Strony

17 lutego 2014

OGÓLNOPOLSKI ZLOT "ZAWIESZONYCH EMERYTÓW"



Szanowni przyszli uczestnicy Ogólnopolskiego Zlotu "zawieszonych emerytów"
w dniach od 2 do 4 maja 2014r. w Augustowie

15 lutego 2014 r. minął obligatoryjny termin wpłaty zadatku w kwocie 200 zł, który miał uwiarygodnić i potwierdzić wcześniejszą decyzję o akcesie Państwa w Zlocie. Informowałam, że na tę imprezę możemy przyjąć 100 gości.

Czuję się w obowiązku przekazania Państwu informacji o faktycznej frekwencji  na dzień dzisiejszy, a mianowicie:
1. Na listę uczestników zapisało się 96 osób;
2. Zadatek w zakreślonym terminie wpłaciło 60 osób;
3. O wpłatę zadatku w terminie późniejszym tj  do końca  lutego  poprosiło 3 osoby.

Niektóre osoby, które zapisały się na listę poinformowały mnie, że z powodów losowych muszą zrezygnować. Pozostały jednak osoby zapisane, które nie odpowiedziały na moje zapytanie o podtrzymaniu swojej decyzji. Zwracam się więc do tych osób, tą drogą, aby niezwłocznie się odezwały i zdecydowały ostatecznie, co do uczestnictwa w naszym spotkaniu. 
Ze względów organizacyjnych - sprawa, niestety bardzo pilna!

Jednocześnie zapraszam serdecznie osoby, które teraz chciałyby dołączyć do wspólnego świętowania emeryckiego zwycięstwa w gronie zasłużonych dla sprawy: Pana Mariana z Radomia, Adminki z Augustowa, Pana Krzysztofa z Warszawy, Pani Danieli z Gdańska, Pani Wigi z Górnego Śląska, Pani Baszki ze Skierniewic oraz wielu innych, często anonimowych Dobrych Duszków.

Proszę o kontakt ze mną na adres: spotkanieaugustow@wp.pl

Zobowiązuję się do natychmiastowej odpowiedzi na temat możliwości dopisania się do listy uczestników i wpłaty zadatku. Jednocześnie informuję, iż program Zlotu zaprezentowany w dniu 13 stycznia 2014r. nie uległ zmianie i jest bardzo interesujący, vide:

Pozdrawiam bardzo serdecznie wszystkich "Zlotowiczów"
                                                                                                                                
Maria Gubicz

81 komentarzy:

  1. My wszyscy zapisani i już zadatkowani również serdecznie Panią pozdrawiamy.
    Jagoda ze Szczecina

    OdpowiedzUsuń
  2. Czy wpis Pani Marii oznacza, że "zasłużone" dla sprawy osoby nie wpisały się (nie zadatkowały) do tej pory na zlot. Przecież wielokrotnie to właśnie ww pisali "do zobaczenia na zlocie"....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 21:13
      Uważam, że to bardzo niestosowna uwaga. Czy mam udostępnić przelew bankowy?
      pozdrawiam
      Daniela

      Usuń
    2. Wpis Pani Marii oznacza tyle , że zaprasza się jeszcze osoby, które chciałyby się spotkać z tak zacnymi osobami na zlocie jak te wymienione, to są jeszcze wolne miejsca.
      Osoby , które Pani Maria wymieniła to są ci blogowicze , którzy najaktywniej dokonywali wpisów na blogu i podpisywali się pod nimi. To tacy najbardziej wyraziści uczestnicy bloga. Jest też wiele osób udzielających się na blogu ,ale czyniących to anonimowo, dlatego też nie wymieniono ich z imienia , ale we wpisie nie zostały pominięte.
      Pozdrawiam Maria z B.

      Usuń
    3. Do an. 21:13 ,również mogę pokazać przelew bankowy . Nie przyszłoby mi nawet do głowy aby ktoś za mnie opłacił pobyt. Proszę nie myśleć takimi kategoriami bo nikt nie chce Państwa wykorzystać. Byłoby to nieuczciwe. Każdy płaci za siebie . Pani Marii dziękuję za trud włożony w organizowanie naszego spotkania.Pozdrawiam i do zobaczenia na Zlocie.Wiga

      Usuń
    4. Pani Maria jest cudowną osobą i świetną organizatorką.
      Zlot zapowiada się wspaniale.
      Dzięki. :)

      Usuń
    5. Drogi anonimie, proszę nie przyjmować mojego wpisu jako oburzenie. Zrobiło mi się tylko przykro po tym wpisie anonima.Myślę, że nie zrobił tego złośliwie. Wiem, że Pani Maria robi wszystko aby spotkanie się udało i chwała jej za to.

