Strony

14 sierpnia 2013

Sądy powinny przyznawać zwrot emerytur bez zwłoki

Rzeczpospolita
13 sierpnia 2013
SN: Sądy rozpatrujące odwołania emerytów od decyzji o zawieszeniu ich świadczeń mają teraz obowiązek szybko zapewnić w tych sprawach stan zgodny z konstytucją.
Sąd Najwyższy potwierdził prawidłowość zapadających ostatnio rozstrzygnięć sądów apelacyjnych w sprawie zwrotu emerytur zawieszonych w 2011 r.
Sąd Najwyższy został zalany wnioskami Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o umorzenie postępowań o zwrot zawieszonych emerytur. Po tym, jak sędziowie SN już w co najmniej trzech sprawach przyjęli jednolicie, że emerytom należy się zwrot zawieszonych od 1 października 2011 r. świadczeń, ZUS wycofuje skargi kasacyjne złożone w pozostałych sprawach. Inaczej narazi się na zapłatę niepotrzebnych kosztów postępowania kasacyjnego. Dzięki temu emeryci, którzy w sądach apelacyjnych uzyskali już korzystne dla siebie wyroki, nie muszą się obawiać ich uchylenia.

164 komentarze:

  1. czy te wiadomości dotyczą także tych emerytów, którzy mieli naliczoną emerytuę w 2008 roku? Ja czekam obecnie na sprawę w sądzie apelacyjnym. Z tekstu powyżej wynika, że sąd apelacyjny powinien uznać moje roszczenia o wypłatę zaległej emerytury? Prosze o komentarz do moich pytań.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Opinia SN ,znaczy tyle ,że jak jest sprawa wygrana w SA to ZUS powinien wykonywać te wyroki i nie wnosić kasacji jak to miało i zapewne jeszcze ma miejsce / opinie z bloga/. Natomiast o wygraną w SA trzeba walczyć.
      Uważam,że jesteś na dobrej drodze.
      Powodzenia.
      Pozdrawiam
      Basia

      Usuń
    2. Dziękuję Basiu za wyjaśnienie, mam nadzieję, że jak już dojdzie do sprawy w SA to sąd weźmie pod uwagę "zalecenia" SN. Pozdrawiam Elżbieta

      Usuń
  2. Według mojego rozumowania mnie się też tak wydaje. Może w Gdańsku sędziowie się obudzą i nie będą traktować emeryta z 2008r jako intruza.
    Ten artykuł przedstawiony powyżej NIE JEST CAŁKOWICIE SKOPIOWANY Z"Rzeczpospolitej",
    ......."Co ważne,Sąd Najwyższy w wyroku zapadłym na posiedzeniu niejawnym stwierdzi,że sądy rozpatrujące odwołania emerytów od decyzji o zawieszeniu ich świadczeń MAJĄ TERAZ OBOWIĄZEK SZYBKO ZAPEWNIĆ W TYCH SPRAWACH STAN ZGODNY Z KONSTYTUCJĄ. Sąd Najwyższy, rozpatrując skargę kasacyjną emeryta od wyroku sądu apelacyjnego, stwierdził,że uznane za niekonstytucyjne przepisy o zawieszeniu świadczeń naruszyły ustawę zasadniczą już od dnia ich wejścia w życie.Nie mogą one teraz stanowić legalnej podstawy do orzekania przez sady powszechne i Sąd Najwyższy.Dlatego właśnie sędziowie uchylili wyrok odmawiający emerytowi zwrotu zawieszonego świadczenia i odesłali sprawę do ponownego rozpatrzenia przez sąd apelacyjny. Zdaniem Sądu najwyższego ten powinien wydać teraz wyrok przywracający stan zgodności z prawem zmienionym wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego, który wykreślił niekorzystne dla emeryta przepisy."
    ....." Dla wielu osób, szczególnie zatrudnionych w państwowych czy samorządowych posadach, rezygnacja z pracy przesądziła o ostatecznym rozstaniu z zawodem. Jako zatrudnieni w sferze publicznej nie mogli oni zrezygnować na jeden dzień z pracy i ponownie się zatrudnić na tym samym stanowisku. W urzędach publicznych nabór do pracy odbywa się bowiem w drodze konkursu." -mrz
    sygnatura akt II UK 299/12;I UK 519/12; I UK 593/12

    OdpowiedzUsuń
  3. Artykuł nie dotyczy zawieszonych, ale informacji nigdy za wiele pozdrawiam

    http://serwisy.gazetaprawna.pl/emerytury-i-renty/artykuly/725125,swiadczenia-co-czwarty-ubezpieczony-wygrywa-w-sadzie-z-zus.html

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam,a co z osobami,które po wyroku TK i prawomocnym wyroku SA wznowiły postępowanie i otrzymały z SA uzasadnienie,że wyrok TK ich nie dotyczy,choć ZUS wznowił im wypłatę. W takiej sytuacji jest moja mama. Do SN już się nie odwoływała z uwagi na brak funduszy. Pozdrawiam. I.P.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na razie pozostaje obserwowanie, jak powstają projekty ustawy „rekompensacyjnej”:

      Projekt rządowy tu:

      http://www.mpips.gov.pl/bip/projekty-aktow-prawnych/projekty-ustaw/ubezpieczenia-spoleczne/ustawa-o-wyplacie-emerytur-do-ktorych-prawo-uleglo-zawieszeniu-w-okresie-od-dnia-1-pazdziernika-2011-r-do-dnia-21-listopada-2012-r-/

      Projekt senacki tu:

      http://www.senat.gov.pl/prace/senat/inicjatywy-ustawodawcze/wykonanie-orzeczen-tk/

      Na stronie senackiej na niebiesko zaznaczono aktywne pliki, w tym – projekt ustawy (senacki druk 408).

      Pozdrowienia dla Pani/Pana i dla Mamy :)

      Usuń
  5. Jeżeli mama się nie odwoływała do SN to musi czekać na ustawę rekompensacyjną. Od niej będzie zależało czy otrzyma zaległe czy nie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ze mną jest jeszcze ciekawiej: prawo do emerytury uzyskałem w maju 2007r., (ukończyłem 60 lat) i pracowałem dalej. W marcu 2011r. ukończyłem 65 lat (pracuję nadal) i ZUS sam rozpoczął wypłacać mi emeryturę "z urzędu", tj. bez mojego wniosku. Sprawę w SO o zwrot zawieszonej emerytury wygrałem w lipcu.
    Co państwo o tym sądzą?

    Usuń

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie może być to prawdą, ponieważ mam taką sprawę,moja kuzynka nie złożyła wniosku o emeryturę mimo iż powinna, i ZUS nie wypłacał jej emerytury, ona korzystała z pomocy społecznej ,a z ZUS-u nie, dopiero rodzina ubezwłasnowolniła ją częściowo i pobierali z ZUS świadczenie. ZUS wypłacił tylko za ostatnie 3 lata poprzednie 6 przepadło

      Usuń
    2. ZUS ,nawet jak się coś należy na 200% niczego nie odda za dłuższy okres jak 3 lata.Takie są przepisy.

      Usuń
    3. Jest to możliwe. Wniosek o naliczenie złożony w 2007 r (wypłata zawieszona ze względu na kontynuację zatrudnienia)a po osiągnięciu 65 lat wypłata. Niektóre ZUS-y (np w Katowicach) wypłacały zawieszone świadczenia bez wniosku zainteresowanego

      Usuń
    4. Do : Anonimowy 14 sierpnia 2013 10:41

      Co tu dziwnego?
      Wygrany proces dotyczył tylko zaległości za okres od zawieszenia wypłaty, czyli od 1.X.2011r

      Usuń
    5. A no, nie ma nic dziwnego z tego co rozumiem Anonim z 10:41 niczemu się nie dziwił tylko stwierdził fakt jaki obowiązuje w rozliczeniach z ZUS.

      Usuń
    6. "Stwierdzenie faktu" było podważeniem wiarygodności wpisu (Anonimowy 14 sierpnia 2013 09) że wygrał sprawę o zaległości

      Usuń
  7. Kobieto zwalniaj się z pracy masz emeryturę nie blokuj miejsca młodym wykształconym .
    Pozdrawiam Majka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani Majko, właśnie zamierzam ostatecznie zakończyć pracę. Będzie wolny etat dla młodej, wykształconej osoby za 2050 zł brutto miesięcznie. Proszę dać znać, jeśli jest pani zainteresowana.

      Usuń
    2. Pofolguj sobie Majka do 67 lat jeszcze się napracujecie. daj zużyć energię osobom co ją jeszcze posiadają.

