Drodzy Państwo
Z
wielu informacji, jakie docierają na blog i na moją pocztę wynika, że bardzo
wiele Pań nie skorzysta nic lub skorzysta bardzo mało po ponownym ustaleniu
wysokości emerytury bez odliczeń wcześniej pobranych świadczeń. Dotyczy to
zarówno Pań „nieprzedawnionych”, jak i „przedawnionych”.
Panie
„nieprzedawnione” dzielnie walczą w sądach obu instancji o obliczenie emerytury
z najkorzystniejszymi wskaźnikami, o waloryzację kapitału początkowego i
składek znajdujących się na ich subkoncie do czasu złożenia skargi o wznowienie
postępowania po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 6 marca 2019 sygn. akt
P 20/16.
Jak dotąd
sądy pozostają głuche na ich argumentację. Odmowę korzystniejszego obliczenia
świadczenia sądy motywują tym, że uchylenie decyzji o przyznaniu emerytury
powszechnej dotyczy tylko innego obliczenia wysokości emerytury.
Jak pisze
jeden z sędziów:
„Z treści
akt rentowych, a w szczególności analizy decyzji 2015 r., wynika w ocenie Sądu,
iż uchylenie decyzji z 2015 r. odnosi się wyłącznie do sposobu obliczenia
wysokości emerytury, a nie do samego prawa skarżącej do tegoż świadczenia.”
Decyzję
o uchyleniu decyzji o przyznaniu emerytury ZUS opiera na podstawi art.
151§ 1 ust. 2 w związku z art. 145a Kpa.
Gdzie w
art. 151 Kpa jest mowa, że uchylenie decyzji odnosi się wyłącznie do sposobu
obliczenia emerytury?
ZUS, na
własne potrzeby, dodaje warunki do jasno-brzmiącego artykułu 151 Kpa, i od tego
uwarunkowania wywodzi dalsze wnioski.
Skoro
decyzja z 2015 r. została uchylona, to została uchylona w całości, a nie w
jakiejś części, czy zakresie, jakie wybrał sobie ZUS. Jest wycofana z porządku
prawnego, nie istnieje. Tak więc, nie można mówić o jej uprawomocnieniu się.
Wniosek o
tę decyzje powinien stać się bezprzedmiotowym. A po wydaniu przez ZUS nowej
decyzji na ten stary, z 2015 r., wniosek, zgodnie z zasadami przyjętymi w ZUS,
powinien obowiązywać art. 116 ustawy emerytalnej, czyli możliwość wycofania
wniosku do czasu uprawomocnienia się nowej decyzji.
ZUS powinien ponieść konsekwencje swoistego oszustwa, jakiego
dopuścił się w treści dokumentu wydanego po ukończeniu powszechnego wieku
emerytalnego, to znaczy wydając decyzje o przyznaniu emerytury (powszechnej) w
latach 2013 – 2018.
Art. 151.
KPA Decyzje organu w sprawach
o wznowienie postępowania
§ 1.
Organ
administracji publicznej, o którym mowa w art. 150 właściwość
organów w sprawach wznowienia postępowania, po przeprowadzeniu postępowania
określonego w art. 149 postanowienie w przedmiocie
wznowienia postępowania § 2 wydaje decyzję, w której:
2) uchyla
decyzję dotychczasową, gdy stwierdzi istnienie podstaw do jej uchylenia na
podstawie art. 145 przesłanki wznowienia postępowania §
1, art. 145a skarga o wznowienie postępowania w
związku z orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego lub art. 145b skarga
o wznowienie postępowania w przypadku naruszenia zasady równego traktowania
Wcześniej
(po wyrokach sądowych), czy póżniej (po uchwaleniu ustawy), wszyscy „wcześniejsi”
emeryci staną się „nieprzedawnieni”. I to wielu z nich, jak również zapewne
wielu nauczycieli, a także mężczyzn, dotknie problem dzisiaj dotyczący głównie
Pań „nieprzedawnionych”, czyli odmowa obliczenia emerytury z
najkorzystniejszymi wskaźnikami i brakiem waloryzacji środków zgromadzonych na
subkoncie.
Ustawa „naprawcza” dla większości emerytów niczego nie zmieni w
wysokości ich świadczeń, nadal będą pobierać emerytury wcześniejsze.