      Dzięki Pani Mario ale ja osobiście nie czuję się zasłużona . Jestem tylko zwykłym gościem zaglądającym na blog i czasami coś tam piszącym. Pozdrawiam Wiga

      Usuń
    6. Dla zmiany tematu proszę przeczytać dzisiejszy artykuł w "Gazecie Prawnej":

      http://serwisy.gazetaprawna.pl/emerytury-i-renty/artykuly/778526,zus-nie-wysle-informacji-o-wyplacie-zawieszonej-emerytury.html

      Usuń
    7. Pani Mario,
      Dziękuję za podjęcie się trudnego zadania organizacji zlotu.
      Informacja, którą Pani przekazała po upływie terminu wpłaty zadatku potwierdza rzetelność Pani działania, a wymienienie znanych osób na blogu, które się zapisały i wpłaconym zadatkiem potwierdziły swoją obecność było jak najbardziej słusznym posunięciem. Osobiste spotkanie się z tymi osobami może być dla wielu jeszcze nie zapisanych, motywacją do uczynienia tego kroku. Tak właśnie jest ze mną.
      Pokonam wiele trudności i zapiszę się, aby uścisnąć ich dłonie i wspólnie z nimi świętować naszą wygraną z systemem.
      Nie zgadzam się z wpisem Anonima z 9:22, że Pani Maria miała dobre intencje, a wyszło, jak wyszło.
      INTENCJE SĄ SŁUSZNE I BARDZO SKUTECZNE, przynajmniej w moim przypadku.
      pozdrawiam Zlotowiczów
      A.

      Usuń
    8. Bardzo chętnie pojechabym na zlot, ale z różnych przyczyn nie mogę. Gdybym mogła jechać, to głównym a może jedynym powodem wyjazdu byłaby chęć zobaczenia ludzi, którym tak dużo zawdzięczam, a wszczególności osobom wymienionym w informacji P.Marii. Byli w Ich składzie również i anonimowi. Napewno bez tych ludzi dobrej woli a przedewszystkim Ich mądrości nie dobrnęłabym tak łatwo do celu. Choć w ten sposób wyrażam Państwu WIELKI SZACUNEK I PODZIĘKOWANIA. Bardzo bym chciała zobaczyć na blogu zdjęcia OSÓB ZASŁUŻONYCH ze Zlotu.Pana Mariana, Panią Danielę i Panią Marię mam już w swojej wyoraźni. Łączę pozdrowienia i życzę zdrowia i wszelkiej pomyślności.

      Usuń
    9. Męczące jest już to ciągłe napominanie aby czytać ze zrozumieniem. Nie róbcie z ludzi idiotów, i nie kreujcie się na jedynych rozgarniętych , i nie tłumaczcie co autor miał na myśli.
      Macie potrzebę pouczać to zbierzcie całą swoją rodzinę i znajomych i zróbcie im wykłady. Co za wstrętna maniera , takie ciągłe wytykanie palcem. Ohyda.

      Usuń
    10. Do anonikowego z godz. 18:02. Tak potwierdzam co napisał anonim z godz. 15:54. Z pewnością trzeba czytać teksty ze zrozumieniem, przemyśleć a dopiero wyciągać wnioski. Anonim z godż. 15:43 nie rozumie co czyta. Pouczanie przez anonima z godz.18:02 jest żenujące i bez zasadne. Moja wypowiedż, była moją wypowiedzią i ty anonimie z godz. 15:43 (być może to jedna i ta sama osoba) nie masz prawa mi dyktować co ja mam sobie wyobrażać a czego nie mam. Potwierdzam jeszcze raz, że skoro nie będzie mi dane poznać osobiście Pana Krzysztofa oraz Panie Adminkę, Wigę, Baszkę to ośmieliłam się prosić o umiesczenie zdjęć ze zlotu na blogu. Ukłony dla ZASŁUŻONYCH - GS.

      Usuń
  3. Bardzo dziękuję za tę informację i już nie mogę się doczekać na to spotkanie w Augustowie.
    Serdeczne pozdrawiam
    Teresa

    OdpowiedzUsuń
  4. tak bardzo chciałabym być na zlocie, ale niestety z przyczyn rodzinnych i zdrowotnych jest to niemożliwe, ale mam cichą nadzieje, ze będzie on (zlot) fotograficznie wspaniale udokumentowany - z pewnością Pan Marian stanie znowu na wysokości zadania ,zrobi fantastyczne zdjęcia wszystkim uczestnikom ,umieści je na blogu i tu mam szansę ze poznam prawie osobiście Wszystkich Wspaniałych Walczących w słusznej sprawie. A póki co odliczam godziny do pójścia do ZUS z podaniem o wypłatę wszystkiego co mi się należy. Pozdrawiam - Krystyna z zachodniopomorskiego.

    OdpowiedzUsuń
  5. Witam Wszystkich zapisanych i zadatkowanych, a w szczególności Panią, Pani Mario. Włożyła Pani wiele serca i trudu abyśmy mogli się wspólnie spotkać. Dziękuję. Kiedy będziemy wpłacać pozostałą część?. Należy sobie życzyć wspaniałej zabawy i ciepełka. DO ZOBACZENIA. Kama z Poznania.

    OdpowiedzUsuń
  6. Dzisiejszy artykuł w "Gazecie Prawnej":

    http://serwisy.gazetaprawna.pl/emerytury-i-renty/artykuly/778526,zus-nie-wysle-informacji-o-wyplacie-zawieszonej-emerytury.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przeczytajcie także o dyżurze telefonicznym w ZUS, 20 lutego:

      http://serwisy.gazetaprawna.pl/emerytury-i-renty/artykuly/778375,zawieszone-emerytury-duzyr-specjalistow-zus.html

      Usuń
    2. "W czwartek 20 lutego, w godzinach 11.00-13.00, w redakcji DGP odbędzie się dyżur telefoniczny ekspertów Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Specjaliści odpowiedzą na pytania dotyczące przepisów umożliwiających odzyskanie zawieszonych emerytur.

      Chcesz odzyskać zawieszoną emeryturę? Zadaj pytanie ekspertom ZUS.