      Usuń
    3. Pani Majko może jest Pani mało kreatywna w poszukiwaniu pracy. A tak na marginesie to prawo do pracy mają wszyscy, bez żadnego podziału.

      Usuń
    4. Niech wreszcie ludzie zrozumieją, że praca u nas nie jest reglamentowana. Każdy ma do niej prawo i każdy jest kowalem swojego losu. I wiek nie ma tu żadnego znaczenia aż do emerytury,która jest przywilejem.

      Usuń
    5. Można na nią iść, ale nie trzeba.

      Usuń
  8. Dziękuję bardzo blogowiczom z godz. 10.14 oraz 9.16 za szybką i wyczerpującą odpowiedź dotyczącą sytuacji mojej mamy. Pozdrawiam serdecznie. I P.

    OdpowiedzUsuń
  9. Do I.P.: Jeśli nie minął jeszcze okres 6 m- cy od ogłoszenia wyroku przez SA mama może złożyć skargę do ETPCz. Pozdr. Iza.

    OdpowiedzUsuń
  10. http://www.mmgorzow.pl/artykul/list-do-zus-ktory-marnotrawi-pieniadze

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dobrze,że "toto pismo" wysyłają zwykłą przesyłka, a nie poleconym :)

      Usuń
  11. Zwracam Państwa uwagę na specjalną listę osób, które zgłosiły swoje uwagi do projektu senackiego w ramach KONSULTACJI SPOŁECZNYCH. Została dołączona do materiałow do druku 408:

    http://www.senat.gov.pl/prace/senat/inicjatywy-ustawodawcze/konsultacje/kon408/

    Gratuluję i pozdrawiam, kibic :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dodam, że lista zawiera aktywne linki do treści pism.
      kibic :)

      Usuń
    2. Dzisiaj na posiedzeniu niejawnym SN oddalił moją skargę kasacyjną o wypłatę zawieszonej emerytury>Uczynił to również w stosunku do drugiej na wokandzie skargi.Obie dotyczyły emerytur przyznanych PRZED. A więc nie tylko większość SA ale także aktualnie SN bierze pod uwagę przedział jaki w swym wyroku-w zasadzie jego uzasadnieniu poczynił TK -DZIELĄC EMERYTÓW NA TYCH PRZED I PO.
      NIE znam uzasadnienia SN bo dopiero chyba się pisze i zostanie odesłane do SA wraz z aktami. Powoli już rezygnuję, bo całkowicie straciłem zaufanie do naszych sądów w tym tego "najwyższego"????

      Usuń
    3. Proszę nie rezygnować, tylko jak najszybciej opisać swoja sprawę i przesłać do SENATU !

      Usuń
    4. Nie zdążę,bo jak napisałem nie ma jeszcze uzasadnienia tego postanowienia z posiedzenia niejawnego.To może potrwać około 2 miesięcy, a więc senat powinien z urzędu poprosić o zapadłe w SN orzeczenia, które nawet abstrahują od wyroku TK.Skoro w tymżę jest granica przed 1 stycznia 2011r to po co dalej "różnicuje się emerytów na tych, co tylko nawet z ciekawości wnieśli o ustalenie prawa do emerytury np w 2008r i tych co uczynili to już kunktatorsko w 2009r od 8 marca -chyba i zdecydowanie na tym obecnie wygrali, bo jako dużo młodsi w 2008r nawet nie mieli prawa do wniosków o ustalenie tego właśnie prawa do emerytury.Nie ma do nich żadnej pretensji, lecz paradoksem jest ,że praktycznie kilka dni,nawet jeden dzień stawia tych sprzed w BARDZO NIEKORZYSTNEJ SYTUACJI. Pisanie do senatu, w moim przypadku nie wniesie już nic, bowiem senatorowie wiedzą doskonale w czym rzecz.....

      Usuń
    5. Prostuję. Nie sprzed 8 marca a SPRZED 8 STYCZNIA 2009R.
      DOTYCZY WPISÓW z godz.17:55 i 18:22.

      Usuń
    6. Jak przypuszczam skargi kasacyjne zostały wniesione przed wyrokiem TK i zawierały żądanie podjęcia wypłaty zawieszonej emerytury.
      Pytanie - czy skargi zawierały żądanie wypłacenia świadczeń od dnia zawieszenia czy tylko podjęcia wyłaty świadczenia ?
      MM1

      Usuń
    7. Tak zostały wniesione przed wyrokiem TK.
      i zawierały żądanie podjęcia -dalszej wypłaty emerytury.
      Jeszcze sprawdzę na wokandzie SN i potwierdzę lub sprostuję

      Usuń
    8. Tak sprawdziłem o :dalszą wypłatę emerytury!!!!

      Usuń
    9. Co prawda nie jestem biegłym prawnikiem ale sądzę, że SN był związany żądaniem skargi, a skoro ZUS podjął wypłatę - żądanie stało się bezprzedmiotowe - stąd oddalenie skargi.
      Byłbym wdzięczny za stanowisko w tej sprawie osób mądrzejszych ode mnie.
      MM1

      Usuń
    10. Tak ma Pan rację.Ale mam obiekcję skąd SN wiedział,że ZUS podjął wypłatę, skoro kasacja wpłynęła 8 października 2012r a ja dopiero w kwietniu 2013r wystąpiłem o wypłatę "BIEŻĄCEJ EMERYTURY".
      Żądanie skargi kasacyjnej dotyczyło dalszej wypłaty bieżącej i razem z zawieszoną,bo jeszcze nieznany był wyrok TK/13 listopada 2012r/
      Jak wspomniałem wynik posiedzenia znam po rozmowie z sekretariatem SN, także dzwonił radca-autor drugiej skargi, więc nie ma tu pomyłki,że może "uchylono zamiast oddalono"

      Usuń
    11. Będę wdzięczny za poinformowanie na blogu o zasadniczych twierdzeniach uzasadnienia wyroku SN.
      MM1

      Usuń
    12. Na pewno poinformuj po otrzymaniu uzasadnienia, tj zwrocie akt do SA i wykonaniu zarządzenia SN w przedmiocie doręczenia jego odpisu orzeczenia/ memu pełnomocnikowi -autorowi skargi/

      Usuń
    13. Do Anonima z 19:43
      ZUS wiedział,że Twoja sprawa jest w SN.
      Z tego co wiem to ZUS ma obowiązek powiadamiać Sądy o każdej decyzji jaką wydaje na rzecz emeryta jakie zachodzą w miedzy czasie kiedy toczy się sprawa. Być może SN sam skierował zapytanie do ZUS skoro tego nie zrobiłeś TY za pośrednictwem Twojego adwokata.

      Usuń
    14. Do Anonima z 18:22
      Proszę zauważyć, że ten kto składał wniosek po 8 stycznia 2009 r. nie musiał kierować się kunktatorstwem, gdyż mogło być to następstwem zwyczajnych kolei losu.
      Kobieta urodzona w 1949 lub 1950 r., która do 31 grudnia 2008 r. nie nabyła praw do tzw. wcześniejszej emerytury (bo taka była jej kolej życia), nabyła prawo do emerytury w wieku 60 lat w roku 2009 lub 2010, szczęśliwie dla niej - bez konieczności rozwiązania stosunku pracy.

      Rozumiem rozżalenie Anonima, jednakże sądzę, że jeśli na blogu będzie mniej określeń oceniających, a więcej analizy, wzajemnej pomocy i efektywnego działania (pisma do Senatu, MPiPS, partnerów społecznych), to będzie służyło wszystkim.

      Pozdrawiam
      Jot

      Usuń
    15. Do JOT.Rzeczywiście z tym kunktatorstwem przesadziłem, lecz pamiętam jeszcze ze studiów, ze w sferze zarządzania i kierowania, kunktacja nie była cechą negatywną, a raczej bliżej rozsądkową, jej peciwieństwem była antycypacja, czyli najogólniej pewne wyprzedzenie działania.
      U Rosjan mówiło się wolniej jedziesz dalej zajedziesz.U nas mówi się,że pośpiech jest wskazany przy łapaniu pcheł.!!!! Lecz w moim przypadku, mając w roku 2008 63 lata i wszelkie przesłanki stażowe do wcześniejszej emerytury-PO PROSTU CHIAŁEM WIEDZEĆ JAKĄ BĘDZIE I WYSTĄPIŁEM Z WNIOSKIEM ZA POŚREDNICTWEM ZAKŁĄDU PRACU O USTALENIE PRAWA DO EMERYTURY.GDYBYM BYŁ JASNOWIDZEM to wystąpiłbym np. 9 stycznia 2009r i byłbym obecnie szczeęśliwy, ale czy to właściwe okreslenie. Więc w znaczeniu negatynym kunktatortwo to nie najlepsza postawa i cecha, lecz jak widać po prostu nie WYCIĄGNĄŁEM WNIOSKÓW Z NAUKI, a JOT mi o tym przypomiał-ała

      Usuń
    16. DO tego samego Anonima :-)
      Dziękuję za pojednawczą odpowiedź.
      Pozostawmy osoby, które wymagany staż ubezpieczeniowy nabyły dopiero po 7 stycznia 2009 r., wraz osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego.
      Gdybyś napisał np. "różnicuje się emerytów na tych, co tylko nawet z ciekawości wnieśli o ustalenie prawa do emerytury np. w 2008 r. i na kunktatorów, którzy nie zrobili tego do 7 stycznia 2009 r.", nie byłoby sprawy ;-)
      Potrzebę sprawdzenia "emerytalnego potencjału" rozumiem doskonale. Napisałam o tym w "piśmie", które zamieściłam w komentarzu 3 sierpnia, więc... jestem kobietą :-) chociaż treść owego "pisma" może być myląca. Wyjaśnię, że napisałam je dla męża koleżanki (z którą rozważamy sytuację emerytów "sprzed").
      http://emeryturazawieszenie.blogspot.com/2013/08/zawieszeni-emeryci-wycofuja-sprawy-z_2.html?showComment=1375536293127#c2522264399360026716

      Napisałeś wczoraj (brak jakiegokolwiek podpisu może powodować pomyłkę), że nie zdążysz napisać do Senatu. Może jednak - bez odnoszenia się do treści uzasadnienia, którego jeszcze nie ma - napiszesz o swojej sytuacji w stylu "pisma", do którego podałam link?
      Jeszcze jedno. Jeśli się nie mylę, to w 2010 r. miałeś 65 lat - powszechny wiek emerytalny, a to nie powinno być bez znaczenia. Zauważ, jeśli do czasu osiągnięcia emeryckiej pełnoletności ;-) miałeś/miałbyś emeryturę zmniejszaną, to z chwilą ukończenia 65 lat życia nabyłeś prawo do emerytury w powszechnym wieku emerytalnym.

      Pozdrawiam
      Jot

      Usuń
    17. Co do Senatu.Po umorzeniu pierwszego wniosku Senatu w naszej sprawie i po bardzo niesprawiedliwym potraktowaniu w Krakowie mec.Cichonia, autora tego wniosku, prosiłem Go w rozmowie telefonicznej, by zgodził się na recepcję Jego wniosku przez nowych senatorów/Jego już nie wybrano/Był tym, który przyczynił się do znanego nam wyroku TK z 13 listopada 2012r. Nie byłoby w ogóle żadnych nawet bieżących wypłat gdyby nie merytoryczne działania Pan mecenasa Cichonia.Teraz ekspert SN Pani prof. UW Inetta Jędrasik -Jankowska w artykule z 9 sierpnia br w "Rz" pisze : Rząd dyskryminuje emerytów, tj tych którzy złożyli wnioski do ZUS przed 8 stycznia 2009r. A więc ja zwykły mgr-dodatkowo subiektywny emeryt mam pisać do Senatu. Nie widzę sensu,bo jeśli będzie wola i obiektywne spojrzenie decydentów-to nowa ustawa rekompensacyjna pozwoli nam SPOKOJNIE CZEKAĆ NA...."ZAPROSZENIE" DO DOMU OJCA.POZDRAWIAM !!!
      ps. W dniu 14 chowaliśmy kolegę emeryta, który wygrał wszystko, tylko bez odsetek, ale nie wytrzymał stresu...Więc za namową małżonki, "daję sobie siana" ,bo pieniądze, jak widać szczęścia nie przynoszą

      Usuń
    18. To może wszyscy połóżmy się do trumien i czekajmy...
      A kto będzie walczył o demokrację,
      o przyszłość naszych wnuków? Nie podchodźmy emocjonalnie, ale tak jak rząd, cynicznie i spokojnie, bo szkoda zdrowia.
      Pieniądze szczęścia nie dają,godności też, ale to o nią , godność,należy walczyć.Nie wolno dać sobą pomiatać, bo to tylko krok do zniewolenia. Pozdrawiam.Elżbieta

      Usuń
    19. Elżbieto, super!
      Jeśli na naszego rozmówcę jednego dnia spadło oddalenie skargi przez SN i pogrzeb kolegi, to Anonim (zakładam, że to ta sama osoba) ma uzasadnionego doła. Współczuję.

      Proszę jednak doszukać się sensu pisania do ustawodawcy - zwracania uwagi na własną szczególną sytuację, której ustawodawca może po prostu nie zauważyć - choćby na dwóch przykładach znanych na blogu sytuacji prawnych:
      1. Obawa Xenefonta o to, że sformułowanie "prawo do emerytury nabyli przed 2008 r., a tylko realizowali w okresie 2009-2010 r." może wykluczyć osoby, który zaczęły pobierać świadczenie emerytalne po 1 stycznia 2011 r. (vacatio legis art. 28),
      2. Problem rocznika 1953, któremu spełnienie warunków najpierw przesunięto z 31 XII 2007 r. na 31 XII 2008 r., a potem wykluczono z kręgu osób, które mogły naliczyć emeryturę wg starych zasad - do 31 XII 2012 r. Tu przypominam wyjaśnienie MPiPS przesłane RPO, że było dość czasu na złożenie wniosku do końca 2012 (!).

      Pozdrawiam
      Jot

      Usuń
    20. Na własnym przykładzie chcę pokazać senatorom, jak sądy interpretują wyrok TK, coć za długo znam mentalność polityków, w tym lokalnych, by mieć nadzieję, że ktoryś z nich dokona dokładnej analizy problemu, jeśli problem nie będzie jego dotyczył osobiście.Tym bardziej chylę czoło przed senatorami.
      Przedstawiłam swój problem, który mają również inni, ale wolę posiłkować się własnym przykładem, bo niektórzy na tym blogu nie życzą sobie, by mówić w ich imieniu. Pozdrawiam. Elżbieta

      Usuń
  12. Do Majki: Dziwię się bardzo,że będąc młodą i wykształconą osobą masz takie problemy z pracą i musisz oczekiwać na zwolnienie miejsca przez innych. Moje dorosłe i wykształcone dzieci tego problemu nie mają. Ja będąc w wieku emerytalnym,pracując dostaję dodatkowe oferty pracy,których nie jestem w stanie przyjąć,ponieważ doba jest za krótka.Przemyśl to, może nie jesteś aż tak dobra na ile siebie oceniasz. Życzę powodzenia. Zapracowana seniorka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Brawo Majka - takich jak Ty bezrobotnych w Polsce jest 2,5 mln.Masz 100% racji!

      Usuń
    2. Specjalnie dla pani Majki. Polecam szczególnie komentarze pani rówieśników:

      http://natemat.pl/52867,ma-91-lat-i-jest-specjalista-w-miedzynarodowej-korporacji-nie-jestem-fighterem-wywiad

      Usuń
    3. "Za 2 tysiące nie wstaję z łóżka"
      Po studiach, ale bez konkretnych umiejętności, z wygórowanymi oczekiwaniami finansowymi, ale bez angażowania się w pracę.
      Najlepiej z najmniejszą liczbą obowiązków, ze służbowymi laptopami, telefonami, samochodami.
      Ciężko się przyznać samemu przed sobą, że zmarnowało się 5 lat życia w walce o kawałek papieru, a w praktyce okazało się, że ten kawałek papieru jest nieprzydatny.
      Zaakceptowanie pensji poniżej 2 tys. jest wg młodych takim przyznaniem się do tego.

      Usuń
    4. Rząd się cieszy! Taktyka ,,Dziel i rządź" zbiera żniwo!
      Do młodych; Nie bądźcie baranami prowadzonymi na rzeź. Wy też wkrótce będziecie emerytami z pieniędzmi takimi,, co kot napłakał".Walczcie o swoją godność!
      Ale to nie ten adres, na pewno nie emeryci.
      W jedności siła.
      Pozdrawiam Młodych, Starszych i Najstarszych.
      Elżbieta

      Usuń
  13. Mógłby mi ktoś podać adres mailowy do kancelarii Senackiej czy raczej wysłać uwagi do projektu ustawy do senatora np. Pana Piotra Zientarskiego?
    Barbara

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do Pani Barbary.
      Podaje Pani adres do senatora:
      Pan Senator Piotr Zientarski
      Przewodniczący Komisji Ustawodawczej
      Senatu Rzeczypospolitej Polskiej
      Kancelaria Senatu
      ul. Wiejska 6
      00-902 Warszawa

      Usuń
  14. Kochani!
    Na razie w uwagach ich autorzy kładą nacisk na sytuację zawieszonych tzw. "sprzed" 2009.
    Warto chyba napisać jeszcze o odsetkach i obowiązku powiadomienia przez ZUS wszystkich uprawnionych, którzy sami nie zgłoszą się np. w okresie 2, 3 miesięcy.
    Zerknijcie do wcześniejszych postów, to były chyba te trzy sprawy, o które mieliśmy się upomnieć. Pozdrawiam, dziękuję tym, którzy już zaczęli działać. Zachęcam następnych. I wielkie podziękowania dla naszego Kibica.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gratuluję Państwu: Elżbiecie, Reginie, Teresie, Bogumile, Annie, Stefanowi (1 i 2), Ilonie, Annie i Ewie – autorom pism z listy senackiej „Konsultacje Społeczne”. W ten sposób do druku 408 dołączono już w sumie 14 uwag obywatelskich!
      :)

      Usuń
  15. Pomimo wcześniejszego wysłania e-maila do Senatu dzisiaj wysłałam list opisujący moją sytuację.Pozdrawiam. Elżbieta

    OdpowiedzUsuń
  16. mail do senatu
    senat@nw.senat.gov.pl

    OdpowiedzUsuń
  17. Pani Elżbieto proszę wyjaśnić ,czy Pani jest sprzed i czy o tym pisała Pani w liście

    OdpowiedzUsuń
  18. Jestem sprzed. W SO i SA wyroki dla mnie negatywne. Obecnie mecenas pisze kasację do SN. Wysyłam również Skargę do Strasburga. Straciłam zaufanie do polskich rozstrzygnięć pomimo przywrócenia mi świadczenia emerytalnego. Rozstrzygnięcia w polskich sądach wołają o pomstę do nieba. W takich samych sytuacjach jedne wyroki na tak, inne na nie!
    Wysłałam do Senatu opis mojej sytuacji z podaniem sygnatur spraw. Mnie najbardziej bulwersują negatywne wyroki dla emerytów, którym ZUS wznowił po wyroku TK świadczenia emerytalne, a sądy twierdzą, że nie należą się im zwroty za za zawłaszczone świadczenia emerytalne w okresie 1 października 2011 - 22 listopada 2012.Ten problem dotyczy również mnie. Żyjemy w jakimś matrixie. Gdzie poszanowanie prawa i Konstytucji RP? Piszcie e-maile do Senatu. Ich wykaz znajduje się pod ,,Konsultacje społeczne" w ,,Inicjatywach ustawodawczych" przy naszej(3) sprawie z zakresu wykonania wyroków TK. Narazie jest ich niewiele : 9 e-maili i 3 przedstawione listownie. Pozdrawiam. Elæbieta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za wyjaśnienie.Jak wspomniałem wyżej, właśnie przegrałem kasację w SN/14.08./
      Więc radzę by mecenas żądał w skardze wypłaty zaległego świadczenia, bo ja chyba popełniłem błąd skarżąc o dalszą wypłatę zawieszonego świadczenia.Ale moja skarga wpłynęła 8 października 2012r i nie była "modyfikowana" w świetle wyroku TK z 13 listopada 2012r.
      ktoś na blogu mi podpowiedział ,ze SN był związany treścią żądania, ale nie jestem w 100% przekonany

      Usuń
    2. Obecnie będę żądała tylko zwrotu zagrabionych. Pozdrawiam. Elżbieta

      Usuń
    3. Anonimie, jak możesz to podaj swój numer sprawy Apelacyjnej i w jakim mieście.Chciałabym poczytać dokładnie.Oczekuję również na rozpatrzenie swojej sprawy w SN dlatego interesuje mnie to bardzo.
      Dziękuję
      BS

      Usuń
    4. Przyłączam się do prośby BS. Sprawa mojej żony w SN ma sygnaturę II UK 344/13. Wyrok SA nie został opublikowany.
      MM1

      Usuń
    5. a ten ? Sąd Apelacyjny w Gdańsku
      http://orzeczenia.gdansk.sa.gov.pl/content/$N/151000000001521_III_AUa_000662_2012_Uz_2013-03-12_001

      Usuń
    6. Coś takiego ? Dziękuję.
      MM1

      Usuń
    7. uzasadnienie takie,że ręce opadają

      Usuń
    8. to jeden SKANDAL.
      Tu fragment uzasadnienia:
      Przedmiotem sporu na etapie postępowania apelacyjnego było, czy organ rentowy powinien wznowić ubezpieczonej wypłatę świadczenia emerytalnego za okres od 1 października 2011 r. do 22 listopada 2012 r. wraz z należnymi odsetkami. W tym zakresie Sąd Okręgowy przeprowadził stosowne postępowanie dowodowe.....
      (i wymyślił takie prawdy!!!!)
      W przypadku ubezpieczonej art. 28 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw nie miał w ogóle zastosowania

      Usuń
    9. MM1, mam pytanie.
      Czy Ty odebrałeś ten link sprawy w Gdańsku jako odpowiedz na prośbę BS i Twoją.skierowaną do Anonima z 19:54 ?

      W/g mnie ten link nie dotyczy tych dwóch spraw,które odbyły się w SN w dniu dzisiejszym tj. 14.08.2013.r.
      Nie zgadzają się inicjały.

      Usuń
    10. MM1 wie co to za sprawa :)

      Usuń
    11. Link do sprawy w Gdańsku jest istotnie do mojej sprawy, jeszcze raz dziękuję za jego wskazanie. Od dość dawna nie śledziłem orzeczeń sądów apelacyjnych, stąd moje zapóźnienie. Wyrok i uzasadnienie oczywiście posiadam i jestem pełen zachwytu dla "wiedzy i umiejetności" składu orzekającego.
      Rozprawa przed SN w sprawie mojej żony odbędzie się za jakieś pół roku.
      Bardzo jestem ciekawy uzasadnienia wyroków SN, które wczoraj zapadły.
      MM1

      Usuń
    12. Anonimie z 14 sierpnia 22: 19
      Dlaczego nazywasz to skandalem. Sąd ustalił, że art. 28 Cię nie dotyczy co znaczy, że ZUS nie mógł Ci wstrzymać świadczenia z dniem 1 października 2011r.jezeli nie rozwiązałaś stosunku pracy. Świadczenie od ZUS Ci się więc należy - tak stwierdził sąd więc należy wziąć prawnika i to wyegzekwować.

      Usuń

    13. Pani Elżbieto,
      z jakiego okręgu ZUS jest Pani?
      Pozdrawiam
      Grażyna

      Usuń
    14. Elu, proszę o kontakt, jak będziesz miała napisaną skargę do ETPCZ . Skontaktuj się na adres linka62@o2.pl
      Pozdrawiam Hania

      Usuń
    15. Do Grażyny i Hani, mój ZUS to Płock. Po napisanej skardze skintaktuję się. Podobno skarga będzie gotowa w przyszłym tygodniu. Zatem czekam.Pozdrawiam.Elżbieta

      Usuń
    16. Do MM1,
      Już również czekam na sprawę w SN.
      Skargę - kasację złożyłam jeszcze przed wyrokiem TK./ wrzesień 2012, skarga została zarejestrowana w styczniu 2013.r.
      Tzw. "przed sąd" mam za sobą i lada moment będzie rozstrzygnięcie.
      Jestem emerytką z 2009.r.
      Ten "lada moment " to równy rok od momentu złożenia kasacji.
      Nie wiem czy taki termin dotyczy wszystkich, w moim przypadku jest tak jak piszę.
      Pozdrawiam
      Basia

      Usuń
    17. Pani Basiu, czy 4 września?

      Usuń
    18. Pani Basiu !
      Będę wdzięczny za informację o terminie rozprawy przed SN i o treści wyroku.
      MM1

      Usuń
    19. MM1, obiecałam to już Panu jakiś czas temu w zakładce SKARGI KASACYJNE 2
      Słowa dotrzymam
      Tak, to już 4 września.
      Pozdrawiam
      Basia

      Usuń
  19. Czy wiecie jak długo Sąd Apelacyjny rozpatruje apelację ZUS,czyli jak długo się czeka na rozprawę po wygranej w Sądzie Okręgowym

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. w moim przypadku od złozenia skargi do rozpatrzenia -6 miesięcy. Pozdrawiam. Elżbieta

      Usuń
    2. Cd. Moja odpowiedź dotyczy innej sytuacji. To ja się odwoływałam, a nie ZUS. Pozdrawiam. Elżbieta

      Usuń
    3. Na rozprawę w SA w Katowicach ,odwołał się ZUS czeka się rok.Od lutego nie ma jeszcze terminu.
      Pani powiedziała,że może styczeń.Danka

      Usuń
  20. A gdzie podział się Pan Krzysztof? Opuścił nasze szeregi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. myślę, że w końcu odpoczywa, są przecież wakacje.
      Życzymy udanego i spokojnego, bo czekają nas dalsze boje

      Usuń
    2. Czy wpis z 15 sierpnia, z 19.30 to p. Krzysztofa?

      Usuń
    3. Pan Krzysztof nie ma chyba już ochoty na uczestniczenie na blogu, jeżeli już to jako anonim

      Usuń
  21. Termin wysłania uwag w sprawie projektów ustawy do "Konsultantów Społecznych" jest do 31.08.2013r.?
    Barbara

    OdpowiedzUsuń
  22. Niby jest nas dużo na blogu , wszyscy deklarują się , że będą wysyłać pisma w sprawie konsultacji społecznych a okazuje się ,że tylko nieliczni dotrzymują słowa. Ciekawe.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawe czy Ty wysłałaś? Zdecydowana większość blogowiczów to osoby roszczeniowe ,mające mało wspólnego z odpowiedzialnością.
      Blog to ciekawa lektura -szkoda ,że przykra.
      Pozdrawiam-janka

      Usuń
    2. Pozwolę sobie wyrazić odmienne zdanie.
      To, że lista opinii „Konsultacje Społeczne” została dołączona do materiałów do druku 408 jest (dla mnie) sporym, miłym zaskoczeniem. Trudno powiedzieć, czy przyjęto tu zasadę publikowania wszystkich opinii przesłanych za pomocą formularza konsultacyjnego, czy tylko niektórych, w jakiś sposób reprezentatywnych? Dla urzędników Senatu i senatorów to także nowe doświadczenie. Moim zdaniem, szczególne znaczenie mają Uwagi Obywatelskie i te opinie „konsultacyjne” przesłane do Komisji Ustawodawczej, które zawierają rozbudowane stanowiska. Z pewnością jednak także liczba opinii będzie brana pod uwagę, nawet gdyby nie wszystkie zostały opublikowane. Proszę zauważyć, że w obecnej kadencji Senatu tylko w przypadkach dwóch projektów ustaw do materiałów Komisji Ustawodawczej dołączono Uwagi Obywatelskie. Jest to projekt ustawy rekompensacyjnej za pozostawione mienie „zabużańskie” oraz projekt ustawy o zwrocie zawieszonych emerytur (druk 408), do którego nadal można zgłaszać opinie.
      kibic :)

      Usuń
    3. cd.
      Zmiany w regulaminie senatu, dotyczące konsultacji społecznych i wysłuchania publicznego to nowość. Weszły w życie dopiero 20 lipca 2013.

      http://www.senat.gov.pl/aktualnosci/art,5582,konsultacje-spoleczne-oraz-wysluchanie-publiczne-w-regulaminie-senatu.html

      kibic :)

      Usuń
    4. Kibicu, bardzo dziękujemy za przekazywanie cennych informacji i uwag!
      pozdrawiam
      Daniela

      Usuń
    5. Dobrze,że mamy takiego operatywnego pilota naszej grupy.Wskazywana droga prowadzi w dobrym kierunku.
      A na te gdańskie idiotyzmy nie ma słów krytyki.
      Takich "rewelacji" dotąd żaden skład orzekający nie obwieścił.
      Danielo, pozdrawiam,idę na degustacje serów;)
      T

      Usuń
    6. Czy nasz kibic ma na imię Iza - myślę, że tak.
      Dzięki kibicu.

      Usuń
    7. Ja sadzę, że Karolina.
      kk

      Usuń
    8. Zimno, zimno... :)))))
      kibic

      Usuń
    9. Do Kibica 10:12 i Elżbiety 19:40
      Moje spostrzeżenia, jeśli nawet trafne, nie mają większego znaczenia, jednakże podzielę się nimi.
      Moim zdaniem przy druku 408 nie ma pism wysłanych droga elektroniczną; potwierdzić lub zaprzeczyć mogliby tylko autorzy opublikowanych uwag.
      Na żadnym piśmie nie widać w nagłówku i stopce znaków świadczących, że pismo przeszło przez formularz.
      Elżbieta pisała 2 sierpnia, że nie wie czy dobrze zrobiła: "wysłałam dzisiaj do Kancelarii Senatu
      priorytetem poleconym ze względu na niezasobność emeryckiego portfela - w jednej kopercie 5 pism(pozostałe od koleżanek)".

      Zastanawia mnie przy tym, dlaczego nie na wszystkich widnieje pieczątka przyjęcia na dziennik.
      Z tych nr dziennika widać, że jakichś pism do Komisji Ustawodawczej wpłynęło co najmniej 26 (niekoniecznie tylko od emerytów), gdyż najniższy nr dziennika KU to 360, najwyższy dotychczas to 385.

      Wnoszę z tego po raz kolejny - o wyższości poczty tradycyjnej :-) Żeby nie było, że jestem zacofaną konserwatystką, to wyjaśniam, że osobiście wysłałam przez formularz na www Senatu.

      Pozdrawiam
      Jot

      Usuń
    10. Aneks ;-)
      W zakresie numerów dziennika 360-385 kilka pism jest przy sąsiednim na liście druku nr 400.

      Jot

      Usuń
    11. Jot,
      elektronicznie przesłano najwyraźniej opinie zebrane w pliku: "Konsultacje Społeczne", dołączonym do druku 408 (na samym dole listy materiałów):

      http://www.senat.gov.pl/prace/senat/inicjatywy-ustawodawcze/konsultacje/kon408/

      Pozdrawiam Cię serdecznie, kibic :)

      Usuń
    12. Toż ja też to przeanalizowałam :-)

      Uwzględniłam wpis Elżbiety z 2 sierpnia:
      http://emeryturazawieszenie.blogspot.com/2013/08/zawieszeni-emeryci-wycofuja-sprawy-z.html?showComment=1375455341944#c3818220467175380966

      Ja Ciebie też serdecznie pozdrawiam
      Jot

      Usuń
    13. 26 lipca wysłałam do strebski@opzz.org.pl zgłoszenie konsultacji:
      emailem - W związku z projektem ustawy o wypłacie emerytur, do których prawo uległo zawieszeniu w okresie od dnia 1 października 2011 r. do dnia 21 listopada 2012 roku pozwalam sobie wyrazić załączoną opinię w ramach konsultacji obywatelskich.

      z poważaniem

      Elżbieta Majtczak
      Łódź

      Otwarte konsultacje społeczne w sprawie projektów ustaw wniesionych do Marszałka Senatu oraz możliwość przeprowadzenia wysłuchania publicznego w odniesieniu do senackich inicjatyw ustawodawczych przewiduje m.in. nowelizacja Regulaminu Senatu, która weszła w życie 20 lipca 2013 r.

      w załączeniu Plik z treścią sprawy.

      w dniu 29 lipca 2013 o 9,38 otrzymałam odpowiedź:
      Serdecznie dziękuję za list.

      Pozdrawiam
      Andrzej Strębski
      Zespół Polityki Społecznej, Ubezpieczeń
      i Rynku Pracy OPZZ

      Oprócz maila do Pana Strebskiego wysłałam:
      do przewodn@solidarnosc.org.pl 26.07.2013
      do guz@opzz.org.pl 26.07.2013
      do biuro@zientarski.pl 26.07.2013
      do biuro@skurkiewicz.pl 17.07.2013
      i do w.skurkiewicz@wp.pl 13.07.2013

      Na stronie konsultacji nie było żadnego mojego zgłoszenia!

      pozdrawiam
      Elżbieta z Łodzi

      Usuń
    14. Wysłałam pocztą elektroniczną listy do większości członków Komisji Ustawodawczej uczestniczących w posiedzeniu i jako tako zainteresowanych sprawą. Od przewodniczącego Komisji ( z jego adresu ) otrzymałam podziękowanie za przesłanie uwag obywatelskich. Pozostali milczą. Mam tylko nadzieję, że cokolwiek czytają.Ważne, żeby obojętnie jaką drogą, ale listy nasze docierały do Senatu. Opinia Prezesa SN jest niezwykle cenna, ujednolica emerytów. Mam więc nadzieję, że nie będzie sprzed i po, tylko bezczelnie oszukani i zwyczajnie okradzeni.

      Usuń
  23. "Sądy powinny przyznawać zwrot emerytur bez zwłok" - niby wiadomo o co chodzi, ale i tak trochę makabrycznie brzmi... ;D
    Krzyżak

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No tak, nasza Adminka ma "czarne" poczucie humoru... :)))

      Usuń
    2. A w następnych postach będzie jak w "Szczękach": "... bez zwłok: 2", "...bez zwłok: 3", itd... ;)

      Usuń
    3. Krzyżaku,
      No zgodnie z prawem wynikającym z art. 136 ustawy o emeryturach i rentach - zwłok już nie ma.

      Usuń
    4. @11:47: Chyba w "Stękach"... Cóż, "przywilej" wieku. Wiem po sobie. ;)
      Ale w tym kontekście i "Szczęki" są trafione - jeśli na dobry klej mocowane... ;D
      Krzyżak

      Usuń
    5. chodzi o to,że ktoś wtytule "zjadł " literkę "i"-powinno być :"bez zwłoki" lub "niezwłocznie" :-)

      Usuń
    6. Jak to "ktoś"? Adminka zjadła - na żywca :)

      Usuń
    7. Nie będzie "... bez zwłok: 2", "...bez zwłok: 3", itd... :-(

      Usuń
  24. Ja też otrzymałam Dziękuje za zgłoszenie do konsultacji
    Ewa z Lublina.

    OdpowiedzUsuń
  25. Ktoś pisał, że zgłoszenia e-mailowe będą opublikowane dopiero po 19 sierpnia, może się mylę? Gdyby to było z powodu urlopów, to by wyjaśniało brak pism wysłanych poczta elektroniczną.

    OdpowiedzUsuń
  26. Tak,otrzymałam informację od P.odpowiedzialnej za publikacje,iż do 19 sierpnia przebywa na urlopie.
    Anna M.

    OdpowiedzUsuń
  27. Sprawę w SO mam wyznaczoną na 24.09.13r. "Stawiennictwo strony jest nieobowiązkowe." !!! W załączeniu otrzymałam też odpowiedź ZUS-u na moje odwołanie na 5 stron. Jestem "sprzed" a na emeryturę przeszłam jeszcze przed wyrokiem TK, więc niezawisły sąd, z góry zaszufladkował mnie do grupy negatywnych wyroków...
    W uzasadnieniu ZUS-u jest: " Organ rentowy wyjaśnia, że wskazany przez Wnioskodawczynię w odwołaniu wyrok TK z 13.11.2012r nie ma zastosowania w niniejszej sprawie, gdyż powyższe orzeczenie odnosi się do osób, które nabyły prawo do emerytury w okresie od 8 stycznia 2009r. do 31 grudnia 2010r. i nie rozwiązały umowy o pracę. Wnioskodawczyni miała przyznane prawo do emerytury od 01.02.2004r. Z powodu kontynuowania zatrudnienia wypłata emerytury została zawieszona."
    Ponadto napisali, że "... Stosownie do postanowień art. 190 ust. 1 i 2 Konstytucji RP orzeczenia TK mają moc powszechnie obowiązującą i są ostateczne oraz wchodzą w życie z dniem ogłoszenia, chyba, że TK określi inny termin utraty mocy obowiązującej aktu normatywnego."
    No i oczywiście, że "...brak przesłanek do wypłaty zaległych odsetek, gdyż decyzja o zawieszeniu emerytury z dnia 14.10.2011r. oraz decyzja z dnia 27.03.2013r. zostały wydane prawidłowo w oparciu o obowiązujące na dzień jej wydania przepisy prawa."
    Uchwyciłam, chyba, to co najistotniejsze w całym ich wywodzie???.
    Mam, do "mocnych głów" w tym naszym boju, gorącą prośbę, pomoc i odpowiedź na moje pytanie czy powinnam jeszcze wysłać do Sądu pismo procesowe???, czy mam jakąś szansę???, jakie kontrargumenty podać??? jeżeli tak to ile mam na to czasu???
    W pouczeniu z Sądu jest m.in. zdanie - "Gdy strona nie wypowie się co do twierdzeń strony przeciwnej o faktach, Sąd mając na uwadze wyniki całej rozprawy może fakty te uznać za przyznane."
    Oczywiście na sprawę pojadę, chociaż za bardzo nie wiem jak się tam odnajdę, czy mam prawo zabierać głos? Już mnie "zżera" stres a znając siebie zapomnę "języka w gębie" . Jednak, tak jak piszecie, do ustawy rekompensacyjnej to jeszcze daleka droga więc muszę się zmobilizować. Pozdrawiam serdecznie wszystkich zawieszonych, dzielnie walczących o swoje prawa, do których mam wielki szacunek. Swoimi wpisami na blogu dajecie bardzo duże wsparcie innym mniej odważnym emerytom. Dziękuję,że taki blog powstał i nie mam żadnych wątpliwości aby jego istnienie dalej finansowo wspierać.
    Pozdrawiam ZB

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ZB,
      z pewnością otrzymasz na blogu bardziej fachowe rady, ale jedno jest pewne, że należy złożyć (wysłać do sądu) pismo procesowe, w którym ustosunkujesz się do przesłanego ci stanowiska ZUS. Myślę, że warto jeszcze trochę z tym poczekać, bo w najbliższym czasie (przed twoją rozprawą) coś się może wyjaśnić w sprawie projektów ustawy (rządowego i senackiego).
      Znakomitym nowym materiałem do wykorzystania w twoim piśmie procesowym może być opinia Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, przesłana do senackiej Komisji Ustawodawczej. W piśmie procesowym można dosłownie zacytować jej fragmenty. Znajdziesz ją tutaj:

      http://www.senat.gov.pl/gfx/senat/userfiles/_public/k8/dokumenty/konsultacje/408/408_7.pdf

      A co do tremy na sali rozpraw, to dobrą metodą jest przygotowanie na kartce tego, co chcesz powiedzieć. W odpowiednim momencie to przeczytasz. Pamiętaj, żeby w przypadku, gdyby sędzia nie zapytał, co masz do powiedzenia w sprawie – upomnieć się o prawo do zabrania głosu.

      Usuń
    2. Pismo przygotowawcze można wysłać przed wyznaczonym terminem rozprawy podając sygnaturę akt. Trzeba odrzucić argumenty ZUS. Powołać się na niedawną opinię Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego Stanisława Dąbrowskiego przesłaną do Komisji Ustawodawczej Senatu, opinię Pani prof. Inetty Jędrasik - Jankowskiej z wywiadu przeprowadzonego przez red. Mateusza Rzemka na łamach "Rzeczypospolitej" z 9 sierpnia 2013r., powołać się na art. 190 ust.4 Konstytucji RP, że wyrok TK działa wstecz, od chwili ogłoszenia niekonstytucyjnego art. 28 z dnia 16 grudnia 2010r. oraz powołać się na art. 32 ust.1 i ust.2 Konstytucji RP - co prowadzi do dyskryminacji i nie jest do pogodzenia z konstytucyjnymi zasadami równości obywateli wobec państwa. Szukać również wśród opublikowanych przeze mnie materiałów na marginesie z prawej strony - maj i późniejsze.
      Daniela

      Usuń
    3. Do ZB!
      Ja też mam wyznaczony termin na 24 września w Łodzi. Szukam kogoś do miłego towarzystwa. A może wcześniej się sprawa wyjaśni ustawą? Mam zamiar poprosić o przesunięcie terminu na późniejszy, ale gdybym wiedziała, że nie jestem sama, to już mi wszystko jedno kiedy;). Pozdrawiam wszystkich, zwłaszcza niestrudzone Danielę, Jot, Ulę, Wigę.

      Usuń
    4. Do ZB,
      Stwierdzenie, że jeżeli nie wypowiesz się co do twierdzeń strony przeciwnej to sąd może, znaczy ze powinnaś rozumieć sąd uzna. Jesteś w tym sporze stroną słabszą ale to nie znaczy, że nie masz argumentów.
      Przede wszystkim musisz rozpocząć od spokoju. Stres działa korzystnie ale nie w tego rodzaju sytuacjach.
      A oto Twoje, w mojej ocenie, najsilniejsze argumenty:
      1. Po 8 stycznia 2009r. organ (ZUS) wydał Ci decyzję, której podstawą prawną była ustawa o emeryturach i rentach z FUS i te same przepisy były podstawą decyzji wydawanych dla wszystkich świadczeniobiorców.
      2.Z dniem 1 października zawieszono Ci wypłatę emerytury na podstawie art. 28 ustawy o finansach publicznych, który to przepis prawny miał zastosowanie do wszystkich świadczeniobiorców niezależnie od tego kiedy po raz pierwszy składali swoje wnioski;
      3) po opublikowaniu wyroku TK z dnia 13 listopada 2012r. wszczęto wypłatę emerytur dla wszystkich świadczeniobiorców pozostających na rynku pracy którym wypłatę emerytur wstrzymano z dniem 1 października 2011r.
      Tutaj możesz wnieść o to by sąd zechciał mieć na uwadze art. 32 Konstytucji RP zgodnie z którym wszyscy są wobec prawa równi
      To, że TK może oznaczyć inny termin obowiązywania aktu normatywnego znaczy tyle, że akt ten może zacząć obowiązywać od dnia opublikowania w dzienniku ustaw bądź dopiero po upływie pewnego czasu. Wyrok TK ocenia niekonstytucyjność przepisów, niezgodnych z prawem, od chwili ich wprowadzenia w życie.
      Kwestie wstecznego działania wyroku TK wyjaśniłam na blogu dla Leopardy (gdzieś na początku sierpnia).
      Ostatecznie możesz przywołać interpretacje zaistniałej sytuacji przez potężne sądownicze głowy - I Prezesa SN Stanisława Dąbrowskiego oraz prof. Inetty Jędrasik- Jankowskiej.
      Ale tylko spokój... spokój i jeszcze raz spokój.
      pozdrawiam
      Ula05

      Usuń
    5. Witam,
      nie było mnie parę godzin w domu a tu takie expresowe porady prawne.
      Wiedziałam i nie wątpiłam, że mogę liczyć na pomoc i dziękuję serdecznie wszystkim bez wyjątku, zwłaszcza iż w tych ustawach emerytalnych - prawnych to jestem trochę na "bakier". Otrzymałam dobre wskazówki więc myślę, że uda mi się coś napisać.
      Pani Baszko, moja sprawa jest we Wrocławiu, ale 24-go będę myślami będę w Łodzi (jak mnie nie zje trema i będę w stanie logicznie myśleć -hehe), ale życzę pozytywnego dla Pani wyroku.
      Raz jeszcze serdeczne dzięki.
      Na złośliwe wpisy nigdy nie reaguję.
      Pozdrowienia. ZB

      Usuń
    6. c.d. Wyjaśniam. Ostatnie zdanie napisałam po przeczytaniu wpisu Anonimowy z godz. 15;13 @kich. Nie dotyczy to wpisów powyżej. Przepraszam wszystkich jeżeli ktoś poczuł się dotknięty, nie było to moją intencją. Chcę jeszcze raz podkreślić - nie odpisujmy na takie "dziwne" wpisy - nie reagujmy - ignorujmy. Szkoda czasu i nerwów. Zgadzam się z Panią Zosię (18;33 ).
      Szczególne podziękowania i wyrazy uznania dla Pani Danieli, Baszki, Uli05 oraz Anonimowy z 13;05.
      ZB.

      Usuń
  28. Jestem "sprzed" wygrałam 23.07. 2013 w SO -Wrocław. Zwrot zaległych bez odsetek, ZUS złożył apelację od wyroku- ma przygotowany wzór- bo w jednym fragmencie użył innego nazwiska,nawet nie chce się poprawnie napisać pisma!!!! Wstyd dla ZUS-u.!!. Mój prawnik powiedział,że należy się odwołać- bo sprawa wygrana w SO. Pozdrawiam Danuta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. w SA Wrocław chyba dalej wyroki negatywne dla tych sprzed(?)

      Usuń
    2. Danuto, chyba nie całkiem dokładnie podałaś słowa twojego prawnika. Skoro ZUS złożył apelację, to przecież nie ty się odwołujesz. Powinnaś natomiast przesłać do sądu pismo procesowe, w którym ustosunkujesz się do apelacji ZUS. Gdyby wraz z pismem apelacyjnym złożonym przez ZUS sąd nie przesłał ci wyroku z uzasadnieniem, to zwróć się też do sądu o udostępninie ci tych dokumentów. ZUS najpewniej o nie wystąpił, żeby przygotować apelację.

      Usuń
    3. Pani Danusiu,
      gratuluję wygranej. Oby Wrocław tylko takie wyroki wreszcie nam serwował!!!
      Śledząc wpisy, to chyba wreszcie pierwszy wyrok na korzyść zawieszonych "sprzed"?.
      Brawo dla składu sędziowskiego, że nie powiela innych. To pierwsza jaskółka wrocławska???
      Proszę napisać czy Pani nadal pracuje ?
      Pozdrawiam gorąco. ZB

      Usuń
    4. Jestem "sprzed" i SA Wrocław na początku lipca b.r. uznał apelację wniesioną przez ZUS, więc przegrałam, czekam na orzeczenie w sprawie mojej koleżanki, która jest też "sprzed".

      Usuń
    5. Moim zdaniem Pani Danuta może się odwołać od wyroku SO w części dot.odmowy zasądzenia odsetek.Niech się toczy apelacja w jednym czasie - apelacja ZUS o zaległe a P.Danusi o odsetki.Proszę o komentarz, czy mam racje.

      Usuń
    6. do - Anonimowy 16 sierpnia 2013 20:33
      Tak, racja. Należy takze wnieśc apelację odnosnie części wyroku (odsetki)

      Usuń
  29. Do niestrudzonych Danieli, Jot ,Uli, i Wigi i wszystkim pomagającym proszę o podpowiedź, czy jeszcze mogę odpowiedzieć ZUS-owi i do Sądu Okręgowego swoje wyjaśnienia . Dostałam w miesiącu maju z Sądu termin rozprawy na 10grudnia 2013r., i informację z ZUS-u, że moje roszczenia odrzucają jestem sprzed rok 2008.Dziękuję i pozdrawiam ANNA

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można, a nawet trzeba napisać pismo przygotowawcze podając sygnaturę sprawy! Wskazówki podałam wyżej!
      pozdrawiam
      Daniela

      Usuń
    2. Jak najbardziej powinnaś napisać pismo procesowe do sądu w odpowiedzi na stanowisko ZUS! Ale masz tak dużo czasu do rozprawy w grudniu, że pewnie wcześniej będą już znane losy ustawy, a więc i infomacja, co ze sprawami, które są w sądach.

      Usuń
    3. Ja mam podobną sprawę jak Anna, też w grudniu wyznaczona sprawa w SO, z tym że już się odniosłam do zarzutowi ZUS-U.
      Czy w świetle teraz sporządzonych pism przez I Prezesa SN Pana Stanisława Dąbrowskiego oraz prof. Pani Inetty Jędrasik- Jankowskiej, mogę napisać jeszcze jedno pismo procesowe w tej sprawie do Sądu?

      Pozdrawiam
      Jagoda
      ze Szczecina

      Usuń
    4. Jagodo,
      Zawsze i wszystko możesz jeżeli tylko chcesz.
      Istnieje tylko pytanie czy to jest konieczne. Pamiętaj, że to są tylko ich opinie. Dla nas w sprawie ważne są argumenty. Jeżeli znalazłaś mocne argumenty, to moim zdaniem, zbędne są dodatkowe pisma. Jednak decyzja należy do Ciebie.
      pozdrawiam
      Ula05

      Usuń
    5. Anno spokojnie możesz wysłać pismo procesowe zbijając argumenty ZUS.Pozdrawiam Wiga

      Usuń
  30. Dziękuję Ci bardzo Danielo i anonimowi z godz.15:09.Gorąco pozdrawiam ANNA

    OdpowiedzUsuń
  31. Drogie koleżanki i koledzy, myślę że należy całkowicie ignorować zaczepne wpisy, w ogóle nie reagować. Pokazać, że na tym blogu są kulturalni emeryci, pozdrawiam Zosia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zaczepne - to i owszem, ignorować. Ale: http://www.youtube.com/watch?v=cVj1jexGdog. ;)
      Żart - żartem, śmiech - śmiechem, ale przyznaję, że nawet mnie te wrzutka mocno zniesmaczyła... :(
      Krzyżak

      Usuń
    2. Krzyżaku, świetnie dopasowałeś do sytuacji - skecz o chamstwie w znakomitym wykonaniu!
      Daniela

      Usuń
    3. Eeee... Śp. profesor mniemanologii stosowanej Jan Tadeusz Stanisławski był w "tej" kwestii może i bardziej dosadny:http://www.youtube.com/watch?v=GBcwoub6-l0 ...
      Krzyżak

      Usuń
    4. Krzyżaku, " uczyła mnie mama bym się nie bał chama...bo cham, to jest cham i się boi sam" - dobre!

      Usuń
    5. Czasem trzeba odreagować!
      Wierszyki też są fajne!

      Usuń
  32. Jeszcze raz powtarzam, ignorować, proszę nie wchodzić na nie znane linki. Pozdrawiam Zosia

    OdpowiedzUsuń
  33. UWAGA!
    ROCZNIK 1953 - Adminka zrobiła nową zakładkę!

    Pozdrawiam
    Jot

    OdpowiedzUsuń
  34. Darujcie sobie pisma procesowe. Ja nie wysyłam. Nikt tego nie czyta. Sprawa trwa kilka minut. Wyrok z góry ustalony. Nie czytają nic co jest w akcie. Doświadczyłam na sobie. Ja walczę tylko o kilka miesięcy. Wyrok z SO brzmi, ze należy mi się zwrot zawieszonej emerytury za okres 01.10.2011 do 22.11.2012. ZUS składając apelację do SA nie zakwestionował okresu przyznania mi wyrokiem SO zawieszonej emerytury. Jak ma się to w świetle prawa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prosze wybaczyć, ale bez przytoczenia sentencji wyroku SO oraz głównych tez apelacji ZUS od tego wyroku Pani sytuacja nie jest dla mnie do końca jasna.

      Usuń
    2. nie rozumiem, to po co ZUS składał apelacje skoro zgadza się z SO Anna

      Usuń
  35. Opinia OPZZ w naszej sprawie. Dziękuję p.Strębskiemu, jestem pod wrażeniem jak szybko otrzymałam odpowiedź.

    http://www.opzz.org.pl/opinie-opzz/-/asset_publisher/MuUZLyI389Mr/document/id/323950?redirect=http%3A%2F%2Fwww.opzz.org.pl%2Fopinie-opzz%3Fp_p_id%3D101_INSTANCE_MuUZLyI389Mr%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-2%26p_p_col_count%3D1

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Plik jest w pdf.
      Podany wyżej pełny link należy wpisać do rubryki adresowej wyszukiwarki.
      Jeśli masz jednak nadal kłopot, to spróbuj wpisać:

      http://www.opzz.org.pl/opinie-opzz

      a potem kliknij na opinię w sprawie ustawy "rekompensacyjnej" - pierwszą na liście opinii OPZZ.

      :)

      Usuń
  36. Wczoraj w Kielcach przegrałam sprawę o odsetki. Mam tego dość. Nie będę składać apelacji. Niech się ZUS i nasze Państwo najedzą tymi odsetkami. Po dwóch latach walki złamali mnie. Sąd uzasadniał , że to nie wina ZUS., że ZUS stosował się do obowiązujących w tym czasie przepisów. Zgadzam się z tym ale dlaczego emeryt ma ponosić błędy nasze władzy? Tak oszukańczego państwa jak nasze to daleko szukać, no ale cóż mam zrobić.
    Pozdrawiam wszystkich walczących i dowidzenia, bo ja już zakończyła swoją walkę chociaż ostatni etap zakończył się walkowerem

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. art. 481. § 1 KC, wyraźnie stanowi, że „wierzyciel może żądać odsetek za czas opóźnienia (...) chociażby opóźnienie było następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi”.

      Usuń
    2. Nie poddawaj się, im tylko o to chodzi.Składaj apelację

      Usuń
  37. W ETPCz na pewno wygrasz. Składaj tam i żadaj nie tylko odsetek, ale również ,,okrąglutkiej sumki" za czas, nerwy, straty moralne, w tym za stratę zaufania do państwa - RP. Na napisanie masz czas - 6 miesięcy. W tym czasie- jestem pewna - powróci chęć do walki.Pozdrawiam.Elżbieta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Złap oddech i dalej do boju! Popieram radę Elżbiety. Nie daj się, zwłaszcza, jeśli okaże się, że jest Was więcej w takiej sytuacji(jeśli ustawa nie naprawi tego bałaganu). Pozdrawiam, życzę powodzenia.

      Usuń
    2. Witam Baszko.
      Zainteresowała mnie Twoja odpowiedź z 16.08 14:33.Mam sprawę w SO w Łodzi 26.09.2013.Chętnie nawiąże z Tobą kontakt ,a także z innymi osobami ze sprawami w tym samym lub zbliżonym czasie,aby się
      wzajemnie wspierać.Jestem z 2009r. Anna z Łodzi.
      kontakt- mamitta@op.pl

      Usuń
    3. Miałem sprawę 11 czerwca w SO w Łodzi, trwała 2 minuty
      jestem z 2009 wygrałem.Teraz czekam na wyrok Sądu Apelacyjnego do którego odwołał się ZUS może to potrwać około 8 m-cy = gra na zwłokę.

      Usuń
    4. Do Animowego 18 sierpnia g 22:00
      Dziękuję ,dodałeś mi otuchy na pierwsze wystąpienie w sądzie.
      Może nie będą nam wkrótce potrzebne żadne dalsze drogi sądowe.
      Pozdrawiam Anna.

      Usuń
  38. Tekst opinii OPZZ jest tak jednoznaczny i "łopatologiczny", że bardziej już nie można. Jest nadzieja, że projektodawcy go zrozumieli. Cenna jest też obietnica ewentualnej skargi do TK.
    MM1

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że jest w tym także zasługa klarownych opinii przesłanych przez blogowiczów.
      Cieszy zapowiedź przez OPZZ możliwości zaskarżenia do TK ustawy w obecnej postaci, pomimo skandalicznego sposobu, w jaki została potraktowana przez sędziego sprawozdawcę (przetrzymana i nie dopuszczona do dalszego postępowania już na etapie wstępnego rozpatrzenia) skarga OPZZ do TK w sprawie "kwotowej waloryzacji 2012".
      :)

      Usuń
  39. W projekcie rządowym jest napisane,że emeryt jak wycofa z sądu to dostanie zaległe.....,a co będzie jak ZUS apelował?Anka

    OdpowiedzUsuń
  40. Aniu,
    Emeryt dostanie swoje a apelacja ZUS stanie się bezprzedmiotowa.

    OdpowiedzUsuń
  41. No dobrze niewypłacone odsetki nie z winy ZUS ,ale ta profesjonalnie wyszkolona firma przeciaga sprawy sądami od listopada 2012 r. sama zarabiajac odsetki od niewypłacnych w terminie emerytom naleznosci to im dłuższy termin zwłoki tym większe odsetki ja od listopada 2012 .zażadam odsetak za 9 mięsięcy w imię szacunku do siebie a nie do zus.
    Przecież to" nadużywa zaufanie obywateli do państwa"Czy mam rację? eweba

    OdpowiedzUsuń
  42. Zawiedziona ze Szczecina,
    Ileż radości było, kiedy ogłoszono, że będą zwracać zawieszone emerytury. Kazano nam pisać podania o odwieszenie emerytur , podania o oddanie z odsetkami zatrzymanych przez kilka miesięcy emerytur. Zaczęliśmy wierzyć w uczciwość tego Rządu.Ja i moje koleżanki biegają z podaniami do sądów.Zawsze ma się jakąś nadzieję!!! 4 osoby przegrały zwrot . I właściwie po co ta farsa. My wszystkie ( w moim zakładzie pracy jest takich 5 osób)jesteśmy z przed 8 stycznia. Nie możemy tego zrozumieć. Co to za idiotyczny podział.Ja będę mieć wkrótce sprawę o zwrot. Znam już WYROK.CZUJĘ SIĘ JAK PRZESTĘPCA. Na wybory pójdziemy, ale na PO głosować nie będziemy.Smutno mi Boże...!

    OdpowiedzUsuń
  43. Sąd okręgowy zobowiązał ZUS do wypłaty zabranej emerytury za okres 6 miesięcy sprawa zwrotu odsetek oddalona wyrok nie jest prawomocny co mam robić dalej proszę o podpowieć

    OdpowiedzUsuń
  44. pomimo wygranej sprawy w sądzie w lutym 2013 i decyzjii Sejmu o zwrocie zawieszonych emerytura za caly rok Zus nadal nie wycofuje swoich apelacjii, żeby nie bylo nieporozumień piszę to 14.01.2014 i na pytanie w oddziale Zus kiedy otrzymam pieniądze jest informacja, że Zus zlozył apelację do Sądu i czeka na sprawę. Ludzie w jakim kraji my żyjemy, rozpędzić cała bandę darmozjadów

    OdpowiedzUsuń