Strony

10 września 2013

Słów kilka od Mecenasa Giedrojcia 4

Drodzy Państwo!

W związku z przeładowaniem komentarzy pod poprzednim
postem bardzo proszę o przeniesienie dyskusji pod ten post.

202 komentarze:

  1. Czy nie byłoby zasadne, żebyśmy wyszli w tych dniach pod sejm , co kto ma kilofy. motyki z działek i pokazali na co nas stać. Co oni z nas robią? Co oni z nas robią....Gorze mi.

    OdpowiedzUsuń
  2. Gdybym tylko mieszkala w Warszawie to bym sie przylaczyla do strajku.Dosc juz tych oszustw i grania spoleczenstwu na nosie.
    Trzymaja sie stolkow jakby byli przyklejeni do nich klejem i wcale nie mysla o nas tylko o sobie i swoich . A MIALO BYC TAK PIEKNIE. Czekam na ten dobrobyt ponad 50 lat a tu coraz gorzej.

    OdpowiedzUsuń
  3. CHYBA ŹLE WYCHOWALIŚMY NASZĄ MŁODZIEŻ, CHYBA NIE POTRAFI PATRZEĆ PERSPEKTYWICZNIE NA SWOJĄ PRZYSZŁOŚĆ I DOKONUJE BŁĘDNYCH WYBORÓW PRZY URNACH WYBORCZYCH. SMUTNA REFLEKSJA. CO Z TĄ POLSKĄ, JAKIE JEJ LOSY?

    OdpowiedzUsuń
  4. Młodzi żyją dniem dzisiejszym nie myślą o przyszłości ale przyjdzie im się kiedyś ocknąć i wtedy będzie już za pózno. Niech dalej głosują na tych fircyków z PO to pójdą z torbami z głodowymi emeryturami a za granicą już teraz naszych nie chcą.Dla młodych w dzisiejszych czasach ważny jest blichtr i taki papierowo- reklamowy pseudo kapitalizm jaki oferuje dzisiejsza skorumpowana władza. Trzeba Przegnać to towarzystwo i dołączyć się do tych co chcą to zrobić

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba zacząć pracę oddolną, zacząć od dzieci i wnuków. To ma być ich Ojczyzna, gdzie będą prawdziwymi gospodarzami. Nie mogą być tylko najemnikami wzbogacającymi obcy kapitał! Trzeba takich rządzących, dla których priorytetem będzie tworzenie nowych miejsc pracy, budowanie mieszkań oraz żłobków i przedszkoli. Trzeba zatrzymać naszą młodzież, tu jest ich miejsce wywalczone przez przodków "...KRWIĄ I BLIZNĄ..."

      Usuń
    2. Biedni naiwni, że przyjdą INNI i im wszystkim będzie lepiej!!!

      Usuń
    3. ad.08:53
      GORZEJ BYĆ NIE MOŻE !!!

      Usuń
  5. Hm,takie będą Rzeczpospolite,jakie młodzieży chowanie. A ja zupełnie nie wiem co się stało z ludźmi po 1980 roku :( H.W.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zmanipulowani przez obcą propagandę sączącą się z mediów bazujących na obcym kapitale.
      Wizja nowoczesności i globalizacji, która ma na celu wyprzeć naszą tradycję i wartości chrześcijańskie. Pozbawieni edukacji historycznej i literatury - stają się bezmyślną masą, którą łatwo sterować.

      Usuń
    2. Prawda.NIESTETY!

      Usuń
  6. a kiedy STOWARZYSZENIE??

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie wiem czy jest konieczne. Czarno na białym wiadomo od samego początku, że ukradziono nam pieniądze w oparciu o niekonstytucyjne przepisy. Od początku dla większości prawników było to też jasne. Pozostała nam do końca droga prawna, włącznie z SN i ETPCZ. H.W.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli chodzi o sądy to i SN nas lekceważy czyli tych SPRZED. TPCz też jest pod znakiem zapytania i tam się czeka b.długo.

      Usuń
  8. Tych urzędników z ministerstwa którzy produkują niekonstytucyjne przepisy powinno się postawić przed trybunałem .premiera również niestety,

    OdpowiedzUsuń
  9. Zastanawiam się, czy w Tabeli 28 B, z Załącznika nr 13 do „Projektu ustawy budżetowej na rok 2014” kwota 961, 527 mln zaksięgowana jako „pozostałe zmniejszenia” może być kwotą zaplanowaną na zwrot zawieszonych świadczeń? Jest bardzo zbliżona do kwoty 971, 1 mln (zwrot emerytur z waloryzacją 2012 i odsetkami do lipca 2013) wyliczonej przez ZUS dla potrzeb senackiego projektu ustawy „rekompensacyjnej”.

    W żadnym innym miejscu w dokumentach dołączonych do projektu budżetu 2014 nie udało mi się znaleźć jakiegokolwiek jednoznacznego odniesienia do środków, które można by uznać za zabezpieczone na poczet wypłaty świadczeń przewidzianych w rządowym projekcie ustawy „rekompensacyjnej”.

    Projekt ustawy budżetowej 2014 oraz dokumenty, o których wspominam (w tym załączniki do projektu) są od niedawna dostępne na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji:

    http://legislacja.rcl.gov.pl/lista/2/projekt/177059/katalog/177097

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na stronie BiP MPiPS zamieszczono właśnie projekt ustawy "rekompensacyjnej" z dnia 9 września 2013, po poprawkach.
      kibic

      http://www.mpips.gov.pl/bip/projekty-aktow-prawnych/projekty-ustaw/ubezpieczenia-spoleczne/ustawa-o-wyplacie-emerytur-do-ktorych-prawo-uleglo-zawieszeniu-w-okresie-od-dnia-1-pazdziernika-2011-r-do-dnia-21-listopada-2012-r-/

      Usuń
    2. Gratuluję wszystkim!
      Pozdrawiam, kibic

      Usuń
    3. Dziękuję za info i link.

      Usuń
    4. Kibicu dzięki.Nastąpiło jakieś przyspieszenie w sprawie. Przeczytałam i wszystko jest na dobrej drodze. Jeżeli chodzi o środki na wypłatę to w piśmie z dnia 10.09.2013 do Komitetu Rady Ministrów mówi się o wypłacie w 2013 roku . Dawno mnie nie było mam zaległości , zaczęłam czytać od najnowszych wpisów, a tu taka dobra informacja, której wczoraj jeszcze nie było .Pozdrawiam wszystkich Irena z Lubuskiego

      Usuń
    5. KIBICU -- WIELKIE DZIĘKI!!!
      Jest nadzieja.Projekt chyba ok.
      Ale pozostała cierniowa droga prowadząca do zatwierdzenia tego projektu: sejm, senat i prezydent. Czy zaplecze sejmowe koalicji rządzącej poprze go w głosowaniach?
      Poza tym, ciekawe, kiedy ten projekt trafi do ustawodawcy.
      Na razie, moim zdaniem, nie wycofujemy odwołań od decyzji ZUS z sądów.
      Pozdrawiam wszystkich bardzo serdecznie!
      Daniela

      Usuń
    6. Czy ktokolwiek wie (może kibic ?) , co oznacza art. 6 tego projektu - jedyny artykuł , który ma dotyczyć zawieszonych , którym już wypłacono emeryturę na podstawie wyroku sądu? Dla mnie art. 6 jest całkowicie niezrozumiały - czy to jest napisane po chińsku ?Co to jest "podstawa obliczenia emerytury"? Chcą ją zmniejszyć także tym , którym wypłacono już świadczenia na podstawie prawomocnego wyroku sądu. Komu i dlaczego ? Dlaczego art. 6 napisany po chińsku ? Znowu chcą emerytów wysłać do sądów - bo taki artykuł każdy ZUS i sąd będą interpretowały po swojemu. Pozdrawiam - wkurzona zawieszona

      Usuń
    7. W tym projekcie ani słowa o odsetkach dla tych , którym sądy prawomocnymi wyrokami przyznały wypłatę zawieszonej emerytury , ale bez odsetek ! Tak było w 99% przypadków . Czyli ci , co walczyli w sądach , będą znowu pokrzywdzeni - ustawa im coś tam zmniejszy na podst. art.6, ale o odsetki będą musieli się znowu tłuc po sądach - z niewiadomym skutkiem.

      Usuń
    8. Dlaczego się mówi o ponownym ustaleniu prawa do emerytury dla "pełnoletnich"?. Czy dobrze rozumiem - czy chodzi o 'wepchnięcie " ich pod nowe przepisy , które nakazują zmniejszenie kapitału o kwotę pobranych wcześniejszych emerytur?

      Usuń
    9. Do Kibica : Czy Pan (i) się orientuje , czy i gdzie można zgłaszać uwagi do projektu z 9 września?

      Usuń
    10. Anonimowy z 09:00
      Dla niepełnoletnich - którzy nie ukończyli 60 i 65.
      R.W.

      Usuń
    11. Tak, projekt uwzględnił wszystkie uwagi zawarte w misternie wypracowane przez Panie z bloga uwagi- za co należą się słowa podziękowań. Uchwalenie ustawy to druga sprawa, czas powinien działać na korzyść nadwątlonego budżetu ; zatem szybko. Presja OFE powinna też odegrać swoją rolę. Dziękuję D.

      Usuń
    12. w misternie wypracowanych przez Panie z bloga uwagach (oczywiście)pardon!

      Usuń
    13. Jeśli wypłacono bez odsetek to przy uchwalonej ustawie w takim kształcie powinna być dopłata. Tak mi się wydaje.

      Usuń
    14. Bardzo przepraszam ponieważ mam problem z otworzeniem podanego linku.
      Prośba do Państwa i Pani Danieli czy to też jest korzystne dla nas tj dla tych SPRZED? I CZY TEŻ DOT. TYCH CO W TYM ROKU UKOŃCZYLI 60 LAT?
      Jeszcze raz BARDZO PRZEPRASZAM i DZIĘKUJE ZA ODPOWIEDŹ I CIERPLIWOŚĆ.
      Pozdrawiam Krystyna

      Usuń
    15. Krystyno, nie ma tam podziału!
      Dziękuję za zaufanie! Również pozdrawiam!