      Jak odzyskać emeryturę zawieszoną po 1 października 2011 roku? Jak i gdzie złożyć wniosek, aby otrzymać świadczenia? Jakie dokumenty dołączyć do wniosku? Czy emeryturę odzyska Polak mieszkający w innym kraju?

      Na te i inne pytania związane z wejściem w życie przepisów umożliwiających odzyskanie zawieszonej emerytury odpowiedzą specjaliści ZUS - Alina Kobierska, Naczelnik Wydziału Obsługi Świadczeniobiorców Departamentu Świadczeń Emerytalno-Rentowych Centrali ZUS i Kamil Tokarz, Starszy Specjalista w Departamencie Świadczeń Emerytalno-Rentowych.

      Dyżur telefoniczny będą pełnić w czwartek 20 lutego w godzinach 11.00-13.00 pod numerami telefonów – 22 530 40 81, 22 530 42 61.

      Osoby, które nie będą mogły zadać pytania w trakcie dyżuru zapraszamy do kontaktu mailowego. Pytania prosimy wysyłać na adres gazetaprawna.online@infor.pl w tytule maila wpisując: zawieszona emerytura.

      Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania znajdą się na łamach Dziennika Gazety Prawnej."

      Usuń
    3. Wczoraj (17.02) weszłam do o/zus w Łodzi tuż przed zamknięciem z pytaniem, czy załączyć kopie, czy oryginały wyroków sądowych(negatywnych dla mnie), czy wogóle je załączać, gdyż mam juz informację z sądu, że do ZUS wróciły moje akta) Byłam w 2 okienkach. Zamiast odpowiedzi wieksze zainteresowanie wzbudził fakt, że chcę składać wniosek z "takimi" wyrokami. Trochę mi się popsuł humor
      Uzyskałam zero informacji.W poniedziałek nie miałam przy sobie dokumentów, bo zupełnie niespodziewanie znalazłam sie przy zusie.
      Czy Państwo składacie kopie, czy oryginały wyroków?
      DL z Ł

      Usuń
    4. Uważam, że ksero wyroku wystarczy.

      Usuń
    5. Ksero , ponieważ drugi orginał sąd przekazuje do akt emeryta. We wniosku napisz załaczniki. Pismo zawsze zrób w dwóch kopiach - jeden dla Zusu - drugi z potwierdzeniem dla siebie.

      Usuń
    6. Dziękujemy GAZECIE PRAWNEJ za pomoc i cenna incjatywę

      Usuń
    7. Przecież ZUS jest w posiadaniu wszystkich wyroków, po co datkowo dublować dokumenty?

      Usuń
    8. Do ZUS-u nie trzeba składać ksera wyroku ponieważ ZUS jest w posiadaniu takowego. Tylko załączyć ksero wycofania sprawy z sądu. Takie informacje otrzymałam z ZUS-u.
      Barbara

      Usuń
  7. A po co w ogóle wyroki składać, kiedy teraz i tak wypłata na podstawie Ustawy??? AN

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest wymóg udowodnienia, że sprawy sądowe zostały zakończone na podst. art.9 ust.2 ustawy z dnia 13 grudnia ( Dz. U. 2014r., poz.169)
      DD

      Usuń
    2. Do AN - masz racje wcale nie trzeba . ZUS posiada wszelkie dokumenty z sądu. A faktycznie wypłata jest na podstawie ustawy i nie mają znaczenia wyroki sądów.
      Wydaje mi się ,że niektórzy wyszukują nowe sensacje nie bardzo wiedząc o co chodzi.

      Usuń
  8. W ZUS w aktach spraw są wyroki sądowe, więc po co składać drugi raz, nie rozumiem M. G.

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo proszę o informację, bo nie wiem co robić a Wasze rady są bezcenne za które bardzo dziękuję. Mam sprawę w SA 7 marca 2014. W SO wygrałam w maju 2013 zwrot zawieszonych emerytur z odsetkami. Czy w takiej sytuacji wnosić wniosek do ZUS czy czekać na rozprawę . Janina

    OdpowiedzUsuń
  10. Dziękuję za porady, też sądzę, że możnaby nie załączać nawet ksero, ale nie chcę dać pretekstu zusowi (specjalnie z małych liter od 2011) do wynajdowania "okoliczności do wyjaśnienia"
    DL z Ł

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja także dołączę kopię wyroku a przy okazji zaznaczę, że dokument ten jest w aktach ZUS.

      Usuń
  11. SO wygrana, ZUS wniósl apelację do SA przegrana w zeszłym tygodniu nie wiem czy wyrok był na podstawie starej ustawy czy już nowej ustawy i czy dostanę zalegle szkoda że nie objeła mnie nowa ustawa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Złóż wniosek o wypłatę zaległych począwszy od 19 lutego!
      Wzory wniosków z poprzednim poście.
      Zamiast podanego tam art.8 ust.2, powołujesz się o art.9 ust.2 ustawy.
      Zaległe Ci się należą!
      DD

      Usuń
    2. Od 19 lutego 2014r. można składać wniosek o zaległe, gdyż od tego dnia ustawa wchodzi w życie. Natomiast odsetki ustawowe będą płacone do 19 lutego 2014r.
      DD

      Usuń
  12. Dziękuję za porady. Pani Wigo powodzenia na rozprawie. Janina

    OdpowiedzUsuń
  13. Dziś dzwoniłam do SA Kraków, ponieważ tam miałam wydane postanowienie o umorzeniu postępowania apelecyjnego , zostałam pionformowana, że ZUS otrzmał odpis postanowienia wraz z aktami sprawy i to powinno wystarczyć do załatwienia przezZUS wniosku o zwrot zaległych emerytur

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Brawo SA w Krakowie.
      Zainteresowana składała wniosek o wycofanie apelacji i nie trzeba było zgody ZUS, w przeciwieństwie do postępowania SA w Gdańsku.

