Kochani
Otrzymaliśmy przeredagowany tekst pisma do Prezydenta
Dudy. Dziękuję bardzo.
Przenoszę tekst pisma z komentarzy do postu, żeby łatwiej
było go skopiować
Dotyczy:
art. 25 ust. 1b Ustawy z dn. 17 grudnia 1998 r.
o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. 1998 Nr 162
poz. 1118). Artykuł ten został dodany do ustawy o emeryturach i rentach z FUS
na mocy Ustawy z dnia 11 maja 2012 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach
z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2012
r. poz. 637) i obowiązuje od 1 stycznia 2013 r.
Wniosek o zmianę art. 25 ust. 1 b, w ten sposób,
aby art. 25 ust.1b, którego tekst obecnie jest następujący:
"1b. Jeżeli ubezpieczony pobrał emeryturę
na podstawie przepisów art. 26b, 46, 50, 50a, 50e, 184 lub art. 88 ustawy z
dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela
2)), podstawę obliczenia emerytury, o której
mowa w art. 24, ustaloną zgodnie z ust. 1, pomniejsza się o kwotę stanowiącą
sumę kwot pobranych emerytur w wysokości przed odliczeniem zaliczki na podatek
dochodowy od osób fizycznych i składki na ubezpieczenie zdrowotne."
Uzasadnienie:
Osoby, które pobrały emerytury na podst. art.
26b U o e i r z FUS, są jedyną grupą osób, spośród wymienionych w art 25 ust.
1b, które w momencie decyzji o rozpoczęciu pobierania emerytury częściowej,
wiedziały, że dotyczy ich art. 25 ust. 1b, ponieważ oba te artykuły zostały
dodane do u o e i r z FUS w tym samym czasie, i oba obowiązują od 1 stycznia
2013 r. Natomiast osoby należące do wszystkich pozostałych grup, wymienionych w
art 25 ust. 1 b, przechodziły na emerytury w obniżonym wieku emerytalnym, w
czasie, kiedy nie tylko nie obowiązywał art. 25 ust 1b, ale nawet nie było
takich projektów i przewidywań. Osoby te, w momencie podejmowania decyzji o
rozpoczęciu pobierania emerytury w obniżonym wieku emerytalnym nie miały, i nie
mogły mieć wiedzy, że za kilka lat zostanie wprowadzony art. 25 ust. 1b, i
tenże art. będzie ich dotyczył, co spowoduje odjęcie wszystkich pobranych
wcześniej emerytur (dotyczy to emerytur pobieranych w okresach nieraz w
okresach 5- letnich i dłuższych)od ich kapitału, co spowoduje drastyczne
obniżenie emerytury kapitałowej w powszechnym wieku emerytalnym. Gdyby te osoby
miały taka wiedzę, nie podejmowały by decyzji o rozpoczęciu pobierania wcześniejszej
emerytury. Ale takiej wiedzy nie miały, i mieć nie mogły, bo koncepcja art. 25
ust. 1b nie narodziła się była jeszcze wówczas nawet w głowach jej twórców.
Osoby z grup wyżej wym. w
momencie rozpoczęcia pobierania emerytury w obniżonym wieku emerytalnym były
informowane, że w momencie osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego, będą
miały przyznaną emeryturę w powszechnym wieku emerytalnym (65 lat mężczyźni, 60
lat kobiety), obliczoną na dzień osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego.
Jednak po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego dowiadują się, że nie ma
obecnie takiej możliwości. Jedyną możliwością jest przejście na emeryturę
kapitałową, ale tu dowiadują się o dotyczącym ich art. 25 ust 1b.
Podsumowanie:
W stosunku do grup osób, wymienionych w art.25
ust 1b , t.j.: osób, które przeszły na emeryturę na podst. art.46, 50, 50a,
50e, 184 Ustawy z dn. 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu
Ubezpieczeń lub art. 88 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela,
art. 25 ust. 1b powoduje, że w stosunku do tych osób prawo działa wstecz, co
jest jaskrawym naruszeniem art. 2 Kostytucji RP.
Zagadnienie to było podnoszone wielokrotnie w
pismach pokrzywdzonych grup, oraz w działaniach posłów i senatorów RP.
Od czasu podpisania przez
Pana Prezydenta Komorowskiego Ustawy z dnia 11 maja 2012 r. podjęto szereg
inicjatyw społecznych mających na celu przywrócenie przepisów prawnych, na
podstawie których przyznano nam w 2008 r. świadczenia emerytalne oraz w sprawie
zmian w nowej ustawie emerytalnej:
1. setki listów, petycji i e-maili wysyłanych do
posłów, senatorów, komisji sejmowych, organizacji państwowych i pozarządowych,
do ważnych osób administracji państwowej.
2. wniosek do Trybunału Konstytucyjnego, także o
zbadanie zgodności całej treści art. 1 ustawy z dnia 11 maja 2012 r. o zmianie
ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz
niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2012 r. poz. 637), złożony przez OPZZ.
Przepis art.25 ust.1b ustawy emerytalnej nie był przedmiotem kontroli Trybunału
Konstytucyjnego, rozpatrywano tylko podwyższenie wieku emerytalnego.
3. interpelacje poselskie
- nr 17518 -Andrzej
Lewandowski (TR) – 19.04.2013
- nr 18905 - Andrzej Duda (PiS) - 13-06-2013
- nr 20919 - Stanisław Szwed (PiS) - 11-09-2013
- nr 21223 - Michał Tomasz Pacholski (PSL) -
25-09-2013
- nr 21411 - Sławomir Zawiślak (PiS) -
27-09-2013
- nr 21933 - B. Rzońca, J. Warzecha (PiS) -
23-10-2013
- nr 25774 - Beata Mazurek (PiS) - 03-04-2014
- nr 31559 - Zbigniew Pacelt (PO) - 04-03-2015
- nr 32286 - Zbigniew Pacelt (PO) - 15-04-2015
4. Petycja P8-05/14 dotycząca usunięcia art. 25
ust. 1b (wielokrotna - kilkaset petycji) została złożona na ręce Marszałka
Senatu, a następnie przekazana do senackiej Komisji Praw Człowieka,
Praworządności i Petycji. Postanowiono nie nadawać jej dalszego biegu
Wniosek:
W związku z powyższym , wnioskuję :
- o zmianę art. 25 ust. 1b w sposób określony na początku
pisma, ze skutkiem od 1 stycznia 2013 r.
- analizę prawną art. 25 ust 1b, lub wniosek do Trybunału
Konstytucyjnego o zbadanie zgodności art. 25 ust 1 b z Konstytucją R
- rozwiązanie problemu mogłoby polegać (wg opinii Pana dr
Marka Jarentowskiego) na dodaniu w art. 25 ustawy po ust. 1b kolejnego ustępu
(ust. 1ba) w brzmieniu:
„1ba. Przepisu ust. 1b nie stosuje się do osób pobierających
emerytury na podstawie przepisów art. 46, art. 50, art. 50a, art. 50e ustawy
lub art. 88 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, ktróre
nabyły uprawnienia do emerytury, o której mowa w art. 24 przed 1 stycznia 2013
r.”
- lub podjęcie innych kroków prawnych, stosownych i
właściwych, których skutkiem będzie usunięcie negatywnych skutków, wydaje się,
oczywistego bezprawia w stosunku do wyżej wymienionych grup osób w przeszłości,
obecnie i w przyszłości, spowodowanych działaniem art. 25 ust. 1b Ustawy z dn.
17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
(Dz.U. 1998 Nr 162 poz. 1118).
Kochani
Wszyscy wysyłamy pisma do
Pana Prezydenta, i to zamieszczone poniżej i inne, dotyczące przeliczania emerytury
na starych zasadach dla wcześniejszych emerytów i dla tych sprzed 1949 r., i w
sprawie ustawy z dnia 5 marca 2015 r.
Nie wiemy, jaki zakres zmian
będzie miała proponowana przez zespół prezydencki ustawa emerytalna. Być może zmiany
okażą się korzystne także dla tych, którzy są sceptycznie nastawieni do pisma w
sprawie usunięcia art. 25 ust. 1b ustawy z 11 maja 2012 r.
Na razie znamy tylko adres
pocztowy, ciągle czekam na podanie adresu e-mail.
Pan Prezydent Andrzej Duda
Pałacyk Przeździeckich
ul. Foksal 6
00-366 Warszawa
Imię i nazwisko ………………….., 15.06.2015 r.
adres
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej
Pan Andrzej Duda
W związku
z zapowiedzianą przez Pana zmianą ustawy emerytalnej z dnia 11 maja 2012 r. o
zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz
niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2012 r. poz. 637), podpisanej w
czerwcu 2012 r. przez Pana Prezydenta Komorowskiego, zwracam się z
uprzejmą prośbą o podjęcie działań w sprawie dyskryminowanych emerytów.
Ustawa, która w powszechnym odbiorze społecznym funkcjonuje jako ustawa o
wydłużeniu wieku emerytalnego, wprowadziła podstępnie przepisy dyskryminujące osoby,
które pobierały emeryturę przyznaną przed osiągnięciem powszechnego wieku
emerytalnego na podstawie przepisów art. 46, art. 50, art. 50a, art.
50e, 184 ustawy emerytalnej, art. 34 lub art. 48 i 49 ustawy
emerytalnej, w brzmieniu obowiązującym w dniu 31 grudnia 2006 r. lub
art. 88 ustawy z dnia 1982 r., - Karta Nauczyciela – art. 25 ust. 1b, w
którym podstawę obliczenia emerytury pomniejsza się o kwotę stanowiącą sumę
kwot pobranych emerytur w wysokości przed odliczeniem zaliczki na podatek
dochodowy od osób fizycznych i składki na ubezpieczenie zdrowotne.
W związku z tym wnioskuję o zmianę lub usunięcie art. 25 ust. 1b.
Polskie prawo krzywdzi wyżej wymienione osoby, gdyż
naruszone zostały podstawowe zasady obywatela:
1.
utrata praw nabytych – podstawę wymiaru
emerytury określa się w momencie ustalenia
prawa do emerytury (uzyskania statusu emeryta)
2. występowanie
niezgodności nowej zasady naliczania emerytury w powszechnym wieku emerytalnym
z Konstytucją RP, ponieważ
- podważona zostaje zasada zaufania do państwa i stanowionego przez
nie prawa wynikającą z Art. 2 Konstytucji RP.
- dyskryminuje „wcześniejszych” emerytów ze względu na wiek, płeć i
przynależność do ubezpieczyciela (ZUS, KRUS)
- występuje działanie prawa wstecz - ustawa zobowiązuje ZUS do potrącania
kwot emerytur przyznanych przed dniem jej obowiązywania.
- narusza gwarancje nienaruszalności kapitału
początkowego (ustawa o FUS) poprzez jego pomniejszenie o pobrane wcześniej
emerytury
3.
brak vacacio-legis dla "wcześniejszych" emerytów
Dla „wcześniejszych” emerytów nie było okresu
przejściowego, a przykładowo dla mundurowych okres przejściowy wynosi 12 lat
/(Dz.U. 2012, poz. 664).
Wprowadzenie
art. 25 ust. 1b powinno odbywać się ze stosowną vacacio legis. Ustawodawca
pozbawił „wcześniejszych” emerytów wiedzy o skutkach skorzystania z prawa do
wcześniejszej emerytury. Wręcz zapewniano ich, iż nie wpłynie to niekorzystnie
na wysokość ich zwykłej emerytury.
Rozwiązanie problemu mogłoby polegać (wg opinii Pana dr Marka
Jarentowskiego) na dodaniu w art. 25 ustawy po ust. 1b kolejnego ustępu (ust.
1ba) w brzmieniu:
„1ba. Przepisu ust. 1b nie stosuje się do
osób pobierających emerytury na podstawie przepisów art. 46, art. 50, art. 50a,
art. 50e ustawy lub art. 88 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela,
ktróre nabyły uprawnienia do emerytury, o której mowa w art. 24 przed 1
stycznia 2013 r.”
Prawo do wypłaty emerytury nabyliśmy na podstawie art. 88 ustawy z dnia 26
stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, na podstawie przepisów art. 46, 50, 50a,
50e, 184 ustawy emerytalnej, art. 34 lub art. 48 i 49 ustawy emerytalnej,
w brzmieniu obowiązującym w dniu 31 grudnia 2006 r. Wszyscy „wcześniejsi” emeryci
powinni mieć takie same możliwości korzystniejszego przeliczenia emerytury w
powszechnym wieku emerytalnym (emerytura „stażowa”), niezależnie od roku
urodzenia czy rodzaju przyznanej wcześniejszej emerytury (zwykła wcześniejsza,
nauczycielska, górnicza), jakie obowiązywały do roku 2012.
Od czasu podpisania przez Pana Prezydenta Komorowskiego Ustawy z dnia 11 maja
2012 r. podjęto szereg inicjatyw społecznych mających na celu przywrócenie
przepisów prawnych, na podstawie których przyznano nam w 2008 r. świadczenia
emerytalne oraz w sprawie zmian w nowej ustawie emerytalnej:
1. setki listów, petycji i e-maili wysyłanych do
posłów, senatorów, komisji sejmowych, organizacji państwowych i pozarządowych,
do ważnych osób administracji państwowej.
2. wniosek do Trybunału Konstytucyjnego, także o
zbadanie zgodności całej treści art. 1 ustawy z dnia 11 maja 2012 r. o
zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz
niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2012 r. poz. 637), złożony przez OPZZ.
Przepis art.25 ust.1b ustawy emerytalnej nie był przedmiotem kontroli
Trybunału Konstytucyjnego, rozpatrywano tylko podwyższenie wieku emerytalnego.
3. interpelacje poselskie
- nr
17518 -Andrzej Lewandowski (TR) – 19.04.2013
- nr
18905 - Andrzej Duda (PiS) - 13-06-2013
- nr
20919 - Stanisław Szwed (PiS) - 11-09-2013
- nr
21223 - Michał Tomasz Pacholski (PSL) - 25-09-2013
- nr
21411 - Sławomir Zawiślak (PiS) - 27-09-2013
- nr 21933 - B. Rzońca, J. Warzecha (PiS) -
23-10-2013
-
nr 25774 - Beata Mazurek (PiS) - 03-04-2014
- nr
31559 - Zbigniew Pacelt (PO) - 04-03-2015
- nr
32286 - Zbigniew Pacelt (PO) - 15-04-2015
4. Petycja P8-05/14 dotycząca usunięcia art. 25
ust. 1b (wielokrotna - kilkaset petycji) została złożona na ręce
Marszałka Senatu, a następnie przekazana do senackiej Komisji Praw Człowieka,
Praworządności i Petycji. Postanowiono nie nadawać jej dalszego biegu.
Świadczenia emerytalne przyznano nam na podstawie Ustawy z dnia 17 grudnia 1998
r. o emeryturach i rentach z FUS (t.j. Dz.U. z 2009 r. nr 153, poz. 1227 z
późn. zm.). Od tego czasu, w ciągu kilkunastu lat, ponad 80 razy dokonywano
zmian i poprawek przepisów emerytalnych, często lokując je w sposób
podstępny i uboczny. Gąszcz przepisów, ciągłe zmiany i poprawki przepisów
emerytalnych sprawiają trudności nawet pracownikom ZUS i prawnikom.
System emerytalny jest nieczytelny dla większości zwykłych ludzi, uderza w
najsłabsza grupę społeczeństwa, w emerytów. Nie informuje się ich o
zmieniających się prawach, możliwościach korzystnych przeliczeń świadczeń. Jest
to świadome i celowe zagmatwanie prawa, aby przemycać niekorzystne zmiany
emerytalne.
ZUS
wyposażony jest w systemy elektroniczne, oprogramowania, w których
zapisana jest sytuacja prawna emerytów. Po wprowadzeniu danych
dotyczących nowych ustawowych zmian powinno wynikać, jakie możliwości dotyczą
konkretnych emerytów. I o takich informacjach powinni emeryci być powiadamiani.
W przypadku dalszego braku uregulowania systemu
informacyjnego,rzetelnego i zrozumiałego dla obywateli funkcjonowania zakładu
ubezpieczeń społecznych emeryci zmuszeni będą do wysyłania comiesięcznych
zapytań o możliwości złożenia korzystnych dla nich wniosków wynikających z
wprowadzenia nowych ustaw, zmian czy poprawek.
Głównym zagrożeniem dla systemu emerytalnego jest fakt, że jest on
projektowany i bezustannie modyfikowany w celu realizacji krótkoterminowych,
politycznych celów, a nie dla zapewnienia długoterminowego bezpieczeństwa.
Nadszedł najwyższy czas, aby ustawa emerytalna stała
się jednolita, czytelna i zrozumiała dla zwykłych ludzi, bez odwoływania się do
kilkudziesięciu innych wersji, odnośników z lat poprzednich. To bardzo trudne
zadanie dla prawników i konstytucjonalistów przy istnieniu zagmatwanych
przepisów emerytalnych. Ale warto opracować przejrzysty system ubezpieczeń
społecznych, taki, aby każdy obywatel go rozumiał.
W odniesieniu do powyższego
wniosku o naprawę systemu emerytalnego należy wspomnieć o niektórych
niekorzystnych uregulowaniach dla emerytów w Ustawie z dnia 5 marca 2015 r. o zmianie ustawy o emeryturach i
rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2015 r. poz. 552), która weszła
w życie bez okresu przejściowego, z
dniem 1 maja 2015 r.
- podział
świadczeniobiorców przebywających przed 1 stycznia 1999 r. na urlopach wychowawczych
na dwie grupy w zależności od rodzaju pobieranej emerytury
- zastosowanie wobec emerytów urodzonych przed 1
stycznia 1949 r. przy obliczaniu kapitału początkowego przepisów z art. 25 ust.
1b ( art. 55a)
- różne
traktowanie osób będących na emeryturze, które do końca 1998 r. odprowadzały
składki emerytalne w wysokości przekraczającej
sumarycznie w trakcie roku 30-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia i
przy przejściu na emeryturę ich świadczenia zostały obniżone wskutek działania „gilotyny
250%” (art. 110a).
Zapisy
nowelizacyjne w Ustawie z dnia 5 marca 2015 r. są, według mnie, sprzeczne z Art.
32 ust. 1 Konstytucji i powinny zostać naprawione
podpis