      Usuń
    16. Szanowni Państwo, ponieważ kilka osób prosiło mnie o opinię w sprawie niektórych rozwiązań dotyczących nowego projektu ustawy, muszę poinformować, że zagadnienia prawne wykraczają poza moje kompetencje, które obejmują raczej jak najpełniejsze wykorzystywanie dostępnych możliwości "lobbowania" społecznego.
      Dlatego "odbijam piłeczkę" i doradzam zwrócenie się o fachową pomoc do prawników, którzy na tym blogu "wspierają i udzielają pomocy prawnej". Piszę to bez ironii - przyszedł moment, kiedy wypowiedzi prawników bardzo by się przydały.

      Ze sposobu przedstawienia poprawionej wersji rządowego projektu ustawy wynika, że etap konsultacji międzyresortowych i społecznych został zamknięty, po uwzględnieniu w projekcie zasadniczych przesłanych uwag. Jeśli widzą Państwo jakiekolwiek niejasności, czy zagrożenia, jakie mógłby nieść projekt w obecnej postaci, to należałoby skorzystać z możliwości kontaktu z posłami i komisjami sejmowymi, które będą pracowały nad projektem po jego przyjęciu przez Radę Ministrów i skierowaniu do Sejmu.

      Ciekawe będzie także działanie senackiej Komisji Ustawodawczej w sprawie przygotowywanego projektu z druku 408, które poznamy już 18 września.

      Życzę dalszych sukcesów w dochodzeniu swoich praw i serdecznie pozdrawiam, kibic

      Usuń
    17. A co w sytuacji , kiedy ktoś składał w ZUS co kwartał zaświadczenia o stażu - to się nie bedzie liczyło do emerytury , tylko waloryzacja? Co to znaczy "należna emerytura'?

      Usuń
    18. Kibicu a czy mozesz ten projekt z dnia 9 wrzesnia po poprawkach wrzucic na blog?????DZIEKI

      Usuń
    19. KIBICU,

      SERDECZNE DZIĘKI!!!
      Za wiadomość dzisiejszą i każdą inną. To Twoje informacje mobilizowały nasze szare komórki do wiekszej aktywności.

      Byłeś/aś zawsze wtedy gdy mieliśmy chwile słabości, może "drugimi myślami" były nawet chwile zwatpienia.

      Wierzyliśmy, że nie możemy się poddać, że za wyrządzone szkody nie tylko w sensie materialnym ale również, a może przede wszystkim, psychicznym ktoś musi kiedyś zapłacić.
      DZIEKUJĘ I ŻYCZĘ CI WIELU SUKCESÓW
      JESTEŚ WSPANIAŁYM CZŁOWIEKIEM I TAKIM POZOSTAŃ
      pozdrawiam serdecznie
      Ula05

      Usuń
    20. Ulu 05 czy pozwolisz, że podpiszę się pod Twoim podziękowaniem dla Kibica.Wszystko co napisałaś jest prawdą. Pozdrawiam Cię serdecznie i miło mi Cię usłyszeć na blogu Wiga

      Usuń
    21. Wigo.
      Ja również witam Cię serdecznie.
      Rozumiem, że odpoczęłaś a po odpoczynku - wygląda na to, że trudno nam będzie już dyskutować bo sprawy chyba??? idą w kierunku prawidłowym.
      Bardzo cenię sobie Twoją umiejętność logicznego myślenia.
      pozdrawiam
      Ula05

      Usuń
    22. Do Anonimowego 11 września 2013 08:54 oraz wszystkich innych:
      Art. 6. 1. Podstawę obliczenia emerytury, o której mowa w art. 24 ustawy o emeryturach
      i rentach z FUS, do której prawo ustalono po dniu 31 grudnia 2012 r. ustala się ponownie,
      jeŜeli po przyznaniu tej emerytury nastąpiła wypłata wcześniej przyznanej, zawieszonej
      emerytury.
      2. Ponowne ustalenie podstawy obliczenia emerytury polega na pomniejszeniu
      podstawy obliczenia emerytury, określonej w decyzji organu rentowego, ustalającej prawo
      do emerytury na podstawie art. 24 ustawy o emeryturach i rentach z FUS, o kwotę wypłaty
      zawieszonej emerytury, w wysokości przed obliczeniem zaliczki na podatek dochodowy
      od osób fizycznych i składki na ubezpieczenie zdrowotne.

      Ten zapis dotyczy wszystkich którzy nadal pracują, nie zwolnili się i na mocy art.24 ustawy z FUS będą chcieli przejść na emeryturę podstawową. Wtedy do przeliczenia emerytury podstawowej odejmą od kapitału początkowego wszystkie pobrane wcześniejsze emerytury (łącznie z tym wypłaconym wyrównaniem).

      pozdrawiam
      Elżbieta z Łodzi

      Usuń
    23. Sorry, raczej emerytury powszechnej a nie podstawowej. Emeryturę powszechną można przeliczyć, gdy złoży się świadectwo pracy i uzyska wiek emerytalny (liczony już wg znowelizowanej od stycznia 2013 r. ustawy tj. kobieta 60 lat + .... m-cy

      Usuń
    24. Do Anonimowy z 9:07 ; Nie , własnie art. 24 UoEiR z FUS mówi o tych , którzy osiągnęli powszechny wiek emerytalny. Tym pomniejszą podstawę obliczenia emerytury o kwotę wcześniejszych emerytur , wypłaconych na podstawie wyroku sądu , i wcześniej.Takich jest chyba dość sporo , jak nie większość.

      Usuń
    25. Do Anonimowy z 9:07 ; Nie , własnie art. 24 UoEiR z FUS mówi o tych , którzy osiągnęli powszechny wiek emerytalny. Tym pomniejszą podstawę obliczenia emerytury o kwotę wcześniejszych emerytur , wypłaconych na podstawie wyroku sądu , i wcześniej.Takich jest chyba dość sporo , jak nie większość.

      Usuń
    26. Do Elżbiety z Łodzi z 17:19: Ten art. 6 mówi wyraźnie o tych , których prawo do emerytury powszechnej zostało juz ustalone na podst . ART. 24. - przed wyrokiem sądu . Jeżeli sąd nakazał wypłatę "zaległych" - to ZUS pomniejsza podstawę już obliczonej emerytury o kwotę wypłaconych , zasądzonych przez sąd emerytur.

      Usuń
  10. Czy ktoś mógłby powiedzieć jak długo czeka się na sprawę w SA w Krakowie .B.B.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo długo. Moja kolezanka czeka od XI 2012 i jeszcze nie ma zawiadomienia o terminie.Nie dzwoni do Sekretariatu , bo boi się by to nie przyspieszyło terminu. Zazwyczaj 1,5 miesiaca wcześniej zostaje wyslane zawiadomienie o terminie.

      Usuń
    2. ja mam na 7 listopada w Krakowie, ale nie apelacje tylko SO, a co z tego wyjdzie to się okaże. Pozdrawiam belfer

      Usuń
  11. Dzięki radom Kibica,któremu jeszcze raz dziękuję za wsparcie a naszej akcji z wysyłaniem pism został osiągnięty cel co do ujęcia wszystkich pokrzywdzonych w ustawie rekompensacyjnej. Jest to ogromny sukces nas wszystkich na blogu , pomimo kładzonych kłód pod nogi i złośliwości czynionych co do niektórych blogowiczów. Jest takie powiedzenie "Co dwie głowy to nie jedna" Nasze dyskusje dały efekty i za to dziękuję wszystkim i pozdrawiam serdecznie.Wiga

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło słyszeć takie podziękowanie ja też się po tym podpisuję. Ujęcie wszystkich pokrzywdzonych wielkie słowa Pani Wigo, tylko chciałabym się znależć z Wami
      a nie mam nadzieji,otóż moja sytuacja specyficzna
      ponieważ nabyłam prawa a nie skorzystałam bo nie złożyłam wniosku w odpowiednim czasie tylko złożyłam po osiągnięci wieku 60 lat czyli zawieszona emerytura maj 2012r przed ogłoszeniem wyroku TK - do chwili obecnej,gdyż nie mogę się zwolnić na jeden dzień, czy mam jakąś nadzieję o wypłatę zawieszonej emerytury według nowego projektu ustawy bez zwalniania się z pracy? Będę bardzo wdzięczna za podpowiedź gdyż Pani jest na bieżąco z paragrafami nowej ustawy czy takie osoby jak ja są brane pod uwagę?.
      Pozdrawiam serdecznie Ania

      Usuń
    2. Pani Anno z ustawy rekompensacyjnej mogą skorzystać osoby , które wnioski o nabycie prawa do emerytury i realizację nabytego prawa złożyły przed 2011r.w okresie gdy nie obowiązywał art.103ust.2a ustawy emerytalnej.a więc od stycznia 2009 do 31 grudnia 2010r.i vacatio legis /od stycznia 2011 do 30 września 2011r/choć tu nie jestem pewna na 100%. Jeżeli złożyła Pani wniosek w maju 2012r/o ile dobrze zrozumiałam/ to ustawa Panią nie obejmie ponieważ od 1 stycznia 2011r. znów obowiązuje art.103a , który mówi, że chcąc pobierać emeryturę należy najpierw rozwiązać stosunek pracy.Pozdrawiam Wiga

      Usuń
    3. Pani Wigo, proszę wybaczyć, ale trochę się Pani w tych objaśnieniach "zapętliła" (powtarza Pani zwroty i daty które sądy przywołują aby odmówić pierwszej grupie emerytów). Cytuję art.2 projektu ustawy z 9.09.2013:
      Art. 2. Emerytura, o której mowa w art. 1, zwana dalej „zawieszoną emeryturą"
      przysługuje emerytowi, który spełnia łącznie następujące warunki:
      1) nabył prawo do emerytury przed dniem 1 stycznia 2011 r.;
      2) prawo do emerytury zostało zawieszone na podstawie przepisów wskazanych w art. 1
      w związku z kontynuowaniem przez emeryta po dniu 30 września 2011 r. zatrudnienia
      bez uprzedniego rozwiązania stosunku pracy z pracodawcą, na rzecz którego
      wykonywał ją bezpośrednio przed dniem nabycia prawa do emerytury.

