Strony

13 lutego 2014

Emerytury w górę średnio o 32 złote. Tak niskiej waloryzacji nie było od lat

Artykuł ze strony GAZETA PRAWNA
Autor: Grzegorz Osiecki

O 1,6 proc. zwiększą się w tym roku renty i emerytury. GUS podał wskaźnik realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2013 r. potrzebny do obliczenia waloryzacji świadczeń. Jak podwyżka przełoży się na portfele? Emerytura minimalna wzrośnie o 13 zł, a przeciętna, która wyniosła w III kw. 2013 r. 1983 zł, będzie wyższa o 32 zł.

Procentowo to najniższa waloryzacja od 2002 r. Wówczas wyniosła ona zaledwie 0,5 proc. Dla porównania w zeszłym roku sięgnęła 4 proc., czyli była niemal trzy razy wyższa. Jednak choć kwoty podwyżek nie będą wysokie, to realnie emeryci nie tracą. Dlaczego?
Rząd korzysta z niskiej inflacji i będzie oszczędzał. Sejm z kolei ma pomysły na to, jak wydawać. Niższy od zakładanego wskaźnik waloryzacji tegorocznych rent i emerytur powoduje, że minister finansów wyda blisko 900 mln zł mniej na dotację do FUS, niż planował.
MF na podwyżki świadczeń wyda 2,6 mld zł, podczas gdy jeszcze pół roku temu zakładano, że koszt waloryzacji wyniesie 3,56 mld zł. – Wciąż mamy procedurę nadmiernego deficytu i musimy różnice między wydatkami a dochodami zmniejszać. Niższe wydatki na emerytury pomogą zmniejszyć deficyt finansów publicznych – wyjaśnia główny ekonomista resortu finansów Ludwik Kotecki. Na koniec 2015 roku mamy zejść do deficytu w wysokości 3 proc. PKB. A Komisja Europejska szacuje, że na koniec 2013 r. wyniósł on 4,8 proc. Nawet jeśli będzie nieco niższy, to i tak oznacza, że różnica między wydatkami a dochodami ma w ciągu najbliższych dwóch lat zmniejszyć się o blisko 29 mld zł. Stąd każdy miliard, zyskany także dzięki niskiej inflacji, jak w przypadku waloryzacji emerytur, oznacza krok bliżej do celu, jakim jest zdjęcie procedury nadmiernego deficytu. Determinacja Ministerstwa Finansów w tej sprawie jest na tyle duża, że resort pracy zarzucił prace nad możliwością wypłaty jednorazowych dodatków do najniższych świadczeń.

Sejm nie jest aż tak powściągliwy. SLD szykuje ustawę, z którą chce wyjść w marcu po waloryzacji emerytur. Przewiduje ona, że pieniądze, które nie zostaną wydane na podwyżkę emerytur z powodu niższej inflacji, mają być przeznaczone na podwyżkę najniższych świadczeń. Ale apetyt lewicy nie ogranicza się do tych zaoszczędzonych 900 mln zł. – Na ten cel powinno być także przeznaczone 1,8 mld zł w gotówce, które wpłynęły do ZUS przez zupełny przypadek z otwartych funduszy emerytalnych – twierdzi posłanka SLD Anna Bańkowska.
Ustawa miałaby podnieść najniższe świadczenia o ok. 200 zł, do 1 tys. zł. Jak podkreśla posłanka Bańkowska, skorzystałoby na niej ok. 900 tys. osób. Lewica ma wsparcie w tej sprawie związkowców z OPZZ. Propozycja SLD może postawić w trudnej sytuacji rząd, bo zaczyna się właśnie kampania wyborcza, a z powodu niskiej inflacji waloryzacja jest najniższa od lat. SLD zaprzecza jednak, że to pomysł wpisany w kampanię. – W zeszłym roku nie mieliśmy tury wyborczej, a złożyliśmy propozycję podwyżki najniższego świadczenia do połowy przeciętnego. Podobne pomysły mieliśmy w poprzedniej kadencji – mówi Anna Bańkowska.
Rząd pomysły Sojuszu będzie chciał odrzucić. Tym bardziej że zahaczają one także o pieniądze, które do ZUS przyszły z OFE. A politycy koalicji jak ognia boją się zarzutów, że po to wprowadzili zmiany w OFE, by trwonić je w dwóch wyborczych latach. – Nie ma mowy o wydawaniu pieniędzy, które zostały przeniesione z funduszy. Zgodnie z zapowiedzią rządu po zmianach w II filarze obniżamy progi ostrożnościowe długu publicznego w ustawie o finansach publicznych po to, by zapewnić wiarygodność Polski wśród inwestorów – zapowiada wiceminister finansów Izabela Leszczyna.

111 komentarzy:

  1. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A na ogromne nagrody dla swoich pieniądze mają

      Usuń
    2. Otóz to! Ale na Komorowskiego warto chyba glosować? To On podpisał nasza ustawę! Zrehabilitował się! ;)

      Usuń
    3. Jak możesz tak łatwo odpuszczać te wszystkie upokorzenia.
      Nigdy, przenigdy na niego nie zagłosuję.
      Jaka rehabilitacja?
      Teraz nie miał innego wyjścia, ponieważ ustawa w sejmie przeszła tylko z jednym głosem sprzeciwu, gdyby wróciła po jego ewentualnym wecie, to to weto byłoby odrzucone, bo wystarczyłoby 2/3 głosów i byłby obciach!

