Strony

4 grudnia 2012

Informacje z katowickiego sądu

"Drodzy Emeryci,dziś odbyła się sprawa w Sądzie Apelacyjnym w Katowicach, moja i mojego kolegi.Orzekał Sąd w składzie 3 osobowym (Pani Sędzia i 2 Panów), ze strony ZUS była kobieta pełnomocnik. Pani Sędzia odczytała moją apelację wraz z uzupełnieniem, które złożyłam wcześniej w Sądzie i zapytała czy podtrzymuję apelację - odpowiedziałam, że tak. Sędzia zapytała pełnomocniczkę ZUS czy podtrzymuje swoją wersję, odpowiedziała, że tak. Następnie Pani Sędzia zwróciła się do nas (mnie i pełnomocniczki), żeby wyjść i poczekać na ogłoszenie wyroku. Za 5 minut poproszono nas i Pani Sędzia powiedziała, że przepis jest niekonstytucyjny i Sąd orzeka, że ZUS ma zwrócić emerytury w trybie "pilnym", dodała "najprędzej" od 1 października 2011 r. Pani Sędzia popatrzyła na mnie i powiedziała z przekonaniem "dostanie pani pieniążki". Koniec, powiedziałam dziękuję i do widzenia. Identycznie przebiegała sprawa mojego kolegi. Wygraliśmy. Muszę powiedzieć, że Pani Sędzia była konkretna, rzeczowa i stanowcza. Pozdrawiam"

67 komentarzy:

  1. GRATULACJE!!!!!!!!! No to problem z głowy.
    POZDRAWIAM EWA.

    OdpowiedzUsuń
  2. Cieka jestem, jakaż to była wersja podtrzymywana przez panią z ZUS?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Muszę powiedzieć, że też mnie to interesuje. Co też pani z ZUS-u podtrzymywała? Zus-owską niekompetencję? Szkoda tylko, że w sprawach oczywistych ZUS się nie chce wycofać ze swojego niekonstytucyjnego stanowiska i naraża na koszty podatników zmuszając do procesów, które kosztują a które muszą się w związku z wyrokiem TK w sposób oczywisty zakończyć przegraną tej instytucji? Pozdrawiam Wanda

      Usuń
  3. TO DOBRA WIADOMOŚĆ.
    Gratulacje , dla kolegi również.
    Czekam cierpliwie na swoją sprawę z nadzieją,że zakończy się jak Wasza
    Pozdrawiam
    Barbara

    OdpowiedzUsuń
  4. Czy może Pani napisać jak u Pani wyglądała sprawa? Czy się Pani zwolniła, kiedy Pani miała naliczoną emeryturę a od kiedy ją pobierała?
    To jest chyba ważne przy orzekaniu wyroku - może Pani coś więcej napisze o swojej sytuacji, czy pani kolega miał sytuację identyczną jak pani??

    OdpowiedzUsuń
  5. Gratuluję i cieszę się razem z Wami. Pozdrawiam serdecznie Anna

    OdpowiedzUsuń
  6. Proszę opisać swoją sytuację

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie rozumiem, dlaczego niektóre sądy się ośmieszają? Sędzia, który nie zna wyroku TK (stawia się ponad TK). Ale śmieszne i tragiczne zarazem. Proszę podawać nazwiska sędziów i miasto.
    Zwycięzcom gratuluję? I czekam na swoje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wyrok zależy chyba od politycznych koneksji sędziów.

      Usuń
  8. Wielkie gratulacje!!!!!!!!!!!!! życzy Wanda z Mazur

    OdpowiedzUsuń
  9. Serdecznie gratuluję wygranej.
    Sandra

    OdpowiedzUsuń
  10. Po prostu rzetelny sędzia, ma prawo zapoznać się z uzasadnieniem jeżeli ma wydąć wyrok.
    Adam Fedak, Warszawa,,to post o zawieszeniu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Drogi Panie Fedak, sędzia ma obowiązek przyjść na rozprawę przygotowany i wtedy mówimy, że sędzia jest rzetelny. Co ma do rzeczy uzasadnienie wyroku TK? Wyrok od momentu ogłoszenia go w Dzienniku Ustaw staje się obowiązującym prawem i wszystkie instytucje, a zwłaszcza sąd, ma obowiązek go przestrzegać. Pozdrawiam wszystkich zawieszonych emerytów i spokojnie czekajmy, nie przejmując się niektórymi, żenującymi wprost wypowiedziami takich panów Fedaków

      Usuń
  11. odpowiedz ,,Anonimowy4 grudnia 2012 16:15

    Szanowny Panie FEDAK ,napisal Pan ,,rzetelny sedzia,,, a czy sa INNi???? co Pan sugeruje???? napisal Pan ,,,ma prawo zapoznac sie .....,,,,a czy ma OBOWIAZEK??????? jezeli sie zapozna ,,co to zmieni!!!!, zmieni wyrok TK !!!! bedzie mial poprawki???? Nadgorliwossc,rozumiem ze odpisze mi Panie FEDAK ,tak ,,ostroznosc procesowa ,,, ale nie wierzyc TK!!!!!!a sedzia ma obowiazek znac wyrok TK a nie zaglebiac sie !!! jest WYROK JEST a wiec o co chodzi ,nie znal????? pozdrawiam Pana ,panie Fedak

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się z tym stanowiskiem. Co zmieni fakt zapoznania się niekompetentnego sędziego z uzasadnieniem wyroku TK? Orzeknie wbrew temu wyrokowi? O co panu chodzi panie Adamie Fedak bo strzela pan kulą w płot.

      Usuń
  12. Ignorujcie Państwo takie wpisy. Bądźmy dla siebie życzliwi i nie dajcie się prowokować. Spokojnie czekajmy na wyroki i odpowiedzi z ZUS.Będzie dobrze. Musimy wziąć pod uwagę fakt, że inni emeryci i nie tylko zazdroszczą nam, że mamy otrzymać nawet 14 emerytur zaległych i wypłaty następnych a może też z odsetkami. Zawiść ludzka jest czasem bardzo szkodliwa i bolesna.
    Halina

    OdpowiedzUsuń

  13. POST Z 3 GRUDNIA:"KOLEJNY KWIATEK Z ZUS-u"

    Dlaczego nikt się do tego nie odniesie?

    Anonimowy4 grudnia 2012 20:16
    Na nowej emeryturze straci ten, kto pobierał wcześniejszą
    Od 1 stycznia 2013 r. osoby, które nabędą prawo do świadczenia powszechnego, a wcześniej pobierali wypłaty z ZUS, będą mieli w niekorzystny sposób przeliczane wysokości nowych emerytur. Podstawa jej obliczenia będzie pomniejszona o kwoty, które pobierali do tej pory.
    Publikacja: 29 listopada 2012, 06:35 Aktualizacja: 29 listopada 2012, 11:20

    7,32 mln osób pobiera emerytury i renty z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
    Osoby urodzone po 31 grudnia 1948 r. przechodzą na tzw. nową emeryturę, uzależnioną od kwoty zwaloryzowanego kapitału początkowego oraz składek na ubezpieczenieemerytalne zewidencjonowanych na indywidualnym koncie ubezpieczonego w ZUS. Nowe świadczenie to wynik podzielenia sumy składek i kapitału (podstawy jej obliczenia) przez tzw. średnie dalsze trwanie życia właściwe dla wieku zakończenia aktywności zawodowej.
    Zmienione wyliczenia
    Obecnie obowiązujące przepisy pozwalają osobie uprawnionej do wcześniejszej emerytury nabyć prawo do świadczenia przyznawanego po ukończeniu powszechnego wieku uprawniającego do wypłat z ZUS. Ten oblicza jego wysokość na ogólnych zasadach, a świadczeniobiorca może następnie wybrać, z jakiego tytułu chce pobierać pieniądze.
    Od 1 stycznia 2013 r. wcześniejsi emeryci nadal będą mogli nabywać prawo do świadczenia powszechnego. Na ich niekorzyść zmienią się jednak zasady ustalania jego wysokości. Wszystko za sprawą ustawy z 11 maja 2012 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw.
    Nowelizacja przewiduje, że podstawa obliczenia emerytury przyznawanej na podstawie art. 24 ustawy będzie pomniejszana o kwoty pobranych wcześniejszych świadczeń z ZUS. Chodzi zarówno o te przyznane na podstawie obowiązującej od 1 stycznia 1999 r. ustawy z 17 grudnia 1998r. o emeryturach i rentach z FUS (np. emerytury pracowniczej, kolejowej, górniczej, z tytułu zatrudnienia w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze), jak i przepisów emerytalnych obowiązujących przed dniem wejścia jej w życie.
    Niższe wypłaty
    Podstawa obliczenia świadczenia zostanie również pomniejszona o wysokość pobranej emerytury nauczycielskiej przewidzianej w art. 88 Karty nauczyciela. W każdym przypadku redukcji będą podlegały kwoty wcześniejszych świadczeń przed odliczeniem zaliczki na podatek dochodowy i składki na ubezpieczenie zdrowotne.
    Na analogicznych zasadach podstawa obliczenia wypłat z ZUS po 1 stycznia 2013 r. będzie zmniejszana o kwoty pobieranych emerytur częściowych (świadczeń wprowadzonych wyżej wspomnianą nowelizacją, które będą przyznawane przed ukończeniem wydłużonego wieku emerytalnego).
    Wprowadzone od 1 stycznia 2013 r. zmiany będą niekorzystne szczególnie dla tych osób, które przed uzyskaniem powszechnego wieku pobierały wcześniejszą emeryturę przez długi okres, np. kilka lat. Muszą się wówczas liczyć ze znacznym zmniejszeniem właściwego świadczenia


    Anonimowy4 grudnia 2012 20:59
    Dziwi mnie,że nikt tym artykułem się nie zainteresował (sygnalizowałam o tym w zeszłym tygodniu i też nic).Sądzę,że jest to ważne.Wszyscy gorączkują się tym,kiedy ZUS odda mi pieniądze,a tu kroi się coś innego.
    Pozdrawiam
    Teresa z Radomia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Droga Pani Tereso,
      przepisy o których Pani pisała są znane już od kilku miesięcy. Nie jest to żadne odkrycie - że w zdecydowanej większości osób emerytura powszechna - obliczona wg nowych zasad okaże się niższa niż dotychczas obliczona emerytura wcześniejsza. To żadna nowość.
      W takiej sytuacji ZUS u niektórych osób może w ogóle nie podwyższyć świadczenia - tylko pozostawić te wyliczone przy uzyskiwaniu wcześniejszej emerytury (oczywiście status emerytury zmieni się z wcześniejszej na powszechną, ale wymiar świadczenia nie) - organ rentowy wybierze korzystniejsze rozwiązanie dla emeryta.
      Pozdrawiam
      Paweł

      Usuń
    2. Bardzo dziękuję Panie Pawle.Trochę mnie Pan uspokoił.
      Teresa
      Dlaczego wszystko musi być tak pomieszane?

      Usuń
  14. to znowu nie byłoby zgodne z Konstytucją,zwracaja,a później to odbiora,coś chyba nie tak

    OdpowiedzUsuń
  15. Zaczęłam wnikać bardziej w treść tego artykułu,wyciągając również te ustawy,które tu podają i w gąszczu odnośników ustaw i artykułów pogubiłam się. Nie mniej jednak poczułam obawę,że to jednak mnie dotyczy (rok 1953,przyznana emerytura 10.2008,zawieszona 1.10.2011,nadal pracuję i nigdzie się nie odwoływałam).
    Teresa z Radomia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak dotyczy to również Pani.
      Pani emerytura powszechna która będzie przysługiwać Pani od któregoś miesiąca 2013 roku (nie znam dokładnej Pani daty urodzenia) będzie przeliczana na nowych zasadach.
      Pozdrawiam
      Paweł

      Usuń
    2. dopiero w grudniu 2013 r.- wrzesień 1953 r ma przedłużony wiek emerytalny o 3 miesiące
      (1 kwartał)

      Usuń
  16. No! Dziękuję za pomyślne wieści! (niech się Pan na mnie nie obraża,ja sobie tylko tak..) A tak naprawdę zapytałam o to w ZUS-ie.Łaskawa pani stwierdziła,że ZUS przelicza świadczenie na wniosek i jeżeli takowego nie napiszę,to tego świadczenia mi nie przeliczą nawet z urzędu (hmmm,chyba coś ściemniała?) Wcale nie wiem,co teraz począć.Jednym słowem wychodzi na to: braliście wynagrodzenie ze stosunku pracy i świadczenie - nie ma tak dobrze,oddajcie teraz,chociażby w części.
    Czy ja dobrze dedukuję? Panie Pawle - imienniku mojego Wnuczka? Pozdrawiam
    Teresa z Radomia

    OdpowiedzUsuń
  17. Pani Tereso,
    przeliczenie nie może Pani już zaszkodzić - jeżeli okazałoby się że nowe wyliczone świadczenie będzie niższe - wówczas ZUS ma obowiązek wypłacać świadczenie obliczone na starych zasadach - czyli to z wcześniejszej emerytury. W takiej sytuacji de facto zmieni się tylko nazwa świadczenia - z emerytury wcześniejszej na powszechną - a świadczenie nie ulegnie zmianie. To jest oczywiście w sytuacji jeśli emerytura powszechna wyliczona na nowych zasadach okaże się niższa od emerytury wcześniejszej obliczonej na starych zasadach.
    Za przejściem na emeryturę powszechną przemawia dodatkowo fakt - że Pani emerytura nie będzie już podlegać limitom 70 - 130% przeciętnego wynagrodzenia. Będzie mogła Pani uzyskiwać nieograniczone przychody z tytułu zatrudnienia i pobierać świadczenie w pełnej wysokości.
    Pozdrawiam
    Paweł

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Panie Pawle,jeszcze raz bardzo,bardzo dziękuję.Pana wyjaśnienia to jak "miodzik na rany" (mam nadzieję,że nie razi Pana moje poczucie lekkiego humoru).
      Teresa

      Usuń
    2. Kto pyta iczyta nie błądzi :). Ja też się czuję w tym momencie szczęśliwa bo nie wiedziałam że jak przejdę na "powszechną emeryturę" to będę mogła brać ją całą pracując. Kończę 60- tkę w lutym a więc już niedługo. Super !!
      Oby tylko zdrowie było bo energii u mnie jak u młódki :)
      Pozdrawiam p.Pawła a przede wszystkim p. Teresę z Radomia która temat "wywołała" no i "ma lekkie poczucie humoru" co mi się bardzo podoba bo sama jestem osobą pogodną i witalną :)
      Anka - Kraków.

      Usuń
    3. Witam w klubie Pani Aniu
      Ja niestety do tej powszechnej muszę poczekać do lipca,ale czas szybko leci,jak to mówią.
      Serdecznie pozdrawiam
      Teresa z Radomia
      Zastanawiam się tylko,dlaczego Pani z ZUS-u kilkakrotnie mi powtarzała z naciskiem,żeby dostarczyć Rp7 za 2011 rok i ... dalej się zastanawiam.

      Usuń
    4. "Ja niestety do tej powszechnej muszę poczekać do lipca,ale czas szybko leci,jak to mówią" napisała p. Teresa z Radomia.
      ...akurat w tej sytuacji się cieszę że urodziłam się w lutym - zawsze żartowałam z koleżanek które np. urodziły się w grudniu 1953 r . że są "smarkulami" w stosunku do mnie...:)
      To tyle prywaty - bo ktoś się może zezłości że tutaj sobie żartujemy...
      Pozdrawiam -Anka Kraków

      Usuń
    5. Sądzę,że nikt nie będzie miał przeciwko naszym żartom,bo czytając wcześniejsze wpisy sytuacja była już "napięta", a tak jest trochę milej.

      Usuń
    6. Na stronie ZUS-u jest taka informacja: "Od 1 stycznia 1999 r. zawieszeniu ani zmniejszeniu bez względu na wysokość osiąganego przychodu nie podlegają emerytury osób, które osiągnęły wiek: 60 lat kobiety, 65 lat mężczyźni".
      Ja rozumiem to tak, że kryterium do pobierania PEŁNEJ EMERYTURY jest wiek : 60 lat kobiety, 65 lat mężczyźni. Nie ma znaczenia, czy to emerytura wcześniejsza czy powszechna.
      Małgorzata z Łodzi

      Usuń
    7. Oczywiście ma Pani rację,taka powinna być prawidłowa interpretacja.
      Ale jak to mówią "dziad swoje,a baba swoje" i urzędniczka w ZUS-sie powiedziała swoją interpretację

      Usuń
    8. Nawiązuję do wpisu 13:43

      Usuń
  18. Czy znaczy to ,że pani z ZUS była przeciwko mimo wyroku TK?To dopiero byłoby kuriozum.
    Ewa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moja emerytura powszechna będzie mi przysługiwać od m-ca kwietnia 2013r.Obecnie jestem na wcześniejszej emeryturze od 1 marca 2012r. i od tego czasu nie pracuję .Wg mnie przy przeliczaniu emerytury z chwilą ukończenia 60 lat, do dochodu nie powinno mi się wliczać emerytury pobieranej w czasie trwania stosunku pracy/pobierałam ją od 1 stycznia 2010r do 1 października 2011r./.Nowy przepis obowiązuje od maja 2012r. tak więc i w tym przypadku byłoby to niezgodne z Konstytucją.Czy jestem w błędzie? Chciałam jeszcze dodać że z chwilą otrzymania od ZUS decyzji wstrzymującejwypłatę od 1 pażdziernika 2012r. odwolałam sie do Sądu, który moje powództwo oddalił.Pozdrawiam serdecznie Danuta.

      Usuń
  19. Sądy chcą UZUPEŁNIENIA ? o co tu chodzi- mają wszystkie dokumenty.

    OdpowiedzUsuń
  20. WITAM! Ja w tym roku ukończyłam miłą 60- tkę i jeszcze w grudniu składam papierki o przeliczenie świadczenia na podstawie kapitału początkowego. Po Nowy Roku juz obowiązuje nowy przepis. Cóż wybiorę co lepsze, ale dalej pracuję więc dalszy gromadzony kapitał nie będzie juz pracował na emeryturkę.
    Ewa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czyli że chce Pani przeliczyć wg nowych zasad bo na podstawie kapitału początkowego?

      Usuń
    2. Witamy w serwisie Moja Emerytura w ZUS. Stworzyliśmy go, by umożliwić Państwu obliczanie swojej prognozowanej emerytury wypłacanej z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (I filar) według:

      dotychczasowych zasad,
      nowych zasad.

      Emeryturę obliczaną według dotychczasowych zasad uzyskają - po spełnieniu wymaganych warunków - ubezpieczeni urodzeni przed dniem 1 stycznia 1949 r., oraz ubezpieczeni z tzw. średniej grupy wiekowej, a więc urodzeni po dniu 31 grudnia 1948 r., a przed dniem 1 stycznia 1969 r., którzy spełnili warunki do tzw. wcześniejszej emerytury

      Usuń
  21. O przeliczenie wcześniejszej emerytury na powszechną możesz dokonać tylko wtedy gdy rozwiążesz stosunek pracy= - informację taką otrzymałam w ZUS-ie. W marcu skończyłam 60 lat

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja nie przeliczyłam wcześniejszej emerytury na powszechną, choć w lutym 2012 skończyłam 60 lat. Nadal pracuję, miałam, jak wszyscy, zawieszoną emeryturę od 1.10.2011. Ale Pani w moim ZUS-ie w Łodzi jeszcze w ubiegłym roku mówiła, że można przeliczyć i nic nie mówiła o konieczności rozwiązania stosunku pracy.
      Małgorzata z Łodzi

      Usuń
    2. Do postu z 13.43
      Proszę nie wprowadzać w błąd emerytów - jeżeli nie istniał obowiązek rozwiązania stosunku pracy przed przejściem na emeryturę wcześniejszą - to przejście na powszechną w przypadku tych osób również tego nie wymaga.
      Jeżeli ktoś mimo to nie wierzy - to proszę na stronie ZUS zasięgnąć opinii konsultanta COT - udzielają fachowych porad w przeciwieństwie do "Pani z okienka"
      Pozdrawiam
      Paweł

      Usuń
    3. Przyłączę się
      do tej dyskusji opiszę swoją sytuację.
      Jestem emerytką zawieszoną i mam nadzieję,że już nie długo.
      Ale do rzeczy w marcu 2011 skończyłam 60 lat. /czyli w okresie ,kiedy jeszcze nam emeryturę wypłacali przed całkowitym zawieszeniem/ wystąpiłam do ZUS w wnioskiem o przeliczenie emerytury w związku z ukończeniem 60 lat./ ZUS mi emeryturę przeliczył w związku z czym do momentu zawieszenia pobierałam świadczenie w pełnej wysokości. W sierpniu 2012.r. zwróciłam się ponownie do ZUS o naliczenie waloryzacji oraz o przeliczenie emerytury tzw.kapitałowej.Na temat waloryzacji otrzymałam odpowiedz natomiast na temat przeliczenia niestety nie.Prośby swojej nie ponowiłam ale z wiedzy jaką posiadam to emerytura zostanie przeliczona w dwóch wersjach starej i nowej i będę pobierać świadczenie dla mnie korzystniejsze ale dopiero wtedy,gdy definitywnie odejdę z pracy i przejdę na emeryturę bo nadal pracuję.

      Usuń
    4. To się zgadza.Ja miałam naliczoną emeryturę
      w 2007r,Była zawieszona do 03/2010 wtedy wystąpiłam z wnioskiem o odwieszenie i wypłatę.Otrzymywałam umniejszoną z uwagi że nadal pracowałam.Tak jak wszyskim została zawieszona od 01.10.2011r.W lipcu 2012 r przeszłam na pełną emeryturę z uwagi na osiągnięty wiek 60 lat.W Zusie przeliczyli emeryturę w/g starych i nowych zasad.Okazało się że w/g nowych zasad emerytura w kwocie brutto jest mniejsza o 500 zł od tej starej.Zus sam zaczął wypłacać tą wyższą.
      Pozdrawiam.poznanianka.

      Usuń
  22. pisze bzdury ta Pani z 13,43

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. NIE PISZĘ BZDUR - TO PANI NIE ROZUMIE - PRZY NOWEJ EMERYTURZE NIE WAŻNY JEST STAŻ TYLKO KAPITAŁ JAKI PANI ZGROMADZIŁA.
      PRZY ODDAWANIU WNIOSKU O PRZELICZENIE EMERYTURY ZE WZGLĘDU NA STAŻ TAKĄ INFORMACJĘ OTRZYMAŁAM - WCZEŚNIEJ ZŁOŻYŁAM PISMO O ODWIESZENIE EMERYTURY .

      MAM SKOŃCZONE 60 LAT , PRACUJE NADAL I ODWIESZONĄ EMERYTURĘ BĘDĘ MIAŁA NA STARYCH ZASADACH

      MAM PYTANI DO PAŃ Z GODZ. 14:12 I GODZ. 16:46 - CZY MAJA PRZYKŁAD CZY TYLKO DOMNIEMANIE.

      Usuń
    2. Niestety mam wrażenie że Pani myli ze sobą dwa pojęcia - przeliczenie emerytury oraz przejście na emeryturę powszechną. Emerytury wcześniejszej nie "przelicza się" na powszechną tylko się na nią przechodzi.
      W momencie osiągnięcia wymaganego wieku, będąc na emeryturze wcześniejszej - składa się wniosek o emeryturę powszechną - jeśli nie było wymogu rozwiązania stosunku pracy przy przejściu na emeryturę wcześniejszą - to nie ma również obowiązku rozwiązania stosunku pracy aby otrzymać emeryturę powszechną.
      Tak jak pisałem - jeśli ma Pani wątpliwości - to proszę wejść na stronę ZUS i za pomocą czata połączyć się z konsultantem COT i wypytać o wszystko. Z dobrej woli radzę nie bazować na tym co dowie się Pani od "Pani z okienka" w oddziale ZUS - ich wiedza bardzo często pozostawia wiele do życzenia.
      Pozdrawiam
      Paweł

      Usuń
    3. NIE MAM WĄTPLIWOŚCI. W MOIM PRZYPADKU SIĘ PRZELICZA - WCZEŚNIEJSZĄ EMERYTURĘ OBLICZONA NA STARYCH ZASADACH NA POWSZECHNĄ WEDŁUG NOWYCH ZASAD. TO ZNACZY ROCZNIK 1952 - 40% emerytury liczone po staremu a 60% wg nowych zasad.

      Usuń
    4. Tak zgadza się. Tylko po pierwsze to jest DECYZJA EMERYTA czy chce przejść na emeryturę powszechną. Po drugie droga jest taka:
      Składa się wniosek o emeryturę powszechną - wówczas ZUS wylicza wysokość świadczenia wg nowych zasad - czyli tych które Pani opisała wyżej. Jeżeli okaże się niższe niż dotychczas pobierane z racji emerytury wcześniejszej to ZUS będzie wypłacał właśnie to wyższe świadczenie, już będące emeryturą powszechną.

      Usuń
  23. Ja co kwartał składam wniosek o przeliczenie emerytury ze wzglęgu na staż pracy. Co kwartał jest kilka złotych więcej. Wanda

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na nowych zasadach liczy się kasa jaka wpłynie na Pani konto a nie staż.

      Usuń
  24. ZUS przelicza emeryturę tylko na wniosek osoby zainteresowannej i jeżeli po przeliczeniu byłaby mniejsza. to pozostawia dotychczasową.To wszystko można wyczytać na stronie zus.

    OdpowiedzUsuń
  25. Ta pni z 13.40 to pisze faktycznie bzdury ale takie informację udzielają niekompetentni pracownicy ZUS. Mnie też pani w ZUS Rybnik udzieliłala takiej samej informacji tzn. , że nie mogę przeliczyć emerytury wczesniejszej na powszechną jeżeli jestem nadal zatrudniona. Ja znałam przepis i musiałałam tą panią sama uświadomić. Dopiero pani zasięgneła informacji w jakimś tam biurze i powiedziała cyt. " no faktycznie w wyjatkowych przypadkach można przeliczyć jak się nadal pracuje" i znów mówiła bzudry, ponieważ nie ma wyjatkowych sytuacji. Przepis mówi jasno komu można przeliczyc a komu nie. Nie powiedziała przepraszam , pomyliłam się.

    OdpowiedzUsuń
  26. Witam mam wcześniejszą (zawieszoną oczywiście bo pracuję) a w marcu 2013 r (jestem 1953 r) będę miała 60 lat czy dobrze zrozumiałam(przepraszam ale mam mętlik) że mogę wystąpić z wnioskiem do ZUSu o przeliczenie na powszechną i będę mogła łączyć etat z emeryturą i nie będę musiała się zwalniać.
    Dziękuje i pozdrawiam. Kama Wrocław

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najwcześniej miesiąc przed nabyciem prawa do emerytury powszechnej (osiągnięcie odpowiedniego wieku) składa Pani wniosek o emeryturę powszechną - zostanie ona naliczona wg nowych zasad. Jeżeli okaże się niższa od dotychczasowej - to będzie Pani dostawać tą wyższą automatycznie. Jeżeli skorzystała Pani z prawa uzyskania emerytury wcześniejszej bez rozwiązywania stosunku pracy - to przy przejściu na powszechną nie będzie musiała Pani musiała się zwalniać w żadnym wypadku.
      Oczywiście jest to efekt pozytywnego wyroku TK w sprawie zawieszonych emerytur !!! Jeżeli tego wyroku by nie było wówczas faktycznie przed przejściem na emeryturę powszechną wszyscy ci wcześniejsi emeryci którym emerytura została zawieszona 01.10.2011 musieliby rozwiązać stosunek pracy aby pobierać świadczenie.
      Paweł

      Usuń
  27. Obawiam się, że ZUS traktuje wniosek o przejście na emeryturę powszechną złożony po 1 stycznia 2011r. (po ukończeniu 60 lat przez kobiete, 65 lat przez mężczyznę)przez osobę, która pobierała emeryturę wcześniejszą bez obowiązku rozwiązania stosunku pracy, ODPOWIEDNIO STOSUJĄC przepis art. 103 a, który obowiązuje osoby przechodzace na emeryturę po raz pierwszy od 1 stycznia 2011 r. - czyli NIE MA MOWY NAWET TERAZ PO WYROKU TK NA POBIERANIE TEJ EMERYTURY POWSZECHNEJ BEZ ZWOLNIENIA SIĘ Z PRACY. Małgorzata z Łodzi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widzę, że nie przekonam nieprzekonanych.
      Odsyłam na stronę ZUS do zadawania pytań konsultantom.
      Pozdrawiam
      Paweł

      Usuń
    2. Panie Pawle,wielkie dzięki za rzetelne i madre wypowiedzi. Osoby, które nie mają konkretnej wiedzy w temacie wprowadzają wielki mętlik w naszych głowach. Nie powinni wypowiadać się ludzie, którym tylko sie wydaje że myślą dobrze. Ja ukończyłan 60 lat w listopadzie 2012 i złożyłam wniosek o zamianę emerytury wcześniejszej na powszechną i tu raptem dowiaduje się z niektórych wpisów , że jest to emerytura pzryznana po 1 stycznia 2011 r i może być nie wypłacana. Szok. Dlatego też pana wpisy wprowadzają duże uspokojenie i proszę dalej tak to rzeczowo komentować.
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
    3. Zgadzam się z Panią Małgorzatą z godz.22:55
      NIE MA MOWY NAWET TERAZ PO WYROKU TK NA POBIERANIE TEJ EMERYTURY POWSZECHNEJ BEZ ZWOLNIENIA SIĘ Z PRACY.
      Taką sama informację otrzymałam i ja .w ZUS-ie.
      Wniosek mogę złożyć o przeliczenie emerytury wcześniejszej na powszechnej ale i tak do czasu rozwiązania stosunku pracy dostane wcześniejszą.
      Pana Pawła nic nie przekona.
      G.KRYS

      Usuń
  28. Ludzie nie wprowadzajcie zamieszania. A niby to dlaczego zamieniając emeryturę wcześniejszą na emeryture powszechną muszę się zwalniać z pracy żeby móc ją otrzymywać. Wcześniej na blogu były wpisy, że osoby które ukończyły 60 lat powinny złożyć wniosek o przeliczenie emerytury, a teraz sie okazuje, że mogą nie otrzymać wypłaty emerytury. To jest jakaś paranoja. Nie wypowiadajcie sie jak nie jesteście pewni i nie macie wiedzy bo tylko podnosicie ciśnieni i wprowadzacie mętlik.

    OdpowiedzUsuń
  29. Czy ktoś może wie jakie druki należy wysłać do zus, aby przejść z wcześniejszej emerytury na powszechną. Mam skończone 60 lat i do tej pory tego nie zrobiłam, nadal pracuję. Proszę panią która o tym pisała, że trzeba złożyć wniosek jeszcze w grudniu br. żeby nie załapały nas nowe przepisy które wejdą w styczniu 2013 r. o podanie adresu e-mail. Pani w zus powiedziała mi, że nie jest do końca pewna czy mnie nie obejmą przepisy nowe.
    Julia z Gniezna

    OdpowiedzUsuń
  30. Ja składałam wniosek, który otrzymałam w ZUS-ie (jest to specjalny druk) i do tego załączyłam Rp7 za lata 2010 i 2011. Rok 2009 miała już uwzgledniony. Wypełnia się samemu. Nie jest to skomplikowane.W załączniku, gdzie trzeba wypisać okresy zatrudnienia to podałam wszystkie moje miejsca zatrudnienia, które były brane przy wyliczniu emerytury i dodałam że dokumentacja jest w ZUS-ie.
    Sandra ze Szczecina

    OdpowiedzUsuń
  31. Przed chwilą rozmawiałam z bardzo sympatyczną panią z ZUS-u w Legnicy - poinformowała mnie, że na dzień dzisiejszy nie mają żadnych wytycznych , tez nie wiedzą czy trzeba będzie odwoływać się do sondy czy obligatoryjnie emeryci dostaną to co im się należy.
    G.KRYS

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. przepraszam - miało być do sądu a nie do sondy
      G.KRYS

      Usuń
  32. Link do artykułu "Przejście z wcześniejszej emerytury na powszechną korzystniejsze przed końcem roku"
    http://serwisy.gazetaprawna.pl/emerytury-i-renty/artykuly/667204,przejscie-z-wczesniejszej-emerytury-na-powszechna-korzystniejsze-przed-koncem-roku.html?utm_source=link&utm_medium=referral&utm_campaign=nastepny-artykul

    OdpowiedzUsuń
  33. Witam,
    Dzisiaj otrzymałam jednocześnie dwa pisma.
    Miałam zawieszoną sprawę w Sądzie Okręgowym, na mój wniosek z 23 listopada sąd podjął postępowanie i wyznaczył termin na 4 stycznia 2013 r. Jednocześnie otrzymałam pismo z ZUS jako odpowiedź na mój wniosek o wznowienie wypłaty świadczenia emerytalnego z informacją "... że po otrzymaniu dokumentacji z sądu sprawa zostanie niezwłocznie załatwiona". Tak więc wszystko jest na dobrej drodze z czego jestem niezmiernie zadowolona.Teraz składam wniosek do ZUS o ustalenie wysokości emerytury w trzech wariantach i wybrania dla mnie najkorzystniejszego:
    1. Pozostanie przy wcześniejszej emeryturze z uwzględnieniem , że nieprzerwanie pracuję (załączam druk Rp-7 i zaświadczenia o zatrudnieniu)lub
    2.Zastosowanie artykułu 110 ustawy emerytalnej (tu nie wiem jaki będę miała wskaźnik)lub
    3.przeliczenie świadczenia wg zasad emerytury powszechnej, ponieważ ukończyłam 60 lat (załączam wniosek o emeryturę i kwestionariusz okresów składkowych)
    Nie wiem,czy jest to prawidłowe, ale ZUS będzie musiał rozpatrywać mój wniosek.
    Pozdrawiam Państwa
    Małga

    OdpowiedzUsuń
  34. Uzupełnienie informacji z 30.12.2012 z godz.12:32 dot. treści Orzeczenia TK
    z 13.11.2012r.:
    "..Podstawowy problem w rozpatrywanej sprawie dotyczył oceny, czy ustawodawca, rozciągając obowiązek rozwiązania stosunku pracy z dotychczasowym pracodawcą - jako warunek realizacji prawa do emerytury - na osoby, które skutecznie nabyły i realizowały to prawo w okresie 8 stycznia 2009r. do 31. grudnia 2010r., nie naruszył zasady zaufania do państwa i stanowionego przez nie prawa. W tym okresie bowiem treścią ryzyka emerytalnego było wyłącznie osiągnięcie wieku emerytalnego (i stażu ubezpieczeniowego), co znaczy, że realizacja świadczenia następowała niezależnie od dalszego zatrudnienia.
    Rozwiązanie przyjęte przez ustawodawcę w art. 28 ustawy z 16 grudnia 2010r. spowodowało, że osoby, które skutecznie nabyły i zrealizowały prawo do emerytury w okresie od 8 stycznia 2009r. do 31 grudnia 2010r. zostały objęte nową, mniej korzystną dla nich treścią ryzyka emerytalnego. Aby emeryturę nadal pobierać po 1 października 2011r., musiały one rozwiązać stosunek pracy z dotychczasowym pracodawcą. W przeciwnym razie ich świadczenie emerytalne ulegało zawieszeniu.
    Oceniając sytuację tych osób z punktu widzenia zasady ochrony zaufania do państwa i stanowionego przez niego prawa, należy dojść do wniosku, że gdyby w momencie przechodzenia na emeryturę osoby te wiedizały, że będą musiały przerwać zatrudnienie, żeby uzyskać świadczenie emerytalne, to ich decyzja być może byłaby inna, tzn. nie składałyby wniosku o ustalenie prawa do emerytury i kontynuowały zatrudnienie..."
    Proszę sobie wejść na .. treść Orzeczenia TK z 13.11.2012r. a znajdziecie wszyscy właśnie to.
    Ja to przeczytałam po 25 listopada 2012r. stąd jestem taka mądra i nie oczekuję na nic.
    Emerytura przyznana od 31.12.2008r. Ale chociaż trochę jej wzięłam i stanęłam finansowo na nogi.

    OdpowiedzUsuń