      Usuń
    4. Być może nieprecyzyjnie się wyraziłam, dziękuję za zwrócenie uwagi.Pozdrawiam Wiga

      Usuń
  12. Bardzo dziękuję Anonimowi z 10.09.13 z godz. 21:57 i 22:00 za informację co wpisać w pkt. III i V Skargi do ETPCz - serdecznie pozdrawiam - Elżbieta z Warszawy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To od H.W. - zapomniałam się podpisać. Powodzenia! H.W.

      Usuń
  13. Bardzo serdecznie dziekuje Panu Kibicowi ,Panom Senatorom ,Panu Marianowi, Panu Krzysztofowi,Widze, Danieli,Baszce, oraz wszystkim zaangazowanym w nasze sprawy za bezinteresowna pomoc i zaangazowanie w odzyskanie naszych emerytur.
    Pozdrawiam i zycze zdrowia.
    Alicja z Czestochowy.

    OdpowiedzUsuń
  14. Ponieważ projekt ustawy jest niezwykle ważny, a są osoby ,które nie mogą go odczytać ze stron Ministerstwa prosimy uprzejmie o umieszczenie go lub skrótu na blogu . /za każdym razem blokuje mi się dostęp do projektu/

    OdpowiedzUsuń
  15. Oczywiscie UliO5 i Pani Izie ,Jot z Pomorza,
    ,mec Karolinie Miara,Panu mec.Giedrojciowi i wszystkim,
    ktorych pominelam bardzo dziekuje.
    Alicja z Czestochowy

    OdpowiedzUsuń

  16. Art. 1. Ustawa określa zasady ustalenia i wypłaty emerytury, do której prawo zostało
    zawieszone na podstawie art. 28 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy
    o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726, z 2011 r.
    Nr 291, poz. 1707 oraz z 2012 r. poz. 1285) w związku z art. 103a ustawy z dnia 17 grudnia
    1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2009 r.
    Nr 153, poz. 1227, z późn. zm.1)), zwanej dalej „ustawą o emeryturach i rentach z FUS”,
    w okresie od dnia 1 października 2011 r. do dnia 21 listopada 2012 r.
    Art. 2. Emerytura, o której mowa w art. 1, zwana dalej „zawieszoną emeryturą"
    przysługuje emerytowi, który spełnia łącznie następujące warunki:
    1) nabył prawo do emerytury przed dniem 1 stycznia 2011 r.;
    2) prawo do emerytury zostało zawieszone na podstawie przepisów wskazanych w art. 1
    w związku z kontynuowaniem przez emeryta po dniu 30 września 2011 r. zatrudnienia
    bez uprzedniego rozwiązania stosunku pracy z pracodawcą, na rzecz którego
    wykonywał ją bezpośrednio przed dniem nabycia prawa do emerytury.
    Art. 3. Przepisy ustawy nie mają zastosowania do emerytów, którym wypłata
    zawieszonej emerytury została ustalona na podstawie prawomocnego wyroku sądu,
    z wyjątkiem przepisów art. 6.
    Art. 4. 1. W celu obliczenia kwoty zawieszonej emerytury sumuje się emerytury
    w wysokości, w jakiej przysługiwałaby w okresie, o którym mowa w art. 1,
    z uwzględnieniem ich waloryzacji.
    1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 40, poz. 224, Nr
    134, poz. 903, Nr 238, poz. 1578 i Nr 257, poz. 1726, z 2011 r. Nr 75, poz. 398, Nr 149, poz. 887, Nr 168,
    poz. 1001, Nr 187, poz. 1112 i Nr 205, poz. 1203, z 2012 r. poz. 118, 251, 637, 664 i 1548 oraz z 2013 r.
    poz. 240.
    – 2 –
    2. Kwota zawieszonej emerytury, obliczona w sposób określony w ust. 1, przysługuje
    wraz z odsetkami ustalonymi w wysokości odsetek ustawowych, określonej przepisami prawa
    cywilnego.
    3. Odsetki, o których mowa w ust. 2, przysługują do dnia wejścia w Ŝycie niniejszej
    ustawy.

    OdpowiedzUsuń
  17. Art. 5. Emerytowi, który do dnia 31 października 2011 r. nie osiągnął wieku
    emerytalnego - 60 lat dla kobiet albo 65 lat dla męŜczyzn, kwotę zawieszonej emerytury,
    o której mowa w art. 4, ustala się po rozliczeniu emerytury za lata 2011 i 2012 na zasadach
    określonych w przepisach art. 104 ustawy o emeryturach i rentach z FUS.
    Art. 6. 1. Podstawę obliczenia emerytury, o której mowa w art. 24 ustawy o emeryturach
    i rentach z FUS, do której prawo ustalono po dniu 31 grudnia 2012 r. ustala się ponownie,
    jeŜeli po przyznaniu tej emerytury nastąpiła wypłata wcześniej przyznanej, zawieszonej
    emerytury.
    2. Ponowne ustalenie podstawy obliczenia emerytury polega na pomniejszeniu
    podstawy obliczenia emerytury, określonej w decyzji organu rentowego, ustalającej prawo
    do emerytury na podstawie art. 24 ustawy o emeryturach i rentach z FUS, o kwotę wypłaty
    zawieszonej emerytury, w wysokości przed obliczeniem zaliczki na podatek dochodowy
    od osób fizycznych i składki na ubezpieczenie zdrowotne.
    Art. 7. 1. Wypłata zawieszonej emerytury następuje na wniosek emeryta.
    2. Emeryt, o którym mowa w art. 5 ustawy, do wniosku o wypłatę zawieszonej
    emerytury jest zobowiązany dołączyć zaświadczenie o wysokości przychodów, o których
    mowa w art. 5.
    3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, składa się do organu rentowego, nie później niŜ
    w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w Ŝycie ustawy.
    4. Organ rentowy wydaje decyzję w sprawie ustalenia i wypłaty zawieszonej emerytury
    w terminie 60 dni od dnia wyjaśnienia ostatniej okoliczności niezbędnej do wydania
    tej decyzji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Art. 8. 1. Organ rentowy zawiesza postępowanie w przypadku gdy emeryt złoŜył, przed
      dniem wejścia w Ŝycie ustawy, odwołanie do sądu od decyzji tego organu w przedmiocie
      wypłaty kwoty zawieszonej emerytury.
      – 3 –
      2. Organ rentowy podejmuje na wniosek emeryta postępowanie zawieszone z przyczyny
      określonej w ust. 1, w przypadku gdy sąd wydał postanowienie o umorzeniu postępowania
      w związku z wycofaniem przez emeryta odwołania.
      Art. 9. W sprawach nieuregulowanych w ustawie stosuje się odpowiednio przepisy:
      1) art. 25, art. 95-98, art. 114 i 115, art. 116 ust. 1b-2, art. 118, art. 121-124, art. 125 ust. 1
      pkt 1 i 2 oraz ust. 2, art. 125a ust. 3 i 5, art. 128, art. 130 ust. 1-4, art. 132, art. 134 ust. 1
      pkt 5, art. 135-136b, art. 138 ust. 1, ust. 2 pkt 2 oraz ust. 3 i 6, art. 138a, art. 139 ust. 1
      pkt 1, 2, 4 i 6-10 oraz ust. 2-4, art. 140 ust. 4 i 5, 6 pkt 3 oraz ust. 6a-8, art. 141 ust. 1
      pkt. 1 lit. b, pkt. 2 i 3 oraz ust. 2-4 oraz art. 143 i 144 ustawy o emeryturach i rentach
      z FUS oraz przepisy wydane na podstawie art. 128a tej ustawy;
      2) art. 85 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych
      (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 z późn. zm.2)) oraz przepisy wydane na podstawie
      art. 85 ust. 2 tej ustawy;
      3) przepisy wydane na podstawie art. 25 ust. 4 ustawy z dnia 17 października 1991 r.
      o rewaloryzacji emerytur i rent, o zasadach ustalania emerytur i rent oraz o zmianie
      niektórych ustaw (Dz. U. Nr 104, poz. 450 z późn. zm.3)), pozostające w mocy
      na podstawie art. 194 ustawy o której mowa w pkt. 1;
      4) art. 4 ust. 1, 2, 4 i ust.7-9 oraz art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 13 stycznia 2012 r. o zmianie
      ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych
      innych ustaw (Dz. U. poz. 118).
      Art. 10. W ustawie z dnia z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu
      Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 153, poz. 1227, z późn. zm.) uchyla się
      art. 194c-194h.
      Art. 11. Ustawa wchodzi w Ŝycie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
      2)

      Usuń
  18. Dziękuje bardzo za obszerny tekst. Ale czy może ktoś MĄDRZEJSZY ode mnie przełożyć to na zrozumiały język. Za dużo tu jest art PRAWNYCH na których nie każdy a przynajmniej ja się nie znam. PRZYKRO MI.
    Bardzo proszę o zrozumienie i pomoc w ZROZUMIENIU.

    DZIĘKUJĘ :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No własnie pies jest pogrzebany w tych art. prawnych - znowu ZUS będzie miał pole do popisu. Najbardziej jednak zastanawia art. 6 oraz brak prawa do odsetek na mocy ustawy dla tych , którzy w sądach uzyskali 'zaległe" bez odsetek. Ciekawe tez , czy art. 6 odnosi się z urzędu do wszystkich zawieszonych , czy tez tylko do tych , którzy napiszą wniosek o skorzystanie z ustawy/ To jest zbyt piękne , żeby mogło byc prawdziwe . Obawiam się , że jest tu parę solidnych pułapek na zawieszonych , na pewno ten projekt jest mocno niejasny i będą znowu sprawy w sądzie.

      Usuń
    2. W moim przypadku rozprawa w sądzi okręgowym ma być za kilkanaście dni. Mam więc problem: pozew dotyczy zwrotu zaległej emerytury ale bez odsetek.
      Co zrobić? Odwołać rozprawę?
      Doradźcie.