      Usuń
    2. SA w Krakowie działa naprawdę świetnie, widać pracują tam myślące osoby, niestety o SO w Krakowie można mówić tylko żle

      Usuń
    3. Na własnym przykładzie mogę stwierdzić, że w Krakowie jest świetny także ZUS. Profesjonalna, miła i szybka obsługa klienta, aż miło!

      Usuń
  14. Do Pani Krystyny z Biłgoraja. Witam. Dzwoniłam dzisiaj do SO i tym razem miła Pani wytłumaczyła mi co dalej z moja sprawą. Muszę jednak ja napisac wniosek o wycofanie odwołania, które wniosłam 9 maja 2013 r. w części dotyczacej odsetek. Sprawa jakby zaczynała się od nowa. Nie umiała mi tylko odpowiedzieć czy na wycofanie odwołania potrzebna jest zgoda ZUS. Myslę, że nie ale jakby tak to poinformowała mnie, ze ZUS takie zgody wydaje bez problemu. Wniosek o wypłatę do ZUS mozna złożyć informując, że złozony został wniosek wycofujący odwołanie, ale zgodnie z informacją ze strony ZUS trzeba będzie jeszcze raz pisać, żeby powiadomić ZUS o umorzeniu sprawy. Wniosek do sądu można złozyć już mimo, że akta jeszcze nie wróciły. Nalezy tylko podać sygn. sprawy z SO pierwszej i SA. My i tak musimy czekać na umorzenie sprawy o odsetki, bo przecież ZUS nie ma naszych akt i przed umorzeniem nie będzie ich miał. Tak, że ja w tym tygodniu wysyłam oba pisma do sądu i do ZUS i bedę dopytywać na jakim etapie w SA i SO jest moja sprawa.Czytając wyjaśnienia na stronie ZUS zrozumiałam /może źle-nie wiem/, że oczekiwanie na umorzenie nie jest dodatkową okolicznością przedłużającą termin poza 60 dni. Taką okolicznością jest np. niedostarczenie zaświadczenia o zarobkach. Tak napisano. Znając nasz ZUS myslę, że nie będa wypłat niepotrzebnie przedłuzac. Pozdrawiam. Irena

    OdpowiedzUsuń
  15. Niektóre porady p. Karoliny Miary w dzisiejszym artykule w GP:

    "Pieniądze po zmarłym

    Ustawodawca założył jednocześnie, że w razie śmierci osoby, która złożyła wniosek o świadczenia określone ustawą, pieniądze należne jej do dnia zgonu wypłaca się małżonkowi i dzieciom, z którymi prowadziła wspólne gospodarstwo domowe, a w razie ich braku – małżonkowi i dzieciom, z którymi osoba ta nie prowadziła wspólnego gospodarstwa domowego. Jeśli wnioskodawca nie posiada takich krewnych, pieniądze zostaną przekazane innym członkom rodziny uprawnionym do renty rodzinnej lub na których utrzymaniu pozostawał uprawniony.

    Roszczenia o wypłatę świadczeń wygasają po upływie 12 miesięcy od dnia śmierci osoby, której przysługiwały, chyba że przed upływem tego okresu zgłoszony zostanie wniosek o dalsze prowadzenie postępowania.

    – Zatem z punktu widzenia ZUS korzystniejsza jest sytuacja, gdy okaże się, że nie wszyscy szybko dowiedzieli się o zaległych wypłatach – dodaje Karolina Miara."

    OdpowiedzUsuń
  16. Ja też składałam w Krakowie w SA wycofanie apelacji.Dzwoniłam, powiedziano mi,że 12.02 została apelacja umorzona.Pomimo,że w piśmie prosiłam o powiadomienie stron jednak pani poinformowała mnie, żebym napisała podanie o wydanie postanowienia.Napisałam i czekam. Pozdrawiam Halina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anonimowy 18 lutego 2014 20:15
      Jeżeli na 12 lutego był wyznaczony termin rozprawy apelacyjnej i na niej umorzono postępowanie odwoławcze to wtedy sąd odpisu postanowienia nie doręcza
      Jeżeli umorzono postępowanie na posiedzeniu niejawnym to wtedy sąd musi wysłać stronom odpis tego postanowienia

      Usuń
  17. Postanowienie o umorzeniu postępowania apelacyjnego sąd powinien wysłać z urzędu. Właśnie tak było w moim przypadku. SA w Białymstoku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przecież jak sąd prowadzi postępowania to wydaje wyroki bądź postanowienia i nie trzeba składać żadnych wniosków o ich wydanie.

