Przepraszam że piszę pod tym postem ale czy moglibyście przeczytać mój wpis w zakładce "Poradnik emeryta 2" - potrzebuję porady i to dość szybkiej . Z góry dziękuję tym co tam zerkną i może mi coś sensownego poradzą :) Michalina.
Składając jakiekolwiek deklaracje należy się dobrze nad nimi zastanowić, bo potem często nie ma odwołania. Złożenie pisemnej deklaracji jest wiążące i jedynie zgoda pracodawcy w tym wypadku się liczy. Poza tym odchodzenie z pracy z dniem 31 grudnia nie jest korzystne: odprawa emerytalna doliczana jest do dochodów za bieżący rok a więc na ogół wyższy podatek dochodowy, "przepada" urlop za rok następny (możesz wykorzystać cały przed odejściem lub otrzymać ekwiwalent za przepracowane miesiące).
Prawda nie tak "prawdziwa" do końca. Jeżeli ktoś zgodnie z przepisami zgłosi chęć przejścia na emeryturę 3 m-ce wcześniej to niestety, rzadko który zakład w takim przypadku "pozwoli " wykorzystać pełny wymiar urlopu np. w lutym lub marcu. Przysługuje tylko wykorzystanie takiej ilości "nowego" urlopu ile m-cy się przepracuje w danym roku. Cały urlop można wykorzystać tylko w ten sposób że najpierw "iść" na urlop w przysługującym całym urlopie a potem pisać pismo o przejście na emeryturę. Wszystko zależy od "stosunków międzyludzkich" i dyrekcji - niestety....:))
ale jeżeli się odchodzi na emeryturę w I kwartale to urlop przysługuje tylko w części., chyba że przed złożeniem wniosku taka osoba pójdzie na cały urlop i po koniec urlopu złoży wypowiedzenie.
Ja wystąpiłam o cały urlop wypoczynkowy w lutym i dopiero pod koniec urlopu złożyłam wypowiedzenie o rozwiązanie umowy za porozumieniem stron i dałam na podjęcie decyzji przez zakład termin 2 tygodniowy na odpowiedz. Firma przystała na moje warunki bo wszystko zależy od podejścia do ludzi. Wykorzystałam więc urlop w całości i nie musiałam dawać 3 miesięcznego wypowiedzenia aby przejść na emeryturę.
Witam. Jeżeli ktoś chce przejść na emeryturę i wykorzystać urlop wypoczynkowy, to powinien najpierw z niego skorzystać, a po powrocie złożyć wniosek o przejście na emeryturę i wtedy nie traci ani dnia.
Zwrot niesłusznie zabranych przez państwo pieniędzy nie może powodować wyższych podatków. Ja wystąpię o stosowne odszkodowanie BOWIEM PAŃSTWO NIE MOŻE Z POWODU NIEKOMPETENCJI RZĄDU, PARLAMENTARZYSTÓW I PREZYDENTA ŁĄCZYĆ DWÓCH LUB WIĘCEJ OKRESÓW DOCHODOWYCH W JEDNĄ CAŁOŚĆ!!! Trybunał międzynarodowy przyzna mi rację a za kolejną głupotę polskich polityków zapłacą polscy WYBORCY !!! Ps. Radzę GŁOSOWAĆ NA LUDZI MĄDRYCH, bo za rządy głupców trzeba słono płacić
Dobrze, że poseł Szwed już wie o problemie i obiecał się nim zająć podczas prac legislacyjnych w Sejmie. A przy okazji kolejnej pułapki związanej z zawieszeniem emerytur, to warto pomyśleć o dobrym przygotowaniu się przed rozpoczęciem prac sejmowych. Należałoby zrobić listę spraw, o których koniecznie trzeba powiadomić posłów (i senatorów) i nadal pilnować swoich spraw, tak jak podczas SKUTECZNYCH konsultacji społecznych w Senacie. Trzeba zacząć się przygotowywać jak najprędzej.
W artykule wskazano możliwość wydania rozporządzenia o zwolnieniu wypłaty zaległej emerytury z obowiązku podatkowego przez min. finansów, który jest do tego uprawniony w przypadku ważnego interesu społecznego. Trzeba naciskać, żeby przy okazji prac nad ustawą posłowie zagwarantowali, żeby minister został zobowiązany do wydania takiego rozporządzenia.
Byłam w takiej samej sytuacji co Pani Michalina. Obecnie jesetem od 1 października na emeryturze. Też kiedyś tam złożyłam oświadczenie kiedy chcę przejść na emeryturę. Można tak nazwać, zostałam "postawiona pod murem". W pracy jest zatrudnionych 3-ech radców. Doszłam do wniosku, że będzie to" walka z wiatrkami". W przypadku rozwiązania umowy o pracę ze strony zakładu, może być wątpliwa odprawa emerytalna. Ponadto, ze strony współpracowników też była nie ciekawa atmosfera, ponieważ mieli przekaz, iż nie ma podwyżek, nagród - powód, wyższe pensje pracowników posiadających wiek emerytalny w stosunku do nowo zatrudnionych. Na emeryturze jest ok. Wyciszam się, nie jestem świadkiem "wyścigu szczurów" - przepraszam za określenie. Życie jest jedno - proszę wyjść z tego założenia. Też Michalina, ale z drugiego.
Michalino co to znaczy "W przypadku rozwiązania umowy o pracę ze strony zakładu, może być wątpliwa odprawa emerytalna" Likwidacja stanowiska pracy , to rozwiązanie ze strony zakładu pracy- proszę napisz czy są tu jakieś pułapki ?
Ze strony pracownika musi być oświadczenie, że w momencie rozwiązania stosunku pracy odchodzi na emeryturę. Bo być może pracownik będzie szukał sobie innej pracy bo emerytura to przywilej a nie obowiązek. Ja odeszłam za porozumieniem stron. Można również przejść na emeryturę za wypowiedzeniem ze strony pracownika. Ja taką mam wiedzę, tak mi mówiono, być może jestem w błędzie albo wprowadzano mnie w błąd.Mam świadomość, że tyle jest kruczków prawnych.Michalina z drugiego.
Wypłacana jest tylko raz. Po złożeniu wniosku o rozwiązanie stosunku pracy w związku z przejściem na emeryturę gdy się kończy okres wypowiedzenia wypłacana jest dopiero odprawa emerytalna i ewentualnie jubilat
Jeśli zakład " wysyła" na emeryturę w związku z likwidacją stanowiska, to należy się dodatkowo półroczna odprawa, w innym przypadku zakład nie może wysłać pracownika na emeryturę bez jego zgody, chyba, że poprzez " nagabywanie", perswazje różnego rodzaju, ale to już jest inna sprawa wynikająca np. ze stosunku pracodawca: pracownik.Janka
Dziękuję wszystkim za wypowiedzi. Utwierdziłam się w moim przekonaniu że jednak na razie się "nie poddam " presji i będę pracowała dalej - zdrowie i siły jeszcze mi na to pozwalają a i brak innych obowiązków przemawia za tym aby jeszcze troszkę "pobyć" między ludżmi a nie w 4 ścianach :) Mam 60 lat i o sobie myślę że mam DOPIERO 60 lat :))) Michalina .
W dzisiejszej Gazecie Prawnej jest informacja dot. zapłacenia podatku 32% od nadwyżki wypłaconych zaległych emerytur!!!! Znowu szykują nam "niespodziankę"?
Temat przekroczenia progu podatkowego był poruszany przecież w komentarzach Pana Krzysztofa - wiosną tego roku. Przedstawił sytuacje płacenia wyższego podatku,ale wtedy został krytykowany za poruszanie takiego tematu
Nie mitologizujmy ;) Strofowani za dzielenie skóry na niedźwiedziu byli wszyscy, którzy w styczniu dyskutowali o progach podatkowych: http://emeryturazawieszenie.blogspot.com/2013/01/ludzie-listy-pisza.html
Jako pierwsza problem wypunktowała Anka; wpisy z 30 grudnia 2012 r.: http://emeryturazawieszenie.blogspot.com/2012/12/rozmowy-w-centrali-zus.html?showComment=1356855252116#c7452516099360266554
Witam. Dziwna sprawa z tym wyższym podatkiem. Mam tak niską emeryturę i zarobek, że zostanę oszukana, gdyż nie przekroczę pierwszego progu podatkowego, a zwrot nadpłaty podatku będę mogła odliczyć dopiero w PIT za 2014 rok i będzie to rok 2015. Powinno być tak, że każdy emeryt we wniosku o wypłatę zawieszonej określi wysokość podatku - % . Uważam, że każdy zna swoje dochody roczne i obliczy sobie czy będzie to 1 czy 2 próg podatkowy.
Ten wyższy podatek dotyczyć będzie tylko tych, którzy przekroczą ten próg podatkowy, jeżeli go Pani nie przekroczy to, moim zdaniem, nie powinna się Pani przejmować. To nie znaczy, że pochwalam takie kombinacje skarbowe! DD
Zgodnie z przepisami można rozliczać się z mężem (żoną), a zatem to nie są żadne kombinacje. Niestety, zgodnie z przepisami, osoba fizyczna płaci podatek dochodowy od każdego dochodu uzyskanego w danym roku, bez względu na to czego dotyczy. Ja otrzymałam zwrot (bez odsetek) zaległej emerytury w lutym br. i odwieszono mi bieżącą emeryturę , tym samym od sierpnia przekroczyłam próg 18 % i ZUS od tego miesiąca odlicza mi podatek 32 % od bieżącej emerytury.
C.d. powyższej odpowiedzi. Czyli ZUS nie poczekał do przyszłego roku jak będę rozliczać się z mężem emerytem, tylko sam zadecydował i zaliczkę na podatek dochodowy pobiera od mojego świadczenia w wysokości 32 %. Mirka.
11:58 Chodziło mi o kombinacje skarbowe państwa, które w ten sposób chce dużego zwrotu pieniędzy dla siebie! Absolutnie nie chodziło o kombinacje emerytów, bo popieram ich spryt w dochodzeniu do tego, co im się słusznie należy!!!! DD
Ja również nie będę miała tego problemu bo moje zarobki jak również emerytura są duuużo poniżej średniej krajowej mimo że pracuję 40 lat w budżetówce. Gdybym miała wysoką emeryturę to już dawno bym poszła na zasłużony wypoczynek.... Nie boję się więc zupełnie wysokości kwoty podatku - boję się że mogę nie doczekać wypłaty zaległych świadczeń jak tak się będzie wszystko ślimaczyło :)
Porządek obrad RADY MINISTRÓW wtorek, 29 października 2013 r., godz. 11.00
1. Projekt ustawy o ustaleniu i wypłacie emerytur, do których prawo uległo zawieszeniu w okresie od dnia 1 października 2011 r. do dnia 21 listopada 2012 r.
Wnioskodawca: Minister Pracy i Polityki Społecznej
Będziemy w napięciu oczekiwać wyników obrad Rady Ministrów z godz 11:00 ! Oby ten projekt z MPiPS objął wszystkich zawieszonych z dniem 1 października 2011r. !!! Będziemy odliczać - 6 dni !!! DD
z chwilą przekroczenia 1 progu wchodzimy w 2 próg podatkowy. Wspólne rozliczenie dochodu za rok podatkowy 2014 = mąż + żona, przy niskich dochodach męża możemy uniknąć 2 progu i wówczas otrzymamy zwrot zapłaconego podatku.
Jeżeli emeryt pracuje w administracji (a taka jest nasza większość) i dostanie w 2014 r. wypłatę zaległej emerytury oraz zostanie "pszymuszony" do odejścia z pracy otrzymując 6 miesięczną odprawę - to większość z nas (mimo rozliczenia ze współmałżonkiem) przekroczy próg 19%.
A jak w 2014r oprócz odprawy emerytalnej wypadnie jeszcze jubileusz i z tego tytułu kilkumiesięczne wynagrodzenie to w 2015r emeryt wraz z Pit będzie musiał zanieść w worku panu Vincent (lub innemu) stosowną daninę
mam zamiar w 2014 odejść na emeryturę ,liczę że nasz rząd zrehabilituje się i zrobi coś z tym podatkiem, nie można płacić za coś,co należało się w innym roku.Dobra wola plus rozsądek powinna zadziałać
proszę pamiętać, że 85,0TPLN jest to kwota. Od niej najpierw w rozliczeniu odejmuje się składkę emeryt., i od tej różnicy oblicza się należny podatek ( potem pomniejszany o skł. zdrow i wpłacone zaliczki na podatek ). W zależności od syt. zawsze rozliczać się współnie z mężem Alicja 2
Wierzyć mi się nie chciało jak czytałam artykuł że grozi nam 32 % podatku. Co oni jeszcze wymyślą? Jak nas traktują! A jak ktoś się sam rozlicza? Mnie i na pewno wielu z Państw w tym roku przysługuje 40 lecie. To aż strach pomyśleć ile nam "ukradną". A kto nam zwróci za utratę zdrowia i upokorzenia przed sądami!
Mimo, że nikt tego nie lubi podatki trzeba płacić. Na razie nie należy się aż tak ekscytować; ustawy nie ma, jej treść nieznana a zainteresowani już się martwią o podatki. Czekaliśmy prawie dwa lata, przed nami jeszcze wiele niewiadomych. Poczekajmy, szkoda zdrowia i nerwów.
Proponuję, żeby każda zaniepokojona osoba wyliczyła - tak, jak tego wymaga PIT - jakich łącznych dochodów spodziewa się w 2014 roku (emerytura, wynagrodzenie, zwrot "zaległej" emerytury oraz ewentualna nagroda jubileuszowa, pomniejszone o składkę na NFZ i na składkę na ZUS od wynagrodzenia). Odsetkami od "zaległych" nie należy się przejmować, bo nie podlegają opodatkowaniu. W zależności od tego, czy ktoś rozlicza się sam, czy ze współmałzonkiem, okaże się, czy przekracza, czy nie przekracza progu 32%, a jeśli przekracza, to jak duża kwota ponad próg byłaby oprocentowana podatkiem 32%. Dopiero wtedy będzie wiadomo, kto powinien się martwić, a kto nie. Ci, którzy ze względu na wysokie dochody w 2014 traciliby powinni być w czołówce aktywnych osób, które będą alarmowały parlamentarzystów w sprawie konieczności zwolnienia wypłaty "zaległej" emerytury z podatku. Reszta z pewnością się do takich działań dołączy. Czekamy na liderów. :)
Proszę o pomoc Panią Danielę i inne życzliwe osoby.Dzisiaj otrzymałam zawiadomienie o złożonej apelacji ZUS.Miałam zasądzone-zwrot zaległej emerytury i odsetki.ZUS wnosi o zmianę zaskarżonego wyroku i oddalenie odwołania od decyzji,ewentualnie uchylenie zaskarżonego wyroku i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania sadowi I instancji.Powołują się na orzeczenie TK,że przepis wywołuje skutki tylko w przód.Zarzucają,że nie ma podstaw do odmowy stosowania przez Sądy art.103a jako niezgodnego z Konstytucją 3 kartki uzasadnienia jakby skserowane, pomyłka jakoby Sad przyznał prawo do emerytury do dnia 31.08.2012.Proszę o podpowiedż,co mam robić Krystyna
Pani Krystyno. Widzę, że uzasadnienie takie jak u mnie. Apelacje ZUS pisał chyba na zasadzie kopiuj-wklej.Ja chyba nie będę nic pisała. Nie ma takiego obowiązku a jak widać sądy nie biorą tego pod uwagę.Wyroki sa gotowe. Przekonała się chyba Pani o tym. Ponieważ SA Lublin oddala apelacje ZUS - jak do tej pory- mam nadzieję, że tak pozostanie. Myślę, że ZUS gra na czas. Chce doczekać 2014 roku kiedy będzie miał pieniądze. A SA nie bedzie się śpieszył z terminem sprawy.Serdecznie pozdrawiam Irena.
Pani Ireno tez odniosłam takie wrażenie,pierwsza strona jakby napisana do mojej sprawy, na 2-giej jakby dotyczyła innej osoby.uzasadnienie śmieszne,przecież wiedzą ,że przepis niezgodny z Konstytucją, a uparcie twierdza co innego.Zastanawiam się,czy krotko nie napisać o oddalenie apelacji i utrzymanie w mocny wyroku SO.Doprawdy nie wiem co robić.Otrzymałam pismo niby za zwrotnym potwierdzeniem, a w skrzynce był sam list Pozdrawiam Krystyna
Pani Krystyno. Ja też się skłaniam ku temu, żeby coś krotko napisać, bez przywoływania wyroków SN na ex tunc, bo to już pisałam w odwołaniu. Proszę przeczytac w zakładce "wygrane-wypłacone 3"- jest opisane jak przebiega sprawa w SA Lublin. Data 22 lub 23.X. Długi tekst. Życzę dobrej nocy. Irena
Panie Krzysztofie chyba miał Pan rację odnośnie emerytów "sprzed" według projektu ustawy , których negatywne wyroki już zapadły i są prawomocne . Mam takie same zastrzeżenia.Jednak czekam na dzień 29.10.br. Mam nadzieję,że po obradach wypowie się Pan w tej sprawie. Pozdrawiam i życzę spokojnej nocy.
Panie Krzysztofie jest Pan realistą, a nie naiwnym człowiekiem zaklinającym rzeczywistośc i za to bardzo Pana ja i inni cenimy. Zawsze zwracał nam Pan uwagę na te niby drobne niuanse, a tak ważne dla części zawieszonych. Serdeczne pozdrowienia dla Pana i rodziny - prosimy o powrót na bloga -"jeszcze się taki nie urodzł, coby wszystkim dogodził" - miłego dnia.
Pani Danielo bardzo proszę o wyjaśnienie dot odsetek. Za jaki okres się należą i co znaczy odsetki od odsetek, bo o tym czytam na blogu i nie wiem jak to rozumieć. Pozdrawiam wszystkich
Prawidłowo : - za październik 2011r odsetki od dnia płatności w październiku 2011r- do dnia zapłaty,; - za listopad 2011r od dnia płatności - do dnia zapłaty; itd. Natomiast jeżeli ktoś wyliczył sobie odsetki za każdy zaległy miesiąc -na konkretną datę, potem te kwoty zsumował to może żądać tę ogólną sumę wraz odsetkami, liczonymi już po tej dacie .
Przepraszam że piszę pod tym postem ale czy moglibyście przeczytać mój wpis w zakładce "Poradnik emeryta 2" - potrzebuję porady i to dość szybkiej .
OdpowiedzUsuńZ góry dziękuję tym co tam zerkną i może mi coś sensownego poradzą :)
Michalina.
Dokładną, bezpłatną poradę prawną na ten temat powinni udzielić w najbliższej placówce Inspekcji Pracy.
UsuńSkładając jakiekolwiek deklaracje należy się dobrze nad nimi zastanowić, bo potem często nie ma odwołania. Złożenie pisemnej deklaracji jest wiążące i jedynie zgoda pracodawcy w tym wypadku się liczy. Poza tym odchodzenie z pracy z dniem 31 grudnia nie jest korzystne: odprawa emerytalna doliczana jest do dochodów za bieżący rok a więc na ogół wyższy podatek dochodowy, "przepada" urlop za rok następny (możesz wykorzystać cały przed odejściem lub otrzymać ekwiwalent za przepracowane miesiące).
UsuńPodatek wyższy przy dochodzie ponad 85 528 zł (32%) jeżeli chodzi o urlop to nikt nie da urlopu należnego na początku roku.
Usuńcd do 7:42 proszę sprawdzić jubileuszową ,jeżeli do jej wypłaty brakuje mniej niż 12 m-cy to przy odejściu na emeryturę należy się wypłata pozdrawiam.
UsuńPrawo do urlopu bieżącego nabywa się 1 stycznia i można go wykorzystać przed odejściem na emeryturę
UsuńPrawda nie tak "prawdziwa" do końca. Jeżeli ktoś zgodnie z przepisami zgłosi chęć przejścia na emeryturę 3 m-ce wcześniej to niestety, rzadko który zakład w takim przypadku "pozwoli " wykorzystać pełny wymiar urlopu np. w lutym lub marcu. Przysługuje tylko wykorzystanie takiej ilości "nowego" urlopu ile m-cy się przepracuje w danym roku.
UsuńCały urlop można wykorzystać tylko w ten sposób że najpierw "iść" na urlop w przysługującym całym urlopie a potem pisać pismo o przejście na emeryturę.
Wszystko zależy od "stosunków międzyludzkich" i dyrekcji - niestety....:))
ale jeżeli się odchodzi na emeryturę w I kwartale to urlop przysługuje tylko w części., chyba że przed złożeniem wniosku taka osoba pójdzie na cały urlop i po koniec urlopu złoży wypowiedzenie.
UsuńJa wystąpiłam o cały urlop wypoczynkowy w lutym i dopiero pod koniec urlopu złożyłam wypowiedzenie o rozwiązanie umowy za porozumieniem stron i dałam na podjęcie decyzji przez zakład termin 2 tygodniowy na odpowiedz. Firma przystała na moje warunki bo wszystko zależy od podejścia do ludzi. Wykorzystałam więc urlop w całości i nie musiałam dawać 3 miesięcznego wypowiedzenia aby przejść na emeryturę.
UsuńWitam.
UsuńJeżeli ktoś chce przejść na emeryturę i wykorzystać urlop wypoczynkowy, to powinien najpierw z niego skorzystać, a po powrocie złożyć wniosek o przejście na emeryturę i wtedy nie traci ani dnia.
Polecam poniższy link
OdpowiedzUsuńhttp://serwisy.gazetaprawna.pl/emerytury-i-renty/artykuly/741135,zalegle-emerytury-z-32-proc-podatkiem.html
http://emerytury.onet.pl/agencyjne/wstrzymane-emerytury-z-32-procentowym-podatkiem,1,5584313,artykul.html
OdpowiedzUsuńoto wpis pod artykułem
UsuńZwrot niesłusznie zabranych przez państwo pieniędzy nie może powodować wyższych podatków. Ja wystąpię o stosowne odszkodowanie BOWIEM PAŃSTWO NIE MOŻE Z POWODU NIEKOMPETENCJI RZĄDU, PARLAMENTARZYSTÓW I PREZYDENTA ŁĄCZYĆ DWÓCH LUB WIĘCEJ OKRESÓW DOCHODOWYCH W JEDNĄ CAŁOŚĆ!!! Trybunał międzynarodowy przyzna mi rację a za kolejną głupotę polskich polityków zapłacą polscy WYBORCY !!! Ps. Radzę GŁOSOWAĆ NA LUDZI MĄDRYCH, bo za rządy głupców trzeba słono płacić
Dobrze, że poseł Szwed już wie o problemie i obiecał się nim zająć podczas prac legislacyjnych w Sejmie.
UsuńA przy okazji kolejnej pułapki związanej z zawieszeniem emerytur, to warto pomyśleć o dobrym przygotowaniu się przed rozpoczęciem prac sejmowych. Należałoby zrobić listę spraw, o których koniecznie trzeba powiadomić posłów (i senatorów) i nadal pilnować swoich spraw, tak jak podczas SKUTECZNYCH konsultacji społecznych w Senacie. Trzeba zacząć się przygotowywać jak najprędzej.
W artykule wskazano możliwość wydania rozporządzenia o zwolnieniu wypłaty zaległej emerytury z obowiązku podatkowego przez min. finansów, który jest do tego uprawniony w przypadku ważnego interesu społecznego. Trzeba naciskać, żeby przy okazji prac nad ustawą posłowie zagwarantowali, żeby minister został zobowiązany do wydania takiego rozporządzenia.
UsuńPopieram Anonima z 08:00.Prawda czysta jak łza.
UsuńPolecam ten art jest dłuższy
OdpowiedzUsuńhttp://serwisy.gazetaprawna.pl/emerytury-i-renty/artykuly/741135,zalegle-emerytury-z-32-proc-podatkiem.html
Byłam w takiej samej sytuacji co Pani Michalina. Obecnie jesetem od 1 października na emeryturze. Też kiedyś tam złożyłam oświadczenie kiedy chcę przejść na emeryturę. Można tak nazwać, zostałam "postawiona pod murem". W pracy jest zatrudnionych 3-ech radców. Doszłam do wniosku, że będzie to" walka z wiatrkami". W przypadku rozwiązania umowy o pracę ze strony zakładu, może być wątpliwa odprawa emerytalna. Ponadto, ze strony współpracowników też była nie ciekawa atmosfera, ponieważ mieli przekaz, iż nie ma podwyżek, nagród - powód, wyższe pensje pracowników posiadających wiek emerytalny w stosunku do nowo zatrudnionych. Na emeryturze jest ok. Wyciszam się, nie jestem świadkiem "wyścigu szczurów" - przepraszam za określenie. Życie jest jedno - proszę wyjść z tego założenia. Też Michalina, ale z drugiego.
OdpowiedzUsuńMichalino co to znaczy "W przypadku rozwiązania umowy o pracę ze strony zakładu, może być wątpliwa odprawa emerytalna" Likwidacja stanowiska pracy , to rozwiązanie ze strony zakładu pracy- proszę napisz czy są tu jakieś pułapki ?
OdpowiedzUsuńZe strony pracownika musi być oświadczenie, że w momencie rozwiązania stosunku pracy odchodzi na emeryturę. Bo być może pracownik będzie szukał sobie innej pracy bo emerytura to przywilej a nie obowiązek. Ja odeszłam za porozumieniem stron. Można również przejść na emeryturę za wypowiedzeniem ze strony pracownika. Ja taką mam wiedzę, tak mi mówiono, być może jestem w błędzie albo wprowadzano mnie w błąd.Mam świadomość, że tyle jest kruczków prawnych.Michalina z drugiego.
UsuńOdprawa emerytalna jest ściśle związana z odejściem na emeryturę. W innych przypadkach się nie nalżzy.
UsuńWypłacana jest tylko raz. Po złożeniu wniosku o rozwiązanie stosunku pracy w związku z przejściem na emeryturę gdy się kończy okres wypowiedzenia wypłacana jest dopiero odprawa emerytalna i ewentualnie jubilat
UsuńJeśli zakład " wysyła" na emeryturę w związku z likwidacją stanowiska, to należy się dodatkowo półroczna odprawa, w innym przypadku zakład nie może wysłać pracownika na emeryturę bez jego zgody, chyba, że poprzez " nagabywanie", perswazje różnego rodzaju, ale to już jest inna sprawa wynikająca np. ze stosunku pracodawca: pracownik.Janka
UsuńDziękuję wszystkim za wypowiedzi. Utwierdziłam się w moim przekonaniu że jednak na razie się "nie poddam " presji i będę pracowała dalej - zdrowie i siły jeszcze mi na to pozwalają a i brak innych obowiązków przemawia za tym aby jeszcze troszkę "pobyć" między ludżmi a nie w 4 ścianach :)
UsuńMam 60 lat i o sobie myślę że mam DOPIERO 60 lat :)))
Michalina .
Cudownie :) własnie Michalino, masz dopiero 60-lat! I tak trzymać! :) Pozdrawiam serdecznie, Anka
UsuńDziękuję Aniu, myślę że i ty czujesz się jeszcze "całkiem, całkiem" :))))
UsuńMichalina.
W dzisiejszej Gazecie Prawnej jest informacja dot. zapłacenia podatku 32% od nadwyżki wypłaconych zaległych emerytur!!!!
OdpowiedzUsuńZnowu szykują nam "niespodziankę"?
Link do artykułu podaję poniżej.
http://serwisy.gazetaprawna.pl/emerytury-i-renty/artykuly/741135,zalegle-emerytury-z-32-proc-podatkiem.html
Temat przekroczenia progu podatkowego był poruszany przecież w komentarzach Pana Krzysztofa - wiosną tego roku.
UsuńPrzedstawił sytuacje płacenia wyższego podatku,ale wtedy został krytykowany za poruszanie takiego tematu
Nie mitologizujmy ;)
UsuńStrofowani za dzielenie skóry na niedźwiedziu byli wszyscy, którzy w styczniu dyskutowali o progach podatkowych:
http://emeryturazawieszenie.blogspot.com/2013/01/ludzie-listy-pisza.html
Jako pierwsza problem wypunktowała Anka; wpisy z 30 grudnia 2012 r.:
http://emeryturazawieszenie.blogspot.com/2012/12/rozmowy-w-centrali-zus.html?showComment=1356855252116#c7452516099360266554
Pozdrawiam
Jot
Witam. Dziwna sprawa z tym wyższym podatkiem. Mam tak niską emeryturę i zarobek, że zostanę oszukana, gdyż nie przekroczę pierwszego progu podatkowego, a zwrot nadpłaty podatku będę mogła odliczyć dopiero w PIT za 2014 rok i będzie to rok 2015. Powinno być tak, że każdy emeryt we wniosku o wypłatę zawieszonej określi wysokość podatku - % . Uważam, że każdy zna swoje dochody roczne i obliczy sobie czy będzie to 1 czy 2 próg podatkowy.
OdpowiedzUsuńTen wyższy podatek dotyczyć będzie tylko tych, którzy przekroczą ten próg podatkowy, jeżeli go Pani nie przekroczy to, moim zdaniem, nie powinna się Pani przejmować.
UsuńTo nie znaczy, że pochwalam takie kombinacje skarbowe!
DD
Będę rozliczała się z mężem - emerytem i też nie przekroczę tego progu.
UsuńZgodnie z przepisami można rozliczać się z mężem (żoną), a zatem to nie są żadne kombinacje. Niestety, zgodnie z przepisami, osoba fizyczna płaci podatek dochodowy od każdego dochodu uzyskanego w danym roku, bez względu na to czego dotyczy. Ja otrzymałam zwrot (bez odsetek) zaległej emerytury w lutym br. i odwieszono mi bieżącą emeryturę , tym samym od sierpnia przekroczyłam próg 18 % i ZUS od tego miesiąca odlicza mi podatek 32 % od bieżącej emerytury.
Usuńa można rozliczyć się z mężem,on ma małe zarobki
UsuńC.d. powyższej odpowiedzi.
UsuńCzyli ZUS nie poczekał do przyszłego roku jak będę rozliczać się z mężem emerytem, tylko sam zadecydował i zaliczkę na podatek dochodowy pobiera od mojego świadczenia w wysokości 32 %. Mirka.
11:58
UsuńChodziło mi o kombinacje skarbowe państwa, które w ten sposób chce dużego zwrotu pieniędzy dla siebie! Absolutnie nie chodziło o kombinacje emerytów, bo popieram ich spryt w dochodzeniu do tego, co im się słusznie należy!!!!
DD
DD,
Usuńbez obawy - zostałeś bardzo dobrze zrozumiany. :)
Ja również nie będę miała tego problemu bo moje zarobki jak również emerytura są duuużo poniżej średniej krajowej mimo że pracuję 40 lat w budżetówce.
UsuńGdybym miała wysoką emeryturę to już dawno bym poszła na zasłużony wypoczynek....
Nie boję się więc zupełnie wysokości kwoty podatku - boję się że mogę nie doczekać wypłaty zaległych świadczeń jak tak się będzie wszystko ślimaczyło :)
Jest już dostępny porządek obrad RM w dniu 29.10.2013.
OdpowiedzUsuńkibic
http://bip.kprm.gov.pl/kpr/bip-rady-ministrow/porzadek-obrad-rady-min/2013/2126,Porzadek-obrad-Rady-Ministrow-rok-2013.html
Porządek obrad
RADY MINISTRÓW
wtorek, 29 października 2013 r., godz. 11.00
1. Projekt ustawy o ustaleniu i wypłacie emerytur, do których prawo uległo zawieszeniu w okresie od dnia 1 października 2011 r. do dnia 21 listopada 2012 r.
Wnioskodawca: Minister Pracy i Polityki Społecznej
[...]
Wielkie dzięki.
UsuńBędziemy w napięciu oczekiwać wyników obrad Rady Ministrów z godz 11:00 ! Oby ten projekt z MPiPS objął wszystkich zawieszonych z dniem 1 października 2011r. !!!
UsuńBędziemy odliczać - 6 dni !!!
DD
Zgadzam się z Anonimowym 11 : 58
OdpowiedzUsuńz chwilą przekroczenia 1 progu wchodzimy w 2 próg podatkowy.
Wspólne rozliczenie dochodu za rok podatkowy 2014 = mąż + żona, przy niskich dochodach męża możemy uniknąć 2 progu i wówczas otrzymamy zwrot zapłaconego podatku.
Jeżeli emeryt pracuje w administracji (a taka jest nasza większość) i dostanie w 2014 r. wypłatę zaległej emerytury oraz zostanie "pszymuszony" do odejścia z pracy otrzymując 6 miesięczną odprawę - to większość z nas (mimo rozliczenia ze współmałżonkiem) przekroczy próg 19%.
OdpowiedzUsuńCzyli samotni emeryci są dyskryminowani :(
UsuńA jak w 2014r oprócz odprawy emerytalnej wypadnie jeszcze jubileusz i z tego tytułu kilkumiesięczne wynagrodzenie to w 2015r emeryt wraz z Pit będzie musiał zanieść w worku panu Vincent (lub innemu) stosowną daninę
UsuńNiestety takie jest prawo: masz dochody musisz zapłacić podatek czy tego chcesz czy nie.
UsuńTeraz też niech ZUS nie płaci na bieżąco,potem wypłaci zaległą całość, a podatnik zapłaci "stosowny" podatek, bo ma duuuuży dochód!
Usuńmam zamiar w 2014 odejść na emeryturę ,liczę że nasz rząd zrehabilituje się i zrobi coś z tym podatkiem, nie można płacić za coś,co należało się w innym roku.Dobra wola plus rozsądek powinna zadziałać
OdpowiedzUsuńproszę pamiętać, że 85,0TPLN jest to kwota. Od niej najpierw w rozliczeniu odejmuje się składkę emeryt., i od tej różnicy oblicza się należny podatek ( potem pomniejszany o skł. zdrow i wpłacone zaliczki na podatek ). W zależności od syt. zawsze rozliczać się współnie z mężem
OdpowiedzUsuńAlicja 2
Wierzyć mi się nie chciało jak czytałam artykuł że grozi nam 32 % podatku.
UsuńCo oni jeszcze wymyślą? Jak nas traktują! A jak ktoś się sam rozlicza? Mnie i na pewno wielu z Państw w tym roku przysługuje 40 lecie. To aż strach pomyśleć ile nam "ukradną".
A kto nam zwróci za utratę zdrowia i upokorzenia przed sądami!
Mimo, że nikt tego nie lubi podatki trzeba płacić. Na razie nie należy się aż tak ekscytować; ustawy nie ma, jej treść nieznana a zainteresowani już się martwią o podatki. Czekaliśmy prawie dwa lata, przed nami jeszcze wiele niewiadomych. Poczekajmy, szkoda zdrowia i nerwów.
UsuńProponuję, żeby każda zaniepokojona osoba wyliczyła - tak, jak tego wymaga PIT - jakich łącznych dochodów spodziewa się w 2014 roku (emerytura, wynagrodzenie, zwrot "zaległej" emerytury oraz ewentualna nagroda jubileuszowa, pomniejszone o składkę na NFZ i na składkę na ZUS od wynagrodzenia). Odsetkami od "zaległych" nie należy się przejmować, bo nie podlegają opodatkowaniu. W zależności od tego, czy ktoś rozlicza się sam, czy ze współmałzonkiem, okaże się, czy przekracza, czy nie przekracza progu 32%, a jeśli przekracza, to jak duża kwota ponad próg byłaby oprocentowana podatkiem 32%. Dopiero wtedy będzie wiadomo, kto powinien się martwić, a kto nie. Ci, którzy ze względu na wysokie dochody w 2014 traciliby powinni być w czołówce aktywnych osób, które będą alarmowały parlamentarzystów w sprawie konieczności zwolnienia wypłaty "zaległej" emerytury z podatku. Reszta z pewnością się do takich działań dołączy.
UsuńCzekamy na liderów. :)
Proszę o pomoc Panią Danielę i inne życzliwe osoby.Dzisiaj otrzymałam zawiadomienie o złożonej apelacji ZUS.Miałam zasądzone-zwrot zaległej emerytury i odsetki.ZUS wnosi o zmianę zaskarżonego wyroku i oddalenie odwołania od decyzji,ewentualnie uchylenie zaskarżonego wyroku i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania sadowi I instancji.Powołują się na orzeczenie TK,że przepis wywołuje skutki tylko w przód.Zarzucają,że nie ma podstaw do odmowy stosowania przez Sądy art.103a jako niezgodnego z Konstytucją 3 kartki uzasadnienia jakby skserowane, pomyłka jakoby Sad przyznał prawo do emerytury do dnia 31.08.2012.Proszę o podpowiedż,co mam robić Krystyna
OdpowiedzUsuńNormalka, nie przejmować się i czekać na termin jeżeli ZUS zdąży złożyć apelację, bo może wszystko się wyjaśni wcześniej.
UsuńPani Krystyno. Widzę, że uzasadnienie takie jak u mnie. Apelacje ZUS pisał chyba na zasadzie kopiuj-wklej.Ja chyba nie będę nic pisała. Nie ma takiego obowiązku a jak widać sądy nie biorą tego pod uwagę.Wyroki sa gotowe. Przekonała się chyba Pani o tym. Ponieważ SA Lublin oddala apelacje ZUS - jak do tej pory- mam nadzieję, że tak pozostanie. Myślę, że ZUS gra na czas. Chce doczekać 2014 roku kiedy będzie miał pieniądze. A SA nie bedzie się śpieszył z terminem sprawy.Serdecznie pozdrawiam Irena.
UsuńPani Ireno tez odniosłam takie wrażenie,pierwsza strona jakby napisana do mojej sprawy, na 2-giej jakby dotyczyła innej osoby.uzasadnienie śmieszne,przecież wiedzą ,że przepis niezgodny z Konstytucją, a uparcie twierdza co innego.Zastanawiam się,czy krotko nie napisać o oddalenie apelacji i utrzymanie w mocny wyroku SO.Doprawdy nie wiem co robić.Otrzymałam pismo niby za zwrotnym potwierdzeniem, a w skrzynce był sam list Pozdrawiam Krystyna
UsuńPani Krystyno. Ja też się skłaniam ku temu, żeby coś krotko napisać, bez przywoływania wyroków SN na ex tunc, bo to już pisałam w odwołaniu. Proszę przeczytac w zakładce "wygrane-wypłacone 3"- jest opisane jak przebiega sprawa w SA Lublin. Data 22 lub 23.X. Długi tekst. Życzę dobrej nocy. Irena
UsuńPanie Krzysztofie chyba miał Pan rację odnośnie emerytów "sprzed" według projektu ustawy , których negatywne wyroki już zapadły i są prawomocne . Mam takie same zastrzeżenia.Jednak czekam na dzień 29.10.br. Mam nadzieję,że po obradach wypowie się Pan w tej sprawie.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam i życzę spokojnej nocy.
Panie Krzysztofie ja też bardzo proszę o powrót na blog jest Pan b.potrzebny. Pozdrawiam. Krystyna
UsuńPanie Krzysztofie jest Pan realistą, a nie naiwnym człowiekiem zaklinającym rzeczywistośc i za to bardzo Pana ja i inni cenimy. Zawsze zwracał nam Pan uwagę na te niby drobne niuanse, a tak ważne dla części zawieszonych. Serdeczne pozdrowienia dla Pana i rodziny - prosimy o powrót na bloga -"jeszcze się taki nie urodzł, coby wszystkim dogodził" - miłego dnia.
UsuńPrzegrana w SO jestem "sprzed", jeśli nie będę składała apelacji (ustawa lada moment wejdzie w życie - 2014r.) to mnie ta ustawa nie będzie dotyczyć?
OdpowiedzUsuńJa bym złozyła apelację - co bedzie , i jak z ustawą - czas pokaże , a terminu do apelacji sie nie odzyska . A w jakim miescie ten so ?
UsuńBędzie dotyczyć. :)
OdpowiedzUsuńPani Danielo bardzo proszę o wyjaśnienie dot odsetek. Za jaki okres się należą i co znaczy odsetki od odsetek, bo o tym czytam na blogu i nie wiem jak to rozumieć. Pozdrawiam wszystkich
OdpowiedzUsuńPrawidłowo :
Usuń- za październik 2011r odsetki od dnia płatności w październiku 2011r- do dnia zapłaty,;
- za listopad 2011r od dnia płatności - do dnia zapłaty;
itd.
Natomiast jeżeli ktoś wyliczył sobie odsetki za każdy zaległy miesiąc -na konkretną datę, potem te kwoty zsumował to może żądać tę ogólną sumę wraz odsetkami, liczonymi już po tej dacie .
Do Anonimowego z 24.10.,9 01. SO w Krakowie
OdpowiedzUsuń