      Usuń
    4. Komorowski to ręka Tuska, co mu każe podpisze to podsze - zawieszenie też podpiał; ostatnio podpisał grabież z OFF-e, lasów w lutym.............

      Usuń
    5. Podpisał ustawę, bo nie miał już wyjścia z tej sytuacji..............
      Wanda z Mazur

      Usuń
  2. Nie za bardzo wierzę w to , że inflacja jest tak niska , jak ogłosili.Moje wydatki na rachunki , podatki itp rosną , i nie wydaje mi się , żeby to był 1% z ułamkiem. Nie wiem , czy te dane są zgodne z rzeczywistością .

    OdpowiedzUsuń
  3. naliczałam emeryturę w 2008 r. już wtedy miałam ukonczone 60 lat
    nadal pracuję czy mogę złożyć pismo do ZUS o przeliczenie emerytury z kolejnych 10 lat lub dowolnych 20 lat najbardziej dla mnie korzystnych.
    Maria z Rzeszowa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mario z Rzeszowa,
      Jeżeli uzyskasz wyższy wskaźnik procentowy ze swojej średniej podstawy wymiaru z nowego przedziału 10 kolejnych lat lub 20 lat wybranych, to ZUS musi ponownie z korzyścią dla Ciebie przeliczyć Twoją emeryturę.
      pozdrawiam
      DD

      Usuń
    2. Emeryturę miałam naliczoną w 2009 r., w wieku 61 lat. W lutym 2013 wystąpiłam do ZUS o przeliczenie emerytury w zakresie podstawy wymiaru i stażu pracy dołączając RP-7 z 4 ostatnich lat (2009-2012) i zaświadczenie o kontynuacji pracy. Zyskałam ok. 700 zł.
      Dodatkowo informuję o terminach sądowych:
      - kwieciń 2013 - mój wniosek do SO Bydgoszcz przeciwko ZUS,
      - 15 lipca 2013 - wygrana zawieszonej emerytury w SO Bydgoszcz, odsetki do decyzji ZUS,
      - styczeń 2014 - wystąpiłam do ZUS o doliczenie stażu pracy za 2013; sprawa zawieszona ze wzglądu na akta w sądzie,
      - 10 lutego 2014 - odrzucenie apelacji ZUS przez SA Gdańsk (7 m-cy). Zwrot moich akt z SA nastąpi za 1,5 miesiąca.
      Barbara z Bydgoszczy

      Usuń
    3. Do Marii z Rzeszowa wpis z 13 lutego 2014 10:00
      Czy Ty Mario jeszcze nie pobierałaś żadnej emerytury pomimo osiągniecia wieku emerytalnego i czy to było by Twoje drugie naliczenie. Jadwiga

      Usuń
    4. Emeryturę można przeliczyć 20 lat na ,skoczka , z całego życia /ubezpieczenia / i 10 lat kolejnych.Czy 10 lat musi być w ostatnim 20-leciu niekoniecznie te ostatnie lata?.Proszę o odpowiedż .Z serdecznymi pozdrowieniami .N.

      Usuń
    5. Szanowni pracujący emeryci zwolnijcie miejsca pracy młodym,ponieważ jesteśmy bez pracy na głodowych zasiłkach.
      Jak długo będziecie jeszcze przyspawani do stołków.
      Młody bezrobotny na utrzymaniu żony.

      Usuń
    6. Do Młodego Bezrobotnego: w mojej pracy odeszło w ciągu ostatnich 5 lat na emeryturę 5 osób na 17 zatrudnionych, teraz odejdzie jeszcze 2 i nikogo na ich miejsce nie przyjęto do pracy, pomimo że jest taka potrzeba; średnia wieku pozostałych osób w pracy to 50 lat - i jak tu nauczyć następców zawodu? więc nie do emerytów proszę te pretensje (bo nie tylko pracują dla siebie ale i często na bezrobotnego w rodzinie) tylko do pracodawców.....

      Usuń
  4. Wycofałam Apelację w SA w Warszawie 31.01.2014r. Wczoraj Pani mnie poinformowała, że wysłano do ZUS zapytanie. Spodziewają się odpowiedzi 28.02, po uwzględnieniu okresu na odpowiedź ZUS (po co pytanie do ZUS??). Potem będzie rozpatrzenie w SA. Czyli, w Warszawie sporo ponad miesiąc oczekiwania na wycofanie apelacji. BK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po co te pytania?
      Chodzi o przedłużenie procedury wycofania!
      To jest chore.

      Usuń
  5. Mam wcześniejszą emeryturę przyznaną w 2009 r. pracowałam do 07/2013 no i oczywiście byłam w grupie zawieszonych ( rocznik 53 - XI). Od przyznania przepracowałam te 30 m-cy ale też pobrałam świadczenie kiedy była możliwość odwieszenia tj od XI/2012. Czy mam jakąś szansę na przeliczenie mojego świadczenia. Proszę o podpowiedź. Janina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. raczej nie masz

      Usuń
    2. Jeżeli spełniasz 2 warunki to znaczy ukończyłaś 60 lat i od chwili przyznania wcześniejszej emerytury pozostawalaś w ubezpieczeniu, a Ty te warunki spełniasz, to masz szanse na przeliczenie świadczenia.

      Usuń
    3. Oj chyba się mylisz , mogłaby przeliczyć gdyby nie pobrała ani jednej emerytury, a Pani Janina pisze ,że ją pobrała.

