT ? myslicie ? ok 500zl ,wasza sprawa a Stowarzyszenie? Dajmy sie ,,dutkac ,,dalej .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Xenefont o/Olsztynx13 lutego 2014 00:05

      FAJNIE!!! I,oto chodzi,M... łody!!!!!!!!!Zakapiorze....

      Usuń
    2. Drogi Xenefoncie, chorzy o tej porze śpią!
      Twój wpis sprawił mi wielką radochę, pozdrawiam Cię najserdeczniej!
      A teraz trzeba promować:
      ZLOT i utworzenia na nim STOWARZYSZENIA!!!
      DD

      Usuń
    3. 12:41
      Lepiej żartować, niż chorować! Żart M........łodego Czupurka Xenefonta //Olsztyn to nieomylna oznaka zdrowia!

      Usuń
  40. Przeczytałam artykuł z podanego linku http://zapodaj.net/bbe37b9eebcf8.jpg.html , ponieważ ja do kapitału okres sprawowania opieki nad dziećmi mam policzony jako okres nieskładkowy (lata 1986-1988) i zadzwoniłam do zus aby się dowiedzieć czy mogę złożyć wniosek o zaliczenie do kapitału tego okresu jako składkowe. Otrzymałam grzeczną odpowiedź, że na pewno ten okres jest liczony jako nieskładkowy. Czy ktoś z Państwa wiem coś więcej w tym temacie ?
    Pozdrawiam wszystkich Julia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kochana moja rodaczko jestem z tego samego ZUS-u .mam taką samą wiadomość. Pozdrawiam.N

      Usuń
    2. Popatrz na wpis Sławki z 12. 02 godz.18.24 dot.przeliczania kapitału początkowego.

      Usuń
  41. Zgadzam sie z tym co pisze Sławka, ale w podanym wcześniej linku jest napisane o czymś innym, o liczeniu do kapitału tego okresu jako składkowy, a poza tym powołano się na ustawę w której o tym się wcale nie mówi. Po prostu artykuł wprowadza w błąd.
    Julia

    OdpowiedzUsuń
  42. Mnie przekazano , ze nieskładkowe po 0.7 i tak mam naliczone. Teraz wniosę o nowe nowe przeliczenie kapitału powołując się na w/w ustawę , która podała Sławka. Urlop wychowawczy rozpoczęłam w marcu 87, a zakończyłam 1.02 91r.Dlatego powinni mi na nowo przeliczyć uwzględniając 2m-ce 87r, i 1m-c 91r.
    WJ

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie poinformowano ,że urlop wychowawczy liczony po 1.3 dotyczy urlopów wychowawczych udzielonych po 1999. Natomiast skorzystałam z ustawy Dz.U z 2013 poz. 960). Ponownie przeliczyli mi kapitał początkowy na którym zyskałam 30 zł (netto)
      Pozdrawiam Marysia z Krakowa

      Usuń
    2. Pani Marysiu jaki miała Pani przelicznik? I kiedy Pani była na urlopie wychowawczym?

      Usuń
    3. Na urlopie wychowawczym byłam VII 1985 - IX 1988. Zaliczono mi cały 1988.
      W pierwszej decyzji nie wzieto pod uwagę rok 1988 (bo tylko 4 - miesiace pracowałam) w drugiej decyzji uwzgledniono cały 1988 zaliczając mi średnie wynagrodzenie od I - VIII 1988 + moje za IX - XII 1988
      Nie wiem o co chodzi z tym przelicznikiem

      Usuń
    4. Nie podpisałam się
      Pozdrawiam Marysia z Krakowa
      Jesli chodzi o wskaźnik wysokości podstawy wymiaru kp 88,74 , a teraz 98,49
      Pozdrawiam Marysia z Krakowa

      Usuń
  43. Ciszę się bardzo,że wygraliśmy tylko znowu jesteśmy dzieleni na dwie grupy.Wygląda na to,że nie stracą Ci co nie składali sprawy do Sądu,mogą składać wnioski w dowolnym dla nich terminie,żeby nie wpaść w próg podatkowy.Ja wygrałam w Sądzie ale ZUS z wypłatą się nie spieszył, dzisiaj dostałam decyzję o wypłacie i nie mogę sobie jej przesunąć w czasie ,bo jest wyrok.Wpadam na koniec roku w wyższy próg podatkowy i tracę sporo pieniędzy. To jest niesprawiedliwe, bo gdybym dostawała tą emeryturę w okresie zawieszenia nie wpadłabym w wyższy próg podatkowy.Podejrzewam ,że jest nas wielu z tym problemem.Teraz się cieszę ale co będzie na koniec roku 2014-gdzie pisać-czy warto.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 19:12
      Nie cały Twój dochód będzie opodatkowany 32%, tylko nadwyżka powyżej I progu, tzn. powyżej ok.85 tys. zł.
      Jeśli Twoje roczne dochody wyniosą np. 90 tys. zł, to 32% zapłacisz od różnicy 90 tys. - 85 tys. = 5 tys. zł

      Usuń
    2. Uzupełnienie do wpisu z 20:05
      Czyli 32% od 5 tys. zł, a to wyniesie 1,6 tys zł

      Usuń
    3. Chyba nie.Przecież od wyżej wymienionej kwoty potrącono już19%,zostaje więc podatek 13%.

