Strony

29 października 2013

Państwo wypłaci pieniądze pokrzywdzonym emerytom

Onet.biznes
                                              29.10.2013
Rząd przyjął we wtorek projekt ustawy o ustaleniu i wypłacie emerytur, do których prawo uległo zawieszeniu w okresie od 1 października 2011 r. do 21 listopada 2012 r. - poinformowało Centrum Informacyjne Rządu.
W myśl projektu przygotowanego przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, zaległe świadczenia będą wypłacane emerytom, którzy nabyli prawa emerytalne przed 1 stycznia 2011 r. i po 30 września 2011 r. kontynuowali pracę u dotychczasowego pracodawcy.
Podstawą do obliczenia należnej emerytury będzie suma zawieszonych świadczeń w okresie od 1 października 2011 r. do 21 listopada 2012 r. wraz z odsetkami.
Jak przewiduje projekt, w celu wypłaty zawieszonej emerytury, emeryt powinien złożyć wniosek do właściwego oddziału ZUS w okresie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. Decyzję w sprawie wypłaty ZUS powinien podjąć w ciągu 60 dni.
Minister pracy Władysław Kosiniak-Kamysz przypomniał we wtorek, że projekt jest wykonaniem wyroku Trybunału Konstytucyjnego. "Nie zwlekając, w trybie pilnym przygotowałem ustawę dotyczącą wypłat zawieszonych emerytur" - powiedział minister dziennikarzom. "Postanowiliśmy po konsultacjach społecznych, po dyskusji z partnerami społecznymi wypłacić zaległe emerytury - te, które zostały zawieszone, wypłacić również tę kwotę, o którą byłyby waloryzowane i odsetki" - wyjaśnił Kosiniak-Kamysz.
W 2010 r. resort pracy, wtedy pod kierownictwem Jolanty Fedak (PSL), przygotował przepisy o zakazie łączenia pensji z emeryturą. Ustawa ta przywróciła od 1 stycznia 2011 r. zasadę, zgodnie z którą, aby uzyskać prawo do emerytury, trzeba się zwolnić z pracy, przynajmniej na jeden dzień. W przeciwnym razie emerytom kontynuującym zatrudnienie grozi zawieszenie prawa do emerytury.
Na skutek tego przepisu, jeżeli ktoś po 1 października 2011 r. nie rozwiązał umowy o pracę - choćby na jeden dzień - ZUS zawieszał mu wypłatę emerytury.
13 listopada 2012 r. Trybunał Konstytucyjny uznał za niekonstytucyjny przepis zmuszający do rozwiązania umów o pracę tych pracowników, którzy już wcześniej uzyskali prawo do emerytury. Wyrok TK nie ma zastosowania do osób, które nabyły prawo do emerytury od 1 stycznia 2011 r. lub później.
Po wyroku Trybunału emeryci mogli złożyć do ZUS wniosek o przywrócenie im prawa do emerytury. W takiej sytuacji ZUS przywracał im emeryturę, ale dopiero od ogłoszenia wyroku TK w Dzienniku Ustaw, czyli od 22 listopada ub. roku. ZUS nie zgadzał się bowiem na wypłatę wyrównania za okres zawieszenia, czyli od 1 października 2011 r.
Premier Donald Tusk, komentując w połowie września konieczność zwrócenia pieniędzy odebranych tym, którzy łączyli pobieranie emerytury z pracą zawodową, ocenił, że instytucjom państwa mogą zdarzać się błędy; ważne jednak, by umieć je naprawiać.

187 komentarzy:

  1. To jest dobra wiadomość dla emerytów, ale trzeba przeczytać dokładnie projekt ustawy bo diabeł tkwi w szczegółach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. żadne szczegóły. Nic już nie da się ukryć między wierszami. Dostaniemy wszyscy zwrot.

      Usuń
    2. No,no,no, radość z wyroku TK była krótka.

      Usuń
  2. z tego wynika że wszyscy dostaną zwrot z odsetkami

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to zależy jak przegłosuje Sejm,nie popadajmt w euforię.

      Usuń
    2. Treść komunikatu na oficjalnej stronie internetowej Premiera wskazuje na pewność rządu, że ustawa zostanie uchwalona przez obie Parlamentu i podpisana przez Prezydenta - a więc, że wejdzie w życie. :)

      https://www.premier.gov.pl/wydarzenia/aktualnosci/emeryci-otrzymaja-zalegle-swiadczenia.html

      Usuń
    3. ... obie izby Parlamentu...

      Usuń
    4. Czy wie ktos kiedy zajmie sie sejm ta ustawa?

      Usuń
  3. wypłata w 2014 roku

    OdpowiedzUsuń
  4. Proszę p. Danielę, p. Krzysztofa , p. Mariana, Kibica jakie jest wasze zdanie, czy już można wycofać sprawę z sądu?
    Barbara

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeszcze nie!
      Musi być ustawa ogłoszona w Dz.U.

      Usuń
    2. Barbaro, jeszcze sejm, senat, podpis prezydenta. Potem ustawa musi być ogłoszona w Dz.U. Dopiero po tym ogłoszeniu wchodzi w życie!
      Daniela

      Usuń
    3. Ile to może wszystko potrwać ??????????????????

      Usuń
    4. Pani Basiu ja nie wycofuje do momentu wejścia w życie ustawy.Pozdrawiam Wiga

      Usuń
    5. Bardzo dziękuję za odpowiedź
      Pozdrawiam
      Barbara

      Usuń
  5. Nie było mnie tydzień a tu takie wspaniałe wiadomości. Rząd przyjął projekt ustawy a to znaczy, że wszyscy powinni być zadowoleni. Wybór Pana Mariana do konkursu to druga wspaniała wiadomość. Na blogu spokój , jak tu się nie cieszyć. Pozdrawiam wszystkich zawieszonych Wiga.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wigo witaj!!!
      Brakowało tutaj Ciebie!!! Przed nami jeszcze nie koniec drogi, dobrze że jesteś!!!
      pozdrawiam Ciebie serdecznie
      Daniela

      Usuń
    2. Droga Danielo, w grupie zawsze raźniej i bezpieczniej , również Cię pozdrawiam.Wiga

      Usuń
    3. Towarzystwo Wzajemnej Adoracji!

      Usuń
    4. 20:07
      Ku pożytkowi ogółu, przeszkadza, czy "cuś"?
      DD

      Usuń
    5. Ależ skąd! To było żartobliwe.

      Usuń
    6. Cieszę się, że Was tu widzę, kochane dziewczyny. Zerkałam na blog, ale ostatnio nie widziałam "starej gwardii". A dziś i dobre nowiny i stałe bywalczynie;) . Serdecznie Was pozdrawiam, dawno nie widać też Uli, Xenefonta, Jot, Ani3gotowce, Jadwigi z Aleksandrowa, Krzysztofa...
      Chylę czoła przed pracowitymi Emerytkami, ja ciągle nie mam czasu...
      Do kiedy wysyłamy petycje w sprawie r.53?
      I kiedy zaczynamy wychowawcze? Od niedzieli jestem u mamy, nie biegam do pracy, więc przeczytałam parę wyroków SN i Waszych dawniejszych wpisów. Teraz mam wrażenie, że powinno to być do wygrania. Może uda mi się lepiej doszkolić, wtedy będę wiedziała jak! Ciekawa jestem na jakim etapie w tej sprawie jest Ula. Pewnie czeka na pisma z sądu, bo gdyby coś nowego było, to już by ogłosiła. Ale: co się odwlecze, to... i dotyczy to nie tylko niemiłych spraw!
      Danielo, superkobieto! Dziękuję Ci za pamięć, miłe słowa, trochę chyba "ponad miarę". Nieswojo się czuję, że tak mało się tu udzielam, ale teraz naprawdę nie mam kiedy. Ale jeszcze tylko parę miesięcy i też będę free women;), może dokształcę się prawniczo i będzie jeszcze ze mnie jakiś pożytek!
      Z całego serca Was pozdrawiam, i do rychłego zobaczenia w realu!

      Usuń
    7. Baszko - wiem, jak jesteś zapracowana, więc nie mam pretensji. Natomiast bardzo się cieszę, jak widzę Twój wpis. To Ty jesteś wspaniałą osobą - nie zapomnę jak pracowałaś przy redagowaniu pism w ramach konsultacji, mimo że nie musiałaś - bo byłaś w grupie "po" - niezagrożonej - co się potwierdziło w SO. Jesteś uwrażliwiona społecznie, lubisz dawać- podobnie jak ja, taka bratnia dusza.
      pozdrawiam Cię serdecznie
      Daniela

      Usuń
    8. Baszko Droga.Ponieważ wywołałaś mnie do tablicy, to najpierw pięknie dziękuję za miłe pozdrowienia i że w ogóle jeszcze o mnie pamiętasz.Ostatnio nie piszę na blogu ponieważ podobnie jak Ty należę do tych "nieczasowych" emerytek, a poza tym i tematy do dyskusji na blogu na których się znam, już się troszkę wyczerpały i teraz już odpowiednie organy państwowe działają w naszej sprawie, myślę, pomyślnie ostatecznie dla nas zakończonej.Ale cieszę się bardzo że ze zdwojoną energią po krótkiej nieobecności na blogu, wróciłaś do nas.Pozdrawiam Cię bardzo serdecznie.
      Jadwiga z Aleksandrowa Ł.

      Usuń
  6. Żeby tylko w komisji sejmowej nie połączyli tego z projektem senackim i nie wpisali okresu od 8 stycznia 2009 do 31 grudnia 2010 bo znów się zacznie kołomyja. Najlepiej jak projekt senacki pójdzie do kosza

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. i znów ktoś miesza! Odpuść

      Usuń
    2. Anonimowy z 18:06 ma rację, musimy pamiętać o naszym wspaniałym blogowiczu - Xenefoncie, dla którego ten projekt senacki nie jest korzystny! Jakie tu mieszanie?
      Daniela

      Usuń
    3. Drodzy emeryci, warto już teraz postarać się o zaświadczenia ze swoich zakładów pracy o zatrudnieniu i wynagrodzeniu za okres zawieszenia emerytury tj. od 1 października 2011 r. do 31 grudnia 2011 r. oraz od 1 stycznia 2012 r. do 21 listopada 2012 r. w rozbiciu na poszczególne miesiące. Może tak być, że po wejściu w życie ustawy i po złożeniu przez Was wniosku o wypłatę zaległej emerytury ZUS odczeka 2 miesiące i wyśle do Was pismo o doręczenie takich zaświadczeń i znowu będzie miał 2 miesiące na załatwienie sprawy. Więc najlepiej byłoby złożyć wniosek jednocześnie z takimi zaświadczeniami chyba, że ktoś chciałby otrzymać wyższe odsetki, wtedy warto przeciągać sprawę. Z dotychczasowej praktyki widać wyraźnie, że ZUS-owi nie zależy czy zapłaci wyższe odsetki.

      Usuń
    4. 18:34
      To dotyczy tych, którzy korzystali z wcześniejszej emerytury, bo ci którzy mieli prawo do pełnej emerytury z racji wieku, tego robić nie muszą.
      Daniela

      Usuń
    5. Myślę , że z dwóch projektów powstanie jedna ustawa i w jej zakresie podmiotowym nie będzie wymieniany okres 2009-2010 .

      Usuń
    6. Do 18:34, odsetki będą naliczane do dnia wejścia w życie ustawy.

      Usuń
    7. Czy ktoś wie co z emerytami, którzy wygrali w Sądzie i otrzymali zwrot zaległej emerytury bez waloryzacji 2012r /71zł/ i bez odsetek. Jak obecnie wygląda art. 3 ustawy rządowej? Bardzo proszę o informację

      Usuń
    8. Do 18:45.

      Nie masz racji.
      W wyniku uwzględnienia przez ministra PiPS uwag RCL, z projektu z 9 września wykreślono art. 4. ust. 3 i w ostatecznym projekcie ustawy już go nie ma.
      Art. 4.3. stanowił, że:
      „Odsetki, o których mowa w ust. 2. przysługują do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.”

      O rezygnacji z tego zapisu można przeczytać w autopoprawce do projektu ustawy:

      http://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/170087/170112/170113/dokument85830.pdf

      Usuń
    9. cd. Bardziej poprawnie: wykreślono ustęp 3 z artykułu 4.

      Usuń
    10. Ja również jestem zainteresowany tak jak anonimowy z 18:52 wypłatą odsetek i waloryzacji dla tych co wygrali w Sądzie i otrzymali zwrot bez waloryzacji i odsetek. Czy nas projekt rządowy obejmuje? Panie Danielo , Wigo, Ulu zwracamy się do Was o wyjaśnienie nam tego problemu. Pozdrawiam

      Usuń
    11. Do Anonim godz.18:34
      Przecież jak nam wznawiali wypłatę zawieszonych emerytur to tylko wypełniałam oświadczenie na formularzu ZUS wiec po co teraz zaświadczenie o zarobkach??
      Po wznowieniu wypłaty ZUS mi przelewał pomniejszoną emeryturę do kwietnia 2013 r .a od maja już pełną bo weszłam w "słuszny wiek".
      Może będzie trzeba tylko się "oświadczyć" na oryginalnym druku ZUS.
      Zresztą po co wychodzić poza szereg - aby drażnić kadrową i księgową??? :))))))

      Usuń
    12. O jaki oświadczeniu Pani mówi? Ja niczego takiego nie wypełniałam. Zaświadczenie o zarobkach do daty uzyskania wieku emerytalnego jest potrzebne tylko wcześniejszym emerytom do rozliczeniu przez ZUS ich przychodu, to żadna nowość. Nie wiem, co Pani chce oświadczać na oryginalnym druku, co to za firma, że wydanie zwykłego zaświadczenia drażni kadrową i księgową? Przecież od tego są.

      Usuń
    13. Może dochody były wyższe 70% lub 130% i dlatego ZUS będzie za ten okres zwracał się do zakładu

      Usuń
    14. ZUS raczej nie będzie zwracał się do zakładu pracy tylko bezpośrednio do emeryta o dostarczenie zaświadczenia o zarobkach ze wszystkich źródeł dochodów. ZUS nie wie z ilu zakładów emeryt pobierał wynagrodzenie.

      Usuń
    15. ZUS nie zwraca się o to zakładu pracy, emeryt musi sam przydźwigać (albo wysłać) zaświadczenie o zatrudnieniu i zarobkach.
      ZUS może zaproponować emerytowi dobrowolną wpłatę na FUS, ustawowe kwoty potraceń to ponad 500 zł miesięcznie, a emeryt przekroczył 70% np. tylko o 20 zł. Ale potrącone miał ponad 500 zł. Przy wpłacie na FUS potrąca mu się tylko te 20 zł, a ponad 480 zł ma do zwrotu. Tak to działa. Z kolei jeśli dochody w jakimś miesiącu (trzynastka, albo nagroda) były większe od 130%, to w tym miesiącu emerytury w ogóle nie powinien dostać, ale dostał, dobrowolna wpłata na FUS rozlicza po kolei poszczególne miesiące i jest naprawdę w wielu przypadkach korzystniejszym rozliczeniem przychodu.

      Usuń
    16. Ciekawe jakie będzie rozliczenie za 2011. Policzono mi zarobki za 9 m-cy i trzynastkę w całości - musiałam wpłacić na Fus -542 zł. Teraz w rozliczeniu za cały rok 2011 wyjdzie mniej niż 130%- czy zwrócą to co wpłaciłam.
      k

      Usuń
    17. Emeryci, którzy nie osiągnęli powszechnego wieku emerytalnego mają obowiązek - do końca lutego każdego roku- dostarczyć do ZUS zaświadczenie o swoich rocznych przychodach.
      Anonimowy 29 października 2013 19:48 (.. przelewał pomniejszoną emeryturę do kwietnia 2013 r..)
      - do końca lutego 2014r będzie musiał dostarczyć z zakładu pracy zaświadczenie o miesięcznych przychodach za ten okres.
      Od maja 2013r już swoich dochodów nie wykazuje.

      Usuń
    18. Coś ze str ZUS -osoby które w 2012 rozwiązały stosunek pracy, a dochody przed osiągnięciem wieku były wyższe

      "W praktyce zdarzają się jednak indywidualne przypadki, w których korzystniejsze jest rozliczenie świadczenia na zasadach ogólnych, a więc z uwzględnieniem przychodu, który został uzyskany po ukończeniu przez emeryta powszechnego wieku emerytalnego. Mają one miejsce głównie wówczas, gdy zarobkowanie ustało przed zakończeniem roku kalendarzowego. W takim przypadku - na wniosek zainteresowanego - rozliczenie świadczenia może nastąpić na zasadach ogólnych, a więc z uwzględnieniem przychodów uzyskanych w całym rozliczanym roku kalendarzowym.

      Informacja o możliwości takiego rozliczenia zawarta jest w decyzji rozliczającej świadczenie. W celu jego dokonania konieczne jest przedłożenie nowego wykazu zarobków przed uprawomocnieniem się decyzji rozliczającej.
      Przykład:
      Emeryt uprawniony do wcześniejszej emerytury, od 1 stycznia 2012 r. podjął zatrudnienie w niepełnym wymiarze czasu pracy, o czym nie powiadomił organu rentowego. W dniu 18 kwietnia 2012 r. emeryt ukończył 65 lat, a z dniem 31 maja 2011 r. rozwiązał stosunek pracy. W lutym 2013 r. pracodawca przesłał do ZUS zaświadczenie o wysokości przychodu uzyskanego przez zainteresowanego w okresie od 1 stycznia do 31 marca 2012 r. Przychód ten wyniósł 12 000 zł, a w każdym z miesięcy wynagrodzenie wynosiło 4 000 zł. W wyniku rozliczenia Oddział ZUS ustalił, że w rozliczanym okresie emerytura podlega w każdym miesiącu zmniejszeniu o kwotę maksymalnego zmniejszenia. Kwota ta stanowi nienależnie pobrane świadczenie, które emeryt zobowiązany jest zwrócić ZUS. W decyzji o rozliczeniu świadczenia organ rentowy poinformował emeryta o możliwości rozliczenia świadczenia na zasadach ogólnych, poprzez porównanie przychodu uzyskanego w całym roku kalendarzowym do rocznej kwoty granicznej przychodu. W 2012 r. emeryt pozostawał w zatrudnieniu w okresie od 1 stycznia do 31 maja, natomiast w pozostałych miesiącach nie pracował. Tym samym przychód uzyskany w 5 miesiącach zostanie porównany do rocznych kwot granicznych. Takie rozliczenie będzie zapewne korzystniejsze. W celu dokonania takiego rozliczenia emeryt powinien niezwłocznie nadesłać zaświadczenie o wysokości przychodu uzyskanego w całym 2012 r., a więc również począwszy od miesiąca, w którym ukończył 65 lat."

      Usuń
  7. Proponuję poniższy link:
    http://prawo.rp.pl/artykul/757955,1060876-Emerytury--tysiace-osob-bez-odsetek.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Red. Rzemek ma takie same wątpliwości, jak wiele osób na blogu, dotyczące art. 3 projektu ustawy. Dlatego - jak sugerowała wcześniej p. Daniela - warto się zastanowić, co można w tej sprawie zrobić na etapie legislacji parlamentarnej.

      Usuń
    2. Radość z ustawy rządowej nie dla wszystkich!!!!!!!!!!!!
      Na wcześniej zgłaszane wątpliwości czytałem na blogu,że ustawa obejmuje wszystkich zawieszonych co okazuje się nieprawdą. Jestem zawiedziony i czuję się oszukany, uważam to za wielką niesprawiedliwość!!!!!!!!!

      Usuń
    3. Popieram anonimowego z godz 20;09
      Mnie jest przykro

      Usuń
    4. Proszę dokładnie opisać sytuację dlaczego nie dotyczy?

      Usuń
    5. Art. 3. Przepisy ustawy nie mają zastosowania do emerytów, którym wypłata
      zawieszonej emerytury została ustalona na podstawie prawomocnego wyroku sądu,
      a na podst. wyroku sądu wypłacono bez waloryzacji i baz odsetek.

      Usuń
  8. Ja wygrałam w SO, ZUS nie wypłacił i złożył apelację . Nadal czeka na termin rozprawy apelacyjnej ZUS. Jaka jest moja sytuacja względem ustawy, czy ZUS powinien wycofać apelacje z sadu? co mam czynić jak ustawa ukaże się w DU?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy ustawa już weszła w życie?

      Usuń
    2. Proszę przeczytać wyżej godz 17:46 Pani Daniela bardzo dokładnie napisała

      Usuń
  9. Władza gra w kulki z emerytami i tak długo będzie projektować procedować jak opóźnić wypłaty aż emeryt umrze przed uchwaleniem ustawy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co za optymistyczny akcent!

      Usuń
    2. Znów stworzyli bubel nie dla wszystkich. Więc nie krzyczcie chociaż, że
      wszyscy dostaną zwrot emerytur z odsetkami!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      Usuń
  10. Do anonimowego z 20:09. Kogo nie obejmuje ustawa?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moim skromnym zdaniem to ona jeszcze nikogo nie obejmuje, bo jej jeszcze nie ma!

      Usuń
    2. Do anonimowego z 20:17
      Art. 3. Przepisy ustawy nie mają zastosowania do emerytów, którym wypłata
      zawieszonej emerytury została ustalona na podstawie prawomocnego wyroku sądu,
      a na podst. wyroku sądu wypłacono bez waloryzacji i baz odsetek.

      Usuń
    3. Bez waloryzacji? Ja dostałam z waloryzacją, zarówno 2011 r. jak 2012. Trzeba w takim razie wystąpić o tę waloryzację, to pewni pomyłka.
      Odsetki to wiadomo, są przedmiotem odrębnego postępowania albo w wyniku odwołania od decyzji odmawiającej ich wypłaty albo w wyniku złożenia wniosku do ZUS o ich wypłatę.

      Póki co to ta nowa ustawa to dzielenie skóry na żywym niedźwiedziu

      Usuń
    4. Waloryzacja doliczona z 2011r oczywiście ponieważ pobieraliśmy emeryturę do września 2011r a waloryzacja doliczona była w marcu 2011r, natomiast waloryzacji za 2012r nie ma. Nowa ustawa to raczej pewna a wyroki sądów w sprawie odsetek w większości negatywne.

      Usuń
    5. Jeśli wypłata zaległej emerytury miała miejsce w 2013 r. to było to już po waloryzacji w marcu 2012 r. i wypłata to uwzględnia. Proszę ponownie sprawdzić.

      Usuń
  11. Mam pytanie - Czy negatywny wyrok SO odmawiający zwrotu zaległej emerytury wpłynie negatywnie na odzyskanie zawieszonej emerytury z mocy Ustawy rekompensacyjnej.
    Jak należy rozumieć art 8 Rządowego projektu ustawy ?

    OdpowiedzUsuń
  12. proszę o wyjaśnienie tak "łopatologicznie" co jest nie tak z tym art. 3
    bo naprawdę nie rozumiem tego

    Pozdrawiam
    Jagoda ze Szczecina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja to tak rozumiem, że ustawa nie bezie dotyczyła tylko tych którym Sad już przyznał te świadczenia, a wyrok jest prawomocny, za wyjątkiem osób, którym w myśl nowych przepisów trzeba pomniejszyć zawieszone świadczenie o pobrane już kwoty.
      Ale proszę mądre głowy o wypowiedź

      Usuń
    2. Tak to jest w projekcie senackim a nie rządowym

      Usuń
    3. Co można teraz zrobić aby zmieniło się brzmienie art.3 np na : Przepisy ustawy nie mają zastosowania do emerytów, którym wypłata
      zawieszonej emerytury "wraz z waloryzacją i odsetkami" została ustalona " i wypłacona" na podstawie prawomocnego wyroku sądu,
      Kochani proszę o przemyślenie tego problemu, myślę że czasu mamy mało. Pozdrawiam

      Usuń
    4. Jeżeli emeryt już miał wypłacone to przecież drugi raz już na podstawie tej ustawy mu nie wypłacą .
      Proste.

      Usuń
    5. Czytaj dyskusję ze zrozumieniem

      Usuń
    6. Nie wszyscy są tak inteligentni jak ty.

      Usuń
    7. Stali "bywalcy" bloga dokładnie są zorientowani co oznacza ten zapis projektu ustawy. Przecież trudno brać pieniądze dwa razy z tego samego tytułu. Przecież to oczywiste. Komu wypłacono bez waloryzacji i odsetek, temu należy się dopłata- oczywiście na wniosek Emeryta.

      Usuń
  13. Komentować każdy może, jeden lepiej, a drugi trochę gorzej… :)))

    W tekście o dzisiejszej decyzji rządu, zamieszczonym w „biznes.interia…”, pojawił się taki fragment:

    […]„Chodzi o osoby, które przeszły na emeryturę miedzy początkiem stycznia, a końcem września 2011 roku. Jeżeli któraś z nich w tym czasie pracowała, to traciła prawo do otrzymywania emerytury.”[…]

    http://biznes.interia.pl/raport/emerytury/news/rzad-wyplaci-zalegle-emerytury,1961709

    OdpowiedzUsuń
  14. Z ustawy rządowej cieszyć się mogą Ci, którzy nie odwoływali się od decyzji o wstrzymaniu emerytury, Ci co dopiero teraz mają sprawy w Sądach czyli odwołania po wyroku TK oraz Ci co przegrali w Sądach. Natomiast Ci, którzy walczyli od początku tj. od 2011r i mają pozytywne wyroki i wypłaconą zaległą "gołą" emeryturę, toczą dalej swój bój w Sądach o odsetki /w większości negatywne/ nie zostali w ogóle zauważeni i nikt się o nich nie upomina. Uważam, że projekt ustawy rządowej jest tym razem niesprawiedliwy dla tej pominiętej grupy emerytów, tak jak wyroki Sądów dla emerytów " z przed".
    Jestem zawiedziona, rozgoryczona i jest mi przykro. Myślę, że mój stan psychiczny podziela duża grupa emerytów ""wygranych"". Pozdrawiam i życzę dobrej nocy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W którym punkcie ustawy pisze że ci nie wypłacą zaległych i odsetek???
      Ja rozumię to wszystko w ten sposób: jest oczywiste że jeżeli ktoś wygrał już w sądzie i ma wypłacone to drugi raz mu na podstawie tej ustawy nie wypłacą.
      Odsetki wypłacą wszystkim.
      Udowodnij mi że się mylę.

      Usuń
    2. art. 3 ustawy rządowej mówi o tym, że przepisy ustawy nie mają zastosowania do emerytów, którym wypłata zawieszonej emerytury została ustalona na podstawie prawomocnego wyroku sądu,
      a więc nie możesz na podstawie tejże ustawy składać wniosku do ZUS o wypłatę odsetek ani o wypłatę waloryzacji 2012. Zwrot zaległej emerytury był bez waloryzacji i odsetek. A więc????????
      Czy byłbyś zadowolony gdybyś był w tej grupie emerytów?????
      Uważam że należy się nam waloryzacja i odsetki do dnia wypłaty zaległej emerytury. Nikt nie żąda wypłaty emerytury po raz drugi!!!

      Usuń
    3. Jak masz w wyroku sądowym napisane?
      Ze odsetki ci się NIE NALEŻA czy że ZUS ma się ustosunkować do odsetek?
      Ja mam w SO zwrot zaległych wygrane ale odsetki do decyzji ZUS.
      Wypłacą mi czy nie?

      Usuń
    4. Wydaje mi się ,że chodzi za ile miesięcy wypłacą odsetki. Jeżeli ktoś dostał wypłatę zaległej emerytury np w maju 2013 to dostanie odsetki do maja 2013 , ten kto nie dostał a ustawa wejdzie w życie np. w styczniu 2014 do stycznia 2014

      Usuń
    5. Istnieje też coś takiego jak "odsetki od odsetek".

      Usuń
    6. Ale to tylko przy pożyczkach np. mieszkanie

      Usuń
    7. Jeśli wypłata zaległej emerytury nastąpiła np. 4 lipca 2013 r. to do tej daty powinny być obliczone odsetki za poszczególne miesiące. Łączna kwota odsetek powinna być wypłacona razem z emeryturą 4 lipca 2013. Skoro taki fakt nie miał miejcsa, to od daty 4 lipca 2013 do dnia faktycznej wypłaty samych już odsetek przysługują właśnie odsetki od łącznej kwoty odsetek ustalonych na datę 4 lipca 2013 r.

      Usuń
  15. Nie wiem czy bawienie się przez niektórych blogowiczów w interpretatorów zawiłości prawniczego języka ma sens.
    Ciągle dyskutujecie na temat "co autor miał na myśli" i wychodzą z tego różniste brednie.
    Ustawy jeszcze NIE MA a wy już się bawicie w rozbieranie tekstu literka po literce.
    Znowu się nakręcacie wzajemnie.
    Mieszacie i mieszacie a tylko niektórzy przeczytali cały tekst ustawy - mylicie senacką z rządową .
    Czy chociaż wszyscy tu dyskutujący wiedzą czym się różnią obie te ustawy ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiemy o czy dyskutujemy. Proponuję przeczytanie projektu ustawy rządowej ze szczególnym zwróceniem uwagi na art.3 oraz min. skanu pisma z MPiPS z dnia 30.09.2013r opublikowanego na naszym blogu przez Panią Danielę, data publikacji 12 październik 2013r.
      Nie można mówić, że ustawy jeszcze nie ma - jest projekt ustawy, mocno zaawansowany, jak będzie ustawa ogłoszona w Dz.U. to będzie już wszystko pozamiatane.

      Usuń
    2. Projekt ustawy rządowej to kolejny niesprawiedliwy bubel, nie powielajcie wersji, iż rząd wspaniałomyślnie zwróci wszystkim zaległe świadczenie wraz z odsetkami i dorzuci jeszcze waloryzację - tak zwróci i dorzuci lecz NIE WSZYSTKIM !!!!!!!!!!

      Usuń
    3. Może wypunktujesz KOMU NIE ZWRÓCI????

      Usuń
  16. Poczytalem i oczom nie wierze ,sami szukacie ,,dziury w calym,,,wszyscy doststana JA MOGE MEC PROBLEMY JOLA, KRYSIA , reszta OK i spokojnie ,jutro zapytam naszych przyjaciol marszalka Karczeewskiego sen Skurkiewicza co z senatorskim projektem Ustawy ,ja przewiduje ze dla naszego dobra moga wycofac nie laczyc ,nowa sciezka komisja itp ,moga wprowadzic poprawki w Senacie ,spokojnie 99,99% wygrani a krzyk,po co ??? wymagacie komentarza od DANIELI ULI I NNYCH spokojnie poczekajmy co powie mec Giedrojc ,miara red tez prawnik Wiktorowska prawnicy senatorow Spokojnie ,jeszcze klamka nie zapadla a ja wierze ze to koniec udreki ,,i co dalej ??? a jeszcze Ci co pisza mowia czy znaja sedno sprawy mowiac lajtowo to my znamy ,a bledy wybaczamy,, spokojnie jest bardzo dobrze ,nie jestem zawistnikem moge stracic odsetki ,, ale wygrywajaja wszyscy inni,, pozdrawiam marian radom Ps ja bym sie nie rozdrabnial,niech wyplaca a solidarnosc emerycka daje nam szanse by zrekompensowc np xsennoiowi Jego przegrana Pomyscie Mili

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Osobiście mam bardzo ograniczone zaufanie do rządzących, ZUS, sejmu, itp i nie zamierzam wycofywać sprawy z sądu do czasu opublikowania ustawy w Dz. U. i komunikatu ZUS w sprawie wypłat. Władza nie raz zrobiła nas w tzw konia obiecując gruszki na wierzbie (np prezydent) i w żadne zapewnienia nie należy wierzyć. Rząd chce sobie poprawić notowania i image głosząc jaki to jest wspaniałomyślny. Wyznaje zasadę "jak cię złapią za rękę krzycz, że nie twoja". jednocześnie sądy orzekają jak orzekały, ZUS wnosi apelacje i na salach sądowych domaga się oddalenia wznowienia postępowania, zasądzenia kosztów zastępstwa procesowego. Wydaje mi się (obym się myliła),że po wejściu w życie ustawy pozytywnej dla wszystkich sądy i ZUS pozostaną przy swoim zdaniu. Pozostaje jeszcze ETPCZ.

      Usuń
    2. Do tego słowa ministra Kosiniaka-Kamysza, że ministerstwo w trybie pilnym zajęło się ustawą rekompensacyjną po wyroku TK (ale mi to tryb pilny, gdyby nie naciski emerytów w osobie Pana Mariana i innych to byłaby kicha) Dlatego sprawy toczą się dalej..........wg indywidualnego toku radzę nic nie zmieniać. Pozdrawiam.

      Usuń
    3. Witam wszystkich w pochmurny poranek. Było za cicho.Pan Marian ma rację. Wszyscy dostaniemy to co nam się należy nawet z odsetkami.
      Cel ustawy: „Biorąc pod uwagę fakt, iż w chwili obecnej brak jest przepisów stanowiących podstawę wypłaty emerytur zawieszonych w okresie od dnia 1 października 2011 r. do dnia
      21 listopada 2012 r., a wyrok Trybunału Konstytucyjnego odnosi się do grupy społecznej,
      w stosunku do której szczególna ochrona ze strony państwa jest zasadna, Rząd uznał za właściwe podjęcie działań legislacyjnych zmierzających do minimalizacji negatywnych
      skutków działania niekonstytucyjnej regulacji.”

      Kogo obejmuje ustawa? Tak jak mówi przepis –wszystkich, którzy nabyli prawo do emerytury przed 2011r i mieli ją zawieszoną na podstawie art.28 /uznany za niekonstytucyjny/ ponieważ dalej kontynuowali pracę u tego samego pracodawcy chociaż ustawodawca zaznaczył wcześniej/art.28/ że jak się nie zwolnią to im się ponownie zawiesi emerytury na podstawie art.103a.
      „Art. 2. Emerytura, o której mowa w art. 1, zwana dalej „zawieszoną emeryturą”,przysługuje emerytowi, który spełnia łącznie następujące warunki:
      1) nabył prawo do emerytury przed dniem 1 stycznia 2011 r.;
      2) jego prawo do emerytury zostało zawieszone na podstawie przepisów określonych w art. 1 w związku z kontynuowaniem przez niego po dniu 30 września 2011 r.zatrudnienia bez uprzedniego rozwiązania stosunku pracy z pracodawcą, na rzecz którego wykonywał je bezpośrednio przed dniem nabycia prawa do emerytury.”

      W tej chwili najbardziej kontrowersyjny art. projektowanej ustawy :
      „Art. 3. Przepisy ustawy nie mają zastosowania do emerytów, którym wypłata zawieszonej emerytury została ustalona na podstawie prawomocnego wyroku sądu,z wyjątkiem przepisów art. 6.”
      Przepisy ustawy nie obejmują osób, które otrzymały już zaległe emerytury na podstawie prawomocnego wyroku sądu. Jak wynika z orzeczeń sądowych /sygnalizowanie na blogu przez wygranych/ nie wszystkim sądy zasądzały odsetki kierując ten problem do organu rentowego bądź odmawiając im tych odsetek. Moim skromnym zdaniem rozwiązanie odsetek jest otwarte dla tych osób na podstawie art.4 proponowanej ustawy ponieważ celem ustawy jest zwrócenie zaległych emerytur z odsetkami dla wszystkich.

      Jeżeli organ rentowy wypłacił tylko główne świadczenie bez odsetek to moim zdaniem osoby ,które je otrzymały mogą śmiało składać wnioski o wypłatę odsetek od wypłaconego świadczenia ponieważ należą im się na podstawie art.4 proponowanej ustawy.
      Art.4 ust. ust. 2 gwarantuje wypłatę odsetek wszystkim bez wyjątku . Jeżeli do tej pory ZUS wypłacał zaległą emeryturę bez odsetek / twierdząc , że nie ma podstaw bo to nie jego błąd/ to po wejściu w życie ustawy nie miałby podstaw prawnych do odmówienia wypłaty należnych odsetek osobie , która otrzymała zaległe na podstawie prawomocnego orzeczenia ale bez nich.
      „Art. 4. 1. W celu obliczenia kwoty zawieszonej emerytury sumuje się emerytury
      w wysokości, w jakiej przysługiwałyby w okresie, o którym mowa w art. 1,
      z uwzględnieniem ich waloryzacji.
      2. Kwota zawieszonej emerytury, obliczona w sposób określony w ust. 1, przysługuje wraz z odsetkami ustalonymi w wysokości odsetek ustawowych, określonej przepisami prawa
      cywilnego.”
      Tak ja zrozumiałam przepisy zawarte w projektowanej ustawie. Przed zmianą obu projektów senackiego i rządowego zawsze stałam na stanowisku, że oba projekty nie obejmują wszystkich zawieszonych , obecnie po zmianach nie mam takich obaw, jedynie do zakresu podmiotowego w projekcie senackim. Pozdrawiam Wiga.

      Usuń
    4. Anonimowy30 października 2013 08:20
      Wydaje mi się ,że chodzi za ile miesięcy wypłacą odsetki. Jeżeli ktoś dostał wypłatę zaległej emerytury np w maju 2013 to dostanie odsetki do maja 2013 , ten kto nie dostał a ustawa wejdzie w życie np. w styczniu 2014 do stycznia 2014

      Usuń
    5. Witam a co ztymi co mają prawomocny negatywny wyrok sądu okręgowego czy apelacyjnego. Ja mam złozoną kasację do SN i jak po wejściu ustawy ewentualnie wycofam to i tak prawomocny wyrok SA pozostanie a w wyroku jasno napisane , że jestem z 2008 roku więc jestem w kręgu tych co wyrok TK nie obejmuje. Czy pomimo to ZUS nie baczą na wyrok wpyłaci co mi się należy. Myslę że w takiej sytuacji jest więcej osób

      Usuń
    6. Wg mnie organy rentowe będą wypłacały na podstawie ustawy bez względu na rozstrzygnięcie sądu. Negatywny wyrok nie będzie miał tutaj żadnego znaczenia. Zaległe należą się wszystkim zawieszonym . Gdyby tak nie było to wprowadzana ustawa nie miałaby sensu.Wiga

      Usuń
    7. Zgadzam się z anonimem z 8:34 , dlatego w ustawie nie są brane pod uwagę te osoby które już dostały zaległe emerytury . Im Zus wypłaci odsetki tylko do daty otrzymania

      Usuń
    8. Pani Wigo mam rozumieć, że jeżeli mam wyrok SO negatywny ponieważ jestem "sprzed" i wyrok TK mnie nie dotyczy to czy jest sens składać apelację?. Apelacja będzie dotyczyła wyroku, który został wydany na mocy dotychczasowych przepisów i na pewno będzie utrzymany w mocy nawet w przypadku nowych przepisów,nowej ustawy.Moim zdaniem apelacji bym już nie składała. Być może źle rozumuję.
      Serdecznie pozdrawiam Iga 2.

      Usuń
    9. Na temat wyroków SA (wydanych przed ogłoszeniem wyroku TK) dotyczących emerytów "sprzed" jeszcze się SN nie wypowiedział. Wyrok w takiej sprawie zapadnie 12 listopada. Jeżeli będzie on brzmieć "uchyla się i przekazuje do ponownego rozpatrzenia" - to istnieje duża szansa, że orzecznictwo SA ulegnie zmianie.
      MM1

      Usuń
    10. 12 listopada już nie długo. Jeżeli będzie wyrok taki jak piszesz to będę składała apelację.
      Dziękuję Iga 2

      Usuń
    11. Dzień dobry wieczór, to własnie moja kasacja I UK 229/13 jest w SN na posiedzeniu niejawnym 12 listopada br (pisała p. mec. KM).
      Jestem z Łodzi, rocznik 52, z podziału "sprzed", bo naliczyłam wczesniejszą w 2008 r. W kasacji jest tylko kwota główna brutto, bez odsetek i waloryzacji ale z kosztami procesu. Bardzo interesuje mnie stanowisko SA w Ł oraz ZUS, który w odpowiedzi na mój wniosek o zwrot zawieszonych świadczeń, zaraz po wyroku TK (a już miałam sprawę w SA), przesłał mi pismo, iż wyrok sądu będzie dla niego ostateczny i obowiązujacy dla obu stron. Oczywiście odezwę się, co postanowi SN,SA i ZUS. Pozdrawiam DL z Łodzi

      Usuń
    12. Pani Igo2 dopiero w tej chwili widzę Pani wpis ponieważ nie było mnie cały dzień w domu. Dopóki nie ma ustawy nie powinniśmy rezygnować z walki choćby nawet dlatego, żeby nie zamykać sobie drogi do wyższej instancji.Bardzo słuszną uwagę przedstawił MM1.Pozdrawiam Wiga

      Usuń
    13. DL, my sprzed będziemy bardzo wdzięczni za informację .Pozdrawiam również serdecznie Wiga

      Usuń
    14. Wigo,
      Ja również przychylam się do zdania MM1 i oczywiście Twojego. Też nie było mnie w domu.
      pozdrawiam wszystkich
      Daniela

      Usuń
    15. DL,
      Bardzo dziękujemy, zwłaszcza ci "sprzed" za tę informację. Dobrze wiedzieć, że DL jest tu z nami i będziemy info !!!
      Daniela

      Usuń
    16. Do Pani Wigi z 30 października 2013, godz. 08:24
      Oby Pani miała rację. Pozdrawiam

      Usuń
    17. Nie ukrywam, że chciałabym aby każdy otrzymał to co mu się należy, tak powinno być i uważam, że chcąc naprawić popełniony błąd rząd nie może ponownie stwarzać sytuacji , która będzie powodowała wystąpienia emerytów na drogę sądową.
      Jestem tylko człowiekiem, który może się mylić dlatego też jeszcze raz wracam do mojej wypowiedzi z 08:24. Nie wiem dlaczego ale zapomniałam o bardzo ważnym również dla nas art. w projektowanej ustawie. Jest nim art. 9.
      Jeżeli się mylę /a może tak być/ i faktycznie przepisy projektowanej ustawy/art.3/ na tym etapie nie mają zastosowania do emerytów, którym wypłata zawieszonej emerytury została ustalona na podstawie prawomocnego wyroku sądu to czy art. 9 zawierający katalog przepisów ustaw oraz rozporządzeń, które będą miały zastosowanie w sprawach nieuregulowanych projektowaną ustawą nie jest tym właściwym art. otwierającym drogę dla tych , którzy wygrali w sądach a nie mają wypłaconych odsetek. ???????
      Jest tam ujęty w pkt 2) art. 85 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585, z późn. zm.2)) oraz przepisy wydane na podstawie art. 85 ust. 2 tej ustawy. Pozdrawiam i życzę wszystkim w tym szczególnym dniu dobrych wspomnień o tych , którzy od nas odeszli. Wiga

      Usuń
  17. Ma racje nie wierzyłam ,manna z nieba napewno pomoge przegranym anonim

    OdpowiedzUsuń
  18. Czy w obecnej sytuacji należy składać odpowiedź na apelację ZUS, po wygranej przez emeryta w SO,czy można już sobie podarować pisanie odpowiedzi.Bardzo proszę o odpowiedź Anna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odpowiedź na apelację ZUS nie jest obowiązkowa, ale wskazana. Rozprawa odbędzie się i bez Pani odpowiedzi, ale warto napisać chociaż kilka prostych zdań. Ustawy jeszcze nie ma i na dobra sprawę nie wiadomo, kiedy wejdzie w życie.

      Usuń
  19. Pani Ireno z Biłgoraja, proszę o informacje,czy napisała Pani odpowiedź na apelację,nie wiem co robić pisać ,czy nie Krystyna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzień dobry Pani Krystyno, Jeszcze nie napisałam, bo nie ma mnie w domu. Jestem u rodziny. Porządkuje groby. Do domu wróce dopiero w sobotę. Jeszcze się zastanawiam czy pisać. Ustawa już była na posiedzeniu rzadu, więc może nie będę pisać. Pozdrawiam. Odezwę się w sobotę, Na napisanie czegoś mam czs do poniedziałku.

      Usuń
  20. Witam! W pazdzierniku ukończyłam 60 lat, czy od tego momentu mogę dorabiać bez potrąceń , czy muszę czekać do lutego 2014r.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiek nabędziesz 60 lat + 4 miesiące .Pozdrawiam.

      Usuń
    2. Odsyłam do wpisu z godziny 13:43. Proszę się upewnić u źródeł.

      Usuń
  21. Dlaczego do lutego 2014? Liczy się data ukończenia 60 lat, za październik 2013 powinna być emerytura w pełnej wysokości.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, Są nowe przepisy.Kobieta ,która kończy 60 lat w pażdzierniku prawo do pełnej emerytury nabywa 4 miesiące póżniej czyli już w 2014.r.

      Usuń
    2. Rocznik 53 obowiązuje 60 + za każdy kwartał 1 miesiąc.

      Usuń
    3. Popatrz do zakładki Rocznik 1953 po prawej stronie bloga, przeczytaj i wyślij PETYCJĘ !

      Usuń
    4. Do odp. z godz. 10:01

      Nowe przepisy regulują nowe emrytury, tzw. powszechne. Emeryci wcześniejsi mają przywilej wyboru korzystniejszej. Na starych zasadach emerytura wcześniejsza jest wypłacana w pełnej wysokości od miesiaca, w którym emeryt osiągnął 60 lat. Natomiast te plus 4 miesiace dotyczą emerytury powszechnej, wypłacanej na nowych zasadach. Jeśli jest kontynuowane zatrudnienie, to można pobierać jednocześnie tylko i wyłącznie emeryturę wczesniejszą w pełnej wysokości (po ukończeniu 60 lat), natomiast emerytura nowa, powszechna, nawet jeżeli jest korzystniejsza, może być pobierana dopiero po rozwiązaniu umowy o pracę. Emeryt wcześniejszy po zakończeniu zatrudnienia może sobie co jakiś czas przeliczać i pobierać naprzemiennie wyższą emeryturę.

      Usuń
    5. A czy to nie dotyczy emerytury kapitałowej ?
      60 lat i pozostawanie na em. wcześn. (bo jest wyższa) czy tu te dodatkowe m-ce się dolicza ?

      Usuń
    6. HALO 13:43
      Nie masz racji.Przypadek opisany powyżej czyli ukończenie 60 lat w pazdzierniku przesuwa wypłatę pełnej emerytury o 4 miesiące.Zgodnie z nową ustawą za każdy kwartał dolicza się 1 miesiąc a pazdziernik to już IV kw.2013.r. czyli doliczone zostanie 4 miesiące i "pełna" emerytura w tym przypadku będzie naliczona już w 2014 roku.Np. data ur. 10 X. to od 10 II.2014.r.
      Nie ma to znaczenia czy wcześniejsza czy kapitałowa ZUS będzie wypłacał korzystniejsze świadczenie.

      Usuń
    7. Doliczanie dodatkowych miesięcy dotyczy tylko i wyłącznie emerytury według nowych zasad, wyliczanej na podstawie zwaloryzowanego kapitału początkowego, odprowadzonych składek i dalszego przeciętnego trwania życia (na podstawie tabel do ustawy).
      Do pełnej emerytury wcześniejszej żadnych dodatkowych miesięcy nie dolicza się, ukończone 60 lat i wypłata w pełnej wysokości.

      Usuń
    8. Do odp. z godziny 14:44
      To do mnie było to HALO, ale w moim przypadku nic takiego nie było. W lipcu 2012 r. ukończony wiek i od lipca pełna wypłata.
      Można dowiedzieć się dokładnie na infolinii COT, ja juz tego tak nie śledzę. Być może, że są zmiany

      Usuń
    9. Z tego wynika, że mój wpis z godz. 14:46 też jest nieaktualny. Może tak być, bo ustawa o wydłużeniu wieku emerytalnego weszła w życie od 1 stycznia 2013 r.

      Usuń
    10. Jestem rocznik 53, 60 lat skończyłam w lutym. jestem na wcześniejszej emeryturze - na powszechną nie przechodzę.
      Mimo to że byłam na wcześniejsze / "po staremu" doliczono mi 1 m- c i dopiero pełną emeryturę ZUS zaczął mi wypłacać dopiero za kwiecień 2013.
      60 lat skończyłam 10 lutego / tak dla porządku :)))/

      Usuń
    11. prawidłowo, bo za każdy kwartał dolicza się 1 miesiąc

      Usuń
    12. Ja również jestem rocznik 1953, z miesiąca lipca , i od lipca miałam wypłaconą całą emeryturę. Z pozdrowieniami
      Wanda z Mazur

      Usuń
    13. Po tej dyskusji już wiesz, że nie masz się dziwić, gdy ZUS przyśle decyzję o "nienależnie pobranym świadczeniu".

      Najlepiej sprawdzić wiek emerytalny w ustawie z FUS art. 24 (od 1.01.2013), ale można też choćby tutaj:

      http://www.portalkadrowy.pl/glowna/wskazniki/emerytury-i-renty/tabele-wieku-emerytalnego-kobiet-i-mezczyzn-279116.html

      Usuń
    14. Jestem z marca 53.
      Pełną em. wcześniejszą otrzymałam w kwietniu. To jak w końcu to jest? Kiedy powinna być wypłacana pełna wysokość? Czy każdy ZUS inaczej wypłaca?
      J

      Usuń
    15. I wszystko gra doliczyli Ci 1 miesiąc i zamiast otrzymać już peł ne świadczenie w miesiącu marcu za marzec otrzymałaś w kwietniu za kwiecień.

      Usuń
    16. Jestem z lipca i emeryture otrzymalam pełną w pażdzierniku.
      ZUS Bialystok.Pozdrawiam.

      Usuń
    17. Przekonali nas, że rocznikowi 53 dolicza się miesiące do pełnoletności emeryckiej już wg nowych zasad. Ale rzeczywiście, dobrze zwracacie uwagę, że my jesteśmy na wcześniejszej, wg starych przepisów, więc powinni nam bez zmniejszenia wypłacać od miesiąca, w którym kończymy 60 lat. W końcu, które przepisy nas obowiązują? Chyba powinny te, na podstawie których przeszłyśmy na pobierane świadczenie, czyli wcześniejszą. Inaczej to jakiś misz masz, trochę wg przepisów z 2008 (to co dla nas mniej korzystne), trochę z 2013r (to co nam można zabrać, co tam że wstecz znowu...). Mądrzejsze kobiety, co Wy o tym sądzicie? Ciągłe sądzenie??? Czy już każdą decyzję trzeba analizować, bo to, że ma podstawę prawną (paragraf jakiś tam) niekoniecznie oznacza, że jest zgodna z prawem (normalnym, konstytucją, zasadami ogólnie przyjętymi, prawem europejskim, światowym i sprawiedliwością ludzką)...?
      Ja skończyłam 60 w czerwcu i pełną dostałam w sierpniu... I niestety nie odwołałam się od tej decyzji;(

      Usuń
    18. Obowiązująca od 1 stycznia 2013r ustawa wskazuje WIEK EMERYTALNY.
      Art. 24.
      1. Ubezpieczonym urodzonym po dniu 31 grudnia 1948 r. przysługuje emerytura po osiągnięciu wieku emerytalnego określonego w ust. 1a i 1b, z zastrzeżeniem art. 46, 47, 50, 50a, 50e i 184.

      1a. Wiek emerytalny dla kobiet urodzonych w okresie:
      1) do dnia 31 grudnia 1952 r. wynosi co najmniej 60 lat;
      2) od dnia 1 stycznia 1953 r. do dnia 31 marca 1953 r. wynosi co najmniej 60 lat i 1 miesiąc;
      3) od dnia 1 kwietnia 1953 r. do dnia 30 czerwca 1953 r. wynosi co najmniej 60 lat i 2 miesiące;
      4) od dnia 1 lipca 1953 r. do dnia 30 września 1953 r. wynosi co najmniej 60 lat i 3 miesiące;
      5) od dnia 1 października 1953 r. do dnia 31 grudnia 1953 r. wynosi co naj-mniej 60 lat i 4 miesiące;
      6) od dnia 1 stycznia 1954 r. do dnia 31 marca 1954 r. wynosi co najmniej 60 lat i 5 miesięcy;
      ---------------------
      Art. 103.
      1. Prawo do emerytur i rent ulega zawieszeniu lub świadczenia te ulegają zmniejszeniu na zasadach określonych w art. 103a–106.
      2.Przepisu ust.1 nie stosuje się do emerytów, którzy osiągnęli WIEK EMERYTALNY, o którym mowa w art 24 ust1a i 1b oraz w art.27 ust. 2 i 3, z zastrzeżeniem art.103a.

      Usuń
    19. Ale my jesteśmy na wcześniejszej emeryturze warunki spełnione w 2008r- powszechną mało kto ma ,bo się nie opłaca. To powinni wypłacać całość w miesiącu 60 urodzin. Prawo znów działa wstecz.

      Usuń
  22. Mam taki sam problem - jak Pani Anna z 8: 35 czy pisać pismo do ZUS w sprawie jego apelacji czy sobie juz to darować - proszę kogoś mądrego o podpowiedż ,bardzo dziękuję i wszystkich pozdrawiam Mariola

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co to znaczy pismo do ZUS w sprawie jego apelacji?
      Jeśli ZUS złożył apelację to ewentualną odpowiedź na apelację ZUS (ustosunkowanie się do argumentów podniesionych w apelacji) składa się do SĄDU, nie do żadnego ZUS-u. W pismie z Sądu wszystko jest wyraźnie napisane co, do kogo i w jakim terminie można pisać.

      Usuń
  23. Ja osobiście zrezygnowałam, mam wyrok SO z odsetkami i już nie chce mi się międlić tych głupot. To teraz problem ZUS.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak już masz to co chciałaś to pomóż rocznikowi 53 – ślij petycje

      Usuń
    2. Już wysłałam!

      Usuń
    3. ZUS z pewnością złoży apelację do korzystnego dla ciebie wyroku.

      Usuń
    4. Chyba OD korzystnego dla (...) wyroku!

      Usuń
  24. No to masz fajnie !!!!

    OdpowiedzUsuń
  25. Żeby tylko nie było wcześniejszych wyborów, wtedy wszystkie projekty ustaw pójdą do "okrągłego segregatora". Moja rada - nie wycofywać spraw z sądów, nie rezygnować z kończenia spraw na etapie SO czy SA, prowadzić do SN.
    Przy niekorzystnym układzie sejmowym i wcześniejszych wyborach - możemy zostać z niczym.
    Posiadając natomiast korzystne rozstrzygnięcie SN, a nastepnie SA - mamy szanse na wypłatę zaległych nie czekając na odpowiednią ustawę.
    MM1

    OdpowiedzUsuń
  26. Serdeczne dzięki Pani Danielo za wszelką beinteresowną pomoc przy składaniu apelacji a także potwierdzm,że Pani nie żądała żadnej prowizji za pomoc.
    Dobrze ,ze jeszcze istnieją tacy ludzie .
    Marianna z Wrocławia.

    OdpowiedzUsuń
  27. Proszę o podpowiedź jaką kwotę zaległych emerytur podajemy w apelacji do SA Brutto czy Netto i jak obliczyć odsetki ustawowe .Proszę o podpowiedź .Z góry dziękuje. M.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wysokość odsetek ustawowych w okresie od zawieszenia do teraz wynosi 13%.

      Decyzja ZUS o przyznaniu emerytury (ta pierwsza) ustaliła stały termin płatności emerytury, np. został on określony na 25 dzień każdego miesiąca. Z tego względu odsetki od poszczególnych miesięcznych świadczeń należy policzyć od 26 dnia każdego miesiąca do dnia zapłaty, np. 4 lipca 2013 r.
      W internecie są dostępne kalkulatory odsetek ustawowych, ważne, aby wybrać właściwe daty od kiedy do kiedy i kalkulator wyliczy po kolei za każdy miesiąc. Kwoty odsetek za poszczególne miesiące należy do siebie dodać i wyjdzie kwota należnych odsetek na dzień wypłaty zaległych świadczeń. Jeśli odsetki nie były wypłacone razem z zaległymi świadczeniami to oprócz tego powinny być odsetki od odsetek, tzn. od wyliczonej kwoty odsetek na dzień wypłaty odsetki ustawowe do dnia faktycznej wypłaty odsetek. Trudno podać konkretny termin, bo tego nie wie nikt, ale warto o to wnioskować, bo może sąd nakaże ZUS-owi taką wypłatę i ZUS będzie musiał to wyliczyć.

      Usuń
    2. Odsetki oczywiście liczone są od emerytury BRUTTO.

      Usuń
  28. W apelacji podałam kwotę ostatniej emerytury razy ilość miesięcy ( nie wyliczałam ostatecznej kwoty) plus ustawowe odsetki. Tak poradziła mi Pani z SO. Janka

    OdpowiedzUsuń
  29. Na stronie internetowej Sejmu dostępna jest już informacja o posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych, na którym odbędzie się pierwsze czytanie senackiego projektu ustawy (druk sejmowy 1844). Jak zwykle, posiedzenie Komisji będzie transmitowane.
    kibic

    7 listopada 2013 (czwartek), o 09:30:

    Komisja Finansów Publicznych (FPB)
    sala 106/bud. C
    [...]

    Pierwsze czytanie senackiego projektu ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1844)
    - uzasadnia senator Wojciech Skurkiewicz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sejmowe transmisje:

      http://www.sejm.gov.pl/Sejm7.nsf/transmisje.xsp

      Usuń
    2. Pooglądamy. ;)

      Usuń
  30. Dziś dostałam list ze sądu że zus złożył apelacje czy ja muszę pisać jakąś odpowiedź na apelacje do sądu proszę o podpowiedź sprawę miałam wygraną jestem po Róża

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie pisz! To jest szczyt !

      Usuń
    2. Zanim zada się pytanie należałoby wykrzesać trochę inicjatywy i przejrzeć wcześniejsze wpisy, np. taki:

      Anonimowy30 października 2013 09:25

      Odpowiedź na apelację ZUS nie jest obowiązkowa, ale wskazana. Rozprawa odbędzie się i bez Pani odpowiedzi, ale warto napisać chociaż kilka prostych zdań (...)

      Usuń
  31. czy to jeszcze pójdzie do sejmu pod głosowanie co dalej dziękuję za odpowiedz

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. sejm, senat, podpis prezydenta i publikacja w Dz. U., dopiero wtedy wejdzie w życie!
      DD

      Usuń
    2. do DD:
      po wejściu w życie musi jeszcze wejść... do sądów !
      ;)))

      Usuń
  32. czy wiemy kidy to trafi do sejmu?

    OdpowiedzUsuń
  33. Rocznik 1953 .Pozdrawiam i przypominam, że mamy swoją zakładkę - nie mieszajmy.SD

    OdpowiedzUsuń
  34. A w Rzeczpospolitej nadal tłumaczą, że wygrani, którzy dostali zaległą emeryturę bez odsetek, teraz w myśl projektu ustawy rządowej, nie dostaną już odsetek. Wiceprzewodniczący Sejmowej Komisji Polityki Społecznej, pan Szwed wyjaśnia, ze w czasie pracy nad rządowym projektem postarają się przygotować poprawki, by emeryci byli równo traktowani.Będą się też zastanawiać jak to zrobić, by emeryci nie płacili wyższego podatku z powodu skumulowania wypłaconego świadczenia. Zofia

    OdpowiedzUsuń
  35. Baszko, odbierz pocztę !!

    OdpowiedzUsuń
  36. przecież nie mogą zaistnieć dwie ustawy w tym samym przedmiocie, jak oni z tego wybrną ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pierwsza runda już 7 listopada w Komisji Finansów Publicznych. Ciekawe, czy referujący projekt senacki p. senator Skurkiewicz jakoś się odniesie do projektu rządowego?

      Usuń
  37. Zwracam się do Pani Danieli i do Pani Uli oraz wszystkich, którzy potrafią interpretować przepisy prawne. Proszę o wyjaśnienie czy na podstawie projektu ustawy rządowej osoby, które mają pozytywne wyroki i otrzymały zwrot zaległej bez waloryzacji i odsetek /w wyrokach SO i SA nie ma nic na temat odsetek/ będą mogły otrzymać waloryzację 2012 i odsetki oczywiście do dnia wypłaty. Ja osobiście nie widzę takiej możliwości z uwagi na art. 3 "Przepisy ustawy nie mają zastosowania do emerytów, którym wypłata zawieszonej emerytury została ustalona na podstawie prawomocnego wyroku sądu " a więc moim zdaniem żaden z przepisów tejże ustawy nie może być stosowany dla tej grupy emerytów, art. 4 również. Chciałabym nie mieć racji. Przeczytałam stanowisko Pani Wigi z 8:24 dobrze żeby tak rzeczywiście było, ale ja czarno to widzę. Drogie Panie proszę o wasze zdanie na ten temat. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli czytała Pani stanowisko Pani Wigi , to po co jeszcze wałkować temat w nieskończoność?

      Usuń
  38. Zgłasza się Anonim sceptyk
    NA PODSTAWIE PROJEKTU USTAWY nikt niczego nie dostanie. Kropka.
    To jeszcze nie jest obowiązujacy przepis, szkoda energii na wałkowanie w kółko tego samego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kropka. Racja anonimie sceptyku!

      Usuń
    2. lepiej wysyłać petycje!!! KROPKA.

      Usuń
  39. Moja mama jest z rocznika 1951, nabyła prawo do emerytury 8 kwietnia 2011. Przeszła na emeryturę dopiero w tym roku, we wrześniu.
    Czy ona też ma szansę na zwrot zawieszonej emerytury czy jej już to nie obejmuje? Proszę o pomoc!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ad 21:17
      Pytanie:czy Pani mama od kwietnia 2011r. otrzymała świadczenie emerytalne jednocześnie pracując? Czy dopiero pierwszy raz zrealizowała to prawo we wrześniu 2013r.? W pierwszym wariancie jest szansa, bo zrealizowała prawo do emerytury w okresie vacatio legis,pod warunkiem, gdyby wszedł obecny projekt rządowy, natomiast w drugim wariancie - niekonstytucyjna regulacja związana z art.28 z dnia 16 grudnia 2010r. nie spowodowała zawieszenia emerytury z dniem 1. 10. 2012r. , więc niestety mama nie podlega pod nowy projekt ustawy.
      pozdrawiam

      Usuń
    2. Dziękuję za odpowiedź. Niestety, zrealizowała dopiero we wrześniu 2013. Czyli nawet sprawa w sądzie nie ma podstaw?
      Fatalnie, eh, a już miałyśmy nadzieję.

      Usuń
    3. ach te daty, już one nam wszystkim się mylą - czas już to zakończyć, bo zaraz rok 2014, a my mamy problem jeszcze z rokiem 2011 !
      poprawka: "nie spowodowała zawieszenia emerytury z dniem
      1.10. 2011 r."

      Usuń
    4. 22:11
      Ach to jakiś chochlik, jak mawiała nasza wspaniała Ula05, którą serdecznie pozdrawiam.
      Oczywiście, że miało być tak, jak Ty piszesz, dziękuję za tę słuszną poprawkę.
      pozdrawiam
      Daniela

      Usuń
    5. Znowu pomyłka z czasem - przepraszam, miało być kierowane do Anonima z 22:01, a nie 22:11

      Usuń
    6. Pani Danielo, to zmęczenie materiału, a nie chochliki.
      Nie wszystkich może boleć głowa! Niektórym łeb....

      Usuń
  40. bardzo dziękuję za podpowiedź blogowiczom z 30.10.2013r z godz.18,45 i 14,25 w sprawie kwot emerytur i odsetek do apelacji w SA.Pozdrawiam wszystkich serdecznie M.

    OdpowiedzUsuń
  41. Witam! Czy moze ktoś wie jak liczone są odsetki? Mam przykładowo 1500zł emerytury brutto to na jaką kwote mogę liczyć odnośnie odsetek za rok zwłoki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Patrz wpis z 30 października 2013 r. z godz. 18:45 i 14:52.

      Usuń
  42. Właśnie partia emerytów i rencistów przyznała złoty medal "za całokształt"działalności prezesowi ZUS - Derdiukowi. Przewodnicząca p. Arciszewska to były pracownik ZUS; emeryci uznali podobno tą instytucję za ideał urzędu!

    OdpowiedzUsuń
  43. witam serdecznie.
    Czytam od pewnego czasu i śledzę wszystkie jakże cenne dla mnie laika informacje i jestem wdzięczna, że mogę korzystać z rad. Teraz mam pytanie. Proszę o radę. Mam za półtora tygodnia termin sprawy w sądzie o zwrot zawieszonej emerytury. Co robić? Pisać o zawieszenie? Iść na sprawę?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Isc na sprawe a jezeli jest to sprawa w SO i wynik bylby negatywny skladac apelacje. W zadnym wypadku nie zamykac sobie drogi sadowej. Sprawa zawieszenia jest scisle uregulowana przepsami k.p.c. i nie masz chyba zadnej podstawy do zawieszenia sprawy

      Usuń
  44. Witam! Ja też mam termin 7 listopada w SA w Rzeszowie...nie wiem co robić...chyba pójdę...

    OdpowiedzUsuń
  45. a obecność obowiązkowa

    OdpowiedzUsuń
  46. Witam,
    Proszę o radę. Z tego co czytam można mieć nadzieję na odzyskanie emerytury która uległa zawieszeniu w okresie od 1 października 2011 r. do 21 listopada 2012 r. A czy jest szansa na odzyskanie zawieszonej emerytury od 22 listopada 2012 r. do dnia 11 września 2013 r.?, gdyż właśnie dopiero tego dnia wystąpiłem z wnioskiem do ZUS o wznowienie emerytury i świadczenie to znów zostało wznowione od pazdziernika. Po prostu nie wiedziałem, że można było wystąpić o wznowienie emerytury już po ogłoszeniu wyroku TK w listopadzie 2012. Co mam zrobić w takiej sytuacji? W ZUS powiedziano mi że nie mam już szans na odzyskanie tej zaległej emerytury. Emeryturę otrzymuję od marca 2010, została zawieszona oczywiście od 1 października 2011. Nie zakładałem sprawy w sądzie. Marcin

    OdpowiedzUsuń