      Usuń
  19. dla mnie tez czarna magia,jeśli można to proszę bez tych paragrafów

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie można , bo w tych paragrafach własnie jest pies pogrzebany.

      Usuń
  20. Serdecznie dziękuję wszystkim osobą działającym w naszej sprawie. Pozdrawiam, Mirosława.

    OdpowiedzUsuń
  21. A z powodu czego organ rentowy zawiesza postępowanie w związku ze sprawą w sądzie? Dlaczego mam wycofywać sprawę z sądu? Boją się kosztów? Jaką mam gwarancję że znowu mnie nie wyrolują?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie bedziesz musiała wycofywać sprawy, wniosek o wypłatę zawieszonego świadczenia wraz z odsetkami złożysz, a ZUS zawiesi postępowanie, gdyż masz sprawę w sądzie. Gdy sprawa skończy się w sądzie i akta wrócą do ZUS - ZUS podejmie z urzędu zawieszone postępowanie (bo wczesniej z urzędu zawiesił).
      Moim zdaniem (negatywne dla emeryta) wyroki sądów nie będą miały znaczenia, gdyż zapadły na podstawie "starych" przepisów.
      Jeżeli ustawa rekompensacyjna rzeczywiście wejdzie w życie, to wszystkie koszty sądowe zostały poniesione "na bezdurno", jak to u nas, pełna bezmyślność i marnotrawienie publicznych pieniędzy.
      MM1

      Usuń
    2. Po co drugi raz składać wniosek, skro ZUS już ma nasze wnioski o wypłatę zaległych i odsetek, komu potrzebne dublowanie.Przy takiej komputeryzacji ZUS powinni sami odwiesić na podstawie posiadanej dokumentacji, komu to służy Anna

      Usuń
    3. Aniu - zapytaj projektodawców ustawy.
      MM1

      Usuń
    4. Anno, trzymajmy kciuki, aby ta ustawa weszła w życie. Nie upierałabym się, aby ponownie napisać wskazany wniosek. Przecież to mały "pikuś" w stosunku do tego, co już napisaliśmy do sądów i różnych instytucji przedstawiając swoje racje.
      Jednak trzeba zauważyć, że nie wszyscy od razu napiszą taki wniosek - więc prawdopodobnie chodzi o przeciągnięcie wypłat "zawieszonych emerytur" w czasie, gdyż wspomnieć trzeba o ustawowych odsetkach, które obejmą okres do chwili wejścia ustawy w życie, po upływie tego czasu odsetki już nie będą przysługiwały. To jest, moim zdaniem, przyczyna konieczności składania tego wniosku.
      Daniela

      Usuń
  22. Z pewnym opóźnieniem projekt ustawy opublikowano także na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

    http://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/170087/170095/170096/dokument84517.pdf?lastUpdateDay=11.09.13&lastUpdateHour=12%3A12&userLogged=false&date=%C5%9Broda%2C+11+wrzesie%C5%84+2013

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. http://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/170087/170095/170096/dokument84517.pdf?

      H.W.

      Usuń
  23. Kibicu,
    proszę pomóż rocznikowi kobiet 1953 w odpiednim sformułowaniu wniosku, bo obawiamy się niewłaściwego naświetlenia naszej sprawy przed TK,pozdrawiam Anna.

    OdpowiedzUsuń
  24. Czyli co? Wygrałam w SO bez odsetek, ZUS złożył apelację i ja bez szans na odsetki??? Coś nie tak, hola!! B.C.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam!
      Proszę - jakie jest Państwa zdanie na ten temat? Sądzę, iż jest całkiem sporo osób wygranych bez odsetek w SO i na etapie apelacji ZUS do SA.. Co z tymi ludkami? ZUS wycofa apelację? Wtedy wyrok "bez odsetek" uprawomocni się i zostaną, mimo ustawy, zrobieni na szaro z odsetkami? Wypowiedzcie się proszę
      Teresa ( wygrana bez odsetek w SO, ZUS złożył apelację, terminu jeszcze nie ma)

      Usuń
    2. Tereso, moim zdaniem, odsetki muszą być wyrównane.

      Usuń
    3. Danielo , to jest Twoje zdanie. Ale w projekcie nie ma o tym ani słowa. ani słowa.Niejasne też jest , czy ZUS będzie na nowo ustalał prawo i wysokość emerytury wszystkim ,także tym "sądowym" czy tylko tym , którzy złożą wniosek

      Usuń
    4. Prosze uważnie przeczytac art.3 tego projektu. Danielo, osobom ktore maja prawomocne wyroki zasadzajace emeryture bez odsetek, odsetki sie nie należa.
      Ten art. w sposob nieuprawniony rożnicuje sytuacje osob bedacych w tej samej sytuacji prawnej. Jesli bedzie w takim kształcie uchwalony, to powinien byc zaskarżony jako niezgodny z art.2 i 32 Konstytucji, chocby w trybie skargi konstytucyjnej.

      Usuń
    5. Anonimowy z 8:21 do Anonimowego z 12:22 :Mam dokładanie takie samo zdanie . Chyba , że artykuł 6 oznacza , że ZUS z urzędu ustali na nowo prawo do emerytury i jej wysokości - przy tym ustalaniu doliczy odsetki , a potem odejmie otrzymana wcześniej kwotę bez odsetek . Ale artykuł 6 projektu jest tak niejasny , że trudno się w ogóle zorientowac , o co tam chodzi . Jedno jest pewne - obniżą emeryture osób , które emeryture powszechna miały ustaloną w 2013 r.

      Usuń
    6. Pytanie do Anonimowy12 września 2013 15:13 w związku ze zdaniem:
      Jedno jest pewne - obniżą emeryture osób , które emeryture powszechna miały ustaloną w 2013.

      Proszę podać z tytułu jakiej ustawy i jaki nr art. który ZUS stosuje przy naliczaniu emerytury powszechnej w b.roku i który obliguje do jej obniżenia z powodu pobieranych wcześniejszych emerytur.

      pozdrawiam

      pozdrawiam

      Usuń
    7. Pytanie do Anonimowy12 września 2013 15:13 w związku ze zdaniem:
      Jedno jest pewne - obniżą emeryture osób , które emeryture powszechna miały ustaloną w 2013.

      Proszę podać z tytułu jakiej ustawy i jaki nr art. który ZUS stosuje przy naliczaniu emerytury powszechnej w b.roku i który obliguje do jej obniżenia z powodu pobieranych wcześniejszych emerytur.

      pozdrawiam

      pozdrawiam

      Usuń
    8. art.6 projektowanej ustawy

      Usuń
    9. ART. 6 projektowanej ustawy , który mówi ,że :
      Jeżeli ktoś przeszedł na emeryturę powszechną w tym roku ( art . 24 U O E I R z FUS) , np w kwietniu , a np w czerwcu wygra w sądzie sprawę o zaległe , to ZUS na nowo mu oblicza emeryturę : odejmuje od kapitału początkowego jeszcze dodatkowo tę sumę , którą wypłacił emerytowi na podstawie wyroku sądu i dzieli przez przewidywaną długość życia w miesiącach. Ta operacja musi spowodować obniżenie emerytury. Chyba , że emeryt zrezygnuje z zaległych ( nie wiem, czy może zrezygnować ) , wtedy ZUS mu nie obniży emerytury. Mówi o tym wprost art. 6 projektowanej ustawy. pozdrawiam.

      Usuń
    10. Źródłem "obniżenia emerytury osób, które emeryture powszechna miały ustaloną w 2013" jest art. 25 ust. 1b ustawy o e.r. z FUS (wprowadzony art. 1 pkt 6 ustawy z 11 maja 2012 roku o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw)

      http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19981621118

      Jot

      Usuń
    11. Witaj Jot , tak , zgadzam się , art. 25 ust. 1b powinien być podany do TK . Dotyczy on nie tylko rocznika 1953 , ale też wcześniejszych , które skorzystały z emerytur , wymienionych w tym artykule.To cytat z wypowiedzi w zakładce " rocznik 1953 ":
      Anonimowy12 września 2013 23:25
      "Ja otrzymałam na podstawie art. 88 Karty Nauczyciela , i , chociaż jestem z rocznika późniejszego , niż 1953r , opisany problem rocznika 1953 dotyczy mnie w100% , a nawet jeszcze bardziej , ponieważ będę dłużej na wcześniejszej emeryturze , i przy przejściu na " powszechna" jeszcze więcej mi odejmą .Gdybym wiedziała o tym w 2010 r, , kiedy zdecydowałam o rozpoczęciu pobierania emerytury wcześniejszej , oczywiście nie zdecydowałabym się na rozpoczęcie pobierania emerytury wcześniejszej . Ale w2010 r nie wiedziałam i nie mogłam takiej sytuacji przewidzieć . Dowiaduję się dopiero teraz , że na mocy przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2013 r , z mojej emerytury powszechnej prawdopodobnie nic nie zostanie.Ten art. 25 ust.1b , wydaje się , jest niezgodny z Konstytucją , znowu traktuje nierówno obywateli ( dzieli na tych do 31 .12.2012 r i tych po tej dacie) , powoduje działanie prawa wstecz , podważa zaufanie obywatela do Państwa i stanowionego przez nie prawa. Chcę bardzo mocno podkreślić , że opisywany problem dotyczy nie tylko rocznika 1953 , ale także późniejszych , i powinna być badana niezgodność z Konstytucją także art 25 ust. 1b"
      Mam nadzieję na dialog z Tobą w tej sprawie w tej zakładce , ponieważ teraz z orientowałam się , że sprawa mnie dotyczy. Jak się do tego mają zapewnienia rządzących , że emerytura kapitałowa będzie tym wyższa , im ubezpieczony będzie dłużej pracował?