      Usuń
    4. 21:02
      Może i masz rację. ZUS obligatoryjnie potrąci 19% podatku, ale potem wystawi PIT do rozliczenia się z fiskusem, pewnie wtedy wyjdzie ta dopłata 13%.

      Usuń
    5. wyjdzie w PIT 37.

      Usuń
  44. Czy ktoś już otrzymał decyzję o umorzeniu postępowania w związku z wycofaniem apelacji? Chodzi o SA w Łodzi.
    Ja składałam wniosek o wycofanie apelacji 10 stycznia 2014r. i dziś Pani w sekretariacie odpowiedziała mi, że nie wiadomo kiedy wniosek będzie rozpatrzony, ponieważ mają bardzo dużo wniosków.
    Pozdrawiam wszystkich. RW

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. RW
      Wyraźnie działają na zwłokę. Przecież do 10 stycznia bardzo mało osób wycofywało apelację, bo większość "zawieszonych" oczekiwała na podpis ustawy przez Prezydenta, albo nawet czeka do tej pory na wejście ustawy w życie. Nie wierzę w dużą ilość wniosków złożonych w tamtym czasie.
      DD

      Usuń
    2. W SO cofnięto odwołanie (pozew) dzień przed terminem rozprawy tj.4 lutego br , Sąd na rozprawie wydał postanowienie o umorzeniu postępowania.
      Dzisiaj z prawomocnym postanowieniem odesłano do ZUS akta rentowe.
      W poniedziałek można składać do ZUS wniosek i tylko czekać na pieniądze.
      Takiego tempa w sądach życzę kolejnym emerytom :)

      Usuń
    3. Składanie wniosku o wypłatę w poniedziałek (17.02) jest przedwczesne; ustawa wchodzi w życie dopiero 19 .02.2014

      Usuń
    4. ustawa nic nie mówi kiedy można składać wniosek tylko obowiązuje od 19-go.Ja złożyłem wniosek 13-go i to nie znaczy,że mój wniosek nie będzie rozpatrywany.

      Usuń
    5. Ustawa nic nie mówi bo nie musi. Logika na to wskazuje , że składa się po wejściu w życie ustawy a nie przed.

      Usuń
    6. To nie logika, logika mówi kiedy wchodzi w zycie ustawa a nie kiedy składa się wniosek.Logika mówi,że mój wniosek zlozony 13-go będzie rozpatrywany po 19-tym

      Usuń
    7. Przy wydawaniu decyzji organ bierze pod uwagę stan prawny, jaki obowiązuje w dniu wydawania decyzji, chociażby rozpatrywany wniosek został złożony i 20 lat temu ( to tak dla zobrazowania istoty sprawy).
      Jeśli wniosek Anonimowego z 13 lutego b.r. zostanie rozpatrzony po 19. lutego b.r., to będzie rozpatrzony na gruncie nowej ustawy, natomiast jeśli rozpatrzą go od ręki, tzn. przed 19. lutego b.r., to na gruncie starych przepisów.
      Logika wskazuje, że nikt nie chce dokładać sobie roboty, skoro lada dzień wchodzi nowa ustawa (odwołanie, odpowiedź na odwołanie itd.).

      Usuń
    8. Z komunikatu ZUS jednoznacznie wynika, że nie będzie rozpatrywał wniosków złożonych przed 19 lutego "od ręki". Wnioski te będą rozpatrywane od dnia 19 lutego:

      "Do dnia wejścia w życie ustawy Oddziały Zakładu Ubezpieczeń Społecznych nie mają podstaw prawnych do wydawania decyzji w sprawach, które reguluje ustawa. Oznacza to, że przed 19 lutego br. ZUS nie może załatwić wniosków o wypłatę zawieszonej emerytury. Decyzje w tych sprawach będą wydawane po tej dacie."

      Usuń
  45. jest możliwość rozliczenia z mężem,jeśli zarabia mniej, wówczas uniknie się progu podatkowego 32%

    OdpowiedzUsuń