      Usuń
    4. Zgadza się, pobrała odwieszoną emeryturę więc nie może przeliczyć świadczenia.

      Usuń
    5. 11:54;
      Przeczytaj wyroki sądowe wydane dotychczas w tej sprawie.

      Usuń
    6. 12:03
      proszę podaj te wyroki, sama jestem tym zainteresowana , śledzę przepisy ale jakoś nie doszukałam się jakiejś zmiany na swoją korzyść.

      Usuń
    7. 13:23
      Proszę czytać dyskusję z 31.01.2014-1.02.2014, tam są aktywne linki, które prowadzą do grudniowej dyskusji i wyroków:

      http://emeryturazawieszenie.blogspot.com/2014/01/ustawa-o-zwrocie-zawieszonych-emerytur.html?showComment=1391197698097#c2645720613922046038

      Pozdrawiam
      Jot

      Usuń
  6. Prawa w S.O. wygrana ZUS złożył apelację dziś miałam rozprawę w S.A. przegrana w 2007 r złożyłam wniosek o przyznanie prawa do emerytury zawieszenie z uwagi na kontynuowanie pracy.Decyzją z kwietnia 2009r organ rentowy ponowne ustalił wysokości emerytury i wznowil wyplate. Decyzją z października 2011r od 01.10 2011r z urzędu wstrzymał wyplatę emerytury. Czy mam szansę odzyskać zaleglą bo prawdopodobnie nowa ustawa tego nie przewiduje. Jestem zalamana caly czas pracuje proszę o odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Głowa do góry, szansa to mało.Jak ustawa wejdzie w życie to pewność,że odzyskasz to co Ci się należy.

      Usuń
    2. Popieram wpis z godz. 14:13. Też coś wiem na ten temat. W moim zakładzie pracy nieważne kto jakim pracownikiem jest, nie którzy "muszą" pożegnać się z pracą ale synekury zostają.

      Usuń
    3. Do anonimowego z 14:54.A czy ty jesteś takim wartościowym pracownikiem?W twojej krótkiej wypowiedzi pojawiły się nie tylko błędy ortograficzne, ale i interpunkcyjne.

      Usuń
  7. Dane statystyczne są różne w zależności kto i kiedy pyta. Jak rząd chce przedstawić swoje sukcesu dla celów propagandowych to wskażniki są wysokie, a jak ma coś ludziom dać to wskażniki pokazują jak jest mizernie w naszej kasie państwowej.
    Rewaloryzacja emerytur w proponowanej wysokości jest hańbą dla państwa polskiego , które określa się jako zieloną wyspę na mapie Europy- wstyd. Zielono to ma w głowie ta nasza bezwstydna wierchuszka.
    Mnie ciągle zastanawia kto się jeszcze daje nabrać na te ich plewy. Czy ludzie nie potrafią samodzielnie myśleć , i nie dać się omamiać tą nowomową wygłaszaną w telewizji jako prawdę jedynie słuszną i objawioną. Te ich ładne, drogie garnitury, zegarki, garsonki, drogie samochody , wysokie pensje odbierają im możliwość trzeżwiego spojrzenia na świat. Czy wierzycie ,że ci ludzie myślą o kimś jeszcze poza sobą. Im problemy emerytów są tak dalekie, iż uważają , że jak dadzą te całe "naście "złotych rekompensaty to emeryt powinien ich po rękach całować i być dozgonnie wdzięczny.
    Emeryt jest im bliski tylko wtedy , gdy potrzebują nasze głosy w wyborach.
    Gdyby zostały wypełnione te wszystkie obietnice dawane emerytom to to bogactwo byłoby nie do przeżycia dla nas. Takimi bredniami nas karmią podczas kampanii wyborczych , że nawet nie czują jak się ośmieszają. Jednym słowem banda jakich mało, którą trzeba skutecznie odciąć od koryta, zanim całkowicie zrujnują nasz kraj.
    Te kilka słów gorzkiej refleksji proszę nie traktować jako politykowania, ale wyrażenie smutku w jak wysokiej pogardzie ma nas państwo, dla którego pracowaliśmy po 40 lat i więcej. Jest mi najzwyczajniej przykro. J.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. J. z 11:32
      Całkowicie się zgadzam z Twoją wypowiedzią!
      Precz z tą zakłamaną władzą!
      To, co robią z waloryzacją emerytur to HAŃBA !!!
      Zapamiętajmy i przekażmy całej rodzinie i znajomym, aby na nich nie głosować !!!
      To są kłamcy i kombinatorzy !!!
      .

      Usuń
    2. Teraz jedźmy na ZLOT !!!
      tam musimy założyć
      STOWARZYSZENIE !!!!
      To nasz święty
      OBOWIĄZEK !!!
      Nie możemy się dać tak
      POMIATAĆ !!!
      Pokazaliśmy już swoją siłę,
      muszą się z nami LICZYĆ !!!

      S T O W A R Z Y S Z E N I E -------- Z L O T !!!

      x

      Usuń
    3. stop polityce

      Usuń
    4. 14:06
      Wszystko jest polityką, ta niska waloryzacja emerytur również.

      Usuń
    5. Wyraz " polityka " oznacza " działanie dla dobra wspólnego ". A więc tylko idiota może odradzać zajmowanie się polityką . Każdy obywatel ma niezbywalne prawo interesować się i zajmować się polityką . Oczywiście - NIE MUSI tego robić - wolna wola.