      Usuń
    12. Dodam , że nie rozwiązuje problemu przedłużenie przechodzenia na 'powszechna " na starych zasadach dla rocznika 1953 do końca roku 2013 , bo:
      - nie każdy z rocznika 1953 chce przejść na powszechna w tym roku
      - sprawa dotyczy także roczników młodszych
      Problemem jest zastosowanie nowych reguł obliczania emerytury powszechnej oraz wydłużonego wieku emerytalnego do osób , które w momencie podejmowania decyzji o rozpoczęciu pobierania wcześniejszej emerytury nie miały pojęcia , że nagle ktoś po 2-3 latach zadecyduje , że ten fakt wpłynie radykalnie na katastrofalne obniżenie ich emerytury "powszechnej "w przyszłości . Do tego nie ma gwarancji ( wobec tego , co robia rządzący ) , że wcześniejszy emeryt nie zostanie zmuszony do przejścia na powszechną w/g nowych zasad , zamiast zostać na o wiele wyższej wcześniejszej.Znowu działąnie prawa wstecz i podważanie zaufania do Państwa i stanowionego przez nie prawa , a także wpuszczanie wcześniejszych emerytów w pułapke , o której pisał w uzasadnieniu wiedziały , według jakich zasad

      Usuń
    13. Końcówka ma być;"o której pisał w uzasadnieniu TK.

      Usuń
    14. końcówka ma być : "o której pisał w uzasadnieniu TK "

      Usuń
    15. Uważam, że art.25ust.1b nie powinien obejmować swoim zakresem osób, którzy spełnili warunki ustawowe do otrzymywania emerytury wcześniejszej - przyznawanej do 31.12.2008 roku. Co Wy na to dziewczyny? Pozdrawiam Wiga

      Usuń
    16. a ja sądzę, że Daniela dobrze pisze... Z tego co zrozumiałam, ZUS (zgodnie z naszymi uwagami;)):
      1. naliczy NALEŻNĄ EMERYTURĘ za każdy zaległy miesiąc, od tego odsetki ustawowe.
      2. To zsumuje,
      3. obliczy, ile wypłacił faktycznie
      4. następnie obliczy różnicę między kwotą wypłaconą (wszystkie wypłaty, też na podstawie wyroków sądowych)a należną
      5. różnicę wypłaci, albo zażąda zwrotu nadpłaty(hihihi)
      Wobec tego, jeśli komuś wypłacił już czystą emeryturę, to teraz wyrówna odsetki. Tak ja to rozumiem, tak wnioskowałam w swoich uwagach do senackiego.

      Usuń
    17. Do Baszki : w projekcie ustawy wyraźnie pisze , że nie ustawa nie obejmuje osób , które uzyskały juz zwrot emerytury przez sąd: "Art. 3. Przepisy ustawy nie mają zastosowania do emerytów, którym wypłata
      zawieszonej emerytury została ustalona na podstawie prawomocnego wyroku sądu,
      z wyjątkiem przepisów art. 6."
      Pozdrawiam , Anna3gotowce

      Usuń
    18. Do Baszki : Oto jedyny artykuł , który odnosi sie do "sądowych " . Ale zapowiada on zmniejszenie emerytury , nic więcej.
      "Art. 6. 1. Podstawę obliczenia emerytury, o której mowa w art. 24 ustawy o emeryturach
      i rentach z FUS, do której prawo ustalono po dniu 31 grudnia 2012 r. ustala się ponownie,
      jeŜeli po przyznaniu tej emerytury nastąpiła wypłata wcześniej przyznanej, zawieszonej
      emerytury.
      2. Ponowne ustalenie podstawy obliczenia emerytury polega na pomniejszeniu
      podstawy obliczenia emerytury, określonej w decyzji organu rentowego, ustalającej prawo
      do emerytury na podstawie art. 24 ustawy o emeryturach i rentach z FUS, o kwotę wypłaty
      zawieszonej emerytury, w wysokości przed obliczeniem zaliczki na podatek dochodowy
      od osób fizycznych i składki na ubezpieczenie zdrowotne."Pozdrawiam , A3g

      Usuń
    19. Do Wigi : 100% racji . Ale obejmuje , i w ten sposób dzieli wcześniejszych emerytów na tych , urodzonych do 31 grudnia 2021 r , którzy naliczyli powszechna do końca 2012 r. , i tych , urodzonych w 2012 ri później , którzy nie chcieli , albo nie mogli naliczyc powszechnej do końca 2012 r. Ci dostaja "po tyłku " wielokrotnie , m.in. ze wzgl . opisanych powyzej . Pozdrawiam , A3g

      Usuń
    20. Przepraszam , błąd w dacie - do 31 grudnia 2012 r. Proponuję przenieść dyskusje pod najnowszy post , bo tu się lada chwila nie otworzy.A3g

      Usuń
  25. To jest niepokojące. O co tu chodzi? Czy to jest konstytucyjne, a może szantaż? - ,,Art. 8. 1. Organ rentowy zawiesza postępowanie w przypadku gdy emeryt złoŜył, przed
    dniem wejścia w Ŝycie ustawy, odwołanie do sądu od decyzji tego organu w przedmiocie
    wypłaty kwoty zawieszonej emerytury.
    – 3 –
    2. Organ rentowy podejmuje na wniosek emeryta postępowanie zawieszone z przyczyny
    określonej w ust. 1, w przypadku gdy sąd wydał postanowienie o umorzeniu postępowania
    w związku z wycofaniem przez emeryta odwołania''.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też nie ogarniam, o co chodzi ?? Podpowiedzcie ludzie!

      Usuń
    2. Wszystko jest OK. Jak wejdzie w życie ustawa rekompensacyjna wszyscy mogą złożyć wnioski o wypłatę zaległych.ZUS tym, którzy będą mieli nie zakończone sprawy w sądach zawiesi postępowanie dot. wypłaty zaległych aż zakończą się sprawy w sądach. Można będzie po wejściu w życie ustawy samemu wycofać odwołanie. Sąd wtedy umorzy postępowanie a ZUS na podstawie tego umorzenia odwiesi swoje zawieszone postępowanie i przystąpi do procedury wypłacenia.Pozdrawiam Wiga zaległych. Jeżeli ustawa wejdzie przy

      Usuń
    3. tego ostatniego zdania miało nie być. Moim skromnym zdaniem tym razem nie widzę żadnych zagrożeń dla nas w poprawionym projekcie. Pierwsza wersja budziła mój niepokój czego dawałam wyraz na blogu .Wiga

      Usuń
    4. A co z tymi co mają korzystne wyroki w so, a apelację wnosił zus ? Jaką emeryci mają podstawę do wycofania odwołania?
      Pozdrawiam Julia

      Usuń
    5. Spokojnie czekać!

      Usuń
  26. Dodaje link Ministerstwa Shttp://www.senat.gov.pl/gfx/senat/userfiles/_public/k8/dokumenty/konsultacje/408/408_9.pdfprawiedliwości dotyczący Projektu emerytur
    Miłej lektury
    pozdrawiam -Krystyna

    OdpowiedzUsuń
  27. http://www.senat.gov.pl/gfx/senat/userfiles/_public/k8/dokumenty/konsultacje/408/408_9.pdf
    Trochę pokręciło-teraz jest prawidłowo
    Krystyna

    OdpowiedzUsuń
  28. Już raz składaliśmy wnioski o zaległe wraz z odsetkami, "leżą" w ZUSie.
    Wj

    OdpowiedzUsuń
  29. Proszę zauważyć - do tego, aby jednym posunięciem zawiesić emeryturę nie były potrzebne konsultacje wszystkich instytucji przywołanych do projektu ustawy z dnia 9 bm. Komu zależało na tym, aby zorganizować pospolite ruszenie, by uruchomić całą procedurę legislacyjną, angażować tyle podmiotów, wpędzać w koszty itd.? Wydaje mi się,że nie brali takiego obrotu sprawy pod uwagę. I dlatego powinni za to ponieść odpowiedzialność karną. Bo to im nie powinno ujść płazem. A może powinno zostać wszczęte postępowanie z urzędu. Nie wolno tak ludzi traktować. To państwo jest dla ludzi, a nie ludzie dla państwa. Miejmy nadzieję, że już się nie odważą uderzać w emerytów. W nas siła!
    Pamiętajcie Państwo: EMERYT TO BRZMI DUMNIE :)
    H.W.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. H.W.
      MASZ RACJĘ, KTO NAM ZWRÓCI UTRACONE ZDROWIE I PONIESIONE KOSZTY NA DOCHODZENIE DO SPRAWIEDLIWOŚCI!
      D.

      Usuń
    2. Miejmy nadzieję, że już się nie odważą uderzać w emerytów.
      Obawiam się , że już się odważyli na nowo - bo rządowy projekt ustawy jest co najmniej niejasny.

      Usuń
  30. Prosze o pomoc.mam sprawe w SO.terminu jeszcze nie ma.w razie wejscia w zycie tej ustawy gdzie mam isc wycofac papiery do ZUS czy do sadu.Dziekuje Sylwia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nic nie wycofywać z sądu bo nawet po wejściu w życie ustawy będzie to można zrobić jak ktoś zechce. Na razie to proces uchwalenia aktu prawnego trwa dość długo i dopuki nie ma czarno na białym swoje sprawy w sądach należy prowadzić dalej.

      Usuń
    2. Anonimie z 15;55 wiem co to jest proces legislacyjny i wiem takze, ile czasu wymaga.Chodzi mi o czysto merytoryczną odpowiedz.Mianowicie jaka jest droga urzędowa wycofania sprawy z sądu.Mam to zrobic w sądzie czy w ZUS-ie.Dlatego, że jest to dziki kraj chce się zabezpieczyc.Nie chce pouczeń co mam robic tylko gdzie jeżeli ktoś z Państwa wie,prosze o odpowiedz.Sylwia

      Usuń
    3. Po wejściu w życie ustawy Pani złoży wniosek do ZUS o wypłatę zawieszonej emerytury. ZUS zawiesi postępowanie administracyjne w związku z tym, że Pani odwołała się do sądu. Pani złoży pismo do sądu o wycofanie odwołania, sąd umorzy sprawę i wyda postanowienie o umorzeniu postępowania. Sprawa Pani wróci z sądu do ZUS. Przedstawi Pani do ZUS postanowienie sadu , ZUS wznowi postępowanie w sprawie wypłaty zawieszonej emerytury. Ale proszę czekać do opublikowania ustawy w Dzienniku Ustaw.