      Usuń
  18. Teresa z Krakowa
    Emeryturę miałam naliczoną w 2007r.,pobierałam od stycznia 2009r.,następnie zawieszona od 1.10.2011r., po wyroku TK odwieszona,następnie wygrana w SO i SA/pomimo,że ZUS składał apelację/ za okres zawieszenia /bez odsetek/, wypłacona na początku stycznia 2014r.
    teraz składam wniosek o odsetki,chyba również napiszę o przeliczenie kapitału początkowego. Czy tym kapitałem sobie nie zaszkodzę?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten sam sąd a jak różnie orzekał. Ja naliczona emerytura 2008 . Przegrana w SO i SA. Nawet nie chce się komentować

      Usuń
    2. zapomniałam napisać ,że też Kraków

      Usuń
  19. W jakim przypadku można się ubiegać o przeliczenie kapitału początkowego
    pozdrawiam Teresa z Bydgoszcay

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na stronie internetowej ZUS jest obszerna informacja na temat kapitału początkowego.

      http://www.zus.pl/default.asp?p=4&id=394

      Pod koniec znajduje się rozdział: Przeliczanie kapitału początkowego.

      Usuń
    2. 19:43
      W każdym przypadku, gdy przeliczenie będzie korzystne, po każdorazowej zmianie przepisów, które mogą mieć wpływ na wysokość kapitału, np.
      1. po zniesieniu ograniczenia do 1/3 okresów nieskładkowych z tytułu urlopów wychowawczych,
      2.po zastąpieniu zarobków zerowych zarobkami minimalnymi w przypadkach, gdy nie zachowały się dokumenty płacowe za te lata, a z innych dokumentów praca w tym okresie jest udowodniona,
      3. po zmianie zaliczającej nie tylko pełne lata, ale i miesiące, a nawet dni itp.

      Nie ma wyjścia, trzeba trochę się interesować przepisami, albo chociaż od czasu do czasu pójść do punktu informacyjnego ZUS i zapytać
      Urzędas:)

      Usuń
    3. Szanowny Urzędasie. Zgadzam się z tym, że trzeba interesować się przepisami -ja sama zrobiłam to za późno. Wczoraj byłam w ZUS-ie i próbowałam dowiedzieć się właśnie o przeliczaniu kapitału. Urzędniczka udzieliła mi informacji,ale gdybym zrobiła tak, jak mi poradziła,byłabym trochę stratna .Pytanie: czy było to celowe działanie pracownika ZUS- u czy tylko jego niekompetencja?

      Usuń
    4. 22:21
      Nie było mnie przy waszej rozmowie, nie wiem o co faktycznie pytałaś, a co miałaś niejako w domyśle w głowie, nie znam odpowiedzi urzędniczki ZUS.
      W postępowaniu wyjaśniającym muszą brać udział wszystkie strony.
      Odpowiadając na Twoje pytanie, to nie wiem czy było to celowe działanie czy niekompetencja, czy tylko taki Twój odbiór odpowiedzi.

      Usuń
    5. szersze omówienie pkt 3. z komentarza 21:29

      Od 1 października 2013 r. wprowadzone zostały zmiany dotyczące wyliczania podstawy wymiaru kapitału początkowego dla roku, w którym osoba ubezpieczona pozostawała w ubezpieczeniu społecznym tylko przez kilka miesięcy.
      Zmiana polega na tym, że kwoty podstawy wymiaru składek za miesiące pozostawania w ubezpieczeniu, będą porównane z kwotami przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia za dany rok kalendarzowy, odpowiednio do liczby miesięcy pozostawania w ubezpieczeniu (przedtem do przeciętnego wynagrodzenia za cały rok kalendarzowy).

      Zmiany te będą stosowane niezależnie od przyczyny przerwy w ubezpieczeniu społecznym.

      Ponowne obliczenie kapitału następuje zawsze tylko
      na wniosek osoby zainteresowanej.

      Obliczenie z urzędu (bez wniosku) według tych zmienionych zasad tylko przy obliczaniu emerytury według nowych zasad.

      Osoby, które już mają obliczoną emeryturę według nowych zasad powinny złożyć wniosek o ponowne ustalenie wysokości tej emerytury z uwzględnieniem przeliczonego kapitału początkowego.

      Termin ZUS do wydania decyzji w takim przypadku wynosi 60 dni od daty wyjaśnienia ostatniej okoliczności istotnej dla sprawy.

      Emerytura w nowej wysokości, po ponownym przeliczeniu kapitału, przysługuje od miesiąca,
      w którym złożony został wniosek.

      Urzędas:)

      Usuń
  20. Jeżeli na 12 lutego był wyznaczony termin rozprawy apelacyjnej i na niej umorzono postępowanie odwoławcze to wtedy sąd odpisu postanowienia nie doręcza
    Jeżeli umorzono postępowanie na posiedzeniu niejawnym to wtedy sąd musi wysłać stronom odpis tego postanowienia

    OdpowiedzUsuń
  21. Pani Mario,
    dołączam się do grona osób, które zainteresowane są Ogólnopolskim Zlotem Zawieszonych Emerytów. Może zawiąże się na nim nasze Stowarzyszenie Trybunalskich Emerytów "STE". Pozdrawiam Panią i przyszłych "Zjazdowiczów" i do zobaczenia.
    Grażyna z Płocka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszymy się bardzo , witamy w gronie zlotowiczów. może jeszcze ktoś dołączy. Będzie nas więcej. Też zdecydowana zlotowiczka

      Usuń

  22. Ponawiam swoje pytanie DZIEŃ DOBRY CZY PO ZŁOŻENIU WNIOSKU 19 LUTEGO O WYPŁATĘ ZAWIESZONEJ EMERYTURY, W JAKIM CZASIE ZUS WYCOFA SWOJA APELACJE Z SĄDU I JAK BĘDZIE PRZEBIEGAŁ TEN PROCES . PROSZĘ O SZYBKĄ I KONKRETNĄ ODPOWIEDŹ DZIĘKUJĘ

    ja zadalam pytanie do zus i od 4 dni brak odpwiedzi

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ZUS nie ma żadnych ograniczeń czasowych - ustawa nie wskazuje na żadne terminy. ZUS ma tylko wytyczne, że po otrzymaniu wniosku emeryta powinien wycofać apelację.