Kochani,
czas ponownie zacząć działać w sprawie zmiany zapisów w emerytalnej ustawie
naprawczej. Wzorem naszej akcji w poprzedniej kadencji Sejmu, proponuję
napisanie listu otwartego do parlamentarzystów, ministrów i wszystkich innych
osób mających wpływ na treść ustawy emerytalnej.
Zamieścimy go na stronie https://www.petycjeonline.com/ aby
każdy, kto wyrazi taką chęć, mógł go podpisać.
Chociaż nasz poprzedni „List do Senatorów” nie wpłynął na zmianę
projektu ustawy, to jednak przeczytało go wiele osób, może niejeden z
decydentów zastanowił się nad sytuacją i żądaniami emerytów. Zauważyłam, że
pojawiają się pod nim ciągle nowe podpisy.
Nasz wcześniejszy „List” trzeba trochę
przeredagować. Zatem zapraszam wszystkie blogowe świetne „pióra” redaktorskie
do uaktualnienia tamtego pisma. Z treścią pisma można zapoznać się pod adresem:
Trudno
będzie jednak połączyć w jednym piśmie sprawy wszystkich pokrzywdzonych
emerytów, którym do obliczenia emerytury powszechnej zastosowano art. 25 ust.
1b ustawy emerytalnej. Dlatego proponuję napisanie oddzielnych pism dla Pań z
roczników wcześniejszych, jak i póżniejszych, niż rocznik 1953.
Nasze
działania w sprawie ustawy naprawczej muszą iść wielotorowo. Wielu
emerytom zależy na wprowadzeniu w życie ustawy w takim kształcie, jaki jest
obecnie proponowany. I jest to zrozumiałe. Panie „przedawnione” i "nieprzedawnione", które do tej
pory nie złożyły wniosków do ZUS, czy też te, które zakończyły już sprawy
sądowe, a wreszcie i nauczyciele i niektórzy mężczyźni, uzyskaliby możliwość
ponownego ustalenia emerytury bez pomniejszania jej o pobrane wcześniej
świadczenia. Na przeliczeniu emerytury zyskaliby ci, dla których emerytura
powszechna bez odliczeń byłaby wyższa od pobieranej emerytury wcześniejszej. I
chociaż te podwyżki nie byłyby tak wysokie, jak dla „pierwszaków”, to
zrozumiałe jest, że dla emerytów liczy się każda złotówka.
Zatem, jeśli tylko projekty ustawy emerytalnej pojawią się na
stronach sejmowych i będą przekazane do procedowania w komisjach sejmowych,
będziemy pisać uwagi do tych projektów.
Niebawem
na blogu zamieszczę projekt listu do Pana Prezydenta, jaki przygotowała jedna z
naszych koleżanek. Uzgodnimy wspólnie jego ostateczną treść a także sposoby
wysłania i rozpropagowania go.
W
ostatnim czasie niepokojące informacje przekazują Panie „przedawnione”, które
otrzymują po wyrokach sądowych nowe decyzje z ZUS. Dziwne i niezrozumiałe są te
decyzje.
Coraz
częściej Sądy Okręgowe przyznają emerytkom „przedawnionym” prawo do
przeliczenia emerytury i przekazują tę sprawę do organu rentowego, uzasadniając
konieczność zastosowania art. 114 ustawy emerytalnej. A ZUS odmawia
przeliczenia świadczenia, gdyż nie znajduje przesłanek do zastosowania tego
artykułu. Albo wnosi apelację od wyroku Sądu Okręgowego.
Co
dziwniejsze, zdarzyło się, że organ rentowy nie wykonał również wyroku Sądu
Apelacyjnego w zakresie przeliczenia emerytury według art. 11 4 ustawy
emerytalnej, chociaż Sąd uzasadnił tę sprawę na wielu stronach wyroku. Trzeba
tu dodać, że przeliczenie to nie spowodowałoby podwyżki świadczenia emerytki.
Wydaje się, że nie będzie to jednostkowa sprawa.
Jaki cel ma
organ rentowy nie wykonując wyroków Sądów Okręgowych, czy Sądu Apelacyjnego? Co
kryje się za takim stanowiskiem ZUS? Dlaczego ZUS tak bardzo broni się przed
uznaniem swojego błędu przy wydaniu decyzji o przyznaniu emerytury powszechnej?
Już samo stwierdzenie, iż decyzja została wydana z naruszeniem prawa jest
swoistym przyznaniem się do błędu.
Przesłanki
do ponownego ustalenia wysokości emerytury według art. 114 ustawy emerytalnej
są oczywiste dla wszystkich, dla emerytek, dla sądów. Tylko prawnicy z ZUS nie
mogą ich dostrzec.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie jest
organem władzy państwowej, ale jest państwową jednostką organizacyjną, ale
nadzór nad nią sprawuje minister do spraw zabezpieczenia społecznego. W
zakresie ZUS jest ustalanie uprawnień do świadczeń z ubezpieczenia społecznego
oraz wypłacania tych świadczeń, przysługują mu środki prawne właściwe organom
administracji państwowej. W imieniu państwa wykonuje, na podstawie ustaw,
zadania mające zagwarantować obywatelom prawo do zabezpieczenia społecznego Tym
samym błędy wywołane wadliwym prawem nie mogą stanowić dla organów rentowych
skutecznego usprawiedliwienia dla pozbawienia ubezpieczonych należnych im
świadczeń z ubezpieczenia społecznego.
Oczywiście,
wszystkie Panie, którym organ rentowy, po wyroku Sądu Okręgowego lub Sądu
Apelacyjnego, wydaje decyzję odmawiającą przeliczenia emerytury, powinny
ponownie odwołać się do Sądu Okręgowego za pośrednictwem ZUS, nawiązując do
wcześniejszej sprawy w Sądzie. I ponownie przywołać argumenty potwierdzające
istnienie przesłanek do zastosowania art. 114 ustawy emerytalnej, a to, iż
przyznanie świadczeń lub nieprawidłowe obliczenie ich wysokości nastąpiło na
skutek błędu organu rentowego oraz że ujawnione zostały nowe okoliczności
istniejące przed wydaniem tej decyzji, mające wpływ na prawo do świadczeń lub
ich wysokość. Trybunał Konstytucyjny potwierdził, iż organ rentowy zastosował
do obliczenia emerytury niekonstytucyjny przepis, przepis, który był niekonstytucyjny
od początku.
Oprócz
tej zwykłej ścieżki sądowej, odwoławczej od decyzji ZUS, trzeba będzie użyć
innej drogi skarżącej. I tu proponuję złożenie skargi na postępowanie oddziałów
ZUS do Pani Prezes ZUS, Gertrudy Uścińskiej oraz do Pani Minister z
Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Marleny Maląg. Nie może tak
być, żeby emerytki wielokrotnie „ganiać” po sądach i to w tej samej sprawie.
Problem ten dotyka coraz większej liczby emerytów.
Drodzy
Państwo, ułóżmy wspólnie tekst skargi do Pań wyżej wymienionych
Co może być
przedmiotem skargi?
Przedmiotem
skargi mogą być wszelkie czynności prawne i faktyczne lub też nie podjęcie
czynności przez Zakład lub jego pracowników. W szczególności może nim być:
· zaniedbanie
lub nienależyte wykonywanie zadań,
· naruszenie
praworządności,
· naruszenie
interesów skarżących,
· przewlekłe
lub biurokratyczne załatwianie spraw.
Przedmiotem
skargi mogą być również inne okoliczności, z których wynika niezadowolenie z
działania lub zaniechania działania Zakładu lub jego pracowników.
Wymogi
formalne skargi i wniosku
Skarga lub
wniosek powinny zawierać:
· imię i
nazwisko (nazwę) wnoszącego skargę lub wniosek,
· adres
(wskazanie miejscowości, ulicy, nr domu i mieszkania) wnoszącego skargę lub
wniosek,
· treść
skargi lub wniosku (treść może być wyrażona w sposób dowolny, przy czym istotne
jest, aby można było na jej podstawie ustalić przedmiot skargi lub wniosku).
Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych:
ul. Szamocka 3, 5
01-748 Warszawa
ul. Szamocka 3, 5
01-748 Warszawa
Ministerstwo
Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
ul. Nowogrodzka 1/3/5
00‐513 Warszawa
e‐mail: info@mrpips.gov.pl
ul. Nowogrodzka 1/3/5
00‐513 Warszawa
e‐mail: info@mrpips.gov.pl