      Usuń
    4. Witam Państwa. A co z tymi SPRZED jak wiadomo przegrali w SO i SA.
      Ja jestem na etapie SN co wtedy ze mną i innymi co mają sprawy w SA i SN?
      Bożena

      Usuń
    5. Bożeno, spokojnie czekaj aż ustawa wejdzie w życie / co daj Boże/ nie rób żadnych pochopnych ruchów.A jak już wejdzie to zrobisz tak jak radzi anonim z 18:57

      Usuń
    6. Pani Bożeno to samo co wyżej o godz. 18:57

      Usuń
    7. Pani Sylwio!
      1.Wejście w życie ustawy rekompensacyjnej
      2.Emeryci składają wnioski o wypłatę zaległych
      3.organy rentowe zawieszają postępowanie o wypłatę zaległych bo sprawy toczą się w sądach
      4.emeryci, których sprawy toczą się w sądach składają wnioski o wycofanie odwołań do tych sądów.
      5.Sądy wydają postanowienia o umorzeniu postępowania.
      4.Emeryt zanosi postanowienie sądu do ZUS.
      5. ZUS odwiesza zawieszone postępowanie o wypłatę zaległych i wszczyna procedurę wypłaty. Tak to powinno wyglądać. Czy o to Pani chodziło? Pozdrawiam Wiga

      Usuń
    8. Wigo dobrze wypunktowałaś kolejność na podstawie projektu ustawy.Pozdrawiam Irena z Lubuskiego

      Usuń
    9. Dziekuje serdecznie Sylwia

      Usuń
    10. Pani Wigo,

      Proszę o podpowiedź, wygrałam w SO w Łodzi w lutym b.r. ale bez odsetek. Ja nie składałam apelacji w sprawie odsetek, ale ZUS oczywiście złożył. Nie mam jeszcze terminu w SA. Nie bardzo widze pole manewru dla siebie w chwili wejścia w życie ustawy rekompensacyjnej. Jeśli ZUS wycofa apelację,to wyrok SO (bez odsetek dla mnie) uprawomocni się i ustawa rekompensacyjna nie obejmie mnie. Czyli zostanę bez odsetek. Co Pani sądzi o takim przypadku. Takich osób jest bardzo duzo. Serdecznie pozdrawiam.

      Małgosia z Łodzi

      Usuń
    11. Małgosi z Łodzi, ja też przegapiłam odwołanie dot. odsetek,w SO wygrałam, natomiast w spr. odsetek skierował mnie ponownie do ZUS, przegapiłam termin, szok! Co dalej, nie wiem B.C.

      Usuń
    12. Pani Małgosiu nie wiem co Pani w tej sytuacji poradzić ale ja na Pani miejscu gdybym wygrała sprawę bez odsetek bo najczęściej tak sądy orzekają to zaryzykowałabym i złożyłabym wniosek do ZUS o wypłatę odsetek od zasądzonej kwoty, może ktoś się wypowie w tej sprawie bardziej zorientowany. Pozdrawiam Wiga
      Dlaczego sąd nie zasądził zaległych z odsetkami?

      Usuń
  31. A co z tymi którzy maja PRAWOMOCNE NIEKORZYSTNE wyroki??? i złożyli odwołania do SA?BK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tym w ustawie ani słowa.

      Usuń
    2. To jest : O tym w projekcie ustawy ani słowa.

      Usuń
  32. Skoro mają prawomocne niekorzystne wyroki w SO, to nie przysługuje im odwołanie do SA.

    OdpowiedzUsuń
  33. Ja te mam za kilkanaście dni sprawę. Otrzymałam na adres emailowy informację,ze należy wycofywać sprawę w związku z nową ustawą - korzystną na nas SPRZED.Gdzie ta ustawa? Gdzie? Też nie wiem, co robić...Ten bałagan i wielka niewiadoma przerażają mnie. Anka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Od kogo dostałaś tego emaila o wycofaniu z sądu

      Usuń
    2. Ustawa jest w toku produkcji, a kiedy efekt końcowy? dopiero po opublikowaniu w Dzienniku Ustaw ,wtedy możemy powiedzieć , że jest USTAWA ,ale do tego czasu jeszcze droga daleka.Pozdrawiam Irena z Lubuskiego

      Usuń
  34. Własnie dzwoniła koleżanka - emerytka,że wycofuje sprawę, bo w przypadku sprawy sadowej przeciwko ZUS - nie dostanie zaległych świadczeń. Co o tym sadzić? Co robić? Anka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przekaż koleżance żeby się wstrzymała do czasu jak wyżej pisałam i Ty również nie wychodź przed szereg pozdrawiam Irena z Lubuskiego

      Usuń
    2. Anko!
      To dopiero projekt ustawy, który musi przejść cały proces legislacyjny - może utknie w sejmowej "zamrażarce", albo zostanie odrzucony podczas głosowań w sejmie i w senacie.
      CIERPLIWOŚCI! Na razie niczego nie wycofujemy!
      Jak ustawa będzie podpisana przez prezydenta i ogłoszona w Dzienniku Ustaw, to dopiero po 14 dniach ma wejść w życie, więc będzie czas na takie decyzje!
      Poczekajmy - Daniela

      Usuń
    3. Skąd nagle u niektórych emerytów takie zaufanie do rządzących ?
      Dopuki ustawa nie znajdzie się w Dzienniku Ustaw - należy robić swoje, żadnego wycofywania wniosków, czy to z SO, SA czy SN. Na to będzie czas.
      Dziwi mnie sprawa odsetek w projekcie. Zawsze było "do dnia ich wypłaty" i w takiej sytuacji ZUS by nie zwlekał z wydaniem stosownej decyzji.
      MM1
      MM1

      Usuń
    4. MM1
      O tym pisałam wcześniej. Chcą zaoszczędzić, liczą, że wnioski nie będą spływać wszystkie jednocześnie. Dla nich późniejsza wypłata, bez obciążenia odsetkami od wejścia ustawy w życie, jest korzystna (przeciągnięcie w czasie bez dodatkowych, przykrych konsekwencji).
      Daniela

      Usuń
    5. Do Anki, coś blefujesz.

      Usuń
    6. Od projektu ustawy do jej uchwalenia i podpisania przez prezydenta droga daleka. Nie bądźcie w gorącej wodzie kąpani i niczego z sądow nie wycofujcie. Na to zawsze jest czas. Obserwujcie proces legislacyjny na stronie internetowej sejmu (wtedy gdy ustawa trafi pod obrady)i będziecie wiedzieli kiedy zwrócić się do sądu o wycofanie sprawy.Nie dajcie się podpuszczać i czytajcie ze zrozumieniem.

      Usuń
    7. Do Danieli z 17:42; Będzie tez czas , bezodsetkowy dla ZUS , żeby "pogrzebać' w przytoczonych w ustawie paragrafach , i pomyśleć , jakby tu , na ich podstawie , coś zmniejszyć , lub 'uwalić".

      Usuń
  35. A mnie wcale nie zadowala art.4 pkt.3 - odsetki . Projekt zakłada wypłatę odsetek od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy. To znaczy , że odsetki będą należały się od dnia wejścia w życie ustawy rekompensacyjnej a nie od dnia zawieszenia emerytury. Ja to tak zrozumiałam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do dnia wejścia ustawy!

      Usuń
    2. Danielo, b. przepraszam czy jesteś "PO" czy "SPRZED"
      pozdrawiam Krystyna

      Usuń
    3. Krystyno, jestem "sprzed" i walczę o zaległe za siedem miesięcy, bo już nie pracuję.
      Daniela

      Usuń
    4. Danielo, ja też jestem SPRZED mam sprawę w SN.
      Życzę Ci dużo zdrowia i cierpliwości bo czeka nas bardzo długa i kręta droga.
      Bardzo dziękuję za wszelką pomoc udzielaną na blogu.
      Pozdrawiam Krystyna

      Usuń
    5. Krystyno, mam prośbę, podaj obok imienia np: miasto albo inny znak, bo Krystyn na blogu jest więcej - łatwiej byłoby kojarzyć osobę.
      Pozdrawiam Ciebie również serdecznie, a pomagać lubię i wcale nie dla poklasku, jak kiedyś ktoś z blogu w prywatnej korespondencji mi zasugerował.
      Daniela

      Usuń
    6. Krystyna2008 W-w12 września 2013 09:03

      Danielo,ja bardzo szczerze jestem wdzięczna za wszelką pomoc również p.Marianowi,P.Krzysztofowi (którego b.brakuje),ADMINCE, Kibicowi oraz POZOSTAŁYM OSOBOM (przepraszam) których nie wymieniłam.
      Jeszcze raz DZIĘKUJE.
      Krystyna

      Usuń
    7. Dziękuję i proszę, abyś zawsze dopisywała - Krystyna2008.
      Miłego dnia - Daniela

      Usuń
    8. Krystyna2008 W-w
      przepraszam, nie zauważyłam

      Usuń
  36. A mnie wcale nie zadowala art.4 pkt.3 - odsetki . Projekt zakłada wypłatę odsetek od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy. To znaczy , że odsetki będą należały się od dnia wejścia w życie ustawy rekompensacyjnej a nie od dnia zawieszenia emerytury. Ja to tak zrozumiałam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Od terminu zawieszenia ( zależy, w którym dniu października 2011r. powinna być wypłacona, np: 5; 15; 25) do dnia wejścia ustawy w życie!!!

      Usuń
    2. Danielo, NIEEEEE, odsetki proponują od uprawomocnienia się nowej ustawy

      Usuń
    3. Anonimie z 19:31
      Przeczytaj uważnie jeszcze raz: Art.4 pkt 2 i 3 proponowanej ustawy.

      Usuń
    4. 3. Odsetki, o których mowa w ust. 2, przysługują do dnia wejścia w życie niniejszej
      ustawy.

      Usuń
  37. A mnie wcale nie zadowala art.4 pkt.3 - odsetki . Projekt zakłada wypłatę odsetek od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy. To znaczy , że odsetki będą należały się od dnia wejścia w życie ustawy rekompensacyjnej a nie od dnia zawieszenia emerytury. Ja to tak zrozumiałam.