      Usuń
    2. tylko jak dzwonilam do centrali to pani powiedziala ze zus nie bedzie wycofywal apelacji bedzie czekal az odbedzie sie sprawai wtedy dopiero wyplaci. Rozmawialam z adwokatem i on pow. ze zus moze to tak przeciagac

      Usuń
    3. ZUS na pewno będzie przeciągał. Przecież nic nie traci zapłaci odsetki i tak tylko do dzisiaj.. Ważne jest jednak by wniosek o wypłatę został złożony.

      Usuń
  23. W 2011 przeliczono mi emeryturę z kapitału z art.23. Nie wiedziałam,że do miesiąca należy wycofać wniosek. Emerytura ze starego systemu okazala się korzystniejsza.,ale wyzerowano mi kapitał początkowy. Ponieważ nadal pracuję /jestem z 49r/ chciałabym przeliczyć jeszcze raz z kapitału. mam pytanie : Czy kapitału początkowego nie można w jakiś sposób przywrócić/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chciałabyś zjeść ciastko i mieć ciastko .......
      Twoja nowa emerytura została wyliczona na korzystnych dla Ciebie warunkach, bo bez potrącania z kapitału pobranych kwot.

      Kapitał, na podstawie którego została obliczona Twoja nowa emerytura został wyzerowany, ale od tamtej daty zaczęłaś gromadzić swój "drugi" kapitał, bo przecież są odprowadzane składki na bieżąco.
      Twój kapitał zostanie przywrócony w chwili rozwiązania umowy o pracę, gdy Twoja nowa emerytura zostanie wyliczona ponownie z uwzględnieniem całego zwaloryzowanego kapitału na datę rozwiązania umowy, więc niczego nie tracisz.
      Wtedy będziesz mogła wybrać emeryturę ponownie, która korzystniejsza.

      Usuń
    2. 22:59
      zapomniałam się podpisać
      Urzędas:)

      Usuń
    3. Jeszcze mały szczegół, to ponowne obliczenie nowej emerytury w dacie rozwiązania umowy o pracę będzie oczywiście
      na takich samych zasadach, jak poprzednio,
      tzn. bez pomniejszania o pobrane kwoty.
      Przy kontynuowaniu zatrudnienia ponowne przeliczanie nowej emerytury nie ma sensu, bo i tak jej nie można pobierać bez rozwiązania umowy o pracę, tak jak możemy pobierać wcześniejszą.
      Masz naprawdę wariant optymalny :)

      Usuń
    4. Wyjaśniam, co poradziła mi urzędniczka ZUS- przeliczyć w marcu obie emerytury ( na razie nie mam zamiaru się zwalniać z pracy) i wybrać tę korzystniejszą. To ja urzędniczce wyjaśniłąm, że póki co nie mogę pobierać nowej emerytury. A przeliczenie nowej z uwzględnieniem dodatkowego kapitału jest niekorzystne,gdyż uzyskany wynik z dzielenia będzie teraz mniejszy chociażby ze względu na mniejszy mianownik .
      Teraz mam pytanie - czy zawieszona emerytura jest waloryzowania?

      Usuń
    5. 09:50
      Urzędniczka odpowiedziała prawidłowo, wybór należy do Ciebie.
      Kontynuowanie zatrudnienia nie stoi na przeszkodzie do ustalenia nowej emerytury. Jeśli w terminie 1 miesiąca nie wycofasz złożonego wniosku o jej ustalenie, zostanie ona zawieszona, a Ty bedziesz pobierać wcześniejszą.
      Z chwilą rozwiązania umowy o pracę zawieszona nowa emerytura, zostanie ustalona ponownie, z uwględnieniem waloryzacji kapitału na datę rozwiązania umowy.

      Ktoś pisał wcześniej na blogu, że nową emeryturę można przeliczać 1 raz w roku.
      Jeśli chodzi o ten mianownik to w zdaniu: "uzyskany wynik z dzielenia będzie teraz mniejszy chociażby ze względu na mniejszy mianownik" to nie masz racji.

      Wynik jest mniejszy gdy mianownik większy
      i odwrotnie, wynik większy gdy mianownik mniejszy:)

      Mianownik, czyli dalsze średnie trwanie życia według tabel ma tendencje do wzrostu, bo warunki życia są lepsze, trudno jednak przewidzieć treść komunikatów na przyszłość, są one ogłaszane podobnie jak waloryzacja i nowa kwota bazowa.

      Odpowiadając na postawione pytanie, to jest ono nie precyzyjnie sformułowane, jest to swego rodzaju skrót myślowy.
      Ustalona nowa emerytura, zawieszona z powodu zatrudnienia, z automatu nie zmienia swojej wysokości. Zostanie ona obliczona ponownie po rozwiązaniu umowy o pracę na podstawie zwaloryzowanego kapitału na datę ponownego obliczenia - i w tym sensie emerytura zawieszona jest waloryzowana.

      Mianownik ma tendencję rosnącą, ale licznik też, bo kapitał podlega waloryzacji.
      Trudność polega na tym, że obu tych rzeczy nie można wiedzieć z wyprzedzeniem. Na szczęście jest możliwość wyboru korzystniejszej emerytury.
      Urzędas:)

      Usuń
    6. Urzędasie
      Może wyjasnisz sprawe urlopów wychowawczych udzielonych do 1999. Jedni piszą ,że liczy się do kapitału początkowego jako nieskładkowe (po 0.7) inni jako składkowe (1.3). Jeżeli liczone są jako składkowe to na jakiej podstawie

      Usuń
    7. Do Urzędasa ( mimo takiego pseudonimu postrzegam Cię jako osobę przyjazną "petentom").
      Emeryturę kapitałową mam już przyznaną ( załapałam się jeszcze na stare zasady). Ponieważ mam wykształcenie techniczne ( jeszcze z dawnych lat) to potrafię dokonać symulacji wstawiając odpowiednie wartości do mianownika i licznika i wyciągać wnioski. Oczywiście, że kapitał rośnie, ale mianownik powinen zmaleć ,nawet jak GUS "dołoży" nam lat życia, bo moje lata metryklane z czasem wzrosną (niestety,nieubłagalnie) . A swoją drogą cały ten system jest sprytnie pomyślany (z korzyścią dla ZUS , anie emerytów) - jak liczono kapitał początkowy to mnożono przez liczbę przewidywanych lat życia,a teraz ta liczba ( rosnąca) jest w mianowniku. A co mi poradziła urzędniczka? Przeliczenie nowej emerytury na dzień dzisiejszy. A z tego co piszesz wynika, że przeliczenie będzie dokonane dopiero po zwolnieniu się z pracy. A ciągnąc dalej ten bardzo ważny dla mnie temat: Co będzie wzięte pod uwagę przy ponownym przeliczeniu emerytury, jeżeli kapitał został wyzerowany, a jest dopływ ( do tego zera) nowych składek?

      Usuń
    8. Do sympatycznego "Urzędasa" :) sympatycznego, z ludzką twarzą i życzliwego, nigdy nie wątpiłam, że są i tacy, ale... sama doświadczyłam urzędniczej ignorancji i złego spojrzenia... jakiś czas temu byłam w swoim ZUS-ie, fakt trochę późno, bo o 14:40 i od razu zostałam przywitana (zanim dowiedziała się o co chodzi): ja nie będę dla pani zostawała po 15, sprawa trwała 5 minut, więc już o 14:45 wychodziłam odprowadzana złym wzrokiem, a myślałam naiwna, ze przynajmniej się uśmiechnie w podzięce, że tak sprawnie ;) zresztą zawsze jest zła i naburmuszona, nigdy nie chce być pomocna, więc może nie powinnam mieć złudzeń ;) Pozdrawiam Cię serdecznie, bo zdaje się jesteś tą "lepszą połową" :) Lili

      Usuń
    9. 10:36

      Urlopy wychowawcze udzielone do 1999 r. są okresami nieskładkowymi, po 0,7 %.
      Czytałam, że jednej pani zaliczono po zmianie przepisów jako składkowe po 1,3%, ale to jest jakiś ewenement, który nie ma pokrycia w przepisach. Prawdopodobnie ktoś źle zinterpretował zmienione przepisy i ta pani zwyczajnie na tym skorzystała.

      Informacja ze strony:
      http://www.zus.pl/default.asp?id=394&p=4#p589

      Okresy nieskładkowe to występujące w okresie aktywności zawodowej okresy, w których nie było obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie społeczne. Zostały one wymienione w art. 7 ustawy emerytalnej. Zaliczane są do nich m.in. okresy urlopu wychowawczego, urlopu bezpłatnego udzielonego na podstawie przepisów w sprawie bezpłatnych urlopów dla matek pracujących opiekujących się małymi dziećmi, innych udzielonych w tym celu urlopów bezpłatnych oraz okresy niewykonywania pracy spowodowane opieką nad dzieckiem:
      ‑ w wieku do 4 lat - w granicach do 3 lat na każde dziecko - łącznie nie więcej niż 6 lat,
      ‑ na które, ze względu na jego stan fizyczny, psychiczny lub psychofizyczny, przysługuje zasiłek pielęgnacyjny - dodatkowo do 3 lat na każde dziecko.
      Okres wychowania dziecka przed podjęciem zatrudnienia - jak też w czasie przerwy w zatrudnieniu - jest traktowany również jako okres nieskładkowy.
      Okresy nieskładkowe uwzględniane są w wymiarze nie przekraczającym 1/3 udowodnionych okresów składkowych.
      W przypadku okresów nieskładkowych wyłącznie przy obliczaniu kapitału początkowego nie podlegają ograniczeniu do 1/3 udowodnionych okresów składkowych okresy urlopów wychowawczych, urlopów bezpłatnych udzielonych na podstawie przepisów w sprawie bezpłatnych urlopów dla matek pracujących opiekujących się małymi dziećmi, innych udzielonych w tym celu urlopów bezpłatnych, a także okresy niewykonywania pracy z powodu opieki nad dzieckiem, np. przed podjęciem zatrudnienia albo w przerwie w zatrudnieniu (ubezpieczeniu).

      Niezależnie od wszelkich dywagacji na ten temat póki co obowiązuje wyżej opisany stan prawny.

      Usuń
    10. 13:12
      13:12

      W ZUS wszystko jest na wniosek, przeliczenie nowej emerytury na dzień dzisiejszy też na wniosek.
      Jeśli ktoś ma ustaloną nową emeryturę, ale zawieszoną,
      to przeliczenie po zwolnieniu się z pracy będzie z urzędu,
      tzn. bez wymaganego wniosku. No chyba, że ulegnie zmianie stan prawny w tym zakresie.

      Przy ponownym przeliczeniu będzie wzięte pod uwagę wszystko, co emeryt uciułał na swoim koncie,
      tzn. zwaloryzowany kapitał początkowy na datę przeliczenia emerytury (tak, jakby nie był wyzerowany i podlegał regularnej waloryzacji) + wszystkie składki.

      Gratuluję spostrzeżeń odnośnie sposobu obliczania nowej emerytury.

      Usuń
    11. 16:40
      No cóż, może ta pani miała trudne dzieciństwo, może bardzo się gdzieś tego dnia śpieszyła, każdy ma swój lepszy i gorszy dzień,
      Trzymajmy się dewizy; zło dobrem zwyciężaj i traktujmy innych tak, jakbyśmy sami chcieli być traktowani!
      Dziękuję za pozdrowienia i odwzajemniam.

      Usuń
    12. Jestem urzędasem, ale dzisiaj znalazłam się po drugiej stronie biurka. W ZUS złożyłam swój wniosek o zwrot odsetek, o takiej treści:

      imię i nazwisko miejscowość, data
      adres

      nr emerytury
      PESEL

      Zakład Ubezpieczeń Społecznych
      Oddział w ...........................
      adres

      za pośrednictwem
      Inspektoratu ZUS w .......................

      Wniosek o wypłatę odsetek

      Na podstawie ustawy z dnia 13 grudnia 2013 r. o ustaleniu i wypłacie emerytur, do których prawo uległo zawieszeniu w okresie od 1 października 2011 r. do dnia 21 listopada 2012 r. (Dz. U. z dnia 4 lutego 2014 r., poz. 169) niniejszym zwracam się z wnioskiem o wypłatę należnych mi odsetek
      od zawieszonej emerytury.
      Zawieszona emerytura, ustalona na podstawie prawomocnego wyroku Sądu, została wypłacona mi .................. 2013 r.
      Z uwagi na fakt, że Sąd nie orzekł o odsetkach wnoszę o wypłatę odsetek od zasądzonej kwoty emerytury na podstawie art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy.

      podpis

      Z podglądu w komputerze wynikało, że moje akta nie wróciły jeszcze z Sądu, ale miła pani poinformowała mnie, że ja nie muszę niczego robić w sprawie zwrotu akt, ZUS wystąpi pismem do o ich zwrot. :)

      Usuń
    13. 17:16
      Pamiętaj o tym, że przy nabywaniu prawa do emerytury obowiązują przepisy w dniu jej nabywania.
      Czy więc, według Ciebie do urlopu wychowawczego, powiedzmy z roku 1980, kiedy nie było mowy ani o okresach składkowych ani nieskładkowych mogą mieć zastosowanie przepisy ustawy o emeryturach i rentach z FUS z 1998r.? Jeżeli uważasz, że tak to w takim samym stopniu są obowiązujące przepisy ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych z 1998r.
      Z tych ostatnich jednoznacznie wynika, że okres urlopu wychowawczego sprzed wprowadzenia ustawy o emeryturach i rentach z FUS z 1998r. należy traktować jako okres zatrudnienia a okresy te są traktowane jako okresy ubezpieczenia (okresy składkowe) za które odprowadzono składki albo nie było obowiązku odprowadzenia skladek.

      Usuń
    14. 18:57
      Wiele osób uważa, że urlopy wychowawcze sprzed 1998 roku powinny być traktowane jako okresy składkowe (po 1,3%) i na tę okoliczność przytacza wiele argumentów. Jednak to narazie pozostaje w sferze życzeń.

      Usuń
  24. Serdecznie dziękuję za wyczerpujaca i błyskawiczna informację

    OdpowiedzUsuń
  25. A mnie ktoś przyniósł wzór wniosku , zamieszczonego w jakiejś gazecie, o wypłatę zaległych emerytur. Dołączam więc ten wzór, może komuś się przyda. Jest zwięzły, bez żadnego zbędnego gadulstwa. Jak widać poniżej, we wniosku nie ma żadnej wzmianki o jakichkolwiek załącznikach ( ksero wyroku itp...) Pozdrawiam. B.N.

    WZÓR

    Imię i nazwisko Data, miejscowość
    Adres
    Pesel
    Nr decyzji, przyznającej emeryturę





    ZAKŁAD UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH

    Adres


    WNIOSEK O WYPŁATĘ ZALEGŁYCH ŚWIADCZEŃ
    WRAZ Z NALEŻYTYMI ODSETKAMI

    Zwracam się z wnioskiem o wypłatę zaległych świadczeń wraz z należytymi odsetkami oraz waloryzacją na podstawie ustawy z dnia 13 grudnia 2013 roku (Dz.U. z dnia 4 lutego 2014 roku poz.169) o ustaleniu i wypłacie emerytur, do których prawo uległo zawieszeniu w okresie od dnia 1 pażdziernika 2011 roku do dnia 21 listopada 2012 roku.


    Podpis


    OdpowiedzUsuń