Strony

15 stycznia 2013

ZUS musi oddać emerytury

Artykuł ze strony Rzeczpospolita

Autor: Mateusz Rzemek

Mimo że jest już uzasadnienie do wyroku TK nakazującego odwieszenie emerytur odebranych w 2011 r., tysiące zainteresowanych ciągle czeka na rozpatrzenie wniosków.
Po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 13 listopada 2012 r. (sygn. K 2/12) ok. 25 tys. emerytów złożyło wnioski do ZUS o odwieszenie świadczeń i wypłatę zaległych.
– Osoby, które wnioski o odwieszenie złożyły do 24 grudnia 2012 r., świadczenia mają odwieszane od dnia publikacji wyroku TK w Dzienniku Ustaw, czyli 22 listopada 2012 r. Ci, którzy złożyli wniosek później, mogą liczyć na odwieszenie emerytury od miesiąca złożenia wniosku – mówi Jacek Dziekan z centrali ZUS w Warszawie.
Po upływie dwóch miesięcy od wyroku ciągle jednak nie wiadomo, jak zostaną rozpatrzone wnioski emerytów o zwrot pieniędzy, które nie wpłynęły na ich konta, kiedy obowiązywały niekonstytucyjne przepisy, czyli od 1 października 2011 r. do 21 listopada 2012 r. Do tej pory zarówno Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, jak i Rządowe Centrum Legislacji zaangażowane do oceny skutków wyroku TK, odwlekało podjęcie decyzji w tej sprawie, zasłaniając się brakiem uzasadnienia do wyroku. Teraz, kiedy uzasadnienie zostało już opublikowane, musi w końcu zapaść decyzja w sprawie zwrotu świadczeń oraz tego, czy należą się one razem z odsetkami.
– Już najwyższa pora, gdyż wniosek o zwrot zawieszonej mi emerytury złożyłam w ciągu 30 dni od opublikowania wyroku TK w Dzienniku Ustaw – mówi Ewa D., warszawska emerytka. – Licząc na te pieniądze, już wyremontowałam kuchnię, co planowałam przed zawieszeniem emerytury.
Gra na zwłokę
Poprosiliśmy RCL, MPiPS i ZUS o stanowisko w sprawie zwrotu zawieszonych świadczeń po opublikowaniu uzasadnienia. Okazało się, że ciągle za wcześnie na rozstrzygnięcie. Rządowe Centrum Legislacji nie odpowiedziało na nasze pytanie. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej poinformowało , że w najbliższych dniach odpowiedni poradnik pojawi się na stronie internetowej ZUS.
– Jeszcze za wcześnie na rozstrzygnięcie w tak poważnej sprawie. Potrzebujemy kilku dni na zapoznanie się z uzasadnieniem wyroku – tłumaczy Jacek Dziekan z ZUS.
Bez wskazówek
Szkopuł w tym, że Trybunał Konstytucyjny nie zawarł w uzasadnieniu do orzeczenia wskazówek, jakie ma skutki. Eksperci mówią, że do podjęcia decyzji powinien wystarczyć sam wyrok mówiący, że przepis, który posłużył do wstrzymania wypłaty świadczeń osobom, które nie zrezygnowały z pracy, jest niekonstytucyjny.
Nieoficjalnie mówi się, że oczekiwanie na uzasadnienie to był tylko formalny wybieg, gra na zwłokę. Po prostu nie można znaleźć odważnego, który podejmie decyzję o zwrocie prawie 700 mln zł, które budżet państwa zaoszczędził na zawieszeniu świadczeń w 2011 i 2012 r.
– Urzędnicy odpowiedzialni za rozstrzygnięcie w sprawie skutków wyroku powinni więc spotkać się w jednym miejscu i podjąć decyzję dotyczącą zwrotu – tłumaczy Wiesława Taranowska, wiceprzewodnicząca OPZZ. – Docierają do nas sygnały, że emeryci czują się zagubieni. Poza tym każda zwłoka uderza w finanse Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, który powinien zwrócić te pieniądze razem z odsetkami – dodaje.
Wszystko wskazuje jednak, że to właśnie odsetki budzą obecnie najwięcej kontrowersji i wstrzymują decyzję w tej sprawie. Gdyby się okazało, że ZUS będzie zwracał zatrzymane w latach 2011 i 2012 świadczenia bez odsetek, postawi to emerytów w bardzo trudnej sytuacji. Będą bowiem musieli dochodzić odsetek na podstawie oddzielnego powództwa o odszkodowanie za bezprawie legislacyjne. Podstawę do tego daje 417¹ kodeksu cywilnego, który mówi, że za szkodę wyrządzoną przez niezgodne z prawem działanie lub zaniechanie w wykonywaniu władzy publicznej odpowiedzialność ponosi Skarb Państwa.

Opinia dla „Rz"
prof. Inetta Jędrasik-Jankowska z Uniwersytetu Warszawskiego
Nie mam najmniejszych wątpliwości, że budżet powinien zwrócić emerytom pieniądze, które zaoszczędził w trakcie obowiązywania niekonstytucyjnych przepisów. Problem z określeniem skutków wyroku TK wynika jednak z tego, czy zwrot świadczenia należy się z odsetkami, czy też nie. Wypadałoby, aby ZUS zwrócił te pieniądze powiększone o odsetki. Emeryci nie dostawali bowiem świadczenia na konto w terminie i straciły one z czasem na wartości. ZUS odpiera jednak, że odsetki musiałby zapłacić tylko wówczas, gdyby zgodnie z przepisami można mu było przypisać winę za opóźnienie w wypłacie świadczeń. Tymczasem zakład realizował tylko obowiązujące wtedy przepisy, a te nakazywały mu zawieszenie emerytur osobom, które nie zrezygnowały z pracy. Nie można mu więc teraz zarzucać, że jest winny zawieszeniu emerytur, i obciążać odsetkami z tego tytułu.

76 komentarzy:

  1. ZUS zapewne nie jest winien tej sytuacji,bo takie uchwalono przepisy.A ci co uchwalili odpowiadają tylko "POLITYCZNIE
    za ten bajzel" Cóż życie biegnie dalej, dietę poselską i senatorską pobiera się dalej w tym niektórzy łącznie z emeryturą i MOŻNA ŻYĆ luksusowo nawet w kryzysie.
    A ty szary człowieku się męcz i pamiętaj O PRZYJŚCIU W DNIU WYBORÓW DO URN.
    Cała filozofia.
    Barbara

    OdpowiedzUsuń
  2. A walić te 650 zł odsetek. Będą przeciągać miesiącami bo spór jest o taką śmieszna kwotę?! Niech oddają zaległe natychmiast

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja bym tej kwoty nie lekceważyła. Znam samotną matkę z chorym dzieckiem (której chłop po prostu zrobił dziecko i ja zostawił) , która MUSI utrzymać siebie i dziecko za 300 zł alimentów miesięcznie. Moja rodzina (4 os.)wpłaciła w zeszłym roku na stowarzyszenie ludzi z taka własnie chorobą 1% z naszych podatków ze wskazaniem imiennym na to dziecko. Kobieta dostała przekaz od stowarzyszenia na ok. 160zł (z tego widać , jacy my krezusi ) i tak nieprzytomnie sie cieszyła, jakby Pana Boga złapała za nogi.Jeżeli byś miał zbędne 650 zł , albo jakakolwiek kwotę (może 1% podatku?) , służę nazwa stowarzyszenia i namiarami na rodzinę. A

      Usuń
    2. Zapomniałam skończyć: Jeżeli chodzi o zaległe kwoty , to , czy według prawa jest możliwe , żeby dłużnik oddał kwotę główną , wyliczył na dzień oddania odsetki , i potem , w terminie późniejszym spłacił tylko te odsetki z odsetkami od odsetek?

      Usuń
  3. A jak policzyć te odsetki np: od 1000,00 zł netto

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odsetki ustawowe to 13% w stosunku rocznym
      R.

      Usuń
  4. Kochani.
    Artykuł, jak artykuł, nic nowego nie wnosi, o wszystkim co tam piszą już wielokrotnie na blogu było, też większość z nas była zdania, że z tym czekaniem na uzasadnienie to ściema jak mówi Owsiak. No i co za przeproszeniem ma do wyroku TK Rządowe Centrum Legislacji ???. Pisałem już wcześniej, że moim zdaniem w uzasadnieniu nie będzie niczego, co może MPiPS i ZUS-owi dać jakieś powody do niewypłacania świadczeń bieżących, wszystkim bez wyjątku zawieszonym i nic takiego tam nie ma. Uważałem też, że co do zaległych, to też żadnych jasnych wskazań nie będzie, no i nie ma, nadal wiemy to co wiedzieliśmy od 13 listopada, a w co w ministerstwie i w ZUS za nic nie chcieli uwierzyć.
    Chyba nie będą już szukać nowych pretekstów do odwlekania wypłaty zawieszonych, musi Rostowski się z tym pogodzić, niech szuka środków do zapchania swojej dziury budżetowej gdzie indziej. Nas naprawdę nie obchodzi to, z jakiej kieszeni wypłacą nam to co się należy po wyroku TK, to władza swą arogancją i zadufaniem doprowadziła do obecnej sytuacji, niech teraz zjada tę żabę którą wyhodowała.
    Tylko pytam po raz kolejny, dlaczego naszym kosztem, naszego zdrowia i starganych życiem nerwów ma się to wszystko odbywać? Niektórym z nas marzą się akcje protestacyjne, nagłaśnianie w prasie, w telewizji, ja bym przed tym przestrzegał i tak już na nas rządzący patrzą wilkiem. Zazdroszczą nam też ci wszyscy co prawa do emerytury ustalili po 1 stycznia 2011 r., a wielu innych zazdrości z bezinteresownej zawiści. Media, te które się liczą i mają duży zasięg są w większości prorządowe, proPO, może dałoby się coś zrobić u ojca Rydzyka, ale to wywoła tylko wściekłą reakcję i koalicji i przychylnych jej mediów. Sądy też nas olewają, terminy są bardzo odległe, a przecież sprawa jest banalnie prosta, zajmie każdemu sądowi kilka minut, ale nie, niech emeryci czekają, mają czas, im się przecież nie spieszy (pewnie, mogą nawet terminu nie doczekać, a emerytury nie są dziedziczne). Tak więc na razie długa i wyboista droga przed nami, ale idźmy nią z nadzieją że na końcu czeka na nas to jasne światełko
    pozdrawiam
    Krzysztof

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na wstępie pozdrawiam Pana Krzysztofie.
      Co do światełka to czekam na wiadomość od Pani Katarzyny,która kilka dni temu dzieliła się swoją radością wygranej/ZUS Katowice oddz. Bielsko Biała/ i z tego co pamiętam 17.01.2013 czyli już jutro ZUS ma zrealizować wyrok.
      Czekamy na wiadomości Pani Katarzyno bo to będzie takie wiarygodne ŚWIATEŁKO
      Pozdrawiam
      Bozena

      Usuń
    2. zgadzam się generalnie z P. Krzysztofem. A do tych , co chcą nagłośnienia w mediach i protestów , mam pytanie:
      Niektórym bardzo na rękę , w obliczu niewygodnych faktów (ambergoldy , fotoradary , rosnące bezrobocie , padające firmy itd , itp ,) , byłoby znalezienie własnie teraz wygodnego wroga , na którego rzuciłyby się media i rozjuszone społeczeństwo . Czy my , zawieszeni , koniecznie chcemy pełnić "rolę " wroga publicznego?
      Mało nam 2 ciężkich wojen , toczonych z zusami i sądami , chcemy trzeciej?. Ja nie chcę . A

      Usuń
  5. Bardzo ładnie Pan to ujął , nic dodać nic ująć . Wypada nam tylko uzbroić się z cierpliwość. Alleluja i do przodu........ Wanda z Mazur

    OdpowiedzUsuń
  6. Do anonimowego 08:04 Racja niech nam oddadzą zawieszone emerytury, a co do odsetek to niech się zastanawiają.

    OdpowiedzUsuń
  7. Jak sie orientuję, to Sąd apelacyjny w katowicach wydał juz wyrok nie czekając na owe "UZASADNIENIE", które jak wiadomo od początku w tej sparwie było chyba zbędne , bo sentecja jest jasna-czytelna nawet dla laików. I włąśnie o tą sentencję oparł wyrok SA w Katowicach.Zwrot niewypałconnej emerytury z odsetkami od 1.10.2100r.Koniec kropka. To cała prosta rzecz. Teraz jak na dłoni widac jakie mamy sądy, co gremialnie orzekają tylko na "nie", bo jak pisały w uzasadnieniach przepis art. 103 a jest legalny, a one nie są od stwierdzania czy jest on niekonstytucyjny bo od tego jest TK. Jak ten ostatni "obalił" ów artykuł, to zupełnie te SĄDY SPARALIZOWAŁ?????

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sąd Apelacyjny w Katowicach pierwszy korzystny wyrok w sprawie "zawieszonego" wydał 14 listopada 2012 . Stwierdził , że wyrok Trybunału Konstytucyjnego , chociaż jeszcze nie ogłoszony , jest sądowi znany i sąd nie widzi powodów , aby mnożyć i przedłużać postępowania. Czapki z głów przed tym właśnie składem sędziowskim. Niestety , nie jest pewne , czy wszyscy sędziowie tego Sądu spełniają tak wysokie standardy zachowań prospołecznych i proobywatelskich.

      Usuń
  8. Anonimowy z godziny 09.48 pisze o zwrocie niewypłaconej emerytury z odsetkami od 1.10.2100 . Ja tam poczekam... :). Kto ze mną?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I ja tez, bo tak naprawdę, nie mamy wpływu. Poczekamy, to tylko kwestia czasu.

      Usuń
  9. Dobrze Panie Krzysiu piszesz, ale przed nami sądy i sądy w spr. zaległych świadczeń emeryt.(tak myślę).ZUS-y przeciera-ją oczy "ze zdumienia",że taki finał,ale nic to. Nadal nie mam decyzji z ZUS-u,(wniosek z grudnia ub.r.)a chciałabym znać podst.prawną,w przypadku odmownej decyzji.Pozdrawiam - Baska

    OdpowiedzUsuń
  10. Właśnie dzwoniłam do ZUS-u, w odp. usłyszałam, że pieniążki z decyzją sa w trakcie realizacji, natomiast w spr.zaleg -łych...czekają na przepisy wykonawcze. Wykonawcze ??!!
    Jakie?? O co tu chodzi!?Zdumiona jestem. Baska

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie odwoływałam się, zawiozłam wniosek o wznowienie wypłat i wypłatę zaległych. Na to dostałam z ZUS rp73(chyba..) , czyli do podpisania, czy będę pobierać całą, zmniejszoną, czy zawieszam emeryturę. Zawiozłam 2 stycznia( chcę zmniejszoną), w poniedziałek 14 stycznia NA MOIM KONCIE BYŁY PIENIĄDZE!!! Sądząc z kwoty, to kilka dni listopada, grudzień i styczeń. Dziś środa, nie otrzymałam jeszcze żadnego pisma z ZUS.Zaległości od października 2011 pewnie będą później, za 2012r nie złożyłam jeszcze żadnego zaświadczenia o wysokości uzyskanych przychodów, więc pewnie nie ma jak wyliczyć wysokości należnej emerytury. Ale już niedługo dostaniemy PITy, rozliczenia, i wtedy pewnie naliczą i wypłacą nam zaległe. Spokojnie czekajmy. Serdecznie dziękuję wszystkim doradzającym i tworzącym tego bloga. Pozdrawiam, Baszka.

      Usuń
    2. Do Pani Basi z 10,22 - czy Pani jest ze Szczecina cz dobrze kojarzę ?
      JS.

      Usuń
  11. Wg tego co pisze Karolina Georges:
    …Istnieje również drugi sposób dochodzenia roszczeń, z którego mogą skorzystać osoby, którym ZUS wydał decyzję odmowną oraz Ci, którzy już po zmianie przepisów zrezygnowali z pracy i odzyskali prawo do nieprzerwanej wypłaty emerytury. Chodzi o roszczenie wynikające z art. 417 w zw. z art. 417¹ Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym za szkodę wyrządzoną przez akt normatywny, uznany za niezgodny z Konstytucją odpowiedzialność ponosi Skarb Państwa.
    W takim przypadku poszkodowany musi wykazać przed sądem poniesioną szkodę oraz wykazać, iż szkoda ta została poniesiona na skutek wydania niekonstytucyjnego aktu normatywnego. Zgodnie z art. 4421 Kodeksu cywilnego zainteresowany ma na złożenie pozwu trzy lata od dnia publikacji wyroku Trybunału Konstytucyjnego w Dzienniku Ustaw.
    Na końcu warto zwrócić uwagę na bardzo ważną kwestię. Chodzi o odpowiednie oznaczenie adresatów pozwu lub wniosku o wznowienie postępowania.
    Wniosek o wznowienie postępowania, kierowany jest do oddziału ZUS, który wydał decyzję o zawieszeniu wypłaty emerytur.
    Roszczenia o odszkodowanie za szkodę poniesioną przez niekonstytucyjność aktu prawnego kieruje się przeciwko Skarbowi Państwa, a nie ZUS, który tylko realizował niekonstytucyjne przepisy. Należy więc sprecyzować tożsamość strony pozwanej jako: Skarb Państwa oraz określenie statio fisci tzn. podmiotu, który zastosował w stosunku do nas niekonstytucyjny przepis, tj. w tym przypadku właściwy oddział ZUS, np. Skarb Państwa - Zakład Ubezpieczeń Społecznych II Oddział w Łodzi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 1.Na wnioski o wznowienie postępowania w trybie kpa kierowane do ZUS termin minął 24 grudnia 2012, w chwili obecnej takie wnioski oddala się jako oczywiście bezzasadne bez prawa zaskarżenia takiej decyzji.
      2. wnioski o wznowienie postępowania sądowego w sprawach w których zapadły prawomocne wyroki sądów wnosimy do sądów które je wydały w terminie do 21 lutego 1013
      3. wnioski w sprawach w których przedmiotem zaskarżenia będzie "bezprawie legislacyjne" kierujemy przeciwko Skarbowi Państwa. Mogą one dotyczyć odszkodowań jakich mogą domagać się osoby, które albo do 30.09.2011 odeszły z pracy, albo odeszły w terminie późniejszym do 22 listopada 2012, wtedy za miesiące przepracowane skarżą ZUS a za pozostałe Skarb Państwa. Za bezprawie legislacyjne trzeba będzie pozywać Skarb Państwa również wtedy gdy ZUS odmówi wypłaty należnych odsetek od świadczeń zaległych .Skarb Państwa w takich przypadkach reprezentuje Prokuratoria Generalna i tam trzeba zasięgnąć informacji.
      Proszę pisać wyraźnie o co chodzi bez niedomówień, nie wszyscy zrozumieją tak napisany post jak ten z 10:23. I na koniec , kto to jest Karolina Georges?
      pozdrawiam
      Krzysztof

      Usuń
    2. Panie Krzysztofie,
      Jestem jednym z tych którzy dostali krótką odpowiedź z ZUS: "Decyzja w sprawie wyrównania świadczenia zostanie wydana w terminie późniejszym."
      Obawiając się, że nie będzie ona dla mnie miła chciałem zorientować się co mógłbym dalej zrobić - znalazłem w necie tekst, który przytoczyłem.
      Czy istnieje Pana zdaniem jakiś obligatoryjny termin na podjęcie tej decyzji przez ZUS?
      Pozdrawiam. KSJ

      Usuń
  12. Ale to ZUS pisał do mnie informację o tym, że w przypadku nie dostarczenia świadectwa potwierdzającego rezygnację z pracy wstrzyma mi emeryturę i ZUS mi emeryturę wstrzymał . To ZUS mi ją też wcześniej przyznał. ZUS MA MI ODDAĆ TO CO NIEPRAWNIE ZAWIESIŁ proszę nam nie mącić w głowie i nie wskazywać na innych winnych Równie dobrze możemy wskazać na SEJM ,SENAT PREZYDENTA <WÓYCICKĄ itd B

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę przeczytać wpis z 10,23 ze zrozumieniem. Dotyczy on osób, które się zwolniły z pracy i od 1.10.2011 r(albo póżniej)otrzymują emeryturę.
      Maria z Warszawy

      Usuń
  13. Poczytajcie -a bolicja może kosztować ZUS nawet miliard złotych. I na to pieniądze się znajdą.

    http://www.wprost.pl/ar/384383/ZUS-umaza-dluznikom-miliard-zlotych-Nieuczciwym-tez/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak , nawet tym co w złej wierze (czyli oszustom ) nie płacili składek ZUS - darowują zaległości ! - bo to "biznesmeni" . Widocznie ZUS ma nadmiar środków , skoro go na to stać . Ale w takim razie , dlaczego na emerytów im brakuje kasy?
      Może by się wziĘli do roboty i po prostu pilnowali egzekwowania należnych wpływów do ZUS?
      Jak to jest :
      - Na oszustów , którzy nie płacili składek ZUS , jest kasa
      - na emerytów , którzy nie oszukiwali i płacili składki ZUS , nie ma kasy
      Nagrodzony (chyba właśnie przez biznesmenów) prezes ZUS powiedział , że darowali im długi i pewnie oni - ci oszuści - się poprawią.
      No cóż , gratuluję p. Prezesowi wiary w ludzi ( słuchając tego , nie wierzyłam własnym uszom) , a ZUS-owi - szefa z nagrodą

      Usuń
    2. Ludzie miejcie litość! ZUS umorzy oszustom, bo tak wymyśliła jaśnie wielmożna rządząca koalicja, ZUS to tylko narzędzie, wykonawca i nie ma nic do powiedzenia

      Usuń
    3. A my płacimy składki na ubezpieczenie rentowe, chociaż nigdy z tego nie skorzystamy.
      Maria z Warszawy

      Usuń
    4. Do Anonimowego z 14.25 :
      Czy na zgodną z prawem i systematyczną kontrolę tego , czy firmy wywiązują się z płacenia należnych składek do ZUZ , ZUS i jego Prezes także nie mają wpływu?

      Usuń
  14. ZUS właściwie to nie wypowiedział się jeszcze na temat zaległych czy nie wyprzedzacie czasem faktów, interpretując i przewidując sądy? EL

    OdpowiedzUsuń
  15. Otrzymałam decyzję ZUS z dnia 31.12.2012 r. o przeliczeniu emerytury ( zmiana stażu pracy i podstawa wymiaru - składałam Rp-7 i mam wwpw wyższy) i oczywiście wypłatę emerytury zawieszoną, gdyż nadal pracuję.
    Wniosek na podst. art. 145 KPA składałam - ZUS go odesłał, w 2011 r. odwoływałam się do SO.
    Natomiast wniosek na podstawie art. 135 ustawy emerytalnej ZUS nie chciał przyjąć, pocztą nie wysłałam. Skargę do SO wniosłam. I mam pytanie czy ta decyzja ZUS z 31.12.2012 r. zawieszająca przeliczoną emeryturę jest prawidłowa?
    Bardzo proszę o odpowiedź kogos znajacego się na tym wszystkim. Irena

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani Ireno,

      Ja mam podobną sytuację. Emerytura przyznana w 2009, od 1.10.2011 zawieszona. Odwoływałam się do SO w Łodzi, który w marcu 2012 zawiesił z urzędu postępowanie do czasu wydania wyroku przez TK. W dniu 29.11.2012 złożyłam do ZUS jeden wniosek, powołując się tylko na wyrok TK ( nie o wznowienie w trybie art. 145 KPA, nie wysyłalam też drugiego wniosku w oparciu o art. 135 ustawy emerytalnej). We wniosku prosiłam o wypłatę bieżacych świadczeń oraz zaległych od 1.10.2011 wraz z odsetkami. Dołączyłam również zaświadczenie z pracy z prośbą o doliczenie stażu i uwzględnienie waloryzacji. 27.12.12 otrzymałam pismo z ZUS datowane 17.12.12 informujące mnie, że decyzja o wznowieniu emerytury od 22.11.12 zostanie wydana w ciągu 30 dni od daty zwrotu akt emerytalnych z sądu. O wypłacie zaległych ani słowa.Tego samego dnia 27.12.12 otrzymałam pismo z SO w Łodzi o odwieszeniu postępowania - termin rozprawy 5.02.2013 Natomiast 11.01.2013 otrzymałam decyzję ZUS datowaną 17.12.12 o doliczeniu stażu(nie ma słowa o doliczeniu waloryzacji w kwocie 71 zł od marca 2012, ale z moich wyliczeń wynika,że chyba została uwzględniona). W tej decyzji ZUS o doliczeniu stażu była oczywiście klauzula :" emerytura jest zawieszona, bo kontynuuje pani zatrudnienie..." etc.). Czekam na rozprawę w SO w dniu 5.02.13. Wtedy też na rozprawie poinformuję Sąd Okręgowy o swoim wniosku do ZUS z 29.11.12 i otrzymanym piśmie z ZUS oraz o decyzji o doliczeniu stażu z adnotacją o dalszym zawieszeniu emerytury. Jeżeli Pan Krzysztof zechciałby odnieść się do moich przemyśleń, będę wdzięczna. Podaję również swój adres e-mailowy dla Wszystkich, którzy byliby zainteresowani wymianą doświadczeń.
      Małgosia z Łodzi, e-mail: malgosia1818@gazeta.pl
      P.S.
      Nie zamierzam "podarować" odsetek DLA ZASADY! Nasze Państwo egzekwuje je bezwzględnie od wszystkich obywateli, którzy maja opóźnienia w płatnościach. Mogę odsetki przeznaczyć potem na cel charytatywny, alę będę się ubiegała o ich naliczenie i wypłatę.
      Pozdrawiam serdecznie. Małgosia

      Usuń
    2. Do Pani Ireny!
      Oczywiście, że nieprawidłowa, chyba, że jest to nowa decyzja dotycząca emerytury powszechnej. proszę do mnie napisać na adres krisdar@wp.pl podając numer telefonu zadzwonię
      Krzysztof

      Usuń
  16. Dziś dostałam decyzję z ZUS-u w Warszawie o przeliczeniu emerytury w związku ze zmianą stażu pracy i dalej jak u Ireny, że zawieszona bo nadal pracuję itp(Pismo do ZUS-u wysłałam 6 grudnia), natomiast na wniosek z dnia 23 listopada złozony osobiście w oddziale o wznowienie wypłaty z art. 135 ustawy emerytalnej -- cisza!!!!!!!!!!!!!!!!! - pozdrawiam Elżbieta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani Elżbieto,ja też dostałam decyzję o przeliczeniu emerytury z jednoczesnym jej zawieszeniem z powodu kontynuacji pracy.Dostałam również za kilka dni pismo z ZUS ,w którym stwierdza ,że wznowienie wypłaty zgodnie z orzeczeniem TK możliwe będzie po wypełnieniu załączonego druku Rw-73.(druk zawiera pytania dotyczące sposobów osiągania przychodu)
      Dzwoniłam do ZUS i otrzymałam odpowiedż ,ze w związku z uzupełnieniem formalności wypłaty zostaną wznowione.Ewa

      Usuń
    2. http://www.zus.pl/pliki/formularze/rw_73_2009.pdf

      Usuń
  17. Nieprawdą jest,jak podaje powyższy artykuł,że osoby które złożyły wniosek do ZUS o odwieszenie świadczeń do 24.12.2012. mają świadczenia odwieszone.Ja złożyłam wniosek o odwieszenie 26.11.2012r.,ZUS odesłał wniosek i skierował mnie do sądu.Kopię odpowiedzi przesłałam Admince.Pozdrawiam Iga.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Elżbieta Radom16 stycznia 2013 13:57

      Ja rozmawiałam wczoraj dwukrotnie z Centralą i oczywiście ze swoim Zusem w Radomiu. Najpierw dzwoniłam do Radomia i nic trzeba czekać bo mam sprawę w SA ( jeszcze nie wiem kiedy ) Natomiast w Centrali Pani mnie poinformowała, że w zeszłym tygodniu było spotkanie z dyrektorami wszystkich Zusów i mają wytyczne , że bieżące emerytury jeżli ktoś zlożył pismo o wypłatę na podstawie art 135 mają wypłacać. Ponownie zadzwoniłam do ZUS Radom gdzie zostałam odesłana do Pani naczelnik. Oczywiście Pani naczelnik nic nie wiedziała poprosiłła żebym zadzwoniła za jakiś czas dowie się u swojej Pani Dyrektor. Jak zadzwoniłam ponownie za jakiś czas Pani naczelnik potwierdziła to co usłyszałam w Warszawie na Szamockiej decyzja jest taka , że bieżące emerytury mają obowiązek wypłacać. To było wczoraj dzisiaj zadzwoniłam do konkretnej osoby która posiada moje akta i otrzymałam potwierdzenie, że niezależnie od faktu , że moja sprawa jest w Sądzie szykują mi decyzję wypłaty bieżącej emerytury zgodnie z wytycznymi z Warszawy. Poprosiłam, żeby zrobili to szybko ponieważ lada moment moje akta powędrują do SA Lublin. No ale to wszystko to informacje telefoniczne. Jak dostanę decyzję to się pochwalę. Muszę jeszcze dodać, że na mój wniosek o wznowienie na podstawie art 401 otrzymałam decyzję odmowną ponieważ sprawa jest w Sądzie. Po otrzymaniu decyzji odmownej zapytałam telefonicznie co w takim przypadku z moim drugim wnioskiem o wypłatę na podstawie art 135 , który złożyłam później. Otrzymałam odpowiedź , że też będzie odmowna , ale jej nie dostałam pomimo że upłynęło ok 10 dni. No i w międzyczasie stanowisko się zmieniło na razie ustnie a jak będzie to zobaczymy Ela Radom

      Usuń
  18. Pani Ireno,

    Ja mam podobną sytuację. Emerytura przyznana w 2009, od 1.10.2011 zawieszona. Odwoływałam się do SO w Łodzi, który w marcu 2012 zawiesił z urzędu postępowanie do czasu wydania wyroku przez TK. W dniu 29.11.2012 złożyłam do ZUS jeden wniosek, powołując się tylko na wyrok TK ( nie o wznowienie w trybie art. 145 KPA, nie wysyłalam też drugiego wniosku w oparciu o art. 135 ustawy emerytalnej). We wniosku prosiłam o wypłatę bieżacych świadczeń oraz zaległych od 1.10.2011 wraz z odsetkami. Dołączyłam również zaświadczenie z pracy z prośbą o doliczenie stażu i uwzględnienie waloryzacji. 27.12.12 otrzymałam pismo z ZUS datowane 17.12.12 informujące mnie, że decyzja o wznowieniu emerytury od 22.11.12 zostanie wydana w ciągu 30 dni od daty zwrotu akt emerytalnych z sądu. O wypłacie zaległych ani słowa.Tego samego dnia 27.12.12 otrzymałam pismo z SO w Łodzi o odwieszeniu postępowania - termin rozprawy 5.02.2013 Natomiast 11.01.2013 otrzymałam decyzję ZUS datowaną 17.12.12 o doliczeniu stażu(nie ma słowa o doliczeniu waloryzacji w kwocie 71 zł od marca 2012, ale z moich wyliczeń wynika,że chyba została uwzględniona). W tej decyzji ZUS o doliczeniu stażu była oczywiście klauzula :" emerytura jest zawieszona, bo kontynuuje pani zatrudnienie..." etc.). Czekam na rozprawę w SO w dniu 5.02.13. Wtedy też na rozprawie poinformuję Sąd Okręgowy o swoim wniosku do ZUS z 29.11.12 i otrzymanym piśmie z ZUS oraz o decyzji o doliczeniu stażu z adnotacją o dalszym zawieszeniu emerytury. Jeżeli Pan Krzysztof zechciałby odnieść się do moich przemyśleń, będę wdzięczna. Podaję również swój adres e-mailowy dla Wszystkich, którzy byliby zainteresowani wymianą doświadczeń.
    Małgosia z Łodzi, e-mail: malgosia1818@gazeta.pl
    P.S.
    Nie zamierzam "podarować" odsetek DLA ZASADY! Nasze Państwo egzekwuje je bezwzględnie od wszystkich obywateli, którzy maja opóźnienia w płatnościach. Mogę odsetki przeznaczyć potem na cel charytatywny, alę będę się ubiegała o ich naliczenie i wypłatę.
    Pozdrawiam serdecznie. Małgosia

    OdpowiedzUsuń
  19. Dostaniemy wszystko z odsetkami:) nie podaruję ani grosza! "ONI" dobrze wiedzą, ze nie popuścimy i jak trzeba będzie oddamy sprawę do ETPCz w Strasburgu-pozdrawiam Wszystkich Julita

    OdpowiedzUsuń
  20. U mnie na koncie też puściutko, biedne kontko stęsknione za zasileniem usycha z pragnienia a tu nic i nic.......

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie odwoływałam się, zawiozłam wniosek o wznowienie wypłat i wypłatę zaległych. Na to dostałam z ZUS rp73(chyba..) , czyli do podpisania, czy będę pobierać całą, zmniejszoną, czy zawieszam emeryturę. Zawiozłam 2 stycznia( chcę zmniejszoną), w poniedziałek 14 stycznia NA MOIM KONCIE BYŁY PIENIĄDZE!!! Sądząc z kwoty, to kilka dni listopada, grudzień i styczeń. Dziś środa, nie otrzymałam jeszcze żadnego pisma z ZUS.Zaległości od października 2011 pewnie będą później, za 2012r nie złożyłam jeszcze żadnego zaświadczenia o wysokości uzyskanych przychodów, więc pewnie nie ma jak wyliczyć wysokości należnej emerytury. Ale już niedługo dostaniemy PITy, rozliczenia, i wtedy pewnie naliczą i wypłacą nam zaległe. Spokojnie czekajmy. Serdecznie dziękuję wszystkim doradzającym i tworzącym tego bloga. Pozdrawiam, Baszka.

      Usuń
  21. A co tam w Lublinie, czy odbyła się rozprawa w apelacyjnym? EWA

    OdpowiedzUsuń
  22. Czekamy na informację, jak zakończyła sie sprawa w SA Lublin - podobno dzisiaj miała sie odbyć ? Iza

    OdpowiedzUsuń
  23. Też jestem ciekawa wiadomości z SA Lublin Ela Radom

    OdpowiedzUsuń
  24. No więc tak. Powtarzam się. Emeryturę na bieżąco mam odwieszoną, mimo oczekiwania na rozprawę w SA. Pod koniec roku wysłałam pismo do SA z prośbą o realizację przez ZUS wyroku TK. Kilka dni temu wysłałam e-mail z prośbą o wyznaczenie terminu rozprawy, na którą czekam ponad 9 miesięcy. Dzisiaj odebrałam pismo z SA z prośbą (pod rygorem...) o uzupełnienie ostatniego mojego pisma procesowego. Chodzi o drugi egzemplarz, bo ja wysłałam tylko jeden. Zobaczymy jak to się dalej rozwinie. - H.W. - Gdańsk

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wprost nie do uwierzenia. Jak to jest, że w innych miastach mimo czekania na apelację emerytury już odwiesili i wypłacają te bieżące. Mam taką samą sytuację jak Pani. Czekam na sprawę w SA w Katowicach już 9 mieisęcy, ale z ZUS nie dostałam nawet złotówki. Emeryturę mam dalej zawieszoną.
      Pozdrawiam Panią, EWA S

      Usuń
    2. Jestem w tej samej sytuacji. ZUS Katowice na wnioski o wypłatę odpowiada , że w związku z tym , że sprawa jest w sądzie , "zawiesza postępowanie" i "postępowanie będzie wznowione" , jak sąd ją rozstrzygnie. A

      Usuń
  25. Moja Mama od 1.10.2011 r.miała zawieszoną emeryturę. 30.11.2011 r. wystąpiła o wypłatę zawieszonej emerytury i ją dostała od dnia wyroku TK. Teraz mama się zastanawia, czy ma do niej zastosowanie przepis o ponownym przeliczeniu emerytury,jeśli przepracuje 18 miesięcy (licząc od 1.10.2011 r.). I czy nowo przeliczona emerytura byłaby dla niej korzystniejsza? Widziałam we wcześniejszych komentarzach,że niektórzy z Państwa składali wniosek do ZUS o doliczenie stażu i ponowne przeliczenie emerytury. Czy moja Mama też ma to zrobić? Czy powinna poczekać, aż upłynie te 18 m-cy, czyli do kwietnia 2013 r.? I czy fakt,że ZUS podjął wypłatę zawieszonej emerytury (na wniosek mojej Mamy)"pozamiatał" temat i musi się "cieszyć" wysokością emerytury już naliczonej?
    Co powinna zrobić,aby jak najkorzystniej -dla swojej sytuacji finansowej- zastosować się do obowiązujących przepisów?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi

    1. Uważam, że w związku z orzeczeniem Trybunału obietnica o przeliczeniu po 18 miesiącach złożona przez Prezydenta straciła rację bytu. Jolanta.

      Usuń
    2. Dziecko dodaj osiemnaście miesięcy do października 2011 wychodzi marzec 2013, a mama już ma wznowioną od 22 listopada 2012, te 18 miesięcy trzeba było przepracować bez pobierania zawieszonej emerytury. Wyrok TK "wykasował" dla "zawieszonych" emerytów możliwość skorzystania z tego wprowadzonego na wniosek Pana Prezydenta przepisu.
      A doliczenie stażu należy się każdemu i trzeba o to wnioski co kwartał składać i dostarczać zaświadczenia że nadal się pracuje
      Krzysztof

      Usuń
    3. Nie rozumie, dlaczego "Wyrok TK wykasowal dla zawieszonych emerytów możliwość skorzystania z ........... Pana Prezydenta przepisu", jeśli ja rzykladowo pracuje nadal, sprawa w SN (skarga kasacyjna jest jeszcze nie rozpoznana), a wszystko wskazuje ze od października 2011 upłynie wiecej niż 18 miesięcy od ewent. wznowienia emerytury?
      Chyba pan sie odrobine zagalopowal w swych wykladniach.

      Usuń
  26. Miła niespodzianka,na koncie kaska,chyba z wyrównaniem od 22 listopda ub.roku do końca stycznia br.Anonimowy z godz. 14.09,cierpliwości, wkrótce kontko Twoje radośnie Ci da znać
    o sobie, pozdrawiam Wszystkich- Baska.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. BARDZO PROSZĘ O PODANIE MIEJSCOWOŚCI
      JS.

      Usuń
  27. Dzisiaj odwiedziłam, przez wszystkich z nas ostatnio tak bardzo lubianą !!!!!!!!!!!!!! instytucję zwaną ZUS-em.
    Na wszystkie moje pytania dotyczące odwieszenia i wypłaty zaległych emerytur uzyskałam wyczerpującą odpowiedź.
    W kwestii zaległych emerytur to ZUS do końca stycznia nie będzie wypłacał ponieważ nie mają ani wytycznych jakiego rzędu mają być płacone odsetki ani potrzebnego programu do obliczeń. Pani wyjaśniła mi również jak to jest z odpowiedzialnością za płacenie odsetek. Pan Krzysztof podnosił i wyjaśniał ten wątek. Ważne jest jednak to, że odpowiedzialność za odsetki, w zaistniałej sytuacji, została scedowana na ZUS - a nas chyba tylko to interesuje. Do jakich wewnętrznych ustaleń doszli to nie nasz problem.
    pozdrawiam
    Ula05

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To bardzo pozytywna wiadomość (z tymi odsetkami:)
      A.D.

      Usuń
  28. Dziś 16.01.2013 było rozpoznanie skargi w SA w Lublinie i ZUS ma wypłacić od 01.10.2011. Na rozprawie nie byłam. Złożyłam wniosek o odpis wyroku z uzasadnieniem. Na emeryturze powszechnej jestem od lipca 2010, i dalej pracuję.
    Grażyna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a zaległe od lipca 2010 do pażdziernika 2011?

      Usuń
    2. Elżbieta Radom16 stycznia 2013 16:30

      Witam a kiedy była piewrsza decyzja dla mnie to istotne ja też wysłalam skargę do SA Lublin ale jeszcze nie mam terminu Ela Radom. Bardzo proszę zaspokoić moją ciekawość

      Usuń
    3. Fajnie, gratuluję

      Usuń
    4. Elżbieta Radom16 stycznia 2013 16:44

      Jeszcze jedno wniosek o odpis wyroku z uzasadnieniem zgłosiła Pani telefonicznie czy został wysłany pocztą Ela Radom A tak w ogóle to gratuluję bo to kolejna wygrana

      Usuń
  29. od lipca 2010 do października 2011 pobierałam emeryturę, którą potem jak wszystkim mi zawieszono.
    Grażyna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Elżbieta Radom16 stycznia 2013 17:04

      No właśnie ale ja mam pierwszą decyzję od lipca ale 2008 i od razu zawieszoną a pobierałam emeryturę od marca 2009 i dlatego dopytuję bo różne sądy różnie sobie interpretują Ela Radom

      Usuń
  30. Kto pomoże ZUS O Wałbrzych Inspektorat Kłodzko skomentować ...„Art. 135. 1. W razie ustania przyczyny powodującej wstrzymanie wypłaty świadczenia, wypłatę wznawia się od miesiąca ustania tej przyczyny, jednak nie wcześniej niż od miesiąca, w którym zgłoszono wniosek o wznowienie wypłaty lub wydano z urzędu decyzję o jej wznowieniu, ...prosze o pomoc Pana dr Krzysztofa Ślebzaka.. Biuro Analiz SN
    Tadeusz

    OdpowiedzUsuń
  31. Ciekawi mnie również potraktowanie przez ZUS tych, którzy musieli oddać tej instytucji wypłaconą emeryturę po 1X2011r.,
    mimo nierozwiązania umowy o pracę, W KWOCIE BRUTTO. cZY NASTĄPI ZWROT RÓWNIEŻ W KWOCIE BRUTTO? Czy ktoś ma informacje na ten temat?

    OdpowiedzUsuń
  32. do Eli 17:04 Ja mam pierwszą decyzję też od lipca 2008 i pobierałam od stycznia 2009, tylko z tą różnicą, że nie odwoływał się do sądu. Otrzymałam wznowienie emerytury od 22 listopada 2012 r

    OdpowiedzUsuń
  33. Dzięki za informację Ela Radom

    OdpowiedzUsuń
  34. Skargę do SA wysłałam pocztą 4 grudnia 2012 roku, i dziś była ta sprawa. Osobiście poszłam do sądu zapytać o werdykt o od razu wypełniłam wniosek o wyrok z uzasadnieniem i złożyłam w Sądzie. Z ZUS na razie nie mam nowych informacji nie dzwonię i nie odwiedzam.
    Pozdrawiam
    Grażyna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Pani Grażyno za informację. Ponieważ już kilka razy pisała Pani o terminie swojej rozprawy, czekałam razem Panią w niepewności, bo czytając wpisy na blogu sądy w innych rejonach różnie rozstrzygają. To dobra wiadomość dla mnie ponieważ mam rozprawę w SA w Lublinie 23 stycznia, więc mam nadzieję,że moją sprawę ten sam sąd rozstrzygnie tak samo. Proszę o informację, czy w skardze o wznowieniu postępowania wnioskowała Pani oprócz uchylenia decyzji SO i decyzji ZUS, o wypłatę świadczeń od 1.X.2011. Serdecznie pozdrawiam. ESKA

      Usuń
  35. ESKO z jakiej miejscowości jesteś? ja tez mam sprawę 23stycznia w SA Lublin- godz.12Wiesia Radom

    OdpowiedzUsuń
  36. Super Sąd w Lublinie się obudził nareszcie

    OdpowiedzUsuń
  37. W 2008r.otrzymałam decyzję z ZUS o przyznaniu emerytury z adnotacją - wypłata emerytury podlega zawieszeniu, gdyż pani kontynuuje zatrudnienie. Dnia 28.08.2012r.złożyłam wniosek do ZUS o przeliczeniu emerytury, otrzymałam decyzję ,ze zmianą stażu pracy, oraz również z adnotacją że wypłata podlega zawieszeniu gdyż pani kontynuuje zatrudnienie.Dnia 04.01.2013r.złożyłam wniosek zgodnie z art.135ust.na który wznowiono wypłatę.Równocześnie informując, że ZUS odmawia wznowienia postępowania w trybie art.145a k.p.a.,ponieważ skarga o wznowieniu postępowania nie została złożona w terminie 1 miesiąca od ogłoszenia wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 13.11.2012r. Zatem brak podstaw do wyrównania emerytury.Czy mogę odwołać się od tej decyzji o wyrównanie emerytury? Proszę o komentarz.

    OdpowiedzUsuń
  38. Jeśli my jesteśmy winni Państwu , to ONO umie poradzić sobie z maluczkimi,
    a Państwo ma być bezkarne?, gdy chodzi o Jego zobowiązania wobec nasłabszych?
    Jaki daje przykład tym maluczkim.
    Czy to nie wstyd?
    Panowie Rządzący?

    OdpowiedzUsuń
  39. W RCL nie uprawamacnia sie wyrok TK i wszelkie jego interpretacje są po prostu niezrozumiałym, a ZUS to nie jest państwo w Paśtwie tylko nasz bank gdzie zawieszone nam wypłaty emerytur leżą i procentując oczekują na odwieszenie zgodnie z prawem w tym paśtwie prawa, no nie!!!ale żenada.Ludzie co to jest???? Jak można to od praweej to odf lewej strony czytać i komentować i poprawiać wyrok TK.

    OdpowiedzUsuń
  40. Kochani emeryci.Zus mało tego,że nie nie chce wypłacić zaległych emerytur,to jeszcze z konta wypłacone wcześnie emerytury brutto - z podatkiem i składakami zdrowotnymimi.
    Jestem osobą,która powszechny wiek emerytalny uzyskała w 2010roku.Moje zatrudnienie ustało z 31 grudnia 2012roku.
    ZUS ustalil mi emeryturę po nowemu,twierdząc,że to jest korzysniejsze ale odliczył ze składek zgromadzonych na koncie kwotę emerytury wypłaconej do tej pory /kwotę brutto tj łączie ze składkami zdrowotnymi i podatkiem.Pracując opłacałam skladki zdrowotne i podtek i również składki ZUS. Moja emerytura obliczona po nowemu po odloczeniu zopstała zminiejszona o ok 300 zł.
    Koczani pomóżcie ,nie wiem czy mam odwoływać się od tej decyzji do śądu. Zus mało tego ,że nie oddaje zaległych emerytur to jescze odlica wypłacone.
    Tereska.

    OdpowiedzUsuń