      Usuń
  8. Droga/drogi J. Nic ująć nic dodać samo życie, niestety dla nas emerytów co raz gorsze pozdrawiam również zasmucona tym co się dzieje HB

    OdpowiedzUsuń
  9. Justyna Kowalczyk złoto!!!!!!!!! Brawo

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skromność i wielkość - dwa w jednym. Czy nie jest to pękne?

      Usuń
    2. Super! Niesamowita dziewczyna:)

      Usuń
    3. Twarda w dążeniu do celu tak jak My emeryci! Gratulacje!

      Usuń
    4. Justynko gratulacje! My też walczyliśmy, no może to była inna walka, ale cel osiągnięty.

      Usuń
  10. Usłyszałem dowcip (no...prawie). Koleżanka emerytka mówi do mnie: teraz Wam splacą z naszych emerytur. Na moja uwagę, że jej emerytury nie płacą z mojej, to dlaczego moją - wstrzymaną "tak po prostu" w pewnym momencie - mieliby teraz płacić z jej pieniedzy, odpowiedziała: to co innego. Tak to jest: jak Kali zjeść komus krowę, to jest dobre, jak Kalemu zjeść krowę - to jest złe. Wielu prezentuje taką mentalność Kalego, oj,jeszcze sie nasłuchamy.... :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anonimowi z 14.00 i 14.13
      posłuchajcie dzisiejszych wiadomości o 19.00 na TVN dot. ZUS

      Usuń
    2. 21:43
      Spróbuj postawić się na miejscu osoby, która nie dostała takiego zastrzyku gotówki a usłyszy, jak się chwalisz. Jak Ty byś się poczuła w takiej sytuacji?

      Usuń
  11. proszę o merytoryczną odpowiedz, bo się już pogubiłem w przepisach - z góry dziękuję - czy przysługuje mi przeliczenie świadczenia ze względu na ukończenie 65lat w kwietniu 2012r i przepracowaniu 30 miesięcy w okresie po uzyskaniu prawa do wcześniejszej emerytury? Ostatnie przeliczenie miałem w marcu 2013r- staż i rp-7 za 2012r.I jeszcze jedno pytanie - czy zus postąpił dobrze odmawiając mi przeliczenia emerytury w marcu 2012r na podstawie rp-7 za 2011r/ w czasie zawieszenia emerytury od 1.09.2011r/ ela

    OdpowiedzUsuń
  12. Pani Adminko sprawa w S.O. wygrana ZUS złożył apelację dziś miałam rozprawę w S.A. przegrana. W 2007 r złożyłam wniosek o przyznanie prawa do emerytury zawieszenie z uwagi na kontynuowanie pracy.Decyzją z kwietnia 2009 r organ rentowy ponowne ustalił wysokości emerytury i wznowił wypłate. Decyzją z października 2011 r od 01.10 2011r z urzędu wstrzymał wypłatę emerytury. Czy mam szansę odzyskać zaległą bo prawdopodobnie nowa ustawa tego nie przewiduje bardzo proszę o odpowiedź Irena.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ireno,
      Na podstawie ust. z 13 grudnia 2013r., która wejdzie w życie w dniu 19 lutego 2014r. otrzymasz zaległe emerytury z ustawowymi odsetkami i waloryzacją emerytur od marca 2012r.
      pozdrawiam, Daniela

      Usuń
  13. Dziękuję Pani Danielo Irena

    OdpowiedzUsuń
  14. Reforma emerytalna - o co w tym chodzi?
    http://www.finanse.egospodarka.pl/105364,Reforma-emerytalna-o-co-w-tym-chodzi,1,63,1.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O przeksięgowanie pieniędzy zgromadzonych przez przyszłych emerytów w OFE.

      Wielu krytyków tej reformy twierdzi, iż ma ona na celu przede wszystkim ratowanie budżetu państwa na 2014 rok i zredukowanie długu publicznego. W amerykańskim magazynie Forbes czytamy nawet, że „To największa nacjonalizacja w Polsce od 1946 roku”. Zawłaszczone przez państwo środki zgromadzone bowiem były w prywatnych funduszach i należały – przynajmniej teoretycznie – do prywatnych właścicieli. Ta część ustawy wzbudza największe kontrowersje.

      Usuń
    2. Dzisiaj dostałam zawiadomienie o rozprawie w SA w dniu 12 marca 2014 r. - apelację wniósł ZUS, obecność nie jest obowiązkowa , ale czy powinnam jechać, mam daleko. Co ja mam zrobić w tej sytuacji, zamierzam złożyć wniosek 19 lutego 2014 r. do ZUS, ale co z postępowaniem sądowym ?

      Usuń
    3. Sądy zawsze o miesiąc wczęśniej zawiadamiają o rozprawach. Do 12 marca masz jeszcze dużo czasu. Złóż wniosek do Zus-u., a 10 marca zadzwoń do SA czy jest rozprawa.

      Usuń
    4. Do 22:13,
      Złóż wniosek, a ZUS wycofa apelację więc do rozprawy nie dojdzie. Tak wynika z informacji podanych w komunikacie na stronie internetowej ZUS:

      http://www.zus.pl/default.asp?p=1&id=1&idk=2232

      Napisano tam, m.in., że:

      „Sprawy, w których Oddział ZUS wniósł apelację od wyroku sądu okręgowego, ustalającego wypłatę emerytury za okres od 1 października 2011 r.: jeżeli emeryt zgłosi wniosek o wypłatę zawieszonej emerytury, ZUS wycofa apelację w całości lub w części i - po zakończeniu postępowania sądowego - wyda decyzję w sprawie wypłaty emerytury w zakresie wynikającym z ustawy.”

      Usuń
    5. Postępowanie się odbędzie niezależnie od tego czy na rozprawie będziesz czy nie. Ponieważ wyrok będzie prawomocny już w dniu wydania więc złóż wniosek o kopię tego wyroku i dołącz go do wniosku złożonego w ZUS.

      Usuń
    6. Już 19 lutego złożyć do ZUS tylko sam wniosek o wypłatę całości, jednocześnie informując w nim, że aktualnie przed SA w... toczy się postępowanie odwoławcze - na skutek apelacji ZUS.
      Organ rentowy raczej przed dniem 12 marca swojej apelacji nie cofnie, a na terminie rozprawy sąd wyda wyrok i to będzie koniec procesu.

      Usuń
  15. Amerykańskie instytucje ubezpieczeniowe wolały by mieć te pieniążki na swoich kontach. Stąd ten lament.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Złożyłam wniosek o wycofanie apelacji do SA w Łodzi jaki może być okres cofnięcia pozwu.Może ktoś z blogowiczów już tam wycofywał pozew.

      Usuń
    2. Jeżeli cofnięta jest apelacja to uprawomocni się wyrok wydany przez SO.Wtedy już nie cofa się (pozwu) czyli odwołania od decyzji ZUS

      Usuń
    3. Przecież an. z 22:21 tylko wymiennie używa wycofanie apelacji i wycofanie pozwu. Pytanie dotyczy jak długo czeka się na odpowiedź z SA.

      Usuń
    4. Ja złożyłam wniosek o wycofanie apelacji w dniu 10 stycznia 2014r. i do tej pory czekam.
      Wczoraj dzwoniłam do SA w Łodzi i uzyskałam odpowiedź, że jeszcze nic w mojej sprawie nie wiadomo, ponieważ SA w Łodzi ma bardzo dużo takich wniosków.
      Pozdrawiam RW

      Usuń
  16. Do Młodego bezrobotnego: Zamiast siedzieć na utrzymaniu żony i czekać na miejsce pracy zwolnione przez emerytów, rusz tyłek i poszukaj pracy. Jest wiele miejsc pracy dla młodych fachowców, ale coś mi się wydaje,że szukasz pracy lżejszej od leżenia, a i kwalifikacji brak.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szanowny emerycie ukończyłem Politechnikę Warszawską i niestety "ruszam tyłek" , ponieważ kwalifikacje niestety mam ,ale bez skutku przez takich chciwych emerytów jak anonim z 22:27.
      Życzę Ci mniej złośliwości i więcej szacunku do drugiego człowieka.

      Usuń
    2. Jestem po Politechnice, mam lat sporo.ale pracodawca mnie nie zwalnia. Co roku w mojej firmie przyjmuje si¦ nowe osoby po studiach, ale niewiele z nich dzisiaj pracuje.A dlaczego,to odpowiedz sobie sam. Na pewno nie z mojego powodu. 65 letnia emerytka

      Usuń
    3. 23:35
      Pewnie te nowe młode osoby zrezygnowały z pracy i wyjechały za granicę.

      Usuń
  17. Wy emeryci,to chociaż byle jaką, ale jednak dostajecie coroczną waloryzację.W mojej firmie to już piaty rok,ani złotówki podwyżki nie było.To jest dopiero tragedia,A jeszcze taki tusk grzmi z mównicy,że w Polsce jest dobrze,PKB ciągle rośnie, kryzys pukał do drzwi ale oni go nie wpuścili,i jeszcze mamy się cieszyć,że mamy prace i nam zarobków nie obcinają,bo w takiej Grecji,czy Hiszpanii to poobcinali zarobki o 30%. Jak czytam statystyki GUS,że zarobki w Polsce ciągle rosną,to zastanawiam się gdzie,bo chociaż mieszkam w wojewódzkim mieście to wcale tego nie widzę.Domyślam się,że więcej zarabiają lekarze,energetycy,gazownicy,leśnicy,KGHM-ciągnie te statystyki zarobków w górę,może drogowcy.W prywatnych firmach,wzrostu zarobków od dawna nie ma.Reszta pracującej hołoty nawet pomarzyć o podwyżkach nie może.Cieszcie się,że możecie pracować i pobierać emeryturę,to naprawdę los szczęścia.
    Anna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za tak miłą wypowiedź , która Nas dotyczy emerytów pracujących. Ale wiem, jak się mogą czuć osoby , które pracują u "prywaciarzy" ( na pewno nie u wszystkich), jakie otrzymują wynagrodzenie , i niekoniecznie w terminie wypłacane. Znam to z własnego "podwórka". Też tak uważam, że los do nas się uśmiechnął za tyle lat przepracowanych - a wiadomo ,że nie za największe pieniądze.
      Pozdrawiam
      Wanda z Mazur

      Usuń
    2. I to jest właśnie to. Kiedy rośnie PKB to zyskują tylko nieliczni, reszta społeczeństwa raczej biednieje. Państwo też się nie bogaci.

      Usuń
  18. ZUS wycofa apelację dopiero po wniosku o zwrot

    Mateusz Rzemek 13-02-2014, ostatnia aktualizacja 13-02-2014 18:12

    Wiemy już, że
 emeryci łatwo mogą wycofać sprawy z sądów, by skorzystać z ustawy 
o zwrocie świadczeń zawieszonych im w 2011 r.
    Udało się nam uzyskać deklarację władz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, że wycofa swoje apelacje w procesach o zwrot emerytur zawieszonych w październiku 2011 r. Zakończenie tych spraw w sądzie pozwoli emerytom na szybkie odzyskanie świadczeń na podstawie wchodzącej w przyszłą środę, 19 lutego, ustawy o ustaleniu i wypłacie emerytur, do których prawo uległo zawieszeniu w okresie od 1 października 2011 r. do dnia 21 listopada 2012 r.
    http://prawo.rp.pl/artykul/757955,1086763-Zawieszona-emerytura--zwrot-po-wniosku-emeryta-i-wycofaniu-przez-ZUS-apelacji-w-sadzie.html

    OdpowiedzUsuń
  19. Bardzo proszę o informację, czy do ZUS należy dostarczyć zaświadczenie o uzyskanych dochodach za 2011,2012 od których potrąca się składki ZUS,czy należy doliczyć nagrodę jubileuszową. Krystyna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przecież Zakład Pracy dostarczył do ZUS zaświadczenia o uzyskanych dochodach za 2011 i 2012. My już nie musimy. A może się mylę ? Przecież byłoby to bez sensu. Szkoda lasu!!!

      Usuń
    2. Ty składasz oświadczenie o dochodach a Zakład Pracy potwierdza ,że mówisz prawdę. Nie które zakłady nie wiedzą ,ze pobierasz emeryturę ( bo emeryt nie chce by Zakłady wiedziały o Twojej emeryturze i nie wystąpił o ulge podatkową w swoim Zakładzie)

      Usuń
    3. Mój zakład Pracy dostarczał do ZUS-u zaświadczenia o dochodach. I wcale nie na moją prośbę.

      Usuń
    4. Ciekawe skąd wiedział ,że jesteś emeryką ?. Jeśli Zakład ma informację ,że jesteś emerytką to ma obowiązek zawiadamiać Zus o uzyskanych dochodach pracownika.

      Usuń
  20. Od nagrody jubileuszowej nie odprowadza się składek na ubezpieczenie społeczne.Nie wchodzi więc ona do dochodów weryfikowanych przez ZUS.
    Tak bez nagrody

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nieprawda, albo ółprawda. ZUS bierze pod uwagę dochody w przypadku "młodszych" emerytów. Nagroda jubileuszowa nie jest brana pod uwagę tylko przy Rp-7.

      Usuń
    2. czy nie odwrotnie.ma być dochód ozusowany

      Usuń
    3. Jak to jest właściwie z tą nagrodą jubileuszową,podawać,czy nie,są już 2 wersje

      Usuń
    4. Ludzie, nagroda jubileuszowa oraz odprawa emerytalna nie jest OZUSOWANA , czyli wartość nagrody nie powoduje wzrostu wskaznika w ZUS.

      Od obydwu świadczeń płacimy tylko podatek.

      Usuń
    5. Z-d pracy pytał mnie do jakich celów takie zaswiadczenie w rozbiciu na m-ce jest potrzebne (może tez być do celów kredytowych i wtedy podaje sie wszystkie przychody), do celów ZUS nie podaje sie ani nagrody jubileuszowej, ani odprawy emerytalnej, ani żadnych wypłaconych swiadczeń z funduszu socjalnego (np. dofinansowanie do urlopu, do kultury), zadnych wypłaconych odszkodowań np. z tytułu wypadku

      Usuń
  21. dziękuje Krystyna

    OdpowiedzUsuń
  22. Witam Pani Ireno z Biłgoraja,zastanawiam się, czy nie lepiej w naszym przypadku byłoby złożenie wniosku do ZUS i poinformowaniu,że sprawa została przekazana do ponownego rozpatrzenia w SO,wówczas to ZUS będzie musiał wystąpić o umorzenie,tylko nie wiem ,czy to nie wydłuży sprawy, Krystyna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Pani Krystyno. Dopiero dzisiaj odczytałam Pani wpis i się odzywam. No nie wiem czy będzie musiał. Przecież ZUS nie ma w tym zadnego interesu. Będzie czekał na zakończenie drogi sądowej. Przecież to nie ZUS zwrócił sprawę do ponownego rozpatrzenia. Myślę, że to ile będziemy czekały zależy tylko od nas.Że jednak trzeba poczekać na wrot akt do SO /"trzymając rękę na pulsie"/ i natychmiast wycofać wniosek. "Nasz" sąd jest "przyjazny" emerytom, myślę więc, ze nie będzie zwlekał z umorzeniem sprawy. Dzisiaj będę dzwoniła do koleżanek /trzech/, które miały w listopadzie 2013 sprawy zawieszone i napewno już złozyły pisma o wycofaniu wniosków - tak myslę. Po rozmowach napiszę co się dowiedziałam. Irena

      Usuń
  23. Ja doczekałam się terminu rozprawy w SA po 9 m-ach czekania. Na to wygląda, że 5 marca będę miała zakończoną drogę sądową. Pozdrawiam Wiga

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja czekałam na termin rozprawy w SA Wrocław 8 miesięcy.
      Rozprawa miała się odbyć w lutym
      Moja obecność była nieobowiązkowa.
      Dzisiaj zadzwoniłam do Wrocławia i tu niespodzianka.
      Rozprawa się nie odbyła ponieważ ZUS nie potwierdził,że otrzymał zawiadomienie o terminie rozprawy,przynajmniej takie nie wpłynęło do SA Na moje pytanie co dalej,pani mnie poinformowała,że wszystko zacznie się od nowa..Będzie wyznaczony nowy termin rozprawy,ja dostanę zawiadomienie i ZUS też.Nadmienię,że w SO wygrałam. H.O

      Usuń
    2. Moja sytuacja jest trochę inna , to ja wnosiłam apelację.Wiga

      Usuń
    3. H.O.
      Na pewno nie jesteś w stanie udowodnić, czy rzeczywiście ZUS nie otrzymał stosownego zawiadomienia w czasie.
      Pamiętaj jednak aby w dniu 19 lutego złożyć wniosek do ZUS o wypłatę zaległych świadczeń.

      Usuń
    4. An.9:39
      Sytuacji nie zmienisz ale tylko dla siebie możesz sprawdzić czy sąd takie zawiadomienie do ZUS wysłał, w jakim terminie przed rozprawą i czy bylo przesłane za potwierdzeniem odbioru. Teraz spraw sądowych nie prowadzi Poczta Polska więc takie nieprzyjemne okoliczności związane z doręczeniami mogą zaistnieć.

      Usuń
  24. Czy ktoś wycofywał sprawę z sądu apelacyjnego, gdy był wyznaczony termin rozprawy proszę o wiadomości

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam. Napisałam cofniecie apelacji dwa dni przed rozprawą. Sad nie przyjął cofnięcia sprawa się odbyła. Wyrok zapad z wynikiem "oddalenie apelacji i podtrzymanie wyroku sądu okręgowego. Na rozprawę się nie wstawiłam (wstawiennictwo było nieobowiązkowe). Po rozprawie zadzwoniłam do sądu ,aby dowiedzieć się o wyroku. Napisałam pismo o przesłanie mi wyroku z uzasadnieniem. Jeżeli masz teraz sprawę to jeżeli będziesz pisać o postanowienie wyroku to nie pisz z uzasadnieniem, bo to już jest nie potrzebne a tylko przedłużasz czas oczekiwania. Pozdrawiam Jadwiga

      Usuń
    2. Dzięki za odpowiedź. Pozdrawiam

      Usuń
  25. Niedawno Krzysztof protestował przeciwko zamieszczaniu na blogu linków do "kontrowersyjnych" mediów.
    Dzisiaj wszystkie media pełne są doniesień na temat przetargu w ZUS, np:

    http://www.tvn24.pl/niejasnosci-wokol-przetargu-zus-za-600-mln-zl-zadanie-pisemnych-wyjasnien,398170,s.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Nasz" wice-minister MPiPS, Marek Bucior, jest Prezesem Rady Nadzorczej ZUS. Oj, będzie się działo... ;)

      Usuń
    2. z niejaką Fedak co to jest doradcą w centrali ZUS tworzą iście diabelski duet - masz racje anonimowy z 13:44 będzie się działo już ktoś pisał na blogu że Kamysz ma pomysły zabawienia się w Janosika grecko hiszpańskiego z pomysłami ile i komu zabrać a komu nie dać wcale

      Usuń
    3. Czy można coś wygrać kiedy gra się ze samym sobą? -oczywiście nikt nie stoi na przeszkodzie.

      Usuń
    4. Sorry - ale taki mamy rząd, który jest prześladowany przez liczne choroby!

      http://vod.gazetapolska.pl/6205-sorry-rzad-jest-chory-jan-pietrzak-felieton

      Życie to polityka, warto posłuchać - bardzo aktualne!

      Usuń
    5. Ruszyła obrona… ;)

      "Oświadczenie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych" (z aktualności ZUS, 13.02.2014):

      http://www.zus.pl/default.asp?p=1&id=1&idk=2234


      Z aktualności ZUS (14.02.2014): „Janusz Palikot pisze nieprawdę”:

      http://www.zus.pl/default.asp?p=1&id=1&idk=2235

      Usuń
  26. Witam. Pani Wigo czy od policzonej zaległej emerytury odlicza się tylko podatek 18%. czy jeszcze inne składki. Jadwiga

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani Jadziu , tak jak podpowiada anonim z 14:04 i 14:16.Od emerytury potrąca się podatek i zostaje wtedy kwota, którą Pani otrzyma na rękę. Wiadomo, że z kwoty podatku potrącają zdrowotne .Dla nas istotne jest, że na rękę otrzymamy kwotę po potrąceniu zaliczki na podatek. Pozdrawiam Wiga

      Usuń
  27. Tylko podatek x

    OdpowiedzUsuń
  28. No i indywidualną składkę zdrowotną (poza tą, co wliczana jest w ramach podatku)

    OdpowiedzUsuń
  29. Dzisiaj dostałam z SO odpis wyroku z dnia 5 listopada 2013 r.(wygrana) i napisane tam jest, że przyznają mi odsetki za okres od dnia 27 grudnia 2012 r. do dnia wypłaty. Naprawdę jestem zaskoczona dlaczego taka data. W ustawie nie doczytałam się tak naprawdę od kiedy te odsetki. Powinny chyba być przyznane od momentu powstania zaległości. Pozdrawiam wszystkich blogowiczów - Hanna B.

    OdpowiedzUsuń
  30. Hanno B;
    Nie rozumiem która data Ci nie odpowiada. A może nie odpowiada Ci zakres czasowy?
    Zgodnie z ustawą z dnia 13 grudnia 2013r. odsetki przysługują od dnia zawieszenia Ci świadczeń aż do dnia wejścia ustawy w życie, czyli do dnia 19 lutego 2014r.

    OdpowiedzUsuń
  31. Chodzi mi o datę 27 grudnia 2012, Emeryturę wstrzymano od października 2011 r. Więc myślałam że od tej daty odsetki będą liczone. Hanna B.

    OdpowiedzUsuń
  32. Osoby, które nie poinformowały zakładu pracy , że pobierają emeryturę ( chociaż zastanawiam się jak to możliwe ) popełniają przestępstwo skarbowe ponieważ korzystają w zakładzie pracy z kwoty wolnej od podatku i w ZUS również a tego nie wolno robić. To, że osoba dwa razy korzysta z wolnej kwoty od podatku wyjedzie przy rozliczeniu rocznym PIT. Mo,ze komuś się ida, przez kilka lat w ten sposób oszukiwać ale wczesniej czy póżniej Urząd Skarbowy wychwyci to a wtedy będą bardzo przykre konsekwencje, a to są bardzo duże kary. Ja kiedyś zarobiłam dodatkowo 36 zł w styczniu któregoś tam roku i po roku czasu
    zapomniałam o tym i nie doliczyłam tego w następnym roku do rozliczenia. Musiałam zapłacić tą kwotę i 480zł kary ( po ubłaganiu pracownika skarbówki, bo kara miała być wieksza ) a jeszcze ile wyjasnień musiałam pisać, z pięć razy wzywali mnie do U.skarbowego w celu zeznań. A jeżeli ktoś przez kilka lat uprawia taki preceder to skutki mogą być opłakane. Ale też się zastanawiam czy te osoby piszą prawdę, że w zakładzie pracy nikt nie wie, że oni pobierają emeryturę. Przecież, jeżeli te osoby pracują to zapewne doliczają sobie okres zatrudnienia co kwartał, czy pół roku, bo to się zwiększa emerytura. Więc muszą pobrać z zakładu pracy zaświadczenie, że pracowali, musi być wykazane, czy przebywali na zasiłku chorobowym lub urlopie bezpłatnym, czy była odprowadzana składka na ZUS. Do kredytów zakład pracy takich zaświadczeń nie wystawia.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przestępstwa nikt nie popełnia, ponieważ w rozliczeniu z Urzędem Skarbowym to wyjdzie i trzeba zapłacić. Uczciwość jest cnotą a krętactwo grzechem.
      Pozdrawiam
      Ewa

      Usuń
    2. wszystko o czym piszesz nie jest prawdą, wcale nie trzeba zgłaszać do zakładu pracy zaprzestania pomniejszania podatku o wolną kwotę, można to zrobić w ZUS-e, a co do zaświadczeń, to je się przedkłada w ZUS-e nie koniecznie wtedy gdy pobiera się kwotę emerytury, bez tego świadczenia też się składa, i emerytura (nawet nie wypłacana) jest zmieniana.
      Tu nie ma żadnych nadużyć.
      JS

      Usuń
    3. Jest to nadużycie i to duże.Ale to do czasu!

      Usuń
    4. Takie zatajenie przed US nie jest możliwe, bo ktoś, kto ma kilka źródeł dochodu otrzymuje kilka Pit-ów i wtedy robi roczne rozliczenie. W rocznym rozliczeniu odlicza tylko jedną ulgę.
      Nie popełnia żadnego przestępstwa, ma najwyżej niedopłatę podatku i w rocznym rozliczeniu ją zwraca.

      Usuń
  33. Odsetki od momentu powstania zaległości, czyli od zawieszenia (np. od 20.X.2011) a data 27 grudnia 2012 - chyba coś sie sądowi pomyliło

    OdpowiedzUsuń
  34. Od 36 zł - to domiar za ukrycie przychodu, bo nawet odsetki podatkowe z główna kwotą liczone od 2000 r. do końca 2013 wyniosłyby razem tylko 125 zł. Nie ma co straszyć, bo nie da się w PIT zastosować 2 x kwoty wolnej od podatku. Sami przecież przepisujemy z 2 PITów (z ZUS i Z-du Pracy) dane, a przy obliczaniu podatku stosujemy tylko 1 kwotę wolna od podatku (robi to za nas od razu program komputerowy) i trudno sie pomylić

    OdpowiedzUsuń
  35. S.A.w Poznaniu za to przyspiesza sprawy apelacji z ZUS po wygranej w S.O. wyroki pozytywny dla ZUS rozprawa trwa 4 minuty potem wypraszają odczytanie wyroku już ustalone parę minut i koniec po sprawie

    OdpowiedzUsuń
  36. przepraszam wynik pozytywny dla mnie w S.O.. ZUS wniósł apelację do S.A. czekałam na rozprawę 8 miesięcy w S.A. przegrana rozprawa trwa 4 minuty potem wypraszają odczytanie wyroku już ustalone parę minut i koniec po sprawie z godziny 18.32 się pomyliłam

    OdpowiedzUsuń