    OdpowiedzUsuń
  38. Oj przepraszam, faktycznie "do dnia wejścia niniejszej ustawy" czytałam w nerwach, bo tu wszystkie informacje czyta się w stresie ( jak się jest poszkodowanym ). Człowiek tylko nadsłuchuje z której strony jeszcze rząd nas chce ograbić

    OdpowiedzUsuń
  39. Oj przepraszam, faktycznie "do dnia wejścia niniejszej ustawy" czytałam w nerwach, bo tu wszystkie informacje czyta się w stresie ( jak się jest poszkodowanym ). Człowiek tylko nadsłuchuje z której strony jeszcze rząd nas chce ograbić

    OdpowiedzUsuń
  40. Witam. Ciekawe ile to czasu może jeszcze potrwać i zawieszonych trzymać w napięciu. Jak myślicie czy koniec roku 2013 czy raczej 2014.

    OdpowiedzUsuń
  41. Z wycofywaniem spraw z sądów wstrzymajcie się Państwo DO dnia wejścia ustawy. H.W.

    OdpowiedzUsuń
  42. Mam 2 dni na apelację w sprawie odsetek i zastanawiam się czy składać.Może ktoś z Państwa podpowie? Zofia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. http://orzeczenia.slupsk.so.gov.pl/content/$N/151020000002521_V_U_000705_2013_Uz_2013-06-17_001 tu jest wyrok z odsetkami, składać odwołanie

      Usuń
  43. Mam prawomocny wyrok SA- wypłata zawieszonych świadczeń od 01.10.2011 do 21.11.2012r bez odsetek. Zaległe świadczenie wypłacone w sierpniu 2013r bez odsetek.Co w mojej sytuacji należy zrobić. Projekt ustawy nie przewiduje wypłaty odsetek w takiej sytuacji. Jestem przekonana, że takich osób jest dużo. Czy nam te odsetki się nie należą. Czy mamy wnosić odwołania do sądu ???. Od wydania decyzji o zwrocie minął miesiąc. Czy składać do ZUS wniosek o wypłatę odsetek i wtedy odwołać się do sądu. Bałagan ustawodawczy był i jest nadal. Skandal, teraz okazuje się, że pokrzywdzeni ci co wygrali w sądach i zwrócono im świadczenie lecz bez odsetek, bo tak orzekały sądy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O odsetki powinnaś walczyć w sądzie i nie czekać na nic terminy biegną i może być za pózno.Na ten moment są takie przepisy a nie inne i tego się trzymaj.

      Usuń
    2. A czy apelacja była od decyzji, w której ZUS odmówił wypłaty emerytury i odsetek ( wydawane po wyroku TK ), czy tylko od tej pierwszej decyzji zawieszającej emeryturę, gdzie nic nie było o odsetkach?

      Usuń
    3. W wyroku sądu nie było nic na temat odsetek, wyrok był od tej pierwszej decyzji zawieszającej emeryturę

      Usuń
    4. No to wydaje mi się, że trzeba wystąpić do ZUS z żądaniem wypłacenia odsetek - musi być decyzja ZUSu w tej sprawie i od tej decyzji odwołać się. Nie jestem prawnikiem, ale tak myślę.

      Usuń
  44. Drogi Kibicu jestem w takiej samej sytuacji jak Anonimowy z 19:09. Podpowiedz nam co my możemy w tej sytuacji zrobić. Zostaliśmy pominięci w projekcie ustawy. Bardzo prosimy o radę za co z góry dziękujemy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli ustawa przejdzie z odsetkami(może być jeszcze inna forma np.od całej kwoty, a nie od comiesięcznych wypłat, taki wariant "przetargowy"?), to ZUS powinien zrobić dopłatę. Tak myślę, ale nie jestem Kibicem.D.

      Usuń
    2. ... może jesteś Krzysztofem bo lubisz podsuwać rzadszym niekorzystne dla emerytów pomysły.

      Usuń
    3. To nie mój pomysł już gdzieś ten wątek przewinął się na blogu.

      Usuń
    4. Do Anonimowego z 19:42. Ale gdzie o tym jest mowa w projekcie ustawy? Nie ma , to są pobożne życzenia . Do sądowych" odnosi się tylko art.6 , który mówi o pomniejszeniu emerytury , a nie o jakiejkolwiek dopłacie.

      Usuń
  45. Gdyby SO zasądził zaległe ale bez odsetek i minąłby termin na apelację - wystąpiłbym z formalnym wnioskiem do ZUS o wypłacenie odsetek - dalszy tryb jest już wszystkim znany.
    Tak samo postąpiłbym gdyby zapadł wyrok przed SA ale bez odsetek.
    MM1

    OdpowiedzUsuń
  46. Pod tym linkiem podanym o 14:50 to wyraźnie jest napisane, że o zwrot zaległych będą się mogli się ubiegać emeryci, którzy prawo do świadczenia nabyli w okresie od 08 stycznia 2009r. do 31.grudnia 2010r. Podpisał Jerzy Kozdroń - Sekretarz Stanu Chyba, że mnie się coś źle otworzyło. Proszę o sprostowanie. Barbara

    OdpowiedzUsuń
  47. Ja mam sprawę w SO 17 pażdziernika / skarga o wznowienie postepowania ale bez odsetek. Wcześniej złożyłam wniosek do ZUS o wypłatę zaległych wraz z odestkami i wznowienie bieżacej.ZUS zwrócił mi wniosek , celem wniesienia do Sadu , do którego się odwoływalam po zawieszniu emerytury. Jednak bieżące mi zwrócił na podstawie tego wniosku.Nie wiem co dalej mam z tym robic , myślę, że jeżeli wyrok byłby korzystny dla mnie , to wtedy zwrócę sie do ZUS o odsetki.Krystyna

    OdpowiedzUsuń
  48. Zofia z Bydgoszczy11 września 2013 20:38

    Nie wiem, czy płakać, czy mieć jednak nadzieję na pieniądze w moim przypadku wcale nie dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wygramy !
      Zofio, nie załamuj się !

      Usuń
    2. ZOFIO , napewno wygramy, wnuczek będzie wdzieczny!!
      ewa

      Usuń
  49. Czy w przypadku rozpraw sądowych, które odbędą się przed zakończeniem pełnego procesu legislacyjnego ustawy, byłoby dopuszczalne złożenie wniosku procesowego o zawieszenie postępowania do czasu wejścia w życie ustawy?

    OdpowiedzUsuń
  50. Xenefont o/Olsztyn11 września 2013 21:37

    A! - niech to wszyscy...ja idę spać po ciężkim 10 minutowym boju w SO Wydz.Pr. i U.S. w Olsztynie dnia dzisiejszego AD`2013!!!Jestem z tych "przed"-2008r., a nawet i po 2010r.,bo złożyłem wniosek o wznowienie emki w maju`2011,czyli w okresie "vacatio legis". I co?Ano oddalony/wykluczony jestem przez tą instancję z powodu nie złożenia wniosku o wznowienie wypłaty w okresie 2009-2010 i TK mnie nie tyka... podjęcia rękawicy nie podjąłem z powodów komunikacyjnych...20 min. do odjazdu autobusu.Więc do zobaczenia w SA w Białymstoku.Pani Daniela zna mój przypadek/i nie tylko mój/ i mam nadzieję na wsparcie naszej silnej grupy.Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak jak poniżej napisała Ula 05 głowa do góry.Jeszce nic straconego. Pierwszy Twój krok to wniosek o uzasadnienie wyroku.Zobaczymy co napiszą w uzasadnieniu.Między czasie będziemy szperać w przepisach.Pozdrawiam Wiga

      Usuń
    2. Xenefoncie, skontaktuję się z Tobą bezpośrednio.

      Usuń
  51. Xenefoncie,
    Głowa do góry. Jutro wszystko będzie wyglądało czytelniej i napiszesz dokładniej.
    O ile pamiętam swój pierwszy wniosek złożyłeś w okresie vacatio legis. Trzeba będzie się dokładnie przyjrzeć nowemu projektowi ustawy.
    Prześpij się z problemem - rozumiem, że nie jest to łatwe.
    pozdrawiam
    Ula05

    OdpowiedzUsuń
  52. Xenefoncie,
    Przeczytałam treść nowego projektu ustawy rekompensacyjnej.
    Możesz spać spokojnie pod warunkiem, że zostanie ona przyjęta w formie obecnie zaproponwanej. "Łapiesz" się pod zakres jej obowiązywania. Koniecznie wystąp w ciagu 7 dni o odpis wyroku z uzasadnieniem i skladaj apelację.
    Ula05

    OdpowiedzUsuń
  53. To może o innej sprawie. Czy ktoś z Państwa orientuje się w sprawie wieku odchodzenia na emeryturę, a pytanie brzmi: Czy kobieta urodzona w roku 1950 musi zakończyć swoją pracę w roku 2015, czy może pracować do 67 roku życia? Pomijam zgodę pracodawcy. Chodzi mi o prawo. H.

    OdpowiedzUsuń
  54. Emerytura jest przywilejem a nie obowiązkiem. Karta Praw i Obowiązków gwarantuje Ci prawo do pacy. Więc jeżeli pracodawca nie robi żadnych problemów, to zgodnie z moją skromną wiedzą jaką posiadam, nie ma obowiązku zakończenia pracy w ścisle określonym terminie.
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  55. Szanowni Panstwo ,chyba mi nikt nie powie ze ja zucilem te ,,kule sniegowa ,,ktora sie robi coraz wieksza i bardzo dobrze jest teraz ruch spoleczny a na poczatku garstka !!! ale sie nie moge nadziwic jak jeszcze nie ma ustawy a WY wszyscy piszecie i mowicie o odsetkach 2 lata temu wszyscy by wzieli zwrot bez odsetek w ciemno tak a teraz radze czekac jak ja czekam wygralem man kasacje w SN a odsetki przyjdze czas ,po wejsciu ustawy w zycie nasi zaufani prawnicy p mec K Miara P mec K Giedrojc podpwiedza walczmyo zasadnicze ,,nie widze mozliwiosci wygrania w 100% na ten czas mamy 50% jak uda sie 75% to tez sukces !!!A ciagLe trawaja kosultacje ,rozmowy nie powiem z kim,bo na blogu powstal by ,,magiel,,POZDRAWIAM oby to sie udalo troche taktyki sopokoju i wiary !!!!marian radom

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Krystyna2008 W-w12 września 2013 09:13

      Marian dziękuje że jak zawsze CZUWASZ nad nami.
      Pozdrawiam Krystyna

      Usuń
    2. Ja walczę równolegle i o emeryturę i o odsetki, bo od pierwszej zawieszającej decyzji nie odwołałam się, a następna decyzja ZUS odmówiła mi i emerytury i odsetek, więc walka jest o te dwie sprawy i wyrok chyba będzie w tych dwóch sprawach.

      Usuń
  56. Kolejne światło w tunelu - dzisiejszy artykuł w Gazecie Prawnej

    Dla mnie najciekawszy jest ten fragment :
    W tym konkretnym przypadku zainteresowana przegrała sprawy zarówno w I, jak i II instancji. Sędziowie uznali, że ZUS w sposób prawidłowy wstrzymał wypłatę. Przy okazji rozpatrywania apelacji przywołano wcześniejsze wyroki Trybunału Konstytucyjnego (m.in. z 7 lutego 2006 r., SK 45/04). Zgodnie z nimi ustawodawca miał prawo do uchwalenia przepisów wstrzymujących wypłatę emerytury w przypadku kontynuowania aktywności zawodowej bez wcześniejszego zwolnienia się z pracy.
    Jednak w przypadku skarżonej ustawy stanowisko TK było odmienne. Zmienił się bowiem sposób oceny prawa do emerytury przez Europejski Trybunał Praw Człowieka (ETPC). Świadczenia te – zdaniem ETPC – podlegają takiej samej ochronie jak własność. Tym samym skarga kasacyjna złożona do SN przez zainteresowaną została uznana za zasadną.
    H2

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest fragment wyroku SN w sprawie II UK 372/12 Skoro uznane za niezgodne z Konstytucją przepisy prawa
      naruszały ustawę zasadniczą już od dnia ich wejścia w życie (ex tunc), to nie mogą
      być legalną podstawą orzekania przez sądy powszechne i Sąd Najwyższy. W
      wyrokach z dnia 7 marca 2013 r., I UK 519/12 (niepublikowany), z dnia 25 kwietnia
      2013 r., I UK 593/12 (niepublikowany) i z dnia 6 czerwca 2013 r., II UK 330/12
      (niepublikowany) - wydanych w analogicznych stanach faktycznych i prawnych,
      Sąd Najwyższy, uwzględniając art. 190 ust. 4 Konstytucji RP, uchylił wyroki, w
      których zastosowano art. 103a ustawy o emeryturach i rentach z FUS i przekazał
      sprawy Sądowi drugiej instancji do ponownego rozpoznania.
      Mając na uwadze powyższe Sąd Najwyższy na podstawie art. 39815 § 1 k.p.c.
      orzekł jak w sentencji.
      Pozdrawiam , Anna3gotowce

      Usuń
    2. Anno3gotowce!
      Bardzo Ci dziękuję za tę wiadomość.
      Pozdrawiam - Daniela

      Usuń
    3. To jest link do treści tego wyroku w sprawie II UK 372/12:

      http://www.sn.pl/sites/orzecznictwo/Orzeczenia3/II%20UK%20372-12.pdf

      Szkoda, że nie znaliśmy go wcześniej.

      Usuń
    4. Kilkakrotnie pisałam,że SN emerytom "sprzed" i "po" w dniu 6 czerwca uchylił wyroki i skierował do ponownego rozpoznania.

      Usuń
    5. To prawda, ale tamte orzeczenia SN nie były opublikowane w Bazie Orzeczeń SN. No i ten wyrok zapadł później - 11 czerwca i tekst jest teraz dostępny w całości.

      Usuń
    6. A tymczasem w uzasadnieniu do projektowanej ustawy "rekompensacyjnej" decydenci uparcie powtarzają, że wyrok TK obowiązuje od momentu ogłoszenia.... i dlatego powstaje ta ustawa....

      Usuń
    7. Do Anonimowy z 13:36 : To jest dopiero paranoja. Postepowali bezprawnie , i zamiast się do tego przyznać , jeszcze ( w opinii ministerstwa od finansów - bodajże ?) zarzucili Prokuratorii Generalnej brak podstaw merytorycznych do opinii Prokuratorii. A Prokuratoria napisała , że ustawa niepotrzebna - nalezy rzecz załatwić w ramach istniejących przepisów - uniewaznić decyzje i wypłacić...

      Usuń
    8. Aniu, Danielo, Wigo, Ulo, jak mi miło widzieć Wasze wpisy i to jeszcze takie dla nas dobre! Wreszcie mniej narzekania a duuuużo radości i nadziei. Ale uważam, że dopóki nie będzie prawnie zakończone działanie rządu, tak aby nasze pieniądze wpływały na nasze konta, dotąd nie wycofujmy spraw i pilnujmy terminów. I nie zrozumiałam wpisu p. Mariana z północy na temat możliwości odzyskania zawieszonych z odsetkami. Mnie satysfakcjonuje jedynie 100% zwrotu, uważam za uczciwe wypłatę odszkodowań, ale emeryci są wspaniałomyślni i ewentualnie zrezygnują z walki w sądzie Europejskim, który na pewno nie poprzestałby na wyliczeniu zaległych z ustawowymi, ale dołożył też koszty postępowań przed sądami, stratę zdrowia i czasu itd, itp. Ja sama na studiowaniu przepisów (za urzędników odpowiedzialnych za przestrzeganie prawa i doradzanie ubezpieczonym rozwiązań dla nich najkorzystniejszych) straciłam sporo godzin, które mogłabym wycenić i zażądać zapłaty za tę pracę. Nasze konsultacje społeczne, jak widać, zostały wykorzystane przez prawników rządowych, których stawki są chyba kwotowo dla mnie atrakcyjne...Ale niech tam, oddaję to za friko, nawet nie wymagam oddzielnego podziękowania! Natomiast wszystkim życzliwym osobom z bloga jeszcze raz WIELKIE, SERDECZNE: DZIĘKUJĘ!

      Usuń
    9. Xenefont o/Olsztyn12 września 2013 20:23

      Dziewczyny...jestem z Wami i serdeczne dzięki Wam ślę również.Wczoraj byłem wykluczony przez SSO w Olsztynie,a teraz jestem przy nadziei...Pozdrawiam cieplutko

      Usuń
    10. Baszko dobrze ,że jesteś.Pozdrawiam serdecznie Wiga

      Usuń
  57. Internauci są zbulwersowani, gdy czytają takie informacje ( patrz niżej) . Z tymi 40 tys emerytami, to wielka przesada, bo tyle było nas nas ponoć początku, a zwieszonych emerytów nie przybywa, wręcz odwrotnie - ubywa. Te kilkadziesiąt tysięcy złotych, to też przesada. Gdy przyjmiemy, iż średnia emerytura, to kwota ok 1.500,00 zł brutto, to skąd się wzięło te kilkadziesiąt tysięcy. Ponadto od zwróconej emerytury, płacimy podatek, który trafi z powrotem do kasy państwowej (Urząd Skarbowy). Podawanie takich informacji jest kłamliwe i moim zdaniem służą skłóceniu pokoleń. Pozdrawiam Wiga

    Dziś w internecie (ONET.PL) podano informację poniższą informację.

    Ponad 40 tys. nauczycieli, urzędników i zwykłych pracowników już niedługo dostanie z ZUS nawet po kilkadziesiąt tysięcy złotych - podaje "Rzeczpospolita".

    Minister pracy przygotował właśnie ostateczny tekst ustawy o zwrocie emerytur zawieszonych w październiku 2011 r.

    Pieniądze trafią do osób, które najpierw skorzystały z możliwości przejścia na emeryturę bez rezygnowania z pracy, a później nie ugięły się pod presją rządu i wybrały etat, a nie emeryturę.

    Straciły wtedy te świadczenia na fali oszczędności zaproponowanych przez ministra finansów.

    Teraz ZUS zwróci im te pieniądze wraz z odsetkami.

    Ze zwrotu skorzystają osoby, które wniosek o wypłatę zawieszonego świadczenia złożą w ciągu roku od wejścia przepisów w życie.

    Osoby, które ciągle walczą o zwrot emerytur przed sądem, powinny wycofać swoje pozwy po wejściu ustawy w życie. Postanowienie o umorzeniu postępowania będzie stanowiło wystarczający sygnał dla ZUS, by sprawnie wypłacić zawieszoną emeryturę razem z odsetkami.

    Jak przypomina "Rz" warto tak się zachować, bo sądy nie przyznają emerytom odsetek od zaległości.

    Więcej w "Rzeczpospolitej".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anonimowy z 08:45 czemu podszywasz się pod moją osobę? Jaki masz w tym cel? Prawdziwa Wiga

      Usuń
    2. Ja mam wygraną w SO, ZUS złożył apelację do SA jeszcze nie było rozprawy i nie mam terminu. W takiej sytuacji na przyszłość ja chyba nie mam co wycofywać z sądu bo mam wygraną.Proszę o podpowiedź. Pozdrawiam wszystkich emerytów, może będzie dobrze.

      Usuń
  58. Dzisiaj Rzeczpospolita pisze na temat zwtotu emerytur wraz z odsetkami.Powołują się na przygotowany projekt ustawy MPIS i Senatu.Nie wiem może mają jakieś nowe informacje bo piszą jako pewnik.A może Koleżanki i Koledzy to kres naszych udręk.Oby.
    Gabik

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gabik, poczytaj wpisy pod tym postem od początku, to wszystko stanie się dla ciebie jasne. Poprawiony rządowy projekt ustawy omawiamy od wczoraj, od rana. :)